|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Nagły spadek zasięgu hulajnogi |
Co padło? |
baterie |
|
66% |
[ 4 ] |
BMS |
|
16% |
[ 1 ] |
ładowarka |
|
0% |
[ 0 ] |
sterownik |
|
0% |
[ 0 ] |
silnik |
|
0% |
[ 0 ] |
kable/podłączenie |
|
16% |
[ 1 ] |
coś innego |
|
0% |
[ 0 ] |
chyba |
|
0% |
[ 0 ] |
nie wiem |
|
0% |
[ 0 ] |
|
Głosowań: 4 |
Wszystkich Głosów: 6 |
|
|
|
Autor |
Wiadomość |
i250
początkujący i250
Dołączył: 11 Maj 2023 Posty: 23 Skąd: Smokogród
|
Wysłany: Czw 11 Maj, 2023 Nagły spadek zasięgu hulajnogi
|
|
|
Po zaledwie nieco ponad roku niezbyt rewelacyjnego użytkowania (słaby zasięg, chwilowe zaniki mocy), zasięg hulajnogi zmniejszył się z około 10 do około 1 kilometra. Stało się to dość nagle. Może przy jednym podjeździe pod górę coś się przepaliło albo baterie padły? Nie wiem.
Na początku na tym podjeździe prędkość spadała do 18/17km, po zimie już spadła raz do 13tu przy praktycznie takim samym obciążeniu. Teraz nawet do tego podjazdu nie dojadę, nie mówiąc o próbowaniu wyjechania na nim.
Raz przejechałem ok. 2km po płaskim. Obecnie działa bardzo kiepsko i nawet na to nie można liczyć: niby na początku jest OK ale bardzo szybko traci naładowanie i po ok. 1km wyłącza się całkowicie nawet na bardzo lekkim podjeździe z którym nigdy dawniej nie było żadnych problemów, nawet zmniejszenia prędkości.
Przypuszczam że coś z baterią się stało albo coś o nazwie BMS ale mogę być w błędzie.
Akumulator li-ion 40x70x298mm, 6Ah (w teorii).
Pytałem u osób które robią baterie ale wyszło na to że albo nie odbierają telefonów albo nie są zainteresowani bo za małe zamówienie albo owszem, zaproponowali nowy aku, 7.5Ah za skromne 750zł przy czym stanowi to 75% ceny jaką dałem za hulajnogę no i nie bardzo jestem chętny bo po tych wszystkich doświadczeniach wygląda na to że nie jest ona warta takiej kasy...
A jeśli jednak jest inna przczyna?
To "cudo" https://allegro.pl/oferta/hulajnoga-skymaster-skyme-pro-350-w-25-km-h-13637889857
Skymaster SKYME PRO.
W ogóle nawet nie wiem czy padł BMS czy baterie, czy można to naprawić i czy jest sens.
Czy istnieje możliwość wysłania do kogoś akumulatora celem:
- sprawdzenia problemu
- ewentualnej naprawy
- ewentualnej wymiany ogniw
Jakie koszty? A może wystarczy akumulator lub akumulatory żelowe? Jak ugryźć temat? |
Ostatnio zmieniony przez i250 Pią 12 Maj, 2023, w całości zmieniany 2 razy |
|
|
|
|
fandaner31
stażysta
Wiek: 31 Dołączył: 11 Cze 2021 Posty: 179 Skąd: Polska
|
Wysłany: Pią 12 Maj, 2023
|
|
|
Widocznie jakieś ogniwo padło i cała bateria nie może się naładować do pełna. Wcześniej jak długo ładowałeś baterię a jak teraz zajmuje czas ładowanie. Radzę jej już nie przeciążać bo kolejne ogniwa padną a tak to jeszcze można ją uratować . Bez obejrzenia baterii nie ma jak doradzić. |
|
|
|
|
i250
początkujący i250
Dołączył: 11 Maj 2023 Posty: 23 Skąd: Smokogród
|
Wysłany: Pią 12 Maj, 2023
|
|
|
fandaner31 napisał/a: | Widocznie jakieś ogniwo padło i cała bateria nie może się naładować do pełna. Wcześniej jak długo ładowałeś baterię a jak teraz zajmuje czas ładowanie. Radzę jej już nie przeciążać bo kolejne ogniwa padną a tak to jeszcze można ją uratować . Bez obejrzenia baterii nie ma jak doradzić. |
Bardzo dziękuję za info! Właśnie nie wiedziałem co się w ogóle stało a teraz mam obawy że może i 2 ogniwa już padły.
