|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Przesunięty przez: tas Sob 07 Gru, 2013 |
Moje pierwsze EV :) |
Autor |
Wiadomość |
bartek
prezes Łebmajster
Pomógł: 5 razy Wiek: 41 Dołączył: 13 Kwi 2011 Posty: 508 Skąd: Włoszczowa
|
Wysłany: Wto 19 Cze, 2012
|
|
|
Moja fura przeszła drobny tuning:
- dołożony jeden akumulator (instalacja 36V)
- dołożony drugi silnik na tył.
- nowa osłona z laminatu. (Jak zrobię fotki to wrzucę)
Ogólnie zrobiłem przewoltowanie silnika 24V 250W na 36V i teraz uzyskuję na nim 500-600W mocy ciągłej i 800W chwilowej.
Prędkość maksymalna 38 km/h.
Niestety zasięgu nie udało mi się jeszcze sprawdzić ba cały czas coś. A to bezpiecznik, a to luźny kabelek
Kolejna kwestia jest taka, że jeszcze nie uruchomiłem drugiego silnika (brak sterownika - czekam).
Analizer TURNIGY pokazuje mi pobór chwilowy 22A a ciągły 15-16A.
Teraz pytanie. Czy akumulatory wytrzymają obciążenie 30-45A jak uruchomię już drugi silnik? Aku mam 3 x CSB EVH 12V 15Ah |
_________________ -
Szprychy dorabiane na wymiar
Grubości: 2,0mm; 2,3mm; 2,6mm; 3,4mm CZARNE
Sklep MaxEV
Silniki MXUS, Zestawy EcoBike, MagicPie, SmartPie
- |
|
|
|
|
toft
szef Pan kierowca
Pomógł: 10 razy Dołączył: 22 Mar 2010 Posty: 1756 Skąd: Gliwice
|
Wysłany: Wto 19 Cze, 2012
|
|
|
Wytrzymać wytrzymaą najwyżej skróci się ilość cykli ładowania rozładowania. Patrz też efekt peukerta...:) z plusów... w najgorszym wypadku kupisz sobie lita:) |
|
|
|
|
bartek
prezes Łebmajster
Pomógł: 5 razy Wiek: 41 Dołączył: 13 Kwi 2011 Posty: 508 Skąd: Włoszczowa
|
Wysłany: Śro 20 Cze, 2012
|
|
|
Kod: | skróci się ilość cykli ładowania rozładowania. Patrz też efekt peukerta...:) |
Tego jestem świadomy . Chodziło mi bardziej czy czasami nie będą się "gotowały" czy coś w tym stylu. Tym bardziej że jeżdżę z nimi między nogami |
_________________ -
Szprychy dorabiane na wymiar
Grubości: 2,0mm; 2,3mm; 2,6mm; 3,4mm CZARNE
Sklep MaxEV
Silniki MXUS, Zestawy EcoBike, MagicPie, SmartPie
- |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Śro 20 Cze, 2012
|
|
|
Czyli masz napęd jądrowy
Nie będą się gotowały. |
|
|
|
|
Nostusek
szef
Pomógł: 18 razy Wiek: 37 Dołączył: 03 Cze 2011 Posty: 1406 Skąd: Pruszków
|
Wysłany: Śro 20 Cze, 2012
|
|
|
Litowca też można zagotować i to z fantastycznym efektem niczym z "Dnia Apokalipsy" |
_________________ Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18
Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17 |
|
|
|
|
bartek
prezes Łebmajster
Pomógł: 5 razy Wiek: 41 Dołączył: 13 Kwi 2011 Posty: 508 Skąd: Włoszczowa
|
Wysłany: Wto 28 Sie, 2012
|
|
|
Wracając do tematu, udało mi się dokończyć tuning mojego kross-a.
Wrzucam kilka fotek:
Nowe osłony już z laminatu, nie jak wcześniej z papieru. Jakimś cudem udało mi się zmieścić wszystko w tych osłonach. Całość ma 17 cm szerokości. Trzeba jeździć trochę okrakiem ale idzie się szybko przyzwyczaić.
Prędkość maksymalna 41km/h na dwóch silnikach, na jednym 38km/h.
Moc chwilowa 1600W. Przyspieszenie super. W porównaniu z 1000W DD to mój "pakiecik" wymiata.
Na przodzie stary GoldenMotor 250W 24V przewoltowany na 36V. Ciekawe jak długo wytrzymają jego plastikowe zębatki
Na tyle przekładniowa olejówka (zębatki stalowe, całość smarowana olejem jak w normalnej przekładni). Silnik jest na 24V 250W i też jest przewoltowany na 36V.
