Przesunięty przez: tas Sob 07 Gru, 2013 |
Li-Ion 18650 jakie są Wasze doświadczenia z tymi ogniwami? |
Autor |
Wiadomość |
Hincek
początkujący
Dołączył: 24 Mar 2012 Posty: 12
|
Wysłany: Nie 25 Mar, 2012 Li-Ion 18650 jakie są Wasze doświadczenia z tymi ogniwami?
|
|
|
Jest to mój pierwszy post na tym forum więc witam wszystkich serdecznie
W końcu uzyskałem od żony zielone światło na budowę roweru EV (raczej zestaw na tylne koło z maxev.pl 750W lub 1000W) i jak zwykle największym problemem okazuje się jego zasilenie.
Zachęcony parametrami i ceną ogniw 18650 z poniższej aukcji postanowiłem zbudować pakiet 10S5P lub 14S5P (docelowy pakiet byłby podzielony tak by można go było ładować Turnigy accucell 6)
http://allegro.pl/akumula...2198526518.html
Stąd też moje pytania:
- czy pakiet 14S nie zaszkodzi sterownikowi 48V?
- czy uzyskam odpowiedni prąd dla silnika 1000W/48V lub 750W/36V?
- jakie są doświadczenia osób, które używają tego typu zasilnia w swoich rowerach?
- czy często padają ogniwa i jaka jest ich żywotność (bądź ilość cykli ładowania)?
- czy warto inwestować w ogniwa noname, może lepiej użyć ogniw markowych z rozebranych baterii laptopowych?
Będę wdzięczny za Wasze opinie i sugestie.
BTW
Na ebay można znaleźć ogniwa 18650 4000mah w cenie 0,5Ł. |
|
|
|
|
mar56
dyrektor
Pomógł: 4 razy Wiek: 68 Dołączył: 15 Lut 2011 Posty: 443 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Nie 25 Mar, 2012
|
|
|
Kolego,nie wierzę w te 3800mAh,folia na aku wszystko przyjmie,jeśli mają 1/3 deklarowanej wartośći to będzie to dobry wynik.Ponieważ masz accucell-6 turnigy to możesz po naładowaniu ogniwa ,sprawdzić dischargem np.1A bo wiecej chyba nie pójdzie, ile ma faktycznie Ah,jestem ciekaw wyniku Chyba że jeszcze nie kupiłeś,ja odradzam,lepsze chyba laptopowe |
_________________ zrób sobie ebikea,źycie to nie bajka
Ukradł rower, jemu ukradziono - co za różnica: jest zamieszany... |
|
|
|
|
MixhaL
prezes
Pomógł: 3 razy Wiek: 43 Dołączył: 22 Maj 2011 Posty: 909 Skąd: Lubelskie
|
Wysłany: Nie 25 Mar, 2012
|
|
|
Czym większa pojemnośc no namów tym większe prawdopodobieństwo że padną szybko. |
_________________ Cyklon
BOMBER V1, V2, V3
RAIDEN |
|
|
|
|
maniakev2
młodzik
Dołączył: 30 Lip 2011 Posty: 78 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Nie 25 Mar, 2012
|
|
|
18650 to tylko rozmiar ogniwa tak jak R6 najważniejsze jak jest zrobione. Nie tak dawno standardem Li-ion było 2Ah dla 18650 teraz są już 2.6Ah i 2.8Ah ale zwykle coś za coś.
PS Z nie jednego źródła wyczytałem, że te nowe "baterie" w laptopach szybciej się zużywają.
PS2 18650 używają w Tesla Roadster więc wartałoby się dowiedzieć jakie konkretnie. |
|
|
|
|
Dobraku
stażysta elektronik
Pomógł: 1 raz Wiek: 37 Dołączył: 01 Mar 2012 Posty: 150 Skąd: Bełchatów
|
Wysłany: Nie 25 Mar, 2012
|
|
|
14s to optymalna ilość dla 48V ( sam mam taką konfigurację ). Jak chcesz, żeby one długo chodziły to nie katuj ich dużymi prądami ( potrafią oddać dużo wiecej niż deklaruje producent ale niestety tracą na żywotności ). Uważaj na napięcia cel ( żebyś nie przeładował oraz żebyś nie rozładowywał ich za nisko - w rowerze to nie problem ) Warto mieć jakiś monitor podłączony cały czas podczas jazdy.
Ja przerobiłem już ok 400 różnych ogniw. Powiem tyle .... wszystko zależy jak trafisz. Generalnie lepsze efekty dadzą Ci LiFePo niż li-ion a z czasem i tak bedziesz myślał o zmianie. |
|
|
|
|
Hincek
początkujący
Dołączył: 24 Mar 2012 Posty: 12
|
Wysłany: Nie 25 Mar, 2012
|
|
|
Dziękuję za Wasze sugestie.
Póki co, czekam na dostawę 3 ogniw, o których wcześniej pisałem, przeprowadzę testy na pakiecie 3S1P wykorzystując sprzęt modelarski i monitorując wszystko wattmeterem.
Testami oczywiście podzielę się z Wami, ale będzie to nie wcześniej niż za tydzień.
