|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Przesunięty przez: tas Sob 07 Gru, 2013 |
Najmocniejsza dostepna opcja silnika BLDC w piascie. |
Autor |
Wiadomość |
tomeczekokok
prezes
Pomógł: 8 razy Wiek: 30 Dołączył: 24 Cze 2012 Posty: 794 Skąd: Rybnik (śląsk)
|
Wysłany: Nie 18 Lis, 2012 Najmocniejsza dostepna opcja silnika BLDC w piascie.
|
|
|
Witam
Zainteresowałem się silnikami tego rodzaju do roweru. Interesuje mnie moc ponad 2KW. Rower nie musi być szybki, ale musi mieć moc. Rower który ma być poddany przeróbce to rower górski z pełną amortyzacją i dobra solidną ramą.
Chodzi mi głównie o przyspieszenie, aby podczas zabawy silnik nie dławił mi się ale ruszał ze zrywem i dobrze pokonywał wzniesienia. Jeżeli chodzi o tego rodzaju silniki jestem zupełnie zielony.
Proszę o pomoc w wyborze silnika. |
|
|
|
|
tomeczekokok
prezes
Pomógł: 8 razy Wiek: 30 Dołączył: 24 Cze 2012 Posty: 794 Skąd: Rybnik (śląsk)
|
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Nie 18 Lis, 2012
|
|
|
Ja pomykam po górach na dość mocnym silniku BLDC i powiem Ci jak sprawa stoi.
Dysponuję mocą prawie 4kw i jeśli udaje mi się jechać szybciej niż 8km/h - przejadę każdą dziurę i wjadę na KAŻDĄ górę.
Problem jest, gdy nierówność terenu nie pozwala utrzymać tej minimalnej prędkości.
Mam silnik bez przekładni i przy prędkości do 8km/h jest kiepsko. Silnik szarpie, ma małą dynamikę, jest głośny i w ogóle widać, że strasznie się męczy i nie może rozwinąć skrzydeł)
Moc jest, ale nie tyle ile przy 15km/h - taka już jest natura silnika bez przekładni - to raczej sprintery niż woły robocze.
Dlatego moja rada - jeśli chcesz jeździć w ciężkim terenie (czyli powoli) częściej niż po równym - pomyśl albo nad BLDC z przekładnią albo pokombinuj nad MID.
Silniki z przekładnią umożliwią zryw i moc przy małych prędkościach terenowych, ale ciężko z nich wykrzesać 2000W. MID to znów trzeba przerabiać połowę roweru, montować to żelastwo, dorabiać obejmy, a zazwyczaj wygląda to potem że żal.ru. Tak źle i tak niedobrze
Ja z tego powodu wolałem nie ryzykować z silnikiem przekładniowym - wybrałem silnik bez przekładni, a poszedłem w zwiększenie mocy (przewoltowanie z 36V -> 66V) no i po prostu jak trafiam na szczególnie trudny odcinek to pełna moc i rwiemy do góry. Straty pewne są (nieoptymalne obroty silnika) ale mnie one nie denerwują - po pierwsze i tak trwają tylko chwilę zazwyczaj, nie mam za bardzo alternatywy rozsądnej no i jednak lubię też poszaleć na asfalcie/szutrze |
|
|
|
|
tomeczekokok
prezes
Pomógł: 8 razy Wiek: 30 Dołączył: 24 Cze 2012 Posty: 794 Skąd: Rybnik (śląsk)
|
|
|
|
|
tomeczekokok
prezes
Pomógł: 8 razy Wiek: 30 Dołączył: 24 Cze 2012 Posty: 794 Skąd: Rybnik (śląsk)
|
Wysłany: Nie 18 Lis, 2012
|
|
|
Może nie koniecznie wół roboczy ale tak jak napisałeś Ja także lubię pośmigać na szutrze. Jak wydoić 4KW i z jakiego silnika taką moc? Chciał bym silnik na 72V. Crystalyte ma taki za 600 dolców. Moc maxymalna 3,6 KW. to dla mnie nie osiągalny silnik bo drogi i do tego osprzęt i akumulatory.
Proszę Cię o pomoc Tas w wyborze i instrukcji w modernizowaniu takiego zestawu. |
_________________ "Modliszka"- StreetFighter E-bike |
|
|
|
|
tomeczekokok
prezes
Pomógł: 8 razy Wiek: 30 Dołączył: 24 Cze 2012 Posty: 794 Skąd: Rybnik (śląsk)
|
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Nie 18 Lis, 2012
|
|
|
Każdy silnik da się przewoltować.
Tylko weź pod uwagę, że albo wybierzesz model który ktoś już kiedyś podkręcił ryzykując spalenie (i się udało i jeździł tak i jest to w miarę bezpieczne) albo musisz sam zaryzykować by się dowiedzieć. Czy lubisz ryzyko - sam decyduj
W moim przypadku moc wygląda tak, że zwiększając napięcie 2x (36V 500W) na silniku - zwieszam jego moc 8x (66V 3.6kw). To samo robi się z ciepłem odprowadzanym w obudowę. Więc czy silnik wytrzyma - zależy od grubości uzwojeń, masy silnika, jego pojemności cieplnej itp. A jako, że są pewne modele bardziej podatne na przewltowanie od innych...
