|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Przesunięty przez: tas Sob 07 Gru, 2013 |
A może skuterek elektryczny? |
Autor |
Wiadomość |
Mibars
kierownik Leń patentowany
Pomógł: 3 razy Dołączył: 10 Lis 2008 Posty: 382 Skąd: Nadarzyn k. W-wy
|
Wysłany: Sob 02 Maj, 2009 A może skuterek elektryczny?
|
|
|
Witam.
Po przeczytaniu tematu o ładowaniu ogniw Li-xxx tak coś mnie wzieło na poprzeglądanie Allegro i nagle zdałem sobię sprawę, że chyba stać mnie na zbudowane własnego, funkcjonalnego pojazdu elektrycznego.
Czy aby na pewno mnie stać - to się jeszcze okaże - bo jeśli nie uda mi się osiągnąć wymaganych parametrów w miarę racjionalnej kwocie, to niestety, ale rezygnuję
A te parametry to:
---Baza - Nie żadna hulajnoga, czy rower ale skuter z prawdziwgo zdarzenia - ma być wygodne!
---Zasieg: Minimum 50km (25km w jedną stronę), najlepiej z 60 uwzględniając fakt, że nie będe miał możliwości ładowania pojazdu na uczelni, jak również mały zapas na to, że albo coś może mi wypaść, albo to, że akumulatory zaczną się zużywać.
---Prędkość - ok 70km/h - Chyba minimalna "bezpieczna" prędkość dla skutera do jazdy po drodze o ograniczeniu do 100km/h - cieżarówki jadą ok 80km/h, więc nie będe zawalidrogą, jak również zniejszam prawdopodobieństwo, że ktoś mnkie zdmuchnie przy wyprzedzaniu... Nie mówiąc o najechaniu. Musi być w stanie utrzymać tą prędkość przez ok połowę trasy
---Odporność na pozostawienie na parkingu - Nie może się zepsuć od przegrzania od słońca w środku lata, deszcz nie powinien robić zwarć, inny student nie powinien mieć możliwości unieruchomienia skutera w zbyt prosty sposób.
Tak więc przedstawie koncepcję:
Baza - Skuter, kupić jakiegoś popsutego 10-letniego, lub starszego szrota, najlepiej od razu bez silnika, coś w tym stylu:
http://www.allegro.pl/ite..._na_czesci.html - moze byc zbyt drogi
http://www.allegro.pl/ite..._hond_bali.html
http://www.allegro.pl/ite...gla_uszkod.html - średni przykład, bo uszkodzone plastiki, a silnik OK...
Jak widać trochę tego typu pojazdów jest - na bazę nie planuję wydać więcej, niż 500zł.
Następnie źródło napędu - Zastanawiam się nad wykorzystaniem kilku chińskich silników mniejszej mocy, gdyż są tanie - np 3 silniki 500W (3x140zł), czy 4 silniki 350W (4x 85zł) - Mocy musi wystarczyć do osiągnięcia zakładanej prędkosci.
http://www.allegro.pl/ite...utera_nowy.html
http://www.allegro.pl/ite...utera_nowy.html
Przekładnia - Tutaj zaczynają się problemy - Najlepiej byłoby, gdyby była możliwość wyboru przełożenia. Według mnie - co dobre do jazdy przy 70km/h kiepsko bęzie się sprawdzać przy 20km/h - Dam gazu, pójdzie kupa prądu i zacznie się rozpędzać. Piasta z przerzutkami z roweru - nie, dziękuje - raz, że nie pasuje do skutera, a dwa, że to jednak inne obciążenia, predkości... No i jak tym hamować? Torpeda przecież nie zrobie... Druga opcja, to wykorzystać CVT ze skutera - tyle, że te chińskie silniczki rozpędzają się do mniej, niż 3000 obrotów/minutę, a to jest nic w porównaniu do wysokoobrotowego silnika skutera - Nie wiem, czy przekładnia będzie pracować jak należy...
Akumulatory - I tu główny problem - Co mi zapewni 50(60)km zasięgu i wysoką prędkosć za rozsądną cenę, oraz, żeby skuter nie ważył pół tony?
Zastanawiam sie nad ogniwami Litowo-jonowymi - tymi z Allegro, co je sprzedawca wyciąga z laptopowych akumulatorów HP:
http://www.allegro.pl/ite...baterii_hp.html
Probowałem sobie coś wczoraj liczyć ile bym potrzebował ych ogniw i wychodziły mi różne wyniki... Czy ktoś mógłby mi jakoś pomóc określic ile bym ich potrzebował aby uzyskać wyżej wymienone osiagi? Niestety to od akumulatorów wszystko zależy, czy w ogóle podejmę się budowy tego EV...