LiFePo4 to bardzo fajna propozycja ale cena jest zbyt wysoka, a bateria Li-Ion będzie mnie kosztować mniej niż porównywalne aku żelowe - w teorii oczywiście |
|
|
|
|
Robsonik20
kierownik
Pomógł: 1 raz Dołączył: 06 Mar 2011 Posty: 363 Skąd: LBN
|
|
|
|
|
mar56
dyrektor
Pomógł: 4 razy Wiek: 68 Dołączył: 15 Lut 2011 Posty: 443 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Pon 26 Mar, 2012
|
|
|
Zerknij tutaj |
_________________ zrób sobie ebikea,źycie to nie bajka
Ukradł rower, jemu ukradziono - co za różnica: jest zamieszany... |
|
|
|
|
Robsonik20
kierownik
Pomógł: 1 raz Dołączył: 06 Mar 2011 Posty: 363 Skąd: LBN
|
Wysłany: Pon 26 Mar, 2012
|
|
|
Czytałem, że:
Które ogniwa są najpewniejsze:
1. Akumulator Li-ion 18650 UltraFire 3000mAh protected
2. Akumulator Li-ion 18650 Hi-max 2600mAh protected
3. Akumulator Li-ion 18650 AW 2900mAh protected
Tylko gdzie tu znaleźć oryginały? |
|
|
|
|
Jarol
młodzik
Dołączył: 08 Kwi 2011 Posty: 99 Skąd: Zabrze
|
Wysłany: Wto 27 Mar, 2012
|
|
|
Ja używam baterii do roweru zbudowanej z ogniw li-ion.
Jest to już druga moja bateria pierwsza była z ogniw 18650 o pojemności 1500mAh Panasonica, bateria była 11s12p czyli była zbudowana w sumie z 132 ogniw i używałem ją z silnikiem 500W 36v.
Obecnie mam baterie zbudowaną z ogniw 3450 są to takie małe prostokątne ogniwa. Jest to bateria 14s10p, ogniwa jakie użyłem to SANYO o pojemności naminalnej 1800mAh w rzeczywistości jest to ponad 1900mAh w sumie jest tych ogniw 140 sztuk. Jedno ogniwo waży 35g więc cała bateria ma wagę około 5 Kg. Bateria po naładowaniu ma około 58V i pojemność 18Ah.
Do ładowania ogniw używam ładowarki z balanserem o mocy 200W. Bateria jest podzielona na dwie części 6s i 8s i każdą część ładuję osobno prądem około 8A czyli około 800mA na celę. Do jazdy używam monitora baterii który na bieżącą pokazuje napięcie na każdej celi i załącza alarm gdy napięcie na jakiejś spadnie poniżej 3,2V.
Z nowej baterii zasilam silnik 1000W i nie ma najmniejszego problemu z wydajnością prądową. Według specyfikacji jedno ogniwo może oddać około 3,5A prądu. U mnie jest 10 tych ogniw połączonych równolegle więc bateria spokojnie zapewni 30-35A prądu.
Nie radzę kupowac ogniw o pojemności 3800mAh itp nie znanego producenta. Są to ogniwa które w rzeczwistości nie mają nawet 2 Ah i mają bardzo małą wydajność prądową. Lepszym rozwiązaniem jest użycie markowych ogniw pochodzących z pewnego źródła.
Druga spraw to połączenie 5 ogniw równolegle nie zapewni odpowiedniej wydajności prądowej ogniwa będą się grzały i szybko padną no chyba że mamy silnik max 350W i nie pobiera z bateri więcej jak 15A, do mocniejszego silnika trzeba użyć większej ilości ogniw połączonych równolegle. |
Ostatnio zmieniony przez Jarol Wto 27 Mar, 2012, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
Hincek
początkujący
Dołączył: 24 Mar 2012 Posty: 12
|
Wysłany: Wto 27 Mar, 2012
|
|
|
Dziękuję Jarol za rzetelną informacje, właśnie takiego info poszukiwałem. |
|
|
|
|
Robsonik20
kierownik
Pomógł: 1 raz Dołączył: 06 Mar 2011 Posty: 363 Skąd: LBN
|
Wysłany: Wto 27 Mar, 2012
|
|
|
Mógłbyś powrzucać jakieś przykłady z allegro, pewnych ogniw? |
|
|
|
|
Jarol
młodzik
Dołączył: 08 Kwi 2011 Posty: 99 Skąd: Zabrze
|
Wysłany: Wto 27 Mar, 2012
|
|
|
Robsonik20 napisał/a: | Mógłbyś powrzucać jakieś przykłady z allegro, pewnych ogniw? |
Na allegro raczej z tym ciężko. Sam kupowałem od różnych użytkowników po kilka sztuk do wypróbowania i wszystkie były do niczego. Dlatego radzę uważać z zakupami ogniw na allegro. |
|
|
|
|
Jarol
młodzik
Dołączył: 08 Kwi 2011 Posty: 99 Skąd: Zabrze
|
Wysłany: Wto 27 Mar, 2012
|
|
|
Wrzucę nazwy użytkowników u których kupiłem padnięte ogniwa i nie radzę u nich kupować:
- rolkamax1
- mahhha
- leszczyna7364
Ogólnie jest to chyba jedna i ta sama osoba która jest z Poznania i ma wiele kont na allegro. Bo nadawcą wszystkich paczek pyła ta sama Pani. |
|
|
|
|
Jarol
młodzik
Dołączył: 08 Kwi 2011 Posty: 99 Skąd: Zabrze
|
Wysłany: Wto 27 Mar, 2012
|
|
|
Tak wygladają ogniwa których ja użyłem do zbudowania baterii:
Mają wymiary 34x50x10mm
|
|
|
|
|
|