|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Przesunięty przez: tas Sob 07 Gru, 2013 |
LiFePO4 - które wybrać |
Autor |
Wiadomość |
Qbakam
początkujący
Dołączył: 30 Kwi 2012 Posty: 22 Skąd: Poznań
|
Wysłany: Wto 14 Maj, 2013 LiFePO4 - które wybrać
|
|
|
Witam, zafascynowany po zlocie budową roweru EV piszę w sprawie ogniw. Zakup ich to poważna sprawa dla mojego budżetu, dlatego Proszę Was o pomoc w wyborze.
Baterię będę składał samemu lub zakupię gotową.
Potrzebuję 30km zasięgu przy prędkości 50km/h, kontroler: 1500W 48V stały max prąd: 30A. Zdecydowałem się na LiFeP04 48V 15Ah, na placu boju są następujące rozwiązania:
1. Zakup Headway'ów we wrocławskiej firmie 3xe 16 sztuk x 15Ah = $516 według info otrzymanego w korespondencji mailowej, choć oficjalnie według strony to jakieś $464, do tego liczą sobie $20 za wysyłkę w PL.
Pozostaje do zakupienia:
BMS z elifebike $35
Blaszki, Holdery: $13
Do tego ładowarka z elifebike i koszty wysyłki elife (ładowarki i BMS), wyjdzie porównywalnie z opcją 2 lub trochę drożej, zależy czy w 3xe sprostują cenę to tego co podane na stronie.
Plusy:
-Headway,
-rozwojowo bo zrobię sam baterię
Minus:
ogniwa nie są zbalansowane (choć nie wiem, jak ma się sytuacja w opcji 2 i 3 gdzie są gotowe baterie, więc może to być wada każdego z rozwiązań)
2. Zakup gotowej baterii z BMSBATTERY:
http://www.bmsbattery.com...ttery-pack.html
i do tego ładowarka:
http://www.bmsbattery.com...ke-charger.html
+ wysyłka $177
Wychodzi: $659
Czy to jest Headway według Was? (Właśnie zapytałem też sklep BMSBattery o to)
3. Zakup mniejszej baterii (48V 10Ah Headway) z elifebike:
http://elifebike.com/peng...1-71-46QC.4R1VJ
+$140 Wysyłka
+ $73 Ładowarka
Suma: $513
Wtedy przy dystansach około 30km będę musiał jechać jakieś 30-35 km/h żeby oszczędzać baterię.
Plus: Headway.
Minusy:
-Prąd rozładowania 3C przy maksymalnej prędkości to sporo, prawda?
-Zasięg
Ceny nie zawierają podatku i cła. Liczyłem je zaokrąglając czasem kilka $. Proszę o Wasze opinie na temat przedstawionych rozwiązań, jeśli znacie inne trwałe, długowieczne rozwiązania to proszę dajcie znać:)
Pozdr, Kuba |
|
|
|
|
Robsonik20
kierownik
Pomógł: 1 raz Dołączył: 06 Mar 2011 Posty: 363 Skąd: LBN
|
Wysłany: Wto 14 Maj, 2013
|
|
|
Jakbym miał kupić sobie jeszcze raz baterię, wziąłbym 48V16Ah lub 48V12Ah
Mam taką samą od elfebike tylko 36v16Ah, 3 rok i robię ok 50 km, lekko pedałując ze średnią prędkością 30km/h.
Link do galerii |
|
|
|
|
dezmol
stażysta
Dołączył: 19 Lip 2012 Posty: 127
|
Wysłany: Wto 14 Maj, 2013
|
|
|
Ja mam taką:
http://www.bmsbattery.com...ttery-pack.html
Zasięg wygląda jak na razie tak: Prędkość
42 - 50 km/h zasięg 35 do 40 Km (duże znaczenie ma pogoda i oponki)
25 - 35 km/h zasięg 50 do 60 Km
W obu przypadkach ruszam na pedałach - nie startuję silnikiem od zera - szkoda silnika i baterii.
