ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: Nostusek
Sob 07 Gru, 2013
Akumulatory, jakie wybrać ? || Jaki silnik do rowera EV ?
Autor Wiadomość
marycel
[Usunięty]

Wysłany: Pon 20 Sie, 2012   Akumulatory, jakie wybrać ? || Jaki silnik do rowera EV ?

Witam poszukuję żelówek do mojego pierwszego roweru


Poszukałem na allegro i znalazłem takie coś :
12Ah
17Ah
20Ah
Czy opłaca się brać HPG 20Ah za tą cenę ?

------------------------------------------------------------------------

Składam swój pierwszy rower i mam kilka pytań :
Posiadam w domu silnik 24v 100w, czy taki silnik wystarczy do zasilenia roweru i jazdy z prędkością ok 25 km/h?
Jaki silnik powinienem wybrać ?
Na allegro widziałem ostatnio silnik z przekładnią i wyjściem na zębatkę rowerową
moc 250w zasilanie 24v, w "magmie" też jest.
 
 
eneuro
[Usunięty]

Wysłany: Pon 20 Sie, 2012   

Ja zdecydowałem się na HAZE EV:
HAZE EV
Ale u mnie acu ma za zadanie elektronikę zasilać i wzbudzać alternator podłączony do pedał poprzez koło zamachowe ;)

HAZE EV 12V 7.5Ah

BTW: "Spalinowcy" znowu próbują mi zablokować konto na elektrodzie-lubię te gierki ;)
Czy oni nie rozumieją, że i tak mogę mieć nieskończenie wiele kont tam założonych?
Zresztą "all about circuits" jest na sporo wyzszym poziomie i nie ma niedowartościowanych "moderatów" :D
Tak czy inaczej kilka sensownych postów było i wiem już jak podłączyć altek do tych Haze...
Polecam All about circuits ;)
 
 
dezmol 
stażysta


Dołączył: 19 Lip 2012
Posty: 127
Wysłany: Pon 20 Sie, 2012   

Mam taką baterię: Link.
Zasięg dla silnika 1000W 48v przy max. prędkości 50 km/h wynosi 40 km. jak ustawię ogranicznik na 30 km/h to zasięg zwiększa się do 60 km. Ważę około 95 kg + silnik 6 kg i akumulator 6 kg + rower. Jak zrobię skrzynkę na baterię to się pochwalę jak to wszystko wygląda.

Moim zdaniem LiFePO4 to przyszłość:
+ czas ładowania (2godziny 40minut)
+ zasięg
+ waga (dwa razy mniejsza niż żelki)
+ ilość cykli (przy ładowaniem prądem do 1C 80% po 2000 cykli- dla porównania żelki góra 500 cykli-chyba, że się mylę)
+ lepsza tolerancja na temperatury
- cena (dwa trzy razy droższe od żeli)
 
 
eneuro
[Usunięty]

Wysłany: Pon 20 Sie, 2012   

dezmol napisał/a:

Zasięg dla silnika 1000W 48v przy max. prędkości 50 km/h wynosi 40 km. jak ustawię ogranicznik na 30 km/h to zasięg zwiększa się do 60 km. Ważę około 95 kg + silnik 6 kg i akumulator 6 kg + rower.

No ja akurat mam przewagę, że mogę zabrać 15kg ładunku i wtedy przekroczę dopiero 95kg ;)

To masz jakieś 48v*12Ah= 576 Wh w tej baterii (ok. 0.5kWh), więc musiałbyś do końca rozładowaywać, aby dostać wynik przy 60km dystansu 9.6Wh/km...
To po jakimś torze wyscigowym jeździsz, bo żeby rozładowywać to aku np. do 50% to musiałbys mieć zużycie ok. 5Wh/km, a to chyba nierealne bez pedałowania przecież?
A może ten silnik to... hybryda elektryczno-nożna? ;)