Jeździłem na nim samym wcześniej też przewoltowanym. Ostatnio go rozbierałem żeby sprawdzić jaki jest stan zębatek i nie widać żadnych oznak zużycia. Silnik pracuje bardzo ładnie w jeździe, jest bardzo cichy nawet przy większych obciążeniach pod górkę.
Ma jednak 2 minusy:
- kapie z niego olej
- jak się cofa rower i silnik kręci się do tyłu (razem z wirnikiem) to słychać nieciekawe chrumkanie. Uzwojenie przeskakuje między magnesami.
Ogólnie taka konfiguracji jest dla mnie super zadowalająca. Rower nie osiąga dużych prędkości, ale na starcie i w terenie sprawuje się nieźle.
Przy dodawaniu gazu manetką pracują dwa silniki, ale przy stałej jeździe włączam tempomat i wtedy pracuje już tylko jeden na tyle.
Ciekawe jak długo wytrzymają mi akumulatory. Prąd chwilowy jaki wskazuje miernik to 44A |
_________________ -
Szprychy dorabiane na wymiar
Grubości: 2,0mm; 2,3mm; 2,6mm; 3,4mm CZARNE
Sklep MaxEV
Silniki MXUS, Zestawy EcoBike, MagicPie, SmartPie
- |
|
|
|
|
bartek
prezes Łebmajster
Pomógł: 5 razy Wiek: 41 Dołączył: 13 Kwi 2011 Posty: 508 Skąd: Włoszczowa
|
Wysłany: Pią 28 Wrz, 2012
|
|
|
Dzisiaj na rowerku byłem na grzybach. Napęd 2x2 spisuje się rewelacyjnie w trudnym terenie. Rower bez problemów przedzierał się przez leśne runo (chaszcze, piachy, mchy itp.) w żółwim tempie dzięki czemu mogłem patrzeć za grzybami. Niestety w okolicach Kielc (rejon MALIKÓW) trafiają się same Kozaki Białe
Udało mi się też już sprawdzić kwestię zasięgów.
Przy jeździe po mieście gdzie tylko do ruszenia wykorzystuję dwa silniki zasięg jest na poziomie 23 km.
Przy ostrej jeździe leśnymi drużkami - piachy itp. gdy pracują oba silniki i często się zwalnia i przyspiesza zasięg spada do 10-13 km |
_________________ -
Szprychy dorabiane na wymiar
Grubości: 2,0mm; 2,3mm; 2,6mm; 3,4mm CZARNE
Sklep MaxEV
Silniki MXUS, Zestawy EcoBike, MagicPie, SmartPie
- |
|
|
|
|
eneuro [Usunięty]
|
Wysłany: Pią 28 Wrz, 2012
|
|
|
bartek napisał/a: | Udało mi się też już sprawdzić kwestię zasięgów.
Przy jeździe po mieście gdzie tylko do ruszenia wykorzystuję dwa silniki zasięg jest na poziomie 23 km.
|
Z tego co pisałeś masz baterię 36V 15Ah o ile dobrze zrozumiałem, czyli powiedzmy że 0.54 kWh.
Dawało by to 23 Wh/km przy zasięgu 23 km-zależy jak głęboko rozładowujesz-mierzyłeś ile Wh/km Ci wychodzi?
Z jaką średnią prędkością "śmigasz" po mieście przy tym zasięgu-rozumiem bez pedałowania w ogóle? |
|
|
|
|
bartek
prezes Łebmajster
Pomógł: 5 razy Wiek: 41 Dołączył: 13 Kwi 2011 Posty: 508 Skąd: Włoszczowa
|
Wysłany: Pią 28 Wrz, 2012
|
|
|
No tyle miały jak były nowe. Ostatnio mierzyłem ile wessają w siebie akusy po pełnym rozładowaniu i wyszło mi niecałe 12Ah. Myślę że to całkiem niezły wynik jak na koniec drugiego sezonu tych akumulatorów. Robię co miesiąc jakieś 400-500 km na rowerze w sezonie.
Co do ilości zużytej energii to nie pamiętam dokładnie, ale chyba było to ok. 200~250 Wh.
Musiał bym znowu wyjechać cały akumulator i spisać wynik. Może jutro się przejadę.