Ładowanie ładowarką 6 A trwa około 2 godzin i 40 min, gdy bateria jest rozładowana na full. Myślę że te ostatnie 40 min to jest balansowanie, czyli bateria po 2 godzinach ładowania ma już jakieś 90 % pojemności. Kiedyś to sprawdzę.
Co do ogniw - to na moje oko są to Headway-e. Zresztą on też Headway-mi handlują. Ale napisz co Ci odpisali bo też jestem ciekaw.
Co do wyboru to bym brał tę 15/Ah z BMSBATTERY. Jeśli tylko masz miejsce ją gdzieś włożyć - najlepiej gdzieś na środek pod albo na ramie. Od razu mówię że z tyłu na bagażniku to taka ciężka bateria to porażka. Warto żebyś też zwiększył sobie max. prąd jaki możesz pobrać z baterii na 30 - 60 A , bo te 15 - 30 A to może być ci za mało.
Co do ładowarki to może być. Prąd ładownia nie przekracza 1 C wiec pojemność nie powinna ci mocno spadać. Ja mam prąd ładowania 1/2 C i jest na razie ok. |
|
|
|
|
toft
szef Pan kierowca
Pomógł: 10 razy Dołączył: 22 Mar 2010 Posty: 1756 Skąd: Gliwice
|
Wysłany: Wto 14 Maj, 2013
|
|
|
48V15ah to trochę za mało aby pokonać 3okm z prędkością 50 kmh. Raczej byłoby to 48V 20ah. Http://www.ebikes.ca/simulator/ . Biorąc pod uwagę powyższe oraz ceny i prądy rozładowania gdzie przy 15ah miałbyś coś koło 2c co jest niby jeszcze znośnie w dalszej perspektywie to wybrałbym jeszcze inne choć droższe rozwiązanie. (co do opini kolegi powyżej jest okej ale ciągnie jeszcze mniejsze prądy niż ty). CO do zakupu samych ogniw. NIe warto jeśli nie przynośi to wyraźnej oszczędności np 30-50% zględem całej gotowej baterii. Pomyśl pod kątem ewentualnej gwarancji:).
A ja bym rozwazył coś z tego linku: http://em3ev.com/store/in...&product_id=106
PS
Co do prądu ładowania to nie za bardzo ma sens ładowarka mocniejsza do headway niż 0.5C one i tak szybko osiągają napięcie max i potem prąd spada. |
|
|
|
|
Robsonik20
kierownik
Pomógł: 1 raz Dołączył: 06 Mar 2011 Posty: 363 Skąd: LBN
|
Wysłany: Wto 14 Maj, 2013
|
|
|
50km/h rowerem to jakieś nieporozumienie, gdzie chcesz tak szybko jechać?
Chociaż w kasku? Hamulce jakieś porządniejsze? Mi Vmax 40km/h w zupełności wystarcza:) |
|
|
|
|
dezmol
stażysta
Dołączył: 19 Lip 2012 Posty: 127
|
Wysłany: Śro 15 Maj, 2013
|
|
|
Cytat: | 48V15ah to trochę za mało aby pokonać 3okm z prędkością 50 kmh. |
Ja mam 12Ah/h i 30 KM spokojnie można pokonać z prędkością 45 - 50 km/h. Jestem teraz w trakcie robienia osłony na baterie. Jak zrobię wszystko to zaprezentuje rowerek.
Cytat: | 50km/h rowerem to jakieś nieporozumienie, gdzie chcesz tak szybko jechać?
Chociaż w kasku? Hamulce jakieś porządniejsze? Mi Vmax 40km/h w zupełności wystarcza:) |
Kask rowerowy sobie zakupiłem Na dłuższych odcinkach to i 50 km/h wydaje się wolno. W mieście oczywiście wolniej się jeździ - trzeba uważać. |
|
|
|
|
Qbakam
początkujący
Dołączył: 30 Kwi 2012 Posty: 22 Skąd: Poznań
|
Wysłany: Śro 15 Maj, 2013
|
|
|
Witam, na zlocie przejechałem tor kolarski kilkoma rowerami właśnie z prędkością 50km/h i uznaję ją za graniczną (to oczywiście górna granica ) dla mnie. Mieszkam w okolicy gdzie są nieruchliwe asfaltowe proste odcinki drogi przez las i realnie się to przyda. Oczywiście jeżdżę w kasku. 2 Lusterka (sferyczne, na kasku i na kierownicy). Pełne oświetlenie, z przodu latarka Solarforce, 700 lumenów. Jestem widoczny na drodze.
