ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: tas
Sob 07 Gru, 2013
Skuter elektryczny-obliczenia mocy i przekładni
Autor Wiadomość
arekde 
początkujący
ArekDe


Dołączył: 15 Kwi 2012
Posty: 9
Skąd: Piła
Wysłany: Nie 15 Kwi, 2012   Skuter elektryczny-obliczenia mocy i przekładni

Witam,
chcę do skutera dołożyć silnik elektryczny 500W 24V, przeprowadziłem niezbędne obliczenia ale zanim zamówię części chciałbym aby ktoś mnie sprawdził.
Wg strony http://rowery.free.ngo.pl/rozne/moc.htm abym osiągnął Vmax=35km/h przy wadze skutera 85kg, mojej 85kg, akumulatorów 30kg (2x12v 45Ah) muszę mieć silnik o mocy około 500W, ale wg moich obliczeń oporu toczenia + oporu powietrza będę potrzebował na wale ponad 700W. Czy strona www dobrze liczy? Może ktoś ma podobny sprzęt i napisze jaką prędkość rozwija? W sumie 30km/h też by wystarczyło, ale na podstawie Vmax obliczam też przełożenia a nie chciałbym przeciążać silnika.

Kolejne obliczenia dotyczą przełożeń. Silnik (odpowiednik MY1020) ma obroty nominalne pod obciążeniem 2500 rpm czyli 41,7 obrotu/sek. Rozmiar felgi to 10" ale z oponą wyszła średnica 47cm, czyli obwód 1,48m. Obroty koła przy Vmax to 6,6 obr/sek więc przełożenie wyszło 6,3.
Zębatka na wale silnika będzie 11z więc na wałku koła musi być 69z (takiej nie ma więc kupię 65z).

Czy moje obliczenia są poprawne i mogę zamawiać taki sprzęt:
http://www.magma.sklep.pl...-WOLNYBIEG.html
http://www.magma.sklep.pl...020ZX-NOWY.html
http://www.magma.sklep.pl...UTERA-NOWY.html

Na razie bez sterownika i manetki, początkowo będzie przełącznik 12V/0V/24V.
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Pon 16 Kwi, 2012   

30 km/h powinno się udać. Ale skoro to skuter, to jednak sugerował bym zakup kontrolera i manetki. Ruszanie bez rozpędzania przez podanie 12V szybko zniszczy i silnik i przeniesienie napędu i akumulatory.
Ostatnio zmieniony przez zeeltom Pon 16 Kwi, 2012, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
Mibars 
kierownik
Leń patentowany



Pomógł: 3 razy
Dołączył: 10 Lis 2008
Posty: 382
Skąd: Nadarzyn k. W-wy
Wysłany: Pon 16 Kwi, 2012   

Ja jeszcze zwrócę uwagę na to ,że jest to skrypt dla rowerów, a nie skuterów, skuter ma większą powierzchnię czołową, większe opory ruchu, itd. Rowery też są różne, na masywnym kostropatym góralu z amortyzatorami pojedziesz wolniej, niż na filigranowej kolarzówce na cieniutkich gumach.
_________________
No i jest :)
 
 
szampion
[Usunięty]

Wysłany: Pon 16 Kwi, 2012   

Jesteś pewien że ten sposób przeniesienia napędu będzie najlepszy dla skutera? Zastanów się może da się wykorzystać fabryczną przekładnię z silnika (czasem się zdarzy). Jeżeli chodzi o twoje obliczenia to ze względów na wagę całej konstrukcji załóż sobie zaraz z 15-20% błąd przy przewidywanej prędkości .
 
 
arekde 
początkujący
ArekDe


Dołączył: 15 Kwi 2012
Posty: 9
Skąd: Piła
Wysłany: Śro 18 Kwi, 2012   

Zeeltom, przełącznik 12/24v będzie tylko tymczasowo, włączać 12v na silnik będę przy prędkości około 5km/h (po zgaszeniu silnika spalinowego ale jeszcze podczas jazdy) więc mam nadzieję że nic się nie stanie. Chyba dla pewności podłączę amperomierz analogowy żeby kontrolować prąd, bo naczytałem się na forum o popalonych kontrolerach i wirnikach...a nie chcę pisać w temacie "pomocy spalony silnik" :grin: .
Mibars, faktycznie masz rację, nie wziąłem pod uwagę większych oporów toczenia i powierzchni czołowej a tylko wagę, mam nadzieję że z silnikiem 500W osiągnę taką prędkość jak wg skryptu rower z silnikiem 400W (czyli 30km/h).
Szampion, kombinowałem aby podłączyć silnik do dzwona/tarczy sprzęgła przy pasku napędowym (za paskiem, jak silnik stoi to pasek nie hamuje koła) ale miejsca pod obudową o wiele za mało. A napędzanie wału korbowego nie ma sensu, bardzo duże straty. Bezpośrednio do przekładni tylnej też nie mam jak się podłączyć, wszystko szczelnie zabudowane i pracuje w oleju. Na razie pokombinuję z rolką i sprawdzę jaką taki zestaw ma sprawność (oponę mam gładką typu slick), a docelowo będzie łańcuch i zębatki, tylko hałasu się obawiam.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group