Równoległe połączenie podobnych pakietów o różnym napięciu |
Autor |
Wiadomość |
DavidPL
początkujący
Dołączył: 05 Kwi 2019 Posty: 8 Skąd: Rzeszów
|
Wysłany: Śro 17 Kwi, 2019 Równoległe połączenie podobnych pakietów o różnym napięciu
|
|
|
Przeglądnąłem kilka wątków o równoległym łączeniu pakietów ale nie znalazłem tam odpowiedzi ma moje pytania.
Chciałbym połączyć równolegle dwa podobne pakiety (jeden 13s4p, a drugi 13s5p, oba wyposażone w BMSy).
Trudność polega na tym, że chciałbym łączyć te pakiety kiedy są w różnym stopniu naładowania, czyli np jeden będzie naładowany i będzie miał przykładowo 50V, a drugi będzie rozładowany i będzie miał przykładowo 40V.
Przy takich różnicach napięć popłynie bardzo duży prąd wyrównujący. W najlepszym wypadku zadziałają zabezpieczenia i BMS odetnie pakiety, w gorszym wypadku coś się uszkodzi.
A co by się stało gdybym użył BMSów z osobnymi złączami do ładowania i do rozładowywania? Czy to by mogło zadziałać?
Czy użycie takich BMSów zabezpieczyło by przed wzajemnym wyrównywaniem się pakietów?
Czy mógłbym wtedy równocześnie ładować pakiety (czyli najpierw ładował by się pakiet o niższym napięciu, a po wyrównaniu ładowały by się oba). Czy Analogicznie mógłbym rozładowywać pakiety (najpierw ten o wyższym napięciu, a po wyrównaniu oba jednocześnie). |
|
|
|
|
leszcz
prezes
Pomógł: 10 razy Dołączył: 15 Lut 2017 Posty: 861 Skąd: Rumia
|
|
|
|
|
DavidPL
początkujący
Dołączył: 05 Kwi 2019 Posty: 8 Skąd: Rzeszów
|
Wysłany: Śro 17 Kwi, 2019
|
|
|
Chcę w przyczepie kempingowej, z paneli słonecznych ładować pakiety i zgromadzić jak najwięcej prądu w bateriach, do późniejszego wykorzystania.
Ale czasami jeden z pakietów chciałbym wyjąć i użyć np w rowerze czy łódce. Po użyciu chciałbym aby z powrotem wrócił do przyczepy i żeby pracowały razem, ale wtedy będą już miały różne napięcia - jeden będzie bardziej rozładowany od drugiego. |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Śro 17 Kwi, 2019
|
|
|
Zdecydowanie tak nie można. Przełącznik albo dodatkowa elektronika.
Lub b.amatorsko rezystory szeregowe i diody duzej mocy. Ale to trzeba nadzorowac. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
DavidPL
początkujący
Dołączył: 05 Kwi 2019 Posty: 8 Skąd: Rzeszów
|
Wysłany: Śro 17 Kwi, 2019
|
|
|
No dobra.
Przyjąłem do wiadomości, że NIE.
A wytłumaczy ktoś teraz dlaczego nie?
Dlaczego pomysł z BMS'ami z oddzielnymi portami do ładowania i do obciążenia się nie sprawdzi?
Dopytuję bo chciałbym żeby ten wątek miał jakiś walor edukacyjny, a nie tylko "nie bo nie". |
|
|
|
|
slow
kierownik
Pomógł: 20 razy Dołączył: 02 Lut 2018 Posty: 337 Skąd: Podkarpackie
|
Wysłany: Czw 18 Kwi, 2019
|
|
|
Nie ma znaczenia czy port ładowania jest osobny od rozładowywania.
Dopóki zabezpieczenia W BMS nie zadziałają wszystkie tranzystory są w stanie przewodzenia i podłączając pakiety o różnym stopniu rozładowania równolegle spowodujesz przepływ dużych prądów, które mogą uszkodzić pakiet lub nawet spowodować pożar.
Musisz najpierw je w miarę wyrównać.
Najprościej to zrobić podłączajac pomiędzy żarówkę lub dwie od reflektora przedniego. |
|
|
|
|
noel841106
stażysta
Pomógł: 1 raz Dołączył: 28 Maj 2018 Posty: 137 Skąd: B-stok
|
Wysłany: Czw 18 Kwi, 2019
|
|
|
Za każdym razem jak będziesz łączył baterie bms-y się załączą odcinając baterię. O ile zdążą. Ale raczej pójdą z dymem. Musisz przynajmniej na próbę do łączenia wpiąć rezystor mocy żeby ograniczyć prąd. Tylko to jest strata energii w ciepło. Lepiej byłoby użyć przetwornicy step-down. A jeszcze jak kawałek elektroniki dołożysz to cały proces można zautomatyzować. |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Czw 18 Kwi, 2019
|
|
|
Paradoksalnie łatwiej by było gdyby te pakiety nie maiły BMS-ów. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
DavidPL
początkujący
Dołączył: 05 Kwi 2019 Posty: 8 Skąd: Rzeszów
|
Wysłany: Czw 18 Kwi, 2019
|
|
|
A czy można kupić jakiś gotowy i stosunkowo niedrogi układ elektroniczny który by ograniczał prąd przepływający między pakietami? |
|
|
|
|
leszcz
prezes
Pomógł: 10 razy Dołączył: 15 Lut 2017 Posty: 861 Skąd: Rumia
|
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Sob 20 Kwi, 2019
|
|
|
DavidPL napisał/a: | A czy można kupić jakiś gotowy i stosunkowo niedrogi układ elektroniczny który by ograniczał prąd przepływający między pakietami? |
Ten przepływ jest dwustronny i dlatego tak się nie robi. Bo elektronika drugiego BMS moze dostać napiecie o odwrotnej polaryzacji. Nadtwo w momencie załączenia BMS-y mają chwilę na analizę stanu aku i wtedy jest stan nieustalony. Gdyby to były tylko ogniwa, to amatorsko mozna by dać miedzy pakietami duzy rezystor ale to i tak wymagałoby nadzorowania.
Prostego automatu przy Twoich załozeniach nie ma. Bosch ma system podłączania dwóch ICH baterii ale tam jest specjalny moduł/oprogramowanie. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|