Właśnie, podjazd powolutku coraz wolniej pokonywałem w ciągu roku a tu nagle coś takiego.
Wcześniej akumulator ładował się około 3 godziny (może ostatnio trochę krócej, np. 2.5h) a teraz już po godzinie pokazuje że rzekomo całkiem naładowany więc wiadomo że coś jest nie tak... |
|
|
|
|
slow
kierownik
Pomógł: 20 razy Dołączył: 02 Lut 2018 Posty: 337 Skąd: Podkarpackie
|
Wysłany: Pon 15 Maj, 2023
|
|
|
Żelowego tam nie zmieścisz.
Wstępnie nie widząc tego napisze że są 3 opcje:
1. Rozbalansował sie i wystarczy zbalansować - wystarczy na miesiac-dwa
2. Padła jakaś sekcja- wymienić ja na podobną - powinno wystarczyć na rok
3. zrobić od nowa akumulator na dobrych ogniwach - powinno działać 2-3 lata.
Przydałoby sie baterie zobaczyć. W opisach pisze tylko 6Ah. Więc może być to 10s2p lub szybciej 10s3p. Koszt zrobienia nowej zależy od ilości ogniw, ich pojemności i wydajności, ułożenia ogniw, skomplikowania całości. W sprzyjających okolicznościach może w 500zł się zmieścic. |
|
|
|
|
i250
początkujący i250
Dołączył: 11 Maj 2023 Posty: 23 Skąd: Smokogród
|
Wysłany: Pon 15 Maj, 2023
|
|
|
slow napisał/a: | Żelowego tam nie zmieścisz.
Wstępnie nie widząc tego napisze że są 3 opcje:
1. Rozbalansował sie i wystarczy zbalansować - wystarczy na miesiac-dwa
2. Padła jakaś sekcja- wymienić ja na podobną - powinno wystarczyć na rok
3. zrobić od nowa akumulator na dobrych ogniwach - powinno działać 2-3 lata.
Przydałoby sie baterie zobaczyć. W opisach pisze tylko 6Ah. Więc może być to 10s2p lub szybciej 10s3p. Koszt zrobienia nowej zależy od ilości ogniw, ich pojemności i wydajności, ułożenia ogniw, skomplikowania całości. W sprzyjających okolicznościach może w 500zł się zmieścic. |
Żelowe - musiałbym dorobić pojemnik... Pytanie tylko czy w ogóle warto, wątpię...
Gdybym mógł wybrać to nie wiem czy nie wolałbym opcji 2:
Wymiary akumulatora 70x40x298mm, po wygooglaniu wymiarów "18650" (średnica 18mm, długość 65) rozumiem że jest tam 30 ogniw.
Ogniwo ma nominalnie napięcie ok. 3.6V
Zgaduję że ułożone są: 3ogniwa - 3ogniwa - 3 ogniwa - ...... - 3ogniwa.
No i w jednej z takich trójek padły już 2 ogniwa z 3 tylko że... w takim przypadku oczekiwałbym około 1/3 zasięgu, powiedzmy ze 3km a nie około 1 (raz 2) po czym czarny ekran i już się przeważnie nawet nie włączy. Na dodatek chyba nie z przegrzania bo np. po godzinie również się nie właczy.
Coś z tego wynika?
IMG_20220405_211440.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 48 raz(y) 2,79 MB |
|
|
|
|
|
fandaner31
stażysta
Wiek: 31 Dołączył: 11 Cze 2021 Posty: 179 Skąd: Polska
|
Wysłany: Pon 15 Maj, 2023
|
|
|
Po prostu zajrzyj do środka i będzie wiadomo. |
|
|
|
|
i250
początkujący i250
Dołączył: 11 Maj 2023 Posty: 23 Skąd: Smokogród
|
Wysłany: Pon 15 Maj, 2023
|
|
|
fandaner31 napisał/a: | Po prostu zajrzyj do środka i będzie wiadomo. |
Jak to zrobić? Nie znam się na akumulatorach, zwłaszcza li-ion, nigdy czegoś takiego nie robiłem...
