|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Dobór podzespołów do e-bike |
Autor |
Wiadomość |
jackk
początkujący
Dołączył: 03 Kwi 2019 Posty: 5 Skąd: Opole
|
Wysłany: Nie 14 Kwi, 2019 Dobór podzespołów do e-bike
|
|
|
Witam.
Chcę skonwertować swój rower na e-bike. Założyłem że zestaw powinien móc osiągnąć przy w pełni naładowanej baterii Vmax = ok 80km/h , przy niekoniecznie dużym zasięgu (może 30-50 km, przy jeździe na samej manetce).
Zagadnienie 1.
Policzyłem baterię 16s6p 60V na ogniwach wysokoprądowych LG INR18650HG2/INR18650HG2 (3000 mAh, I max = 20A).
Link: https://batterybro.com/products/lg-hg2-inr18650hg2-3000mah-20a
O ile dobrze policzyłem, to parametry akumulatora są następujące:
Pojemność pakietu 18 Ah (1066Wh)
Wydajność prądowa (max) 120 A
Sposób liczenia można prześledzić w załączonym pliku excel. Myślę że jeżeli obliczenia są poprawne to innym też może być pomocny.
Proszę o potwierdzenie czy dobrze rozumowałem ze sposobem liczenia, bo to ma oczywiście przełożenie na właściwy dobór pozostałych elementów.
Zagadnienie 2.
W opisach kontrolerów podawane są czasem parametry, np.:
DC Current Limit: 150 A
Max. Phase Current: 350 A
Co dokładnie oznaczają?
Zagadnienie 3
Do tego wynalazłem takie sterowniki:
1. Sabvoton SSC60150
2. Sabvoton SVMC60150
ale zastanawiam się czy nie za mocne są do tej baterii? Z drugiej strony jeżeli całość ma spełniać założenia co do Vmax to i sterownik i silnik muszą być dość mocne. Proszę o opinie.
Zacząłem się rozglądać za silnikiem ale wybór jest tak wielki, że głowa mała i szczerze mówiąc trochę utknąłem. Do tego BMS do baterii, no i cała reszta drobiazgów typu manetki, kable, wyświetlacz, czujniki, itp. (ale te drobiazgi są do ogarnięcia).
Pozdrawiam
jackk
Rower obliczenia akumulatora.zip
|
Pobierz Plik ściągnięto 211 raz(y) 9,28 KB |
Bateria.jpg dla ciekawych |
Pobierz Plik ściągnięto 201 raz(y) 346,79 KB |
|
|
|
|
|
Bajoniks
młodzik
Pomógł: 1 raz Dołączył: 29 Cze 2017 Posty: 91 Skąd: Lubliniec
|
Wysłany: Nie 14 Kwi, 2019
|
|
|
jackk napisał/a: | Witam.
ale zastanawiam się czy nie za mocne są do tej baterii?
jackk |
Są tylko cztery razy za mocne.
Jak chcesz mieć 80km/h to może być konieczność zastosowania baterii 20s. |
|
|
|
|
andypip
prezes
Pomógł: 50 razy Wiek: 63 Dołączył: 06 Kwi 2019 Posty: 641 Skąd: Legnica
|
Wysłany: Pon 15 Kwi, 2019
|
|
|
Założenia masz b. ambitne. Szczerze powiem że nie zaglębiałem się w "matematykę" ale weź pod uwagę głównego "wroga" rowerzysty" czyli powietrze. Cytuję
"Wynika z tego, że rower z cyklistą o łącznej powierzchni czołowej równej 0,46 m2 do jazdy z prędkością 26 km/h będzie potrzebował 100 W, sześciokrotne zaś zwiększenia mocy pozwoli na jazdę z prędkością mniej niż o połowę większą, bo tylko 48 km/h, przy współczynniku Cx wynoszącym 0,98."
Opory powietrza przy prędkościach pow. 40 km/h rosną ca. zbliżając się proporcjonalnie do kwadratu prędkości. Bardzo uproszczony szacunek w/w wskazuje na baterię grubo powyżej 2000 W / obstawiam ok. 4000/
Zbudowano rowery - potwory. Przykład z netu: rower którego właściciel deklaruje v max 73km/h
Bateria litowo-jonowa 66V (24Ah) Może lepiej w wyświetlaczu ustawić fi koła na 20 cali i cieszyć się prędkością? |
_________________ Starość to stan umysłu |
|
|
|
|
Inc0
prezes
Pomógł: 21 razy Dołączył: 24 Lut 2018 Posty: 593 Skąd: Rzeszów
|
Wysłany: Pon 15 Kwi, 2019
|
|
|
Podstawowy bład popełniany przez laików w obliczaniu wydajnosci pradowej pakietu li-ion to jest to że zakkładają wydajnośc pradową maxymalna dla całego pakietu jak dla POJEDYŃCZEGO ogniwa bo takowego dotyczy specyfikacja fabryczna ogniw. W pakiecie ogniw jest 100, 200 a nawet powyżej 400szt ciasno upakowanych ,w takich warunkach ogniwa nie maja dostatecznego chłodzenia bo raz że siedza jedno obok drugiego i grzeja siebie na wzajem , po drugie pakiety sa zabezpieczone przed uszkodzeniem mechanicznym/woda/zwarciem- preszpanem, rekawami termokurczliwymi, itp wiec przepływ powierza miedzy juz i tak ciasno upakowanymi ogniwami jest..ZEROWY i mozliwosci oddawania ciepła sa z tego tytuło mocno ograniczone. Zbytnie przegrzanie pakietu prowadzi do bardzoszybkiej degradacji ogniw a nawet grozi pożarem. dlatego z praktykie setek innych cieszących sie swoimi e-bike sugeruje przyjac max obciażenie na pojedyńcze ogniwo wysoko pojemne (2500-3500mAh ) 5A lub dla wysoko pradowych ogniw ( 2000-2500mAh) 7-10A maxymalnie.
inny aspekt chcesz zelektryfikowac rower do e-bike o v-max 80km/h zdajesz sobie sprawe z tego że pchasz sie w debową jesionke zwykłe rowery nie sa przystosowane do takich predkosci ani zawieszenia ani hamulce ani rama a w ebike masa samego roweru o takich osiagach siegnie 50-60kg |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|