|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Przesunięty przez: tas Sob 07 Gru, 2013 |
Budowa silnika BLDC |
Autor |
Wiadomość |
Jacek Gabrysiew [Usunięty]
|
Wysłany: Pon 03 Sty, 2011 Budowa silnika BLDC
|
|
|
Witam !
Juz od dawna chce zrobic sobie pojazd elektryczny i juz mam prawie skonczony silnik 3-fazowy na magnesach neodymowych
Czytam to forum i niewidze aby ktos zrobil (przerobil) silnik na naped np: do roweru
Silnik powstaje na podbudowie silnika od pralki automatu
Mam te silniki pradu stalego na szczotkach i jak popatrze na te szczoteczki i ze one maja przepuszczac prad w przedziale 15 Amp to cienko widze dlugotrwalosc tego napedu
I to mnie wlasnie skusilo do pracy nad silnikiem bezszczotkowym
Silnik nad ktorym pracuje ma 56 szt mag. neodymowych i juz mam pewne osiagi tzn.
Sam startuje nawet jak go zatrzymuje reka
Prad jalowy silnika to 2.5-8.0 Amp (zalezy na jakie obroty )
Niema halotronow
Mam tylko problem z napieciem tzn. niemam sterownika na wyzsze napiecie tzn tylko do 14.4 V a to zamalo aby cos osiagnac (chodzi o moc)
Mysle ze dosc sporo napisalem jak na pierwszy post
Pozdrawiam Jacek |
Ostatnio zmieniony przez Jacek Gabrysiew Pią 07 Sty, 2011, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
Jacek Gabrysiew [Usunięty]
|
Wysłany: Wto 04 Sty, 2011
|
|
|
Witam !
Ciag dalszy budowy tzn.wyjasnienie
Silnik ktory zbudowalem ma 56 mag. a nie jak te szczotkowe 4 mag.i czym to sie objawia?
Im wiecej mag. tym momet jest wiekszy ,ale co za tym idzie i obroty sa mniejsze co w naszym przypadku jest potrzebne ,bo niepotrzeba stosowac przekladni o duzym przelozeniu, bo jak wiadomo przekladnie daja duze straty
Teraz mam do was pytanie ?Jak pomierzyc taki silnik , zmierzyc w prosty sposob jego moc .
Czytalem ze te silniki maja sprawnosci rzedu 80% wiec np:
silnik po wlaczeniu obciazam i danych na przyrzadach odczytuje :
napiecie 14V
prad 14 A
to daje 196 Watow mocy pobranej
wiec 196 * 80%=156.8 wata i jest to moc silnika ,czy takim wynikiem w uproszczeniu moge kalkulowac moc zrobionego silnika ?
Poczytam troche forum i dowiem sie jak wkleic zdjcie ,aby wam przedstawic moj silnik
CDN..... |
Ostatnio zmieniony przez Jacek Gabrysiew Pią 07 Sty, 2011, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
tomasz_kombi
prezes amator
Pomógł: 14 razy Dołączył: 05 Lis 2009 Posty: 810 Skąd: Zagłębie
|
Wysłany: Wto 04 Sty, 2011
|
|
|
Witam
Z tą sprawnością to bywa różnie ale myślę, że dla szacunkowych wyliczeń mogło by być ok (na początek przynajmniej).
Tutaj jedna uwaga:
Podałeś wartość pobieranego prądu ale zapewne na "biegu jałowym" czyli bez mechanicznego obciążenia silnika. Zupełnie inaczej będzie to wyglądało podczas rzeczywistej pracy.
Ja po podłączeniu silnika rowerowego gdy koło jest w górze (albo np. bez koła podczas prób) notuję wartości 1-5 A. Podczas jazdy jest już kilkanaście a przy ruszaniu lub podjeździe pod górkę ponad dwadzieścia.
Jeśli więc chciałbyś zmierzyć moc maksymalną jaką może wygenerować Twój silnik to nie obędzie się bez bardziej "zaawansowanych" eksperymentów |
|
|
|
|
Jacek Gabrysiew [Usunięty]
|
Wysłany: Wto 04 Sty, 2011
|
|
|
Witam!
