|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Elektryfikacja małego roweru (koła 20 cali) |
Autor |
Wiadomość |
jacek_cyc
początkujący
Dołączył: 01 Lis 2018 Posty: 19 Skąd: Cyców
|
Wysłany: Czw 01 Lis, 2018 Elektryfikacja małego roweru (koła 20 cali)
|
|
|
Witam wszystkich.
Chcę zelektryfikować samodzielnie (prawie) swój mały składany rower na kołach 20". Rower ma przerzutkę w piaście tylnej, więc żeby nie rezygnować z tego mechanizmu musi mieć przedni napęd.
Moc jaką planuję to 500W, bo moja okolica to wyżynny teren i jest sporo podjazdów. Są gotowe zestawy do przeróbki dedykowane do montażu w przednim kole (np. silnik BLDC BAFANG 500W 48V). Bateria byłaby umieszczona na bagażniku, więc przewód prądowy będzie dość długi, ale to nie taka duża moc żeby był to jakiś problem.
Mam tylko jeden dylemat, czy silnik bezprzekładniowy da się zapleść w koło 20"?
Rower będzie jeździł praktycznie wyłącznie po asfalcie, w warunkach miejskich (i okolice).
Ze sprawami elektrycznymi sobie poradzę, z mechanicznymi (montaż sterownika i baterii) też powinienem. Pozostaje tylko kwestia koła, czy są dostępne tak krótkie szprychy i czy da się to zrobić?
Wszelkie porady i spostrzeżenia mile widziane |
|
|
|
|
wibi
szef
Pomógł: 42 razy Dołączył: 23 Sie 2014 Posty: 1072 Skąd: Śląsk
|
Wysłany: Czw 01 Lis, 2018
|
|
|
Na OLX znajdziesz sporo silników do przedniego napędu,ważne by był to silnik przekładniowy i raczej na jak najmniejsze napięcie o mocy 250W ( najlepiej na napięcie 24V/250W). Dlaczego taki? z prostej przyczyny, ma najgrubszy drut nawojowy i śmiało można go zasilać wyższym napięciem uzyskując większą prędkość i MOC. Najlepszym rozwiązaniem byłby silnik MID np.Bafang lub 8FUN z powodu tej przekładni w tylnym kole, ale są dość drogie. Teren wyżynny to dla silnika 250W żadna przeszkoda tym bardziej, że moc silnika to nie to co podaje tabliczka znamionowa ale to czym zasilasz silnik (UxI).Silniki na wyższe napięcia są (z racji uzwojenia) nieco lżejsze ale ich możliwości upgradu znacznie ograniczone i j/w.
Oczywiście zaplata się silniki w koła 20 cali i to wszelakich typów a specjalistą na forum jest kol.bartek,mnie zaplatał (2 lata temu) silnik BIONX o średnicy 220 mm w koło 20 cali dając własną felgę i szprychy za ok.100zł teraz może być inaczej,musisz się skontaktować. |
|
|
|
|
misiek604
początkujący misiek604
Dołączył: 30 Wrz 2018 Posty: 10 Skąd: GRODZISK MAZOWIECKI
|
Wysłany: Pią 02 Lis, 2018
|
|
|
Hejka ja też bym poradził Ci, żebyś przerobił na silniku przekładniowym 250/350W, ostatnio przerobiłem tandem na takim własnie silniku wydawało się ze za mały, a jednak większego nie trzeba. Jeśli chcesz pomocy co do zakupów, potrzebnych części i jak to wszystko podłączyć to pisz podeśle ci instrukcje i fotki. |
|
|
|
|
jacek_cyc
początkujący
Dołączył: 01 Lis 2018 Posty: 19 Skąd: Cyców
|
Wysłany: Pią 02 Lis, 2018
|
|
|
Jeżeli chodzi o tzw mamonę to na ten projekt nie jest ona problemem, więc chcę kupić zestaw fabryczny silnik, przekształtnik, bateria i osprzęt.
Problemem jest jeszcze przedni widelec roweru, bo ma rozstaw 8 cm, podczas gdy silnik ma 10 cm. To zwykły sztywny widelec, więc pewnie da się go ten 1 cm z każdej strony naciągnąć. |
|
|
|
|
wibi
szef
Pomógł: 42 razy Dołączył: 23 Sie 2014 Posty: 1072 Skąd: Śląsk
|
Wysłany: Sob 03 Lis, 2018
|
|
|
Jeśli chcesz kupować cały nowy zestaw to poszukaj na forum (najlepiej w dziale "Sprzedam") kol. glebor. On już od kilku lat zajmuje się taka właśnie sprzedażą,ma nowe silniki i osprzęt jak również baterie.Ceny o ile wiem ma bardzo konkurencyjne w stosunku do innych, "fabrycznych" sprzedawców i o ile mi wiadomo z forum,żadnych reklamacji.Spróbuj się z nim skontaktować i sprawdź co ci zaproponuje.Myślę, że kilka "stówek" zaoszczędzisz a dostaniesz sprzęt sprawdzony i wysokiej jakości.To co piszę to nie reklama a po prostu dobra rada |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Sob 03 Lis, 2018
|
|
|
Silnik to jedno a miejsce, obudowa na aku to drugie. W zaleznosci od ksztaltu ramy i miejsca skladania, malo prawdopodobne jest zalozenie bidonu. A wtedy tylko plaski pakiet na bagazniku. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
jacek_cyc
początkujący
Dołączył: 01 Lis 2018 Posty: 19 Skąd: Cyców
|
Wysłany: Sob 03 Lis, 2018
|
|
|
Rama tego roweru to "damka", więc owszem, bateria będzie na bagażniku.
