|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Poprawianie zasięgu |
Autor |
Wiadomość |
toft
szef Pan kierowca
Pomógł: 10 razy Dołączył: 22 Mar 2010 Posty: 1756 Skąd: Gliwice
|
Wysłany: Nie 02 Cze, 2013 Poprawianie zasięgu
|
|
|
Cześć:)
Od jakiegoś czasu nurtuje mnie pewne zagadnienie. O co chodzi.
Przykład:
Zestaw rowerowy złożony z koło z goldenmotor DD jakimś tam. Sterowane infineonem (mam taką nadzieje, że dobrze to opisuję:)) 12 fetów IRFB4110 bodajże jeśli to może mieć znaczenie podaję.
I teraz Bateria.
Najczęściej jako środek codziennego transportu (dayly commuter - oni mają na to najfajniesze chyba określenie choć chyba zrobiłem tu orta ale nie chce mi sie sprawdzać jak to jest) rower jeździ w setupie 16s. Ile ah to różnie bo mam dwa zestawy obecnie jeden 10AH drugi 5AH. Ale dojazdy do pracy u mnie są krótkie (tak między 6.5 a 9 km) za to intensywne. Wystarcza pak na 5ah z tym ze ładuję w pracy. I teraz wycieczki....
Mój sterownik (pozdrowienia dla Tomsona) ma przęłacznik trzy tryby pracy. Na jedynce jedziemy w zależności od stanu aku tak między 25 a 30 po prostym. 2 to pośrednio. Na 3 idziemy pełnym ogniem.
Wydawałoby mi się że zasięg na jedynce kiedy to spokojnie jadę powinien być no dobrze ponad 2x większy niż kiedy lecę na maxa. tymczasem tak... nie jest... na trzecim biegu (owszem jeżdzę inteligentnie i luzuję przed stopami więc odzyskuję sporo energii jadać wybiegiem) pokonam na zestawie 16s 5ah (już trochę podjeżdzone) tak do 8 km. No góra gór 9. natomiast na trójce która energetycznie powinna być dużo oszczędniejsza przejeżdzam góra gór 20 km... Wydawało by mi się że powinieniem zrobić jednak nie co więcej... Natomiast (była już taka dyskusja o wypełnianiu impulsa:)) sterownik jadąc na jedynce jest cieplejszy niż kiedy idę na maxa...
Stąd pytanie czy np mając na celu wypad turystyczny gdzie wiadomo że prędkość ma małe znaczenie a liczy się zasięg, nie byłoby wydajniej przepiąć baterię tak aby miała więcej ah kosztem napięcia? Przy 30V (8s zamiast 16) mój silnik nadal powinien pomykać 25 - 30 kmh z tym że przy pełnym wypełnieniu impulsu...( tu żem laik ale mam nadzieje że ma to sens co mówię) Czy to nie poproawiłoby znacząco (np 10% i w górę ) zasięgu względem jazdy na ograniczeniu elektronicznym...? To by była ciekawa opcja:).
Czy macie tu jakieś doświadczenia? |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Nie 02 Cze, 2013
|
|
|
Żle na to patrzysz
Nie patrz na baterię pod kątem Ah tylko Wh.
Jadąc 30km/h na baterii 60V i 30V zużywasz tyle samo energii. Jak dobrze zauważyłeś wypełnieei impulsu będzie różne, więc i prąd z baterii różny. Więc lepiej jechac na duzym napięciu bo są mniejsze prądy i mniejsze straty - dalej zajedziesz.
No i ten zasięg przy prędkości. Przy 30km/h a 50km/h jest 4x różnica w mocy przeznaczanej na jazdę... to wszyscy wiemy, aleeeee... zużywasz 4x większą moc za to 2x krócej bo jedziesz 2x szybciej. Więc ten zasięg tak się przekłada jak to widzisz
Ja na LiPo 16s 5Ah mam zasięg maksymalny ~30km po prostym, bez wiatru 25km/h. Powinieneś użyć watomierza i obliczyć wh/km i jeśli znacząco odbiegają od 10-12wh/km to szukać przyczyny.