Zbyt piękne aby to było możliwe, chyba że jest totalnie płasko, ale nie wiem czy opory powietrza nie wymagałyby wiecej energii na takim dystansie. Z ciekawości policzę to w wolnej chwili, bo dotarłem do wzorów na obliczanie mocy potrzebnej do pokonania tarcia tocznego i oporów powietrza dla samochodu i rowerów także ;)
 
 
dezmol 
stażysta


Dołączył: 19 Lip 2012
Posty: 127
Wysłany: Pon 20 Sie, 2012   

eneuro napisał/a:
To masz jakieś 48v*12Ah= 576 Wh w tej baterii (ok. 0.5kWh), więc musiałbyś do końca rozładowaywać, aby dostać wynik przy 60km dystansu 9.6Wh/km...


Nom tak wyszło dokładnie to 58,8 km(,ale parę razy przekroczyłem 30km/h do 50km/h dlatego zaokrągliłem do 60 km)przy 30km/h po normalnej drodze (płaskiej) około 2 godzin jazdy na rowerze, aż tyłek boli :D . Akumulator rozładowany do 42V, bo sterownik przy tylu odcina. Na razie miałem oponki na 2,0 atmosfery napompowane. Spróbuje jutro może na 3,0 napompować.
 
 
tomeczekokok 
prezes



Pomógł: 8 razy
Wiek: 30
Dołączył: 24 Cze 2012
Posty: 794
Skąd: Rybnik (śląsk)
Wysłany: Śro 22 Sie, 2012   

Kolego Marycel, im większa pojemność tym większa wytrzymałość na prądy akumulatora więc im więcej masz funduszy i miejsca tym bierz większe. Dla 250W przy 24V prąd poboru to 10A. 17Ah spokojnie wystarczy.

100W to za mało dla EV. Tyle mają pojazdy elektryczne z plastiku dla 5 latków i to w jednym kole bo są napędzane na 2. Przynajmniej 250W dla 25km/h.

Polecam produkty Magmy. Jak narazie sklep mnie nie zawiódł, poza tym mimo chińszczyzny sprzęty jest dosyć dobrej jakości. Sterownik do silnika 1000W wytrzymał mi prąd zwarcia więc myślę że można śmialo tam kupować asortyment.:)
_________________
"Modliszka"- StreetFighter E-bike
 
 
eneuro
[Usunięty]

Wysłany: Śro 22 Sie, 2012   

tomeczekokok napisał/a:
Polecam produkty Magmy. Jak narazie sklep mnie nie zawiódł, poza tym mimo chińszczyzny sprzęty jest dosyć dobrej jakości. Sterownik do silnika 1000W wytrzymał mi prąd zwarcia więc myślę że można śmialo tam kupować asortyment.:)

A jakie to super silniki tam mają? Jakies fajne BLDC wplatane w koło są tam do dostania, bo ztego co widzę, to tylko DC z zębatką i jak zadzwoniłem z zapytaniem, bo na allegro był wystawiony jakiś, to nawet nie byli w stanie mi udzielić odpowiedzi na jak długo te szczotki tam starczą i czy da się je wymienić, nie wspominając o tym że gwarancj ana ten prosty silniczek była na ok. 1000 godzin. Ciekawe jak to sprawdzają :D
Sterownik to pewnie nie wiele lepszy od tego zapdanego na tym forum na układzie NE555.
Bez silnika BLDC z czujnikami Halla bym się nie bawił w EV, bo niby jak ma wiedzieć silnik DC, czy się kręci czy nie, jak nie ma informacji czy się kręci czy nie, a proste tego chyba nie mają i łatwo pewnie przeciążyć, przegrzać i zwyczajnie spalić ;)
Trzeba mieć pomiar prądu w sterowniku i możliwość ograniczania mocy i analizować prędkość obrotu koła, a najlepiej jeszcze znać nachylenie terenu aby dopasować prąd do pokonania jakiś oporów i odpowiednio dobrać automatycznie moment obrotowy...
Wiekszość lepszych prostowników też.... jest odpornych na zwarcie :D
 
 
tomeczekokok 
prezes



Pomógł: 8 razy
Wiek: 30
Dołączył: 24 Cze 2012
Posty: 794
Skąd: Rybnik (śląsk)
Wysłany: Śro 22 Sie, 2012   

Chyba jeden tylko jest w ofercie BLDC. To akurat fakt, że oni nie znaja się na niczym ale mogę ci powiedzieć że szczotki w tym samy sklepie kosztują 2 Piwa więc nie ma strachu nawet jak poleca a nie polecą bo miałem taki silnik i ładnie pracował.

