ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: tas
Sob 07 Gru, 2013
Hamownia do silników rowerowych
Autor Wiadomość
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Pią 14 Gru, 2012   

Co to jest "dokładne warunki jazdy na rowerze"? :P
One zalezą od mocy silnika, a nie od czynników zewnętrznych.
Przyśpieszenie to moment obrotowy - który obliczysz z otrzymanych danych.
A te "górki" to nic innego jak zwiększające się obciążenie.
Trochę to przypomina wjazd pod coraz to bardziej stromą górkę. Zwiększasz obciążenie na prądnicy 'wjeżdżając" na coraz bardziej stromą drogę - silniejszy silnik wjedzie wyżej.

Jak to prądnica nie odwzoruje zależności pomiędzy prędkością a ilością zużywanej energii?
Ależ odwzoruje i to bardzo dobrze :)

Opór powietrza w Watach przy prędkości X dla rowerzysty w pozycji klasycznej jest znany i obliczalny. Więc obciążasz przetwornicę taką właśnie mocą (skorygowaną o jej skuteczność), a na silniku rozwijasz prędkość dla tego oporu ze wzoru. I już. Dla innego przeliczasz inny opór itp.
Znasz RPM (prędkość oraz drogę), masz watomierz na wyjściu z baterii - więc masz wszystko, w szczególności Wh/km :)
Tak naprawdę potrzebne są w całej hamowni 2 watomierze i najprostszy licznik rowerowy.

Ja to tak widzę.
 
 
mar56 
dyrektor


Pomógł: 4 razy
Wiek: 67
Dołączył: 15 Lut 2011
Posty: 443
Skąd: Łódź
Wysłany: Pią 14 Gru, 2012   

tas napisał/a:

Tak naprawdę potrzebne są w całej hamowni 2 watomierze i najprostszy licznik rowerowy.

Ja to tak widzę.

Ja też ,reszta to mechanika (połączenie silnika z prądnicą)plus obliczenia(uwzględniając sprawność przekładni i prądnicy).
_________________
zrób sobie ebikea,źycie to nie bajka
Ukradł rower, jemu ukradziono - co za różnica: jest zamieszany...
 
 
bartek 
prezes
Łebmajster


Pomógł: 5 razy
Wiek: 41
Dołączył: 13 Kwi 2011
Posty: 508
Skąd: Włoszczowa
Wysłany: Pią 14 Gru, 2012   

Dobra nie będę się kłócił bo i tak z fizyki w liceum ledwo przeszedłem ( choć wynikało to raczej mojego lenistwa :P )

Rozwiązanie z prądnicą wydaje się być najprostszym do zrealizowania i w miarę bezpiecznym w porównaniu z moim wcześniejszym założeniem - 80 kilogramowej bryły stali, wirującej z 1800 RPM :)

Wstępnie założyłem że szukam silnika DC ok. 3KW i 3000 RPM i charakterystyką pracy. Nie znacie może jakiś źródeł kupna takiego ustrojstwa? Mam coś takiego: http://www.into.pl/silniki/#silnik8 ale czekam na info o charakterystyce.
_________________
-
Szprychy dorabiane na wymiar
Grubości: 2,0mm; 2,3mm; 2,6mm; 3,4mm CZARNE

Sklep MaxEV
Silniki MXUS, Zestawy EcoBike, MagicPie, SmartPie
-
 
 
Jariko 
stażysta


Pomógł: 1 raz
Wiek: 58
Dołączył: 31 Maj 2006
Posty: 100
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Pią 14 Gru, 2012   

A w jakim celu chcesz zbudować hamownię ? Będziesz poprawiał sprawność napędu? bo jak tylko do testów to chyba prościej zrobić pomiar mocy pobieranej przez silnik i dołożyć do tego zapis prędkości czy innych parametrów i testować w trasie.
 
 
bartek 
prezes
Łebmajster


Pomógł: 5 razy
Wiek: 41
Dołączył: 13 Kwi 2011
Posty: 508
Skąd: Włoszczowa
Wysłany: Pią 14 Gru, 2012   

W sumie to tylko do testów, ale nie chce każdego z testowanych silników zakładać do roweru ( już wcześniej tłumaczyłem dlaczego ), a poza tym to wtedy nic bym nie robił tylko montował silniki i jeździł - taka hamownia zaoszczędziła by mi dużo czasu.
Dochodzi jeszcze kwestia tego, że odpowiedni stojak już mam do mocowania silnika i włączania go, teraz tylko trzeba dorobić element oporowy.
_________________
-
Szprychy dorabiane na wymiar
Grubości: 2,0mm; 2,3mm; 2,6mm; 3,4mm CZARNE