No i jak masz z 5ah fabrycznie, a pozostało ci 4 bo są w złym stanie aku to finalnie przekłada się na 5km zasięgu więc też i to trzeba pomierzyć.
Na sterowniku w postaci ciepła odkłada się tak mało energii, że spokojnie można straty z tego tytułu zupełnie zignorować. |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
Ostatnio zmieniony przez tas Pon 03 Cze, 2013, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Pon 03 Cze, 2013
|
|
|
Zwiększenie napięcia, dla tych samych mocy, powoduje pobór mniejszego prądu, a co za tym idzie "zwiększenie" pojemności akumulatorów. Im wolniejsza jazda, tym większy zasięg. Ale bez przesady, nie dwa razy Sprawdzałem na moich nowych żelach i przy szybkości 30 km/h zasięg 60km, a przy 20 km/h 80 km. Wolniej już nie testuję, bo to bez sensu. Duże znaczenie ma ciśnienie w oponach. Im większe, tym zasięg większy, ze względu na opory toczenia, kosztem "amortyzacji" Dobrze jest pomagać pedałami przy ruszaniu. Wtedy jest największe obciążenie akumulatorów. Z doświadczenia wiem, że dla podobnych rowerów, większe zasięgi są na zasilaniu 48V, niż 36V, czy 24V i duże znaczenie ma średnica koła i silnika w tym kole, dla silników DD. Im mniejsze koło i większy w nim silnik, tym mniejszy pobór mocy i większy zasięg. Tyle mówi praktyka, a nie teoria |
|
|
|
|
Szczygiel
brygadzista
Pomógł: 1 raz Dołączył: 18 Lut 2006 Posty: 226 Skąd: Siedlce
|
Wysłany: Pon 03 Cze, 2013
|
|
|
Potwierdzam, w każdym poruszonym aspekcie uzyskuję podobne wyniki - efekty. Ta wypowiedź mogłaby być "credo" dla ev rowerowych użytkowników. Mniejsza o teorię. |
_________________ Pozdrawiam, https://sites.google.com/site/ergodrive/ |
|
|
|
|
tomson
prezes TOMSON
Pomógł: 4 razy Wiek: 47 Dołączył: 15 Lut 2009 Posty: 649 Skąd: Otwock_EŁK
|
Wysłany: Pon 03 Cze, 2013
|
|
|
Ja w swoim rowerku na Crystalyte HT 2425 przy 12 celach mam 10.8Wh/km a przy 15 celach mam 13,2Wh/km ogniwa to A123_20Ah rower + ja to 119kg a w trasie to wiadomo tempomat i niebawienie się manetką. |
_________________ pozdr
Tomek |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Pon 03 Cze, 2013
|
|
|
Tak szczerze, to nic mi te Wh/km nic nie mówią Napisz po prostu, ile km przejeżdżasz i z jaką prędkością. |
|
|
|
|
tomson
prezes TOMSON
Pomógł: 4 razy Wiek: 47 Dołączył: 15 Lut 2009 Posty: 649 Skąd: Otwock_EŁK
|
Wysłany: Pon 03 Cze, 2013
|
|
|
Ze wskazań CA prędkość średnia wychodzi mi 28km/h
Mogę przejechać 72km prędkość jazdy max na płaskim terenie 34km/h.
Pod największe górki po drodze prędkość spada do 24km/h |
_________________ pozdr
Tomek |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Pon 03 Cze, 2013
|
|
|
Ogniwa A123 są jednymi z najlepszych, ale tak Bogiem a prawdą, porównując do moich żeli w sumie 48V 20Ah i zasięgu 60 km przy prędkości 30 km/h nie są jakąś rewelacją, a biorąc pod uwagę cenę, to ja ze swoich jestem baaaardzo zadowolony
A dodając jeszcze wagę, u mnie w sumie będzie jakieś 160 kg, to całkiem niezły wynik osiągnąłem na akusach żelowych |
|
|
|
|
tomson
prezes TOMSON
Pomógł: 4 razy Wiek: 47 Dołączył: 15 Lut 2009 Posty: 649 Skąd: Otwock_EŁK
|
Wysłany: Pon 03 Cze, 2013
|
|
|
same ogniwa ważą 7,5kg ale + połączenia ogniw + kufer + BMS to wychodzi już 10kg
Wymiary baterii to 110mm x 163mm x 255mm
|
_________________ pozdr
Tomek |
|
|
|
|
toft
szef Pan kierowca
Pomógł: 10 razy Dołączył: 22 Mar 2010 Posty: 1756 Skąd: Gliwice
|
Wysłany: Pon 03 Cze, 2013
|
|
|
Rozumiem konwencję liczenia watogodzin na kilometr... Tyle że tu właśnie nieznacznie moim zdaniem ta koncepcja kuleje.