...A moze jakaś tansza alternatywa? Boje się, że jak będe chciał wykorzystać akumulatory ołowiowe, to skończę z przerośniętym bydlakiem, a nie małym i zwinnym skuterem... |
_________________ No i jest |
|
|
|
|
doomboy [Usunięty]
|
Wysłany: Sob 02 Maj, 2009
|
|
|
ja ci nie poradze bo w tych sprawach jestem nie zbyt wtajemniczony ale o ile sie nie myle to tylne kolo skutera trzyma sie na amortyzatorze i silniku a mnie interesuje
ile potrzebowal bym tych ogniw zeby zastapic 2 akku 4,5 ah i 2 akku 7 ah mi wychodzi jakas figa |
|
|
|
|
Mibars
kierownik Leń patentowany
Pomógł: 3 razy Dołączył: 10 Lis 2008 Posty: 382 Skąd: Nadarzyn k. W-wy
|
Wysłany: Sob 02 Maj, 2009
|
|
|
Według moich ostatnich obliczeń wyszło mi, że potrzebowałbym ok 300 ogniw, co daje mi ok 1500 złotych za same tylko akumulatory
Bazowałem na skuterze Peugeota, który ma 18V 100Ah (Ni-Cd) i zbliżony zasięg, jednak ma mniejszą prędkosć maksymalną. |
_________________ No i jest |
|
|
|
|
doomboy [Usunięty]
|
Wysłany: Sob 02 Maj, 2009
|
|
|
a moglbys powiedziec mi jak to obliczyc po za tym z tego co sie nie myle ogniwa wychodza drozej !! ci wystarczylo by napchac zelowych do schowka pod siedzenie po za tym nie przewidziales rejestracji bo z tym beda jaja bo to pojazd sam to 600 zl rejestracja na motorower ale to bys musial jechac do przegladu z predkoscia zblizona do 45 km/h
na przyklad tego ze ogniwa sa drozsze podaje taki 2 akumulatory 12v 5 ah kosztuja kolo 60 zl
ogniwa mi wyszly 33=161,70 czyli sporo ponad 2x wieksze ale zalety sa ja jednak zrezygnuje z ogniw chyba ze moga byc ze straych baterii bo tkaich mam pelno ale takie baterie ktore trzymaja po 1,3 h to sie nie nadadza ??
sadze ze twoje wymagnia beda ciezkie do wykonania niskim kosztem moze benzyniak ?? |
|
|
|
|
Mibars
kierownik Leń patentowany
Pomógł: 3 razy Dołączył: 10 Lis 2008 Posty: 382 Skąd: Nadarzyn k. W-wy
|
Wysłany: Sob 02 Maj, 2009
|
|
|
Jak to policzyłem? Energia zmagazynowana w Peugeocie: 18 * 100 = 1,8kWh
No i z tego wyszło mi jakieś 296 ogniw, czy jakoś tak (podczas obliczeń zaokrąglałem do całych ogniw).
Doczytałem i teraz wiem, że nawet tyle, to byłoby za mało - ten zasięg jest osiągany przy 35km/h |
_________________ No i jest |
|
|
|
|
Marucha79 [Usunięty]
|
Wysłany: Nie 03 Maj, 2009
|
|
|
Baaaardzo ambitne plany, głównie za sprawą Vmax i zasięgu.