Zdjąłem obudowę no i właściwie... nie widzę problemu...
Pomiar napięcia pokazuje 5 x 8.1V lub krotność tego napięcia, po całości 40.6V choć przejechałem dziś 1,5km (aż półtora kilometra) na średnim i wolnym biegu (10 i 16 km/h).
IMG_20230515_213314.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 59 raz(y) 2,87 MB |
|
|
|
|
|
i250
początkujący i250
Dołączył: 11 Maj 2023 Posty: 23 Skąd: Smokogród
|
Wysłany: Wto 16 Maj, 2023
|
|
|
Przy czym jeśli robiłem pomiar z wiekszą dokładnością to nie wiem czy z powodu ogniw czy woltomierza ale napięcie jakby "skakało" chyba od 7.96 do 8.44V. Przy pomiarze z mniejszą dokładnością cały czas było 8.1V.
Dziś cały czas pokazuje 8.17V. Mierząc z mniejszą dokładnością przeważnie 8.2V (8.1-8.2V), 40.8-40.9 na całości.
IMG_20230515_211408.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 47 raz(y) 2,79 MB |
|
|
|
|
|
fandaner31
stażysta
Wiek: 31 Dołączył: 11 Cze 2021 Posty: 179 Skąd: Polska
|
Wysłany: Wto 16 Maj, 2023
|
|
|
Widać że to bateria 10s3p, Źle mierzysz, każda sekcja ma po 3 ogniwa, więc mierz napięcie co trzy ogniwa np. licząc od lewej strony w jednym rzędzie, potem w drugim. Miernikiem przykładasz jeden przewód od dołu a drugi od góry i powinno być napięcie 3-4v , jak wynik będzie ujemny to odwrotnie przyłóż elektrody miernika. W załączniku masz zaznaczone podzielone sekcje 1-10 oddzielone żółtym kolorem, każdą sekcję mierzysz w jednym rzędzie góra z dołem, masz czerwony i czarny pasek w tych miejscach przykładasz miernik. Już prościej się nie da objaśnić.
bbb1.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 51 raz(y) 159,14 KB |
|
|
|
|
|
i250
początkujący i250
Dołączył: 11 Maj 2023 Posty: 23 Skąd: Smokogród
|
Wysłany: Śro 17 Maj, 2023
|
|
|
fandaner31 napisał/a: | Widać że to bateria 10s3p, Źle mierzysz, każda sekcja ma po 3 ogniwa, więc mierz napięcie co trzy ogniwa np. licząc od lewej strony w jednym rzędzie, potem w drugim. Miernikiem przykładasz jeden przewód od dołu a drugi od góry i powinno być napięcie 3-4v , jak wynik będzie ujemny to odwrotnie przyłóż elektrody miernika. W załączniku masz zaznaczone podzielone sekcje 1-10 oddzielone żółtym kolorem, każdą sekcję mierzysz w jednym rzędzie góra z dołem, masz czerwony i czarny pasek w tych miejscach przykładasz miernik. Już prościej się nie da objaśnić. |
To że są ustawione po 3 w 10 szeregów to udało sie wywnioskować już wcześniej ale dziękuję za bardzo przejrzyste rozrysowanie z zaznaczeniem biegunowości.
Co oznacza ujemny wynik wiedziałem ale z aku li-ion jestem zupełnie zielony. Dzięki za wytłumaczenie, pośrednio też że 10s3p oznacza właśnie po 3 równolegle w 10 szeregach.
Dlaczego mierzyłem po 6 a nie po 3? Po prostu tak było łatwiej zmierzyć i doszedłem do wniosku że jeśli któreś ogniwo będzie miało niższe napięcie (np. 3.5V) od innych (np. 4V) to przy takim pomiarze też wyjdzie że 2 ogniwa mają np. 7.5V pomimo że inne dwójki mają np. 8V ale nic takiego nie wyszło.
Dzisiejszy pomiar po 2 ogniwa: 8.15-8.16V, pomiar po 1 ogniwo: wszystkie pokazują 4.07V-4.08V
Pomyślałem że warto zmierzyć pod obciążeniem - jedyne co znalazłem to żaróweczka od roweru.