Silnik ktory obecnie mam nawiniety bez obciazenia pobiera mi 1.8 Amp
A te 14A i 14 V to podalem dla przykladu ,aby okreslic moc faktyczna silnika
Mam tak zrobiony silnik ze w 3 godz. moge go przewijac w dowoly uklad tzn. dawac mu dowolna ilosc zwoi na faze i oczywiscie odpowiedniej grubosci drut
Silnik jak wspominalem jest od pralki automatycznej POLAR na 48 zebow i do niego dorobilem wal z naklejonymi mag. jest ich aktualnie 56 szt
Stojan jak narazie mam tez zmniejszony do grubosci 15 mm
Silnik obraca sie bardzo lekko i ma drobne przeskoki
Mam problem bo sterowniki mam na max 14,4 V i 35 Amp i na takie napiecie nawijam sobie ten silnik
Mam tez obrotomierz i musze zmierzyc obroty aby sprawdzic co uzyskam
Mam pewien sposob aby go nawinac na 48 V ale czekam az mi izolacja stojana stwardnieje (zywica)
Ile amper srednio pobierane jest przez silnik np: 36 V do jazdy po plaskiej nawierzchni przy predkosci 20Km/h?
CDN |
Ostatnio zmieniony przez Jacek Gabrysiew Pią 07 Sty, 2011, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
andrzejIskierka
stażysta Młody Konstruktor
Pomógł: 1 raz Wiek: 42 Dołączył: 07 Lis 2010 Posty: 184 Skąd: Zagłębie Sosnowiec
|
Wysłany: Wto 04 Sty, 2011
|
|
|
Witam!
Pralki Polara miały 36 "żłobków" czyli wyżłobień w których ułożone są uzwojenia nazywane tutaj "zębami?". jaki to był typ i model tego polara? Bo przez to są to lżejsze silniki od silników od ruskiej Wiatki która to ma 48 żłobków w uzwojeniu stojana_statora. |
|
|
|
|
Jacek Gabrysiew [Usunięty]
|
Wysłany: Śro 05 Sty, 2011
|
|
|
Witam !
Typu pralki to niepodam bo silnik jest ze zlomu
Tak zgadza nazywamy to zlobkami i te ruskie wiatki mialy silnik z 36 zlobkami ,ale pozniej pojawily sie wlasnie te z 48 zlobkow na stojanie
I tu prawda sa duzo mniejsze i lzejsze ,wirnik mam 94 mm srednicy szerokosci 15 mm , magnesy sa 3*15*2 N45 52 szt * 2 szt kaskadowo, a jak pamietam to wiatka ma srednice wirnika 115 mm |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Śro 05 Sty, 2011
|
|
|
U mnie silnik BLDC 36V 250W przy szybkości około 20 km/h pobiera około 6A |
|
|
|
|
tomson
prezes TOMSON
Pomógł: 4 razy Wiek: 47 Dołączył: 15 Lut 2009 Posty: 649 Skąd: Otwock_EŁK
|
Wysłany: Czw 06 Sty, 2011
|
|
|
ja przewijane silniki od pralek do pracy jako generator podłączałem pod sterownik rowerowy do pracy bez czujników hala i działa ok.
silnik przewinięty na generator na 24V przy pracy na biegu jałowym pobiera 0.85A i obroty biegu jałowego to 450obr/min przy zasilaniu z 36V.
Stojan 48złobkow 16 biegunów magnetycznych.Obciążyć to nie miałem jak bo trzeba by było gdzieś ten silnik zamontować.Ale przy próbie zatrzymania wału to nie dało się reką od najniższych obrotów i pobór prądy wzrastał do 4A.Jak dobrze pamiętam uzwojenie było nawinięte podwójnym drutem 0.8mm chyba i 42 zwoje w cewce.sprawdź na tokarce jak ten silnik zachowuje się jako generator przy obciążeniu żarówkami na 24V |
_________________ pozdr
Tomek |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Pią 07 Sty, 2011
|
|
|
Rozumiem, że każdy na w domu tokarkę |
|
|
|
|
r2d2
prezes Reverse engineer
Pomógł: 4 razy Wiek: 52 Dołączył: 22 Lip 2006 Posty: 679 Skąd: Kielce
|
Wysłany: Pią 07 Sty, 2011
|
|
|
No , a ci co nie umieją toczyć na tokarce to chyba jakieś wypaśne CNC muszą mieć
Pozdro. |
_________________ I choć bym szedł ciemną doliną, ciemności się nie lękam bo robię światło... |
|
|
|
|
Jacek Gabrysiew [Usunięty]
|
Wysłany: Sob 08 Sty, 2011
|
|
|
Witam!