Porównywanie typu:
przy 20 kmh przejadę x km a przy pełnym ogniu czyli 30 kmh przejadę tylko trochę mniej powiedzmy 0.7X w odniesieniu do mojej sytuacji jest trochę nie adekwatne. U mnie tempo spacerowe to owe 25-30 kmh. Ale max to często ponad 50. Plus stałe silne przyspieszenia z dużym prądem. co prawda dzięki temu mogę też dłużej/dalej lecieć luzem np do stopu czy skrzyżowania ale jednak aerodynamika oraz potrzeba napędzenia sporej masy robią swoje. Stąd spodziewałem się lepszego efektu. Inna sprawa że ta jazda przy prędkości spacerowej też często jest pełna start stopów i to zjada dużo watów.
Zapytam inaczej... DO jakiej prędkości przy silniku DD warto schodzić celem osiągania mniejszego zużycia? Nie koniecznie chodzi tu o konkretne kmh ale np wartość procentową obrotów np...
Dodam tylko że tym samym rowerem ale z innym sterownikiem i silnikiem (mały hub przekładniowy sterownik goldena ten wielonapięciowy) przejechałem 49km po prawdziwej trasie (mało star stop, jedna duża góra gdzie wspomagałem przez około 1 km) przy baterii litowej 600Wh. Czy to dużo czy mało? miałem też inne gorzej toczące się opony. Obecnie jeżdżę na slikach 1.5 cala. (przynajmniej lato wiosna jesień)
DYGRESJA CO DO NAPIĘCIA I PRĄDU.
Otóż w obecnie omawianym setupie (pech jakiś normalnie) nie mam żadnego watomierza itd.
Jednak w innych zestawieniach dużo jeździłem z watomierzem turnigy. Moje konkluzje co do relacji prąd napięcie są zgoła inne obserwując wskazania miernika.
Otóż zakładając że sterownik jest ten sam i nic w nim nie zmieniam to maksymalny prąd jest tym większy (realnie chwilowo osiągany) im wyższe jest napięcie. Np dla napięcia 45V prąd maksymalny na tym samym sterowniku (dotyczy to innego zestawu na którym jeździłem) jest jakieś 10 procent niższy niż kiedy dokładnie taki sam zestaw zasilę 60V (około).
Ja rozumiem że twierdzenie które się tu pojawia:
"im wyższe napięcie tym mniejszy prąd" jest skrótem myslowym polegającym na tym że tweirdzenei powinno brzmić:
dla uzyskania tej samej mocy prądy są tym mniejsze im większe napięcie...
No chyba że siętu mylę to mnie naprostujcie.