Fajnie mieć zapas pod manetką po prostu, a co do prędkości po mieście to tylko umiarkowana jazda, z racji tego, że nikt się nie spodziewa po rowerze osiągów rzędu 50km/h i sam byłbym zagrożeniem dla innych.
Czy LiFePO4 headwaya da radę na 2000 cykli (zachowując po tej liczbie cykli pojemność 80%) jeśli będę traktował ją prądem:
A) Zwykle 1,5C czasem 2C
B) Zwykle 2C czasem 3C
Rozważam zakup opcji z elifebike tej 48V 10Ah, wyjdzie z wysyłką i opłatami 1600zł.
Nie otrzymałem odpowiedzi od BMSBATTERY kto jest producentem ogniw, ale całe baterie z tego sklepu są od firmy EcityPower, która też mi nie odpowiedziała. Kalkulując wszystko baterie na ogniwach cylindrycznych z BMSbattery są tak 5-10% tańsze od odpowiedników samodzielnie składanych z Headwayów (wliczona cena koszyczków, BMS, złączek).
Co do mojego pytania to znalazłem taką specyfikację:
http://www.litrade.de/pub...ifications1.pdf
Wykresy na ostatniej stronie pokazują, że przy prądach 3C dla ogniw 38120 jest minimalny spadek pojemności.
Ktoś widzi jakieś przeciwwskaania dla traktowania Baterii 48v 10Ah prądami rozłądowania rzędu 2C a czasem nawet 3C?
Proszę o odpowiedzi i dziękuję za zaangażowanie w temat. |
|
|
|
|
tomson
prezes TOMSON
Pomógł: 4 razy Wiek: 47 Dołączył: 15 Lut 2009 Posty: 649 Skąd: Otwock_EŁK
|
Wysłany: Śro 15 Maj, 2013
|
|
|
ja mam baterię złożoną z A123_20Ah 15 ogniw.
Napięcie po naładowaniu to 53,4V.
Silnik na którym jeżdżę to Crystalyte HT2425 w przednim kole.
Przy spadku napięcia na obciążeniu do 46,4V mogę przejechać 70km z akumulatora pobieram
19Ah.
Nie rozładowuje bardziej bo czekam na BMS.
Prędkość średnia wychodzi mi 28km a maksymalna w końcowej fazie rozładowania oscyluje w granicach 30-32km/h
12 ogniw mam poskręcanych a 3 cele polutowałem i dołożyłem do całości.
Akumulator z kufrem na bagażnik waży 9.5kg.
Masa samego akumulatora to 8kg bez układy BMS
Wymiary baterii w osłonie z laminatu to 255X 163X110. |
_________________ pozdr
Tomek |
Ostatnio zmieniony przez tomson Nie 19 Maj, 2013, w całości zmieniany 2 razy |
|
|
|
|
MixhaL
prezes
Pomógł: 3 razy Wiek: 43 Dołączył: 22 Maj 2011 Posty: 909 Skąd: Lubelskie
|
Wysłany: Śro 15 Maj, 2013
|
|
|
Ja bym sobie odpuścił te cylindryczne bo jest fatalna gęstość energii do wielkości, bierz od Pinga, najlepsze wsparcie i najlepsza jakość. |
_________________ Cyklon
BOMBER V1, V2, V3
RAIDEN |
|
|
|
|
Qbakam
początkujący
Dołączył: 30 Kwi 2012 Posty: 22 Skąd: Poznań
|
Wysłany: Śro 29 Maj, 2013
|
|
|
Dziękuję za odpowiedzi, linki i załączniki.
Aktualnie rozmawiam z Chińskimi firmami aby szerzej porównać ceny ogniw.