Najlepszy zamiast tych 3 lub 4 silników byłby jeden lub 2 silniki BLDC w kole, ale wiadomo, te kosztują. Z rozwiązań ekonomicznych sugerowałbym raczej jeden porządny silnik od paleciaka czy wózka widłowego, wyszłoby taniej i pewniej niż z kilkoma chińskimi. 2kW to jak sądzę absolutne minimum. Czyli ponad 70A w nominale zakładając zasilanie 36V. Przy Li-Ion żeby nie przeginać potrzebowałbyś 400 ogniw 1800mAh, co zapewniłoby zasięg nie przekraczajacy zapewne 40 km. Przy tych zakładanych osiągach żele odpadają. W Komarze wożę ich 30kg (dużo więcej sobie nie wyobrażam), które zapewniają mi najwyżej kilkanaście kilometrów przy dużo niższej prędkości. Takie są smutne realia. W porównaniu rejestracja to już chyba najmniejszy problem |
|
|
|
|
Mibars
kierownik Leń patentowany
Pomógł: 3 razy Dołączył: 10 Lis 2008 Posty: 382 Skąd: Nadarzyn k. W-wy
|
Wysłany: Czw 07 Maj, 2009
|
|
|
Przeanalizowałem, policzyłem i niestety odpowiedź jest jedna - Nie stać mnie :/ |
_________________ No i jest |
|
|
|
|
Zbyszek Kopeć
szef
Pomógł: 4 razy Dołączył: 15 Paź 2006 Posty: 3284 Skąd: Gdańsk
|
|
|
|
|
tomasz_kombi
prezes amator
Pomógł: 14 razy Dołączył: 05 Lis 2009 Posty: 810 Skąd: Zagłębie
|
Wysłany: Sob 29 Maj, 2010
|
|
|
Faktycznie fajna konstrukcja.
Cena też nie powala ... poza kosztami przesyłki
(przy aktualnym kursie USD mamy ponad 2k zł + cło + VAT) |
|
|
|
|
Mibars
kierownik Leń patentowany
Pomógł: 3 razy Dołączył: 10 Lis 2008 Posty: 382 Skąd: Nadarzyn k. W-wy
|
Wysłany: Śro 16 Cze, 2010
|
|
|
Nie no, bez żartów proszę Rozumiem, że budżet trochę miałem za mały jak na załozenia, no ale to mial być skuter do jazdy po ulicy, a nie jakaś hulejnoga... |
_________________ No i jest |
|
|
|
|
tomson
prezes TOMSON
Pomógł: 4 razy Wiek: 47 Dołączył: 15 Lut 2009 Posty: 649 Skąd: Otwock_EŁK
|
Wysłany: Pią 25 Cze, 2010
|
|
|
Ja kupiłem skuterek elektryczny na allegro używany na szczęście silnik w tylnym kole był sprawny.Silnik na 36V .Moja waga to 78kg waga skutera 35kg.Zasilanie symboliczne 12cel A123(waga akumulatora 0.9kg) pojemność nominalna 2.3Ah fizycznie pobierałem ok 2.1Ah. Regulator naprawiłem bo był ubity.Ma ograniczenie prądu pobieranego do 13A.Muszę jakoś zamocować czujnik prędkości to bede znał jego prędkość.
A tak wygląda skutero rowerek
|
_________________ pozdr
Tomek |
Ostatnio zmieniony przez tomson Nie 27 Cze, 2010, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
Mibars
kierownik Leń patentowany
Pomógł: 3 razy Dołączył: 10 Lis 2008 Posty: 382 Skąd: Nadarzyn k. W-wy
|
Wysłany: Sob 26 Cze, 2010
|
|
|
Nadal bałbym się takim czymś pojechać po dwujezdniówce, gdzie ludzie pędzą po 120km/h i więcej... |
_________________ No i jest |
|
|
|
|
Zbyszek Kopeć
szef
Pomógł: 4 razy Dołączył: 15 Paź 2006 Posty: 3284 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Sob 26 Cze, 2010
|
|
|
Fajna maszyna. Super kolor.
Dwujezdniówki mają pobocze, lub zakaz ruchu rowerom. |
_________________ EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Nie 27 Cze, 2010
|
|
|
Znam dość dobrze ten model, bo takiego rowera już przetrawiłem u siebie
Silnik DC, szybkość max. około 32 km/h. Rozpędza się dość powoli. Hamulce (w moim przypadku) słabe. Trochę dziwna jest ta plastikowa kierownica. Ogólnie ciekawostka przyrodnicza Ale kumpel jest z niego zadowolony. Całość przemalowałem na srebrny kolorek, bo mój był czerwony, taki pierwszomajowy |
|
|
|
|
Mibars
kierownik Leń patentowany
Pomógł: 3 razy Dołączył: 10 Lis 2008 Posty: 382 Skąd: Nadarzyn k. W-wy
|
Wysłany: Nie 27 Cze, 2010
|
|
|
Zbyszek Kopeć napisał/a: | Dwujezdniówki mają pobocze, lub zakaz ruchu rowerom |
Ach, teraz dopiero zauważyłem, że to jest motorower.
Hmm... teraz przezytałem dokładniej i widze, ze pojemność to nie 23Ah, tylko 2,3Ah Jaki to ma zasięg? |
_________________ No i jest |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|