|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Ogniwa wysoko prądowe vs. "zwykłe" |
Autor |
Wiadomość |
jackk
początkujący
Dołączył: 03 Kwi 2019 Posty: 5 Skąd: Opole
|
Wysłany: Sob 20 Lip, 2019 Ogniwa wysoko prądowe vs. "zwykłe"
|
|
|
Mam pytanie o sens stosowania ogniw wysoko prądowych w bateriach do e-bike`ów
takich z prądem rozładowania rzędu 20-30 A, a nawet więcej. Ostatnio zadałem to pytanie komuś teoretycznie "zorientowanemu" posługując się przykładem pakietu 16s6p z ogniwami wysoko prądowymi:
Model: LG18650HB6
• Manufacturer: LG Chemical
• Country of Origin: South Korea
• Chemistry: NCM
• Max. continuous discharge current: 30 A
• Nominal capacity: 1500 mAh
• Nominal voltage: 3.6 V
• Discharge end voltage: 2.5 V
• Charging voltage: 4.20 +/- 0.05 V
• Standard charging current: 1,25 A
Model: INR18650HG2
• Manufacturer: LG Chemical
• Country of Origin: South Korea
• Chemistry: INR
• Max. continuous discharge current: 20 A
• Nominal capacity: 3000 mAh
• Nominal voltage: 3.6 V
• Discharge end voltage: 2.5 V
• Charging voltage: 4.20 +/- 0.05 V
• Standard charging current: 1,5 A
i dostałem odpowiedź (cyt. "Ale te tabelki są dla 1 ogniwa (e fajka, latarka itp)
Jeśli ogniwa pracują w pakiecie to prąd spada do około 6A/ogniwo
6x6= 36A maksymalnie jest w stanie dać akumulator 16s6p")
1> Nie rozumiem dlaczego ten prąd miałby tak dramatycznie spadać w przypadku ogniw łączonych w pakiety.
2> i druga myśl czy stosowanie ogniw wysoko prądowych w pakietach do e-bike`ów ma wpływ na wydajność i osiągi zestawu. |
|
|
|
|
Inc0
prezes
Pomógł: 21 razy Dołączył: 24 Lut 2018 Posty: 593 Skąd: Rzeszów
|
Wysłany: Sob 20 Lip, 2019
|
|
|
bo podczas rozładowania wysokim pradem ogniwo rozgrzewa sie gdy jest samotne to z łatwoscia oddaje ciepło cała swoja powierzchnia ale gdy to samo ogniwo siedzi w pakiecie z 60cioma "siostrzyczkami" wówczas ma zastosowanie prawo :" w kupie cieplej" ogniwa grzeja siebie nawzajem ich temperatura rosnie bo trudniej im wypromieniowac ciepło a gdy przekroczy wartośc krytyczna wtedy..BUM! dlatego własnie w pakietach przyjmuje sie mniej wiecej 1/2 tego co w datasheet dla pojedyńczego ogniwa stoi. czy takie wyjasnienie ci wystarcza?
ogniwa wysokopradowe stosuje sie tam gdzie przewiduje sie duzy pobór pradu a jest ograniczona ilosć miejsca aby wydajnosć pradowa uzyskac z odpowiedniej ilosci ogniw w celi czyli masz klasyczne cos za cos przy ograniczonej ilości ogniw w pakiecie masz albo duzy prad rozładowania ( moc ) kosztem małej pojemnosci pakietu ( zasieg) lub mały prad rozładowania (niska moc )ale za to masz większa pojemność( duzy zasieg) |
|
|
|
|
jackk
początkujący
Dołączył: 03 Kwi 2019 Posty: 5 Skąd: Opole
|
Wysłany: Sob 20 Lip, 2019
|
|
|
czyli to wyłącznie kwestia temperatury? |
|
|
|
|
Inc0
prezes
Pomógł: 21 razy Dołączył: 24 Lut 2018 Posty: 593 Skąd: Rzeszów
|
Wysłany: Nie 21 Lip, 2019
|
|
|
to wyłacznie kwestia bezpieczeństwa |
|
|
|
|
jackk
początkujący
Dołączył: 03 Kwi 2019 Posty: 5 Skąd: Opole
|
Wysłany: Nie 21 Lip, 2019
|
|
|
<Inc0> chcesz powiedzieć, że ogniw wysoko prądowych nie stosuje się w pakietach do e-bike'ów? |
|
|
|
|
Inc0
prezes
Pomógł: 21 razy Dołączył: 24 Lut 2018 Posty: 593 Skąd: Rzeszów
|
Wysłany: Nie 21 Lip, 2019
|
|
|
czytaj ze zrozumieniem wyraźnie napisałem że wysokopradowe ogniwa stosuje sie tam gdzie nie ma mozliwosci uzyskac odpowiednia wydajność pradowa ogniwami wysokopojemnymi czytaj dosłownie tam gdzie jest mało miejsca. |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Wto 23 Lip, 2019
|
|
|
A do tego dane katalogowe odnoszą się do chlodzonego ogniwa, tzn temp 20-24 stopnie. Ogniwa wysokopradowe mają kilkakrotnie niższe RW. Pakiet jest z reguły szczelnie zabudowany. Im słabsze ogniwa, tym na ogół większe różnice między nimi. Wtedy jeszcze szybciej wzrasta temperatura pakietu. Typowe uszkodzenia pakietu dotyczą ogniw, segmentów wewnątrz czwartego pakietu. Tak po prostu jest... |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|