Zwykle śmigam ile fabryka dała czyli jakieś 36-38km/h. |
_________________ -
Szprychy dorabiane na wymiar
Grubości: 2,0mm; 2,3mm; 2,6mm; 3,4mm CZARNE
Sklep MaxEV
Silniki MXUS, Zestawy EcoBike, MagicPie, SmartPie
- |
|
|
|
|
bartek
prezes Łebmajster
Pomógł: 5 razy Wiek: 41 Dołączył: 13 Kwi 2011 Posty: 508 Skąd: Włoszczowa
|
Wysłany: Nie 30 Wrz, 2012
|
|
|
Dokładne pomiary mnie trochę niepokoją. Przy takich obciążeniach chwilowych (44A) i ciągłych (15-20A) pojemność akumulatora dość szybko spada. Jeszcze jakiś miesiąc temu, jak pisałem wcześniej akumulatory pobrały niecałe 12Ah, teraz już tylko 10,4Ah i 409Wh.
Podczas jazdy oddały 10,2Ah i 350Wh. Dystans jaki udało mi się przejechać to 20km. |
_________________ -
Szprychy dorabiane na wymiar
Grubości: 2,0mm; 2,3mm; 2,6mm; 3,4mm CZARNE
Sklep MaxEV
Silniki MXUS, Zestawy EcoBike, MagicPie, SmartPie
- |
|
|
|
|
Zbyszek Kopeć
szef
Pomógł: 4 razy Dołączył: 15 Paź 2006 Posty: 3284 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Nie 30 Wrz, 2012
|
|
|
Do takich pomiarów trzeba uwzględniać temperaturę (też nocną na postoju).
Do tego człowiek się szybko do dobrego przyzwyczaja i coraz więcej gazu dodaje zapominając o tym fakcie, a większy chwilowy pobór prądu, to mniejszy w sumie zasięg. |
_________________ EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl |
|
|
|
|
bartek
prezes Łebmajster
Pomógł: 5 razy Wiek: 41 Dołączył: 13 Kwi 2011 Posty: 508 Skąd: Włoszczowa
|
Wysłany: Śro 17 Kwi, 2013
|
|
|
Mały update...
- Udało się znaleźć sposób na dołożenie jeszcze jednego akumulatora
- Wymieniony jeden sterownik, obecnie oba silniki pracują jednocześnie. ( Sterowniki z kitów: http://www.maxev.pl/p84,silnik.html )
- Wymieniony przedni widelec ( skok 100mm ).
- Wymienione szprychy ( dorabiane motorowerowe 2,5 mm od: http://www.bartnik.bigduo.pl/ ) , obręcze ( http://cyclosport.pl/obre...k-559-x-19.html ) i opony ( http://www.twomark.com.pl...t-track,p,25872 ). Zaplatanie samodzielne na 1 krzyż. Otwory pod nyple rozwiercane.
- Dodany rozłącznik akumulatora "od Żuka".
- Stopka, i kilka innych pierdółek
- Dodany "Komputer pokładowy" konstrukcji Kolegi: http://forum.arbiter.pl/p...wprofile&u=1319 - o tym później dokładnie opiszę.
Osiągi:
- Prędkość max.: 50 km/h
- Moc szczytowa: 2500W
- Max prąd: 57A
- Prąd ciągły: ok. 20A
- Pojemność akumulatorów przy jeździe na maksa: 7Ah
- Pojemność przy spokojnej jeździe 25 km/h: 8-8,5Ah
- Przyspieszenie... cieszy banana
Filmik z kręcenia "na sucho": https://www.youtube.com/watch?v=NWoowaOU6Lg
Jak skombinuję małą kamerkę to nakręcę filmik z jazdy.
Przed zimą sprawdzałem jaką pojemność mają te 3 akumulatory po zeszłorocznym katowaniu prądami do 45A. Przy rozładowaniu prądem 3,5A miały jeszcze 12,7Ah więc nie jest tak źle z nimi. Zobaczymy co będzie po tym sezonie.
Umiejscowienie sterowników daje im niezłe chłodzenie. Ostatnio przy temperaturze ok. 10 stopni C, jechałem na maksa ( 45-50km/h ) 5km i po zatrzymaniu sterowniki były zimne, tylni silnik leciutko ciepły, przedni zimny. Wejścia przewodów do sterowników uszczelniłem dodatkowo sylikonem.
Manetki do sterowania i panele: http://www.maxev.pl/k2,ze...,bestmotor.html spokojnie dają się łączyć równolegle do sterowania dwoma silnikami.
Wnioski:
- Przyspieszenie jest super.
- Prędkość moim zdaniem duża jak na rower.
- Brakuje amortyzacji z tyłu.
- Trzeba uważać na dziury bo już jedną oponę załatwiłem na dobrej poczciwej Polskiej wyrwie.
- Waga vs. Wydajność akumulatorów... szkoda gadać. Trzeba powoli przesiadać się na li-po. Mój pakiet pb waży 16kg, a energii ma w sobie tyle co 2 kg li-po.