Moim zdaniem silniki DC są lepsze przynajmniej w tej kwesti że ile im dasz mocy tyle wyciągną a PWM w manetce świetnie się spisuje i wcale nie ma problemu z ich sterowaniem.

Jeżeli chodzi o przeciążenia to jest taki świętny wynalazek jak Amperomierz bocznikowy i tabliczka znamionowa z wartośćią prądu napięcia. Trzymać się tego i będzie dobrze.:)

PS: Koszt takiego silnika DC o mocy 1000W to 200zł. Jeżeli ktoś trochę zna techniki to buduje mocowanie i w tym samym sklepie łańcuszek i zębatkę i może śmigać.


Prostownik równa się transformator
Sterownik PWM równa się tranzystor.
Moim zdniem to różnica:)
_________________
"Modliszka"- StreetFighter E-bike
 
 
eneuro
[Usunięty]

Wysłany: Śro 22 Sie, 2012   

tomeczekokok napisał/a:
Jeżeli chodzi o przeciążenia to jest taki świętny wynalazek jak Amperomierz bocznikowy i tabliczka znamionowa z wartośćią prądu napięcia. Trzymać się tego i będzie dobrze.:)

Znam lepsze rozwiązania-bezdotykowy pomiar i automatyczne ograniczanie prądu za pomocą układów z analogowymi czujnikami Halla (koszt czujnika <5PLN). A wszystko sterowane mikroprocesorem ATTiny45 za <5PLN :) Właśnie kończę prace na takim sterownikiem do prostownika i zasilania różnych urządzeń.

BTW: Programator do tych mikroprocesorów Atmela AVR można zrobić... w cenie kilku oporników i poprzez port LPT je programować. Wtedy sterowanie zrobić sobie z manetką hallotronową oczywiście :D

tomeczekokok napisał/a:

PS: Koszt takiego silnika DC o mocy 1000W to 200zł. Jeżeli ktoś trochę zna techniki to buduje mocowanie i w tym samym sklepie łańcuszek i zębatkę i może śmigać.

Jakbym miał za 200 PLN kupować DC, to lepiej dołożyć drugie tyle i mieć BLDC i żadnych łańcuchów.

Koszt alternatora to... 100-150 PLN za uzywany BOSCHowski w b.dobrym stanie-może taniej przerobić go na silnik, bo i tak takie zabawy z łańcuchami powodują, że jazda na "wolnych" obrotach to dodatkowe obciążenia...a tak to przynajmniej po odłączeniu zasilanai wirnika altka, bez żadnych oporów i szczątkowego magnetyzmu stosunkowo lekko się kręci. Tam przynajmniej wiadomo, że szczotki za 20PLN można łatwo wymienić i spokojnie takie altki przy 200000km przebiegu w samochodzie są w połowie jeszcze dobre ;)

Komuś może udało się przerobić altek na silnik? Wiadomo trzebaby dobrać się do uzwojeń stojana tego altka, ale mają 3fazy zwykle bo są tam tzw. tridiody do prostowania napięcia, więc wyglada na to że może nawet dokładając kilka magnesów albo jakiś enkoder na oś takiego altka, mozna by podobnie jak silnikiem BLDC sterować, tyle tylko że tutaj ten BLDC to byłby wzbudzany w wirniku ale zalety oczywiste-dużo bardziej odporny na przegrzanie, bo nie ma żadnych magnesów które nie lubią wysokiej temperatury ialtki potrafią kręcić się do ponad 10000 RPM, właśnie dzięki temu wirnikowi bez magnesów ;)
Jak coś to zapodajcie jakiegoś linka, jak ktoś przerabiał altka na silnik BLDC :D
 
 
tomeczekokok 
prezes



Pomógł: 8 razy
Wiek: 30
Dołączył: 24 Cze 2012
Posty: 794
Skąd: Rybnik (śląsk)
Wysłany: Śro 22 Sie, 2012   

http://www.cnc.info.pl/to...aped-vt7338.htm
http://www.cnc.info.pl/to...d-vt7338,10.htm
http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic426926.html
http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic433441.html