Jedyne co mnie teraz zastanawia to rozstaw widelca, czy do wymiany, czy jednak da się go lekko rozgiąć o te 2 cm. |
|
|
|
|
misiek604
początkujący misiek604
Dołączył: 30 Wrz 2018 Posty: 10 Skąd: GRODZISK MAZOWIECKI
|
Wysłany: Sob 03 Lis, 2018
|
|
|
2cm widelec spokojnie będziesz w stanie rozgiąć, ja to zrobiłem mały rozpierak z dwóch uchwytów do lusterek od motoru wiec po 18 mogę podesłać fotkę. |
|
|
|
|
niedoświadczona
początkujący niedoświadczona
Dołączyła: 21 Sie 2018 Posty: 24 Skąd: Wołomin
|
Wysłany: Sob 03 Lis, 2018
|
|
|
Ja mam w hulajnodze koła 5 i 5,5 cala, silnik 250W.
Myślę, że silnik jest idealny do rozmiaru koła. Ciągnie mnie spokojnie pod małą górkę.
Ale to jednak 4 x mniejsze koło niż twoje.
Z punktu widzenia fizyki / matematyki jak moje koło przejedzie 10cm, to twoje pewnie 40cm, czyli twoje wykona o wiele większą pracę. Czyli sinik jak sam napisałeś musi być dobrany do wielkości koła. Niby to nie to samo co moc, ale od razu widać, że charakterystyka silnika musi być całkiem inna.
A tak ogólnie: to jak już wmontujesz ten silnik, to po co ci będą pedały? |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Sob 03 Lis, 2018
|
|
|
Co to za rower ? Wstaw foto. Składaki/20 cali mają krótki i delikatny widelec więc to oznacza odgięcie go o 25%. Niekoniecznie to dobry pomysł. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
qaz33
szef qaz33
Pomógł: 15 razy Dołączył: 07 Kwi 2014 Posty: 1464 Skąd: Gdynia
|
Wysłany: Sob 03 Lis, 2018
|
|
|
Jak to stal to lepiej dospawac tam dodatkowy wspornik po rozgieciu. Zwlaszcza jak chcesz korzystac z regena. Mojemu sasiadowi sie kiedys zlamal widelec podczas jazdy i nie skonczylo sie to zbyt dobrze dla niego. |
|
|
|
|
jacek_cyc
początkujący
Dołączył: 01 Lis 2018 Posty: 19 Skąd: Cyców
|
Wysłany: Sob 03 Lis, 2018
|
|
|
niedoświadczona napisał/a: | A tak ogólnie: to jak już wmontujesz ten silnik, to po co ci będą pedały? |
Jak będę chciał jechać gdzieś dalej, poza zasięg na akumulatorze
Ten rower ma wjeżdżać pod większe górki, w mojej okolicy są takie ok. 12% nachylenia.
W ostateczności wymienię widelec na szerszy. |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Nie 04 Lis, 2018
|
|
|
jacek_cyc napisał/a: | niedoświadczona napisał/a: | A tak ogólnie: to jak już wmontujesz ten silnik, to po co ci będą pedały? |
Jak będę chciał jechać gdzieś dalej, poza zasięg na akumulatorze |
Bo napęd na oba kola czyli przód silnik + tyl nogi dodaje efektywności i odciaza aku/silnik szczególnie przy ruszaniu oraz pod góre.
W nogach mamy ok 150-200W + z silnika 400-500W daje efekt. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
misiek604
początkujący misiek604
Dołączył: 30 Wrz 2018 Posty: 10 Skąd: GRODZISK MAZOWIECKI
|
Wysłany: Nie 04 Lis, 2018
|
|
|
Fotka prototypowego rozpieraka do widelca.
IMG_0104.JPG
|
Pobierz Plik ściągnięto 362 raz(y) 4,07 MB |
IMG_0103.JPG
|
Pobierz Plik ściągnięto 357 raz(y) 2,22 MB |
|
|
|
|
|
wibi
szef
Pomógł: 42 razy Dołączył: 23 Sie 2014 Posty: 1072 Skąd: Śląsk
|
Wysłany: Nie 04 Lis, 2018
|
|
|
Nie będę tu udzielał rad bo i autor pewnie ma swoją "wizję" przeróbek posiadanego składaka. Napiszę jedynie co ja bym zrobił w podobnej sytuacji biorąc pod uwagę własne, 4-letnie doświadczenie z eksploatacji 3 składaków na kołach 20 calowych. Po pierwsze nigdy nie zaryzykował bym sztywnego zawieszenia, szczególnie z przodu gdyż jazda "elektrykiem" to zupełnie coś innego niż zwykłym rowerem i autor pewnie szybko się o tym przekona, chociaż może już być za późno. Po drugie, mając składaka ze stalową ramą odpuścił bym wszelkie HUBy a raczej przerobił ramę tak by móc zamontować silnik centralny (dość tani obecnie na OLX) który swoimi właściwościami "bije na głowę" wszelkie silniki montowane w kole. Zdaję sobie sprawę, że uniwersalne Bafangi lub tp. montowane w supporcie są drogie a kupno taniego to okazja na którą trafić trudno ale są zintegrowane MIDy dedykowane do specjalnych ram i te są w miarę tanie. O takim więc mówię, bo przerobić ramę dostosowując ja do silnika nie jest żadnym problemem dla średnio doświadczonego spawacza a korzyści nieporównywalne. Co do baterii typu bidon i składaka to nie jest to żaden problem,wystarczy tu na forum znaleźć. |
Ostatnio zmieniony przez wibi Pon 20 Maj, 2019, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|