Sterownika nie przewoltujesz. Tzn zrobisz to, ale ryzyko uszkodzenia jest o wiele większe niż silnika. Najlepiej już od razu kup sterownik na dane napięcie. Moc sterownika też jest do zakwestionowania - ja mam chińczyka o mocy maksymalnej 1500W, a krzesam z niego wspomniane 3.6kw mocy ciągłej, co nie uważam za ostateczną granice ani dla silnika ani dla wspomnianego sterownika.
Co do projektu, na którym możesz się wzorować - znajdziesz w dziale "Konstrukcje".
Mój silnik to Nine Continent 9c800r - kupisz go w w kraju, na miejscu bez czekania (chyba wersja 6x10 - ta szybsza, ale jest jakaś jeszcze - 8x8 czy coś - o większym momencie i mniejszej trochę prędkości maksymalnej), chiński sterownik 1500W i wszystko napędzam tanimi LiPolami - śmiga aż łzy z oczu wiatr wyciska
Nie rób zasilania więcej jak 66V, a będziesz mógł użyć sterownika bez ograniczenia mocy.
Budżet masz dobry - nawet Ci zostanie na nie jedno piwo świętujące udaną konstrukcję hehe
Swoją drogą - Panie Macieju - zasłużyłem chyba na ten rabat za reklamę i nowych klientów, co nie?
W końcu jakościowy produkt należy zachwalać, a dobrych klientów nagradzać |
Ostatnio zmieniony przez tas Nie 18 Lis, 2012, w całości zmieniany 5 razy |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Nie 18 Lis, 2012
|
|
|
tomeczekokok napisał/a: | Kwotę jaka posiadam to 2000Tys zł. |
Za takie pieniądze, to można dom kupić I samochód. I basen. I jeszcze zostanie na różne pojazdy EV |
|
|
|
|
MixhaL
prezes
Pomógł: 3 razy Wiek: 43 Dołączył: 22 Maj 2011 Posty: 909 Skąd: Lubelskie
|
Wysłany: Nie 18 Lis, 2012
|
|
|
tomeczekokok napisał/a: | Jak wydoić 4KW i z jakiego silnika taką moc? |
Jeżeli chcesz w sposób ciągły wpakować 4kW bez najmniejszej obawy o spalenie silnika to pozostaje jedna opcja Crystalyte 5403.
Jest jedna wada, widełki w rowerze muszą mieć rozstaw 150mm.
W następnej kolejności jest Crystalyte np HS3540 ale tutaj w sposób ciągły silnik przyjmie w okolicach 2kW.
Dalej są silniki 9C które mają prawie identyczne możliowści przyjęcia 2kW jednak ze względu na mniejszą wagę przy większej mocy ulegną wcześniejszemu spaleniu niż np Crystalyte HS3540.
Z przekładnią nie polecam przy takiej mocy bo od razu zajeździsz przekładnie, zazwyczaj przekładnia wytrzymuje w okolicach 2-2.5kW ale nei w sposób ciągły bo mniejszy silnik i mniejsze odprowadzanie ciepła, pozatym przy takiej mocy często trzeba będzie zmieniać zębatki. |
_________________ Cyklon
BOMBER V1, V2, V3
RAIDEN |
|
|
|
|
barmal
Projektant sterownika barmal X2, X4
Pomógł: 7 razy Dołączył: 20 Lip 2012 Posty: 475 Skąd: ...
|
Wysłany: Pon 19 Lis, 2012
|
|
|
Cytat: | Co do projektu, na którym możesz się wzorować - znajdziesz w dziale "Konstrukcje".
Mój silnik to Nine Continent 9c800r - kupisz go w w kraju, na miejscu bez czekania (chyba wersja 6x10 - ta szybsza, ale jest jakaś jeszcze - 8x8 czy coś - o większym momencie i mniejszej trochę prędkości maksymalnej), chiński sterownik 1500W i wszystko napędzam tanimi LiPolami - śmiga aż łzy z oczu wiatr wyciska
Nie rób zasilania więcej jak 66V, a będziesz mógł użyć sterownika bez ograniczenia mocy. |
Mogę potwierdzić, mam ten sam silnik a moc (krótkotrwała), którą mierzyłem u siebie to ponad 7kW. Wszystko przy 48V. Silnik 6x10 to wersja szybsza i znaczy tyle co 6 zwojów z 10-cioma drutami. Ten sam silnik 8x8, odpowiednio 8 zwojów i 8 drutów.
Jezdziłem na nim, jednak jak dla mnie jest zbyt zamulony w porownaniu do 6x10.
Co sie tyczy halasu przy niskich obrotach:
http://www.youtube.com/embed/RZPrBhcay8w
Silnik 9C 6x10 przy komutacji blokowej i sinusie.