Otrzymałem kilka odpowiedzi w stylu:
"żywotność baterii to około 2 lata od rozpoczęcia użytkowania" (pytałem w tym przypadku o datę ważności, nie o liczbę cykli)
Jak to jest w praktyce? Czy mogę lliczyć, że markowe ogniwa, takie jak Headway'e wytrzymają jednak przynajmniej te 5 lat? (odkładając na bok kwestię liczby cykli, lub przyjmując, że przez te 5 lat zrobię te 1500 cykli)
Pytam, bo kupowanie drogiej baterii, której nie zdążę wykorzystać mija się z celem
Wiem, że Headway jest od 2008 roku na rynku i już zmieniał "termin ważności" swoich ogniw, jak to ma się obecnie?
Słyszałem, że niektóre LiFePO4 są sprawne przez ponad 10 lat, z czego to wynika?
Proszę o odpowiedzi i Pozdrawiam,
Kuba |
|
|
|
|
MixhaL
prezes
Pomógł: 3 razy Wiek: 43 Dołączył: 22 Maj 2011 Posty: 909 Skąd: Lubelskie
|
|
|
|
|
highend
stażysta Leaf Driver
Wiek: 47 Dołączył: 04 Cze 2012 Posty: 187 Skąd: BIELSKO-BIAŁA/TYCHY
|
Wysłany: Czw 30 Maj, 2013
|
|
|
tomson napisał/a: | ja mam baterię złożoną z A123_20Ah 15 ogniw.
Napięcie po naładowaniu to 53,4V.
Silnik na którym jeżdżę to Crystalyte HT2425 w przednim kole.
Przy spadku napięcia na obciążeniu do 46,4V mogę przejechać 70km z akumulatora pobieram
19Ah. |
a możesz napisać jak kształtuje się napięcie pakietu po ruszeniu z miejsca (pierwsze obciążenie) i po pokonaniu 10km, 15km, 20km, 30km? o ile pamiętasz mniej więcej.
Ja mam pakiet 48V 20Ah kij wie jakiej firmy bo go nie rozklejałem, ale po naładowaniu mam owszem 53,4V tak samo, ale jak ruszę z miejsca to leci na 48V od razu i w zasadzie po 35km jazdy mam napięcie 45,9V pod obciążeniem i dalej nie jechałem. Ale coś jest nie tak bo wcześniej rower miał lepsze przyspieszenie (start), a teraz jakiś taki słabszy się zrobił. |
_________________ electrique.pl - www.electrique.pl |
|
|
|
|
tomson
prezes TOMSON
Pomógł: 4 razy Wiek: 47 Dołączył: 15 Lut 2009 Posty: 649 Skąd: Otwock_EŁK
|
Wysłany: Czw 30 Maj, 2013
|
|
|
Z tego co pamiętam to 47,3V miałem po przejechaniu 30km a 46,2V to po 50km a poniżej 44V to mam po 60km i potem to już dość szybko akku odcina mi przy 41,5V.
Pierwsze ruszanie to mam ok 50V i prędkość 35km utrzymuje na prostej.
Napięcie na nieobciążonym akumulatorze po 8h od ładowania to 52V
Zużycie energii wychodzi mi 13.2Wh/km. |
_________________ pozdr
Tomek |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Pią 31 Maj, 2013
|
|
|
Czytam te dane i podobne zasięgi mam na żelach greensaver 20Ah. Też 48V, prędkość nieco ponad 30 km/h i zasięg 60 km do odcięcia. Tylko cena pewnie nie do przebicia dla litów, bo zapłaciłem 420 zł, no i waga większa Ale coś za coś |
|
|
|
|
tomson
prezes TOMSON
Pomógł: 4 razy Wiek: 47 Dołączył: 15 Lut 2009 Posty: 649 Skąd: Otwock_EŁK
|
Wysłany: Pią 31 Maj, 2013
|
|
|
Na przejechanie 70km zużyłem 19.3Ah z średnią prędkością 28km/h.
Sam akumulator + BMS to 8kg.
W necie znalazłem osiągi tych akumulatorów żelowych to wychodzi przy prądzie 1C 15Ah można z nich wyssać |
_________________ pozdr
Tomek |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|