Sklep MaxEV
Silniki MXUS, Zestawy EcoBike, MagicPie, SmartPie
-
 
 
andrzejIskierka 
stażysta
Młody Konstruktor


Pomógł: 1 raz
Wiek: 41
Dołączył: 07 Lis 2010
Posty: 184
Skąd: Zagłębie Sosnowiec
Wysłany: Wto 18 Gru, 2012   

A poco jeździć jak taki zmodyfikowany trenażer z rowerem można ustawić w pokoju a aparaturę kontrolnopomiarową położyć na stole i siedząc sobie na rowerku oglądać Modę na sukces? :razz:
 
 
andrzejIskierka 
stażysta
Młody Konstruktor


Pomógł: 1 raz
Wiek: 41
Dołączył: 07 Lis 2010
Posty: 184
Skąd: Zagłębie Sosnowiec
Wysłany: Wto 18 Gru, 2012   

jako opór może zastosować na tylnej widełce kilka dynam rowerowych żeby o opone tarły? parametry ich są znane. :wink:
 
 
ArturGrzela 
początkujący


Dołączył: 25 Lip 2012
Posty: 11
Skąd: Wrocław
Wysłany: Śro 19 Gru, 2012   

Parametry dynama nie są znane. Nie znasz ani sprawności ani oporów tarcia dynama o oponę.
Wracając do pomysłu zastosowania prądnicy - uważam że to dobry pomysł. Oczywiście zamiast opornicy rezystorowej jako obciążenie lepiej zastosować jeden rezystor (na moc maksymalną) i odpowiednio go wysterowywać (chociażby MOSFETem, PWM). Dzięki temu możesz programować zadane cykle jazdy (obciążenia).
Co do prądnicy to pomysł zastosowania alternatora samochodowego wydaje się dobry (minusem jest mała moc - trochę powyżej kilowata, ale chyba powinno wystarczyć). Jeśli nie chcesz mierzyć sprawności silnika a tylko to co on pobiera - charakterystyka alternatora nie jest potrzebna. Jeśli jednak byś chciał to można zamontować alternator na czujnikach (np. tensometrycznych) i mierzyć moment obrotowy alternatora. Do tego obroty i łatwo można obliczyć moc oddawaną przez koło. Jest tu trochę zabawy elektroniką, ale mierzyć będziesz mógł wszystko :)
 
 
eneuro
[Usunięty]

Wysłany: Śro 19 Gru, 2012   

ArturGrzela napisał/a:
Jeśli jednak byś chciał to można zamontować alternator na czujnikach (np. tensometrycznych) i mierzyć moment obrotowy alternatora. Do tego obroty i łatwo można obliczyć moc oddawaną przez koło. Jest tu trochę zabawy elektroniką, ale mierzyć będziesz mógł wszystko :)

Akurat mam na hamowni altek-obroty czujnikiem Halla albo diodą LDR łatwo zmierzyć na uP.
A jaki rząd wielkości byłby koszt takiego czujnika np. tensometrycznego? Gdzieś w sensownych cenach są do zdobycia? Altek z odzysku mam za 100 PLN (bez sprzęgła jednokierunkowego) ale za 150 PLN pewnie by się jakiś ładny egzemplarz udało znaleźć...więc cena takiego czujnika nie mogła by przekraczać ceny altka, bo inaczej to trochu przerost formy nad treścią...
Czujnik Hall to koszt ok. 6PLN (SS495A w TME) + uP ATTiny85 ok 6 PLN (2$), do tego jakiś stabilizator 5V i kilka kondków, kilka oporników i przez LPT w kompie już można analizować...
Akurat używam biblioteki PARAPIN w C do komunikacji z LPT, a uP też w C jest oprogramowany (GCC AVR) pod Linuxem oczywiście, bo nie mam czasu szukać wirusów pod Windą ;)

BTW: Tyle że spokojnie można by też nawinąć na rolkę sznur i... powiesić odpowiedni odważnik i mamy obciążenie stałym momentem i łatwo oszacować wykonaną pracę i moc, bo znamy energię potencjalną :D
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group