Cytat: | Swoją drogą - Panie Macieju - zasłużyłem chyba na ten rabat za reklamę i nowych klientów, co nie?
W końcu jakościowy produkt należy zachwalać, a dobrych klientów nagradzać |
No to jest już nas dwóch |
|
|
|
|
dezmol
stażysta
Dołączył: 19 Lip 2012 Posty: 127
|
Wysłany: Pon 19 Lis, 2012
|
|
|
Cytat: | Nie rób zasilania więcej jak 66V, a będziesz mógł użyć sterownika bez ograniczenia mocy. |
Czemu nie używać napięcia wyższego niż 66V. Ja teraz też chcę przevoltować sobie jeden silnik i myślałem nad pakietem 18s LIPO czyli około 75v. Chcę zastosować taki sterownik 72 V 25-30A |
|
|
|
|
bartusia
początkujący Electra Vince 3i
Dołączył: 25 Sty 2012 Posty: 47 Skąd: Wrocław
|
Wysłany: Pon 19 Lis, 2012
|
|
|
U mnie przy 75V obciazenie w peaku to nawet 35A przy silniku Crystalyte HT3525.
Ten wytrzyma? |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Pon 19 Lis, 2012
|
|
|
Z mojego punktu widzenia to wygląda tak:
U mnie w piku mam 65A(!!!) i mi parę razy wybiło główny bezpiecznik (mam nadprądowy 60A)
Chodzi o to, że silnik pobiera tyle, ile chce. Sterowniki chińskie nie mają ograniczenia prądu i dają taką moc, jaką zechce silnik. Dlatego nie patrz jaki prąd i moc mają sterowniki bo to 'pic na wodę' i wystarczy podłączyć zamiast Crystalyte takiego NineContinent, tam przewody grube i masywne i od razu prąd skacze o 200%. Po prostu prąd zależy od silnika, a nie od sterownika.
Ja mam 1500 watowego 'China Republic No Name' z wybitym 1500W na obudowie, a ssam z niego prawie 4kw mocy ciągłej. Tak to po prostu działa. Jakbym podłączył inny silnik to moc się zmieni adekwatnie do tego silnika.
Z tym 66V miałem na myśli to, że silnik przy takim napięciu pobiera nieomal 4kw/~65A - co przy braku jakiegokolwiek zabezpieczenia prądu jest mocą, którą ten silnik łyknie bez problemu. Jeśli dasz 72V (a precyzyjnie mówiąc będziesz mieć 76V bo lipole są 4.2V/szt i mają płaską charakterystykę...) to moc skoczy pewnie do ponad 5.5kw, co przy obciążeniu ciągłym nikt nie testował i może grozić to spaleniem/przegrzaniem. A nic nie zyskasz w zamian - zwiększysz prędkość maksymalną z 65 na 70km/h. Naprawdę nie pyli się bo to sztuka dla sztuki
No ostatecznie, jak już chcesz zalansowac na 72V to przynajmniej kup normalny firmowy hamerykański sterownik wyższej klasy, w którym na 100% jest ograniczenie prądu, a nie tylko napis i nic więcej Bo niespodzianki są kosztowne hehe |
Ostatnio zmieniony przez tas Pon 19 Lis, 2012, w całości zmieniany 2 razy |
|
|
|
|
dezmol
stażysta
Dołączył: 19 Lip 2012 Posty: 127
|
Wysłany: Pon 19 Lis, 2012
|
|
|
A ten sterownik 72 V co pisałem o nim powyżej ma ograniczenie prądowe ?? Czy nie ?? Ktoś wie jak to z nim jest ?? |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Pon 19 Lis, 2012
|
|
|
wydaje mi się, że nie ma, puste miejsce jest na rezystory pomiarowe, z tego co widzę
Musisz mieć taki z 18 mosfetami. Po pierwsze straty energii będą mniejsze, bo prąd rozłoży się na więcej bramek. Będzie tez większy więc lepiej będzie odprowadzać ciepło i będzie mieć lepszą bezwładność cieplną. No i 18 mosfetów jest domeną mocnych sterowników - z zapasem mocy.
Moim zdaniem (nie wiem czy słusznie) są:
- 3-6 mosfetów - sterowniki małej mocy
- 9-12 mosfetów - sterowniki średniej mocy
- 18 mosfetów i wiecej - sterowniki dużych mocy
A u Ciebie.. 72V x 30A = 2100W
A ten sterownik ma wybite na obudowie: Rated Power: 500W.
Przekręcenie go o 400% raczej nie wygląda zbyt optymistycznie (prawdopodobnie przegrzeje się po 200m i być może przepali).
Po prostu sam musisz zadbać, by w instalacji występowały moce, na które jest sterownik kupowany. Sterownik (chińskie, a czy inne lepsze mają, nie wiem bo nie miałem nigdy żadnego firmowego) sam nic nie ograniczy. |
Ostatnio zmieniony przez tas Pon 19 Lis, 2012, w całości zmieniany 2 razy |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|