Pozdrawiam:) |
|
|
|
|
tomson
prezes TOMSON
Pomógł: 4 razy Wiek: 47 Dołączył: 15 Lut 2009 Posty: 649 Skąd: Otwock_EŁK
|
Wysłany: Pon 03 Cze, 2013
|
|
|
No koledzy chyba zakładają że jadąc na akumulatorze z wyższym napięciem na tyle się tylko dodaje gazu że napięcie nie przekroczy napięcia pakietu z niższym napięciem ale tu nie będzie mniejszego poboru prądu niż na pakiecie z niższym napięciem.sterownik nie działa jak przetwornica obniżająca napięcie gdzie przez zmianę wypełnienia dławik transformuję energie z ogniwa do niższego napięcia ale z większym prądem.Impedancja silnika jest mniej więcej stała w pewnym zakresie obrotów ale jak się da się więcej gazu to się fizyki nie da oszukać i silnik będzie pobierać większą moc.Na moim silniku moc impulsowa na 12 ogniwach osiąga do 940W a na 15 ogniwach dochodzi do 1250W.Ja na pakiecie 15 celowym ale o pojemności 8Ah byłem w stanie przejechać 34km z średnią prędkością 24km/h a kolega ma pakiet 16 cell 12Ah i prędkość średnią ma ponad 35km/h i może przejechać tylko 28km. |
_________________ pozdr
Tomek |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Wto 04 Cze, 2013
|
|
|
toft napisał/a: |
Ja rozumiem że twierdzenie które się tu pojawia:
"im wyższe napięcie tym mniejszy prąd" jest skrótem myslowym polegającym na tym że tweirdzenei powinno brzmić:
dla uzyskania tej samej mocy prądy są tym mniejsze im większe napięcie...
No chyba że siętu mylę to mnie naprostujcie.
Pozdrawiam:) |
A co ja wyżej napisałem? "Zwiększenie napięcia, dla tych samych mocy, powoduje pobór mniejszego prądu, a co za tym idzie "zwiększenie" pojemności akumulatorów.". |
|
|
|
|
Nostusek
szef
Pomógł: 18 razy Wiek: 37 Dołączył: 03 Cze 2011 Posty: 1406 Skąd: Pruszków
|
Wysłany: Pią 07 Cze, 2013
|
|
|
zeeltom napisał/a: | toft napisał/a: |
Ja rozumiem że twierdzenie które się tu pojawia:
"im wyższe napięcie tym mniejszy prąd" jest skrótem myslowym polegającym na tym że tweirdzenei powinno brzmić:
dla uzyskania tej samej mocy prądy są tym mniejsze im większe napięcie...
No chyba że siętu mylę to mnie naprostujcie.
Pozdrawiam:) |
A co ja wyżej napisałem? "Zwiększenie napięcia, dla tych samych mocy, powoduje pobór mniejszego prądu, a co za tym idzie "zwiększenie" pojemności akumulatorów.". |
Sprostuję Cię - Zwiększenie UŻYTECZNEJ pojemności akumulatorów..
Wyobraźcie sobie że macie dwa pojazdy - jeden ma pakiet 12V/100Ah a drugi ma pakiet 120V/10Ah. Oba mają identyczne silniki pod kątem mocy tylko na różne napięcia. Ilość energii w pakietach jest taka sama. Ale używając np ciągłej mocy 200W na pierwszym pakiecie zajedziecie zdecydowanie krócej ponieważ prąd sięgnie ok 16,6A gdzie w drugim pakiecie wyniesie 1,6A. Każdy akumulator im łagodniej jest rozładowywany tym więcej energii zgromadzonej odda aż do jej wyczerpania. Zatem realnie da się z pierwszego pakietu REALNIE wyciągnąć ok. 80% energii a z drugiego prawie 100%. Tutaj chodzi głównie o czas po jakim akumulator osiągnie dolne napięcie rozładowania - im będzie łagodniej rozładowywany = tym dłużej posłuży. |
_________________ Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18
Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17 |
|
|
|
|
JerzyZ
Zasłużony dla zlotu EV
Pomógł: 7 razy Dołączył: 16 Lip 2010 Posty: 794 Skąd: Warszawa - Ursynów
|
Wysłany: Sob 08 Cze, 2013
|
|
|
Przykład nie jest dobrze dobrany:
Przecież w pierwszym przypadku ten duży prąd rozłoży się na 10 akumulatorów, i będzie dokładnie taki sam, jak w drugim przypadku!
Natomiast zależność pojemności akumulatora od wielkości prądu określił niejaki Peukert (już było kiedyś o tym): http://en.wikipedia.org/wiki/Peukert%27s_law |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Sob 08 Cze, 2013
|
|
|
Nostusek napisał/a: |
Sprostuję Cię - Zwiększenie UŻYTECZNEJ pojemności akumulatorów..
|
Dlatego słowo zwiększenie umieściłem w cudzysłowie |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|