To ze mam tokarke to TOMSON wie i nietrzeba od razu sie zloscic
A do zrobienia lub przerobki silnika od pralki automatu to niekoniecznie trzeba miec tokarke w domu
Tokarka potrzebna bedzie tylko do zrobienia wirnika nowego ,a to mozna zlecic tokarzowi a reszte zrobic samemu lub kupic gotowca
Prace postepuja i mam juz efekty tzn.
zostaly wprowadzone male zmiany poniewaz mialem male problemy tj. silnik pobieral za duzy prad biegu jalowego
Teraz sa 32 mag. 15*3*2 N42 *2 kaskadowo uzwojenia ABCABCABC..itd zasilanie 24 V ,
uzwojenie to drut 0,5 mm po 10 zwoi na zab
Silnik jest nawiniety jako silnik 6- fazowy tzn 2 uzwojenia oddzielne i 2 regulatory modelarskie 12 Amp na 12 V
Zmusilo mnie to bo nieposiadam regulatora na wyzsze napiecie
Silnik ruszyl pieknie pobral 1,6 Amp na biegu jalowym ,ma dosc spore obroty ( brak bateri w obrotomierzu)
Zatrzymac sie go nieda zaciskajac reke na wale , a pobiera wtedy do 8 Amp
Tak samo wyglada momet startu ,potrzba duzej sily zeby uniemozliwic start silnika
Dzisaj postaram sie zrobic zdjecia i wam pokaze ,ale mam prosbe ,czy ktos mi pomoze wklaic zdjecia ,aby wam to pokazac ?
CDN ........ |
|
|
|
|
maniakev
stażysta
Pomógł: 1 raz Dołączył: 07 Lis 2009 Posty: 124
|
|
|
|
|
Jacek Gabrysiew [Usunięty]
|
Wysłany: Sob 08 Sty, 2011
|
|
|
Witam!
Do maniakev!!!
Masz sluszna racje ten klub do ktorego naleze naprawde duzo wie o silnikach BLDC inaczej mowiac silnikach z komutacja elektroniczna
Tam wystepuja silniki z reguly 9,12,15,18 zebowe i ominiaturowych wymiarach
Tu potrzebny jest silnik powiedzmy 10-cio krotnie wiekszy , a Ja chce zrobic silnik 36, 48 zebow na stojanie lub jeszcze wiekszy
Ta tabelke z tej strony http://fast-results.com/lnl/nutpol_pl.htm znam prawie na pamiec i tym sie posilkuje robiac silnik
Trzecie zdjecia to wyglad silnika z regulatorami
Drugie zdjecia widok wew. silnika i widoczne naklejone 64 szt mag. (dokleilem nastepne 32 i chcialem zobaczyc jaka bedzie roznica w starcie i ogolnej jego mocy)
Pierwsze to porownanie wielkosci mojej przerobki i orginalnego silnika o pralki Wiatka
010811152732.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 1633 raz(y) 109,92 KB |
010811152502.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 1729 raz(y) 92 KB |
silnik 1.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 1310 raz(y) 77,31 KB |
|
|
|
|
|
tomson
prezes TOMSON
Pomógł: 4 razy Wiek: 47 Dołączył: 15 Lut 2009 Posty: 649 Skąd: Otwock_EŁK
|
Wysłany: Sob 22 Sty, 2011
|
|
|
wejdź sobie na stronkę powercroco.de tam tez jest kalkulator do uzwojeń do jakiej chcesz ilości zębów i biegunów magnetycznych.Znalazłem w necie schemat uzwojenia do silnika z 36 zębów i 26 biegunów magnetycznych moze ktoś to przetestuje
36N_26P.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 1505 raz(y) 95,38 KB |
|
_________________ pozdr
Tomek |
|
|
|
|
Jacek Gabrysiew [Usunięty]
|
Wysłany: Pon 24 Sty, 2011
|
|
|
Czesc !
Tak masz racje ,ale Ja to znam
Jak mi sie zdaje to Ty chyba posiadasz reg. ze strony Eco napedy , a jak tak to powiedz mi czy te silniczki z CD romu tez ten reg. obsluguje ?
Powiem tak , ze ten silnik mi pracuje ale mam klopot z zasilaniem jego tzn. niemam reg. na napiecie 36V lub 48 V
Silnik ma male obroty ale za to momet duzy i niemam jak mu zwiekszyc napiecia
Co mi poradzisz ? |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|