Wyniki mierzenia po 2 ogniwa:
8.12-8.14V ale momentami spadła wyświetlana wartość raz nawet do 7.16. Czy to był zły styk? Nie wiem
8.14V
8.13V
8.14V
8.14V
pojedyncze ogniwa (po 3 18650) z "obciążeniem żarówką rowerową":
1) 4.07, stabilne
2) 4.00-4.07V przeważnie, czasem "skacze", raz spadło nawet do 3.20 a nawet 2.68 chyba przez moment
3) 4.07, stabilne
4) 4.07, stabilne
5) 4.03-4.07V przeważnie, czasem "skacze" 3.53-4.07
druga strona:
10)4.07, stabilne
9) 4.07, stabilne
8) 4.07, stabilne
7) 4.08, stabilne
6) 4.07, stabilne |
Ostatnio zmieniony przez i250 Śro 17 Maj, 2023, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
fandaner31
stażysta
Wiek: 31 Dołączył: 11 Cze 2021 Posty: 179 Skąd: Polska
|
Wysłany: Śro 17 Maj, 2023
|
|
|
Czyli tam gdzie spada trzeba wymienić zwłaszcza w sekcji 2 , tam jest za duży spadek zwłaszcza dla żarówki. |
|
|
|
|
i250
początkujący i250
Dołączył: 11 Maj 2023 Posty: 23 Skąd: Smokogród
|
Wysłany: Śro 17 Maj, 2023
|
|
|
fandaner31 napisał/a: | Czyli tam gdzie spada trzeba wymienić zwłaszcza w sekcji 2 , tam jest za duży spadek zwłaszcza dla żarówki. |
Czyli rozumiem że 2 sekcje do wymiany. Czy całe?
Czy rozpruć te sekcje wcześniej i sprawdzić poszczególne "baterie"?
Myślę też że zaróweczka rowerowa to trochę słabe obciążenie żeby dobrze sprawdzić...
Jakich dokładnie ogniw szukać? O jakich parametrach? Gdzie - czy Allegro jest OK do tego celu? |
|
|
|
|
fandaner31
stażysta
Wiek: 31 Dołączył: 11 Cze 2021 Posty: 179 Skąd: Polska
|
Wysłany: Śro 17 Maj, 2023
|
|
|
Rozbierz sekcję i zbadaj, naładuj do pełna każde ogniwo, sprawdź czy nie ma spadków napięcia po naładowaniu i leżakowaniu (jak po kilku dniach są znaczne spadki). Sprawdź miernikiem pojemności itp, poczytaj o tym na forum. Na allegro można czasem trafić dobre ogniwa. Kupić musisz takie by miały podobne pojemności oraz obciążenie w amperach a najlepiej takiej samej firmy jak masz baterię. |
|
|
|
|
i250
początkujący i250
Dołączył: 11 Maj 2023 Posty: 23 Skąd: Smokogród
|
Wysłany: Śro 17 Maj, 2023
|
|
|
fandaner31 napisał/a: | Rozbierz sekcję i zbadaj, naładuj do pełna każde ogniwo, sprawdź czy nie ma spadków napięcia po naładowaniu i leżakowaniu (jak po kilku dniach są znaczne spadki). Sprawdź miernikiem pojemności itp, poczytaj o tym na forum. Na allegro można czasem trafić dobre ogniwa. Kupić musisz takie by miały podobne pojemności oraz obciążenie w amperach a najlepiej takiej samej firmy jak masz baterię. |
Jak naładować pojedyncze ogniwo? Mam tylko ładowarkę do całego akumulatora.
No nawet nie mam pojęcia jakiej firmy są te baterie MH63712 - chyba producent się nie chce chwalić...
Czyli dobrze rozumiem żeby nie kupować ogniw o większej pojemności lub najwyżej nieznacznie większej?
A czy to dobry pomysł żeby nie wyjmować zalutowanych ogniw a jedynie dolutować dodatkowe ogniwa w osobnych koszykach? Ryzyko przegrzania ogniwa byłoby znacznie mniejsze... |
|
|
|
|
fandaner31
stażysta
Wiek: 31 Dołączył: 11 Cze 2021 Posty: 179 Skąd: Polska
|
Wysłany: Śro 17 Maj, 2023
|
|
|
To są ogniwa INR18650P, na prąd ciągły 10A i 2600mAh , takich szukaj... |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|