- Zużycie energii w rozwiązaniu 2x2 jest duże z racji tego, że nawet jak się jedzie 24-25km/h ( moc pobierana 250-300W ) to wystarczy lekkie wzniesienie, podmuch wiatru i już zasysa 1000-1200W.
- Przedni silnik zaczyna skrzypieć przy >35km/h - podejrzewam łożyska i małą ilość smaru. ( ostatnio miałem przyjemność zajrzenia do przekładniowego bafanga: http://szbaf.com/product.asp?id=10 i ilość smaru jest w nim ze 4x większa niż w moim GM)
- Po zeszłym sezonie ( jazda z prędkościami 40km/h i 1500W mocy szczytowej ) rozbierałem silniki i sprawdzałem stan zębatek. Na oko nie było widać żadnego zużycia.
- Po przejechaniu ponad 250km z nowymi szprychami 2,5mm nic się nie dzieje.
Komputer pokładowy:
W całości robiony przez kolegę: http://forum.arbiter.pl/p...wprofile&u=1319
Tak ma wyglądać wyświetlacz w wersji docelowej:
Oprócz standardowych funkcji pomiarów parametrów prądu, prędkości i zużycia baterii, ma mieć funkcję ograniczania parametrów:
- Prąd max
- Prędkość max
- Napięcie
- Moc max
Ograniczenie jest realizowane na zasadzie:
- manetka, czujnik pas są podłączone do komputerka, a dopiero z niego wychodzi podłączenie na manetkę do sterownika. Komputerek jest podłączony z czujnikiem prądowym na przewodach zasilających i odczytuje sobie parametry prądu i tak steruje napięciem podawanym na manetkę sterownika ( napięcie od 0-5V ) aby parametry nie były przekraczane. Generalnie komputerek już mniej-więcej działa ( odczytuje i zapisuje parametry ), ale nad algorytmami ograniczeń jeszcze pracujemy.
Komputerek ma mieć funkcje tempomatu, "inteligentnego PAS", i wyjście na przycisk do szybkiej zmiany trybu jazdy np:
Tryb 1
- Bez ograniczeń
Tryb 2
- Ograniczenie prądowe
- Ograniczenie prędkościowe
- Manetka nieaktywna
- Pas aktywny
Tryb 3
...
Każdy z trybów można zaprogramować według własnych potrzeb.
Pewnie zmienimy wyświetlacz na: czarne tło, litery żółte bo na tym niebieskim słabo widać.
Jak już dopracujemy Komputerek ( tzn. tak żeby działał w podstawowych funkcjach ) to uruchomi się dla niego osobny temat.
No to by było na tyle... |
_________________ -
Szprychy dorabiane na wymiar
Grubości: 2,0mm; 2,3mm; 2,6mm; 3,4mm CZARNE
Sklep MaxEV
Silniki MXUS, Zestawy EcoBike, MagicPie, SmartPie
- |
|
|
|
|
tomasz_kombi
prezes amator
Pomógł: 14 razy Dołączył: 05 Lis 2009 Posty: 810 Skąd: Zagłębie
|
Wysłany: Czw 18 Kwi, 2013
|
|
|
No no .... zaskakujesz
Widzę, że przemalowałeś GM ? |
|
|
|
|
highend
stażysta Leaf Driver
Wiek: 47 Dołączył: 04 Cze 2012 Posty: 187 Skąd: BIELSKO-BIAŁA/TYCHY
|
Wysłany: Czw 18 Kwi, 2013
|
|
|
bardzo fajnie się prezentuje
a siedzenie okrakiem przypomina... jazdę na koniu?
btw. może ktoś skonstruuje konia elektrycznego haha |
_________________ electrique.pl - www.electrique.pl |
|
|
|
|
bartek
prezes Łebmajster
Pomógł: 5 razy Wiek: 41 Dołączył: 13 Kwi 2011 Posty: 508 Skąd: Włoszczowa
|
Wysłany: Czw 18 Kwi, 2013
|
|
|
Cytat: | Widzę, że przemalowałeś GM ? |
Tak... Stwierdziłem że ujednolicę trochę design, tym bardziej że amortyzator też czarny.
Cytat: | a siedzenie okrakiem przypomina... jazdę na koniu? |
Nie wiem, nie jeździłem nigdy na koniu Początkowo myślałem że takie szerokie osłony będą przeszkadzały, ale nie jest źle. Trzeba się przyzwyczaić. |
_________________ -
Szprychy dorabiane na wymiar
Grubości: 2,0mm; 2,3mm; 2,6mm; 3,4mm CZARNE
Sklep MaxEV
Silniki MXUS, Zestawy EcoBike, MagicPie, SmartPie
- |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|