Hmm ja sie na tym nie znam ale zainteresowało mnie to. Jak ten czujnik Halla zamontować do DC jako zabespieczenie prądowe?.

Jeżeli chodzi o opór magnesów stałych to przy podaniu nawet nieskiego napięcia staje się nie wyczuwalny. Ja podłączyłem do Silnika 1000W 48V akumulator od Noki 3,7V 1A chwilowego i o dziwo przy pomocy w rozkręceniu wału zaczoł się obracać i nie miał praktycznie oporów. A poza tym stojan też robi opór tylko, że podczas podania mu napięcia podczas pracy bo przecież przesunięcie pola magnetycznego to opór przełamania danego konta cewki lub magnesu.:) Magnesy stałe to błogosławieństwo a nie przekleństwo a szczotki jak to szczotki robią opór i się ścierają ale gdyby to było tak beznadziejne nikt by ich nie stosował poza tym w silniku DC na magnesach stałych odpada uzwojenie stojana i dzięki braku prądów zmiennych nie występuja prądu wirowe co skutkuje brakiem grzania się chyba że ktoś przesadza z prądami ale to normalne, że z prawa Ohma przepali drut w rotatorze.

Masz rację Kolego Eneuro, że silniki BLDC są lepsze, bardziej bezobsługowe, mają lepsze wysterowanie i kontrolę ale to przez elektronikę jest uzyskiwana ich praca. A co jeśli ktos chce zbudować np. Gokarta o duże mocy. Wątpię żeby zastosował BLDC.:)
_________________
"Modliszka"- StreetFighter E-bike
 
 
marycel
[Usunięty]

Wysłany: Śro 22 Sie, 2012   

Akumulatory już wybrałem, a co do silnika to sam nie wiem, silnik ma być mały i oszczędny (mało Amperów pobierać).
Jeśli dobre przełożenie dobrać to powinien dać radę zwłaszcza, że mam taki w domu i na 100% procent jest mocniejszy niż 100w, tak chińczycy napisali, ale nie musi tak być.
Łańczuszek z pocket bike zębatki też.
I jazda.
 
 
eneuro
[Usunięty]

Wysłany: Śro 22 Sie, 2012   

Altek nie tak łatwo zmusić do obracania się z dużym momentem-też trafiłem na te linki co zapodaliście.
Mnie bardziej interesuje nie tyle zastosowanie altka jako silnik w EV, a zmusić go do pracy jednocześnie jako alternator i do napędu koła zamachowego podczas odzysku.

Elektronika zastępuje tylko szczotki w BLDC.
Zobacz jak tutaj sterowałem ręcznie silnikiem BLDC z.... DVDrom ;)
DVD ROM BLDC motor manual driving in bipolar mode
Jak widać, gdybym był szybszy to mógłby się całkiem szybko kręcić :D
Miernik pokazuje napięcie w mV na jednym z czujników Halla-są tam 3y takie małe analogowe Halle.
W zalezności od tego co pokazuje wiemy w jakim położeniu jest wirnik z magnesami i stąd wiadomo jaką sekwencję zapodać nastepną (właściwie na podstawie odc zytów z 3ech takich czujników lepiej to widać).
Warto pobawić się takim maleństwem wcześniej, zanim coś wiekszego bezszczotkowego się posteruje.

BTW: Też jest 3 fazowy ten silniczek i po przewinięciu grubym drutem co niektórzy "modele" całkiem spore moce z nich wyciskają.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group