ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: Nostusek
Sob 07 Gru, 2013
Zdrowa karta zakupu używanych baterii.
Autor Wiadomość
toft 
szef
Pan kierowca


Pomógł: 10 razy
Dołączył: 22 Mar 2010
Posty: 1756
Skąd: Gliwice
Wysłany: Czw 11 Lip, 2013   

Nostunek, idz na piwo. Zrelaksuj się. Prześpij się. A potem przeczytaj co napisałem. A potem przeczytaj jeszcze raz. Ja odnoszę się głównie do aku używanych. BO ich stan jest często dużą niewiadomą dla kupującego.
Jeśli już poruszasz kwestię kart charakterystyk to po pierwsze pracuję w laboratorium i rozbieżności między tym co podaje producent, a tym co się mierzy zdarzają się . Może nie często ale jest to jakiś procent rynku. Podejrzewam że tak jest w innych branżach również. Czemu akumulatory miałyby być wyjątkiem?. Po drugie nie śledziłem twojej dyskusji z Zeeltomem ale o ile dobrze pokrótce zrozumiałem to Zeltom chciałby mieć charakterystykę rozładowania zbliżoną do warunków rzeczywistych czyli np prądem godzinnym. Skoro by taką chciał to wnoszę że takiego info w tych kartach nie ma? Dobrze zrozumiałem?
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Czw 11 Lip, 2013   

W sumie, to ja nie chciałem karty, tylko rzeczywisty pomiar. Jak napisałem wcześniej, papier jest cierpliwy, a ja nie chcę świecić później oczami przed klientem, że mu akumulator pojemności nie trzyma i przejeżdża 10 km, zamiast 40.
A miałem taką serię akumulatorów HAZE. Niby firma znana i poważna, a trafiła się partia akumulatorów, które nie miały nawet 5 AH, zamiast 12. I klientom musiałem wymieniać kilkadziesiąt akumulatorów na inne.
Dlatego teraz dmucham na zimne i żądam sprawdzenia w praktyce, a nie na papierze.
I co z tego, że charakterystyki HAZE na papierze były wspaniałe, a w rzeczywistości złom.
Niech się Nostusek nie dziwi, że chcę realnych pomiarów a nie papierowych.
 
 
Szczygiel 
brygadzista


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 18 Lut 2006
Posty: 226
Skąd: Siedlce
Wysłany: Pią 12 Lip, 2013   

@Zeeltom,
Czy dobrze myślę? Mam cztery żele w szeregu 12V 20Ah. Każdy z nich można obciążyć do pomiaru) prądem 1C czyli 2A, w pakiecie szeregowym 4 szt - 8A.
To będzie dla mojego pakietu prąd rozładowania 1C.
Podłączę obciążenie (np. żarówki samochodowe, drut oporowy) dodając jego tyle aby uzyskać prąd obciążenia 8A lub odpowiadającą temu natężeniu moc odbiorników. Na Turnigu przecież jest to bajecznie proste i będę obserwował ile wyładuję sumarycznie pojemności w Ah do spadku napięcia np. 44-42V.
Wyniki z nazwą akumulatorów podam do wiadomości na forum.

Popraw jak coś źle zinterpretowałem do metodyki pomiaru.
_________________
Pozdrawiam, https://sites.google.com/site/ergodrive/
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Pią 12 Lip, 2013   

1C czyli, w twoim przypadku 20A. Najczęściej żele w rowerach są obciążane prądem w granicach 1C i dlatego interesuje mnie, ile czasu wytrzyma akumulator pod takim obciążeniem.
W pakiecie szeregowym prądów się nie sumuje ;) U siebie musiał byś obciążyć pakiet 20A i sprawdzić czas, do spadku do 42V, czyli 10,5V na akumulator.
Z tym, że mnie nie chodziło o cały pakiet, tylko o jeden akumulator. Resztę łatwo sobie obliczyć.
Kiedyś kupiłem w sklepie 4 akumulatory (12V 20Ah) i jeden świecił na żarówce 50W
(czyli 4A poboru prądu) tylko 15 minut. Konkretnie to były "Extrime" i jakoś od tej pory nie mam do nich przekonania.

Sprawdzam też akumulatory po prostu w rowerze. Wiem, ile przejeżdżam na różnych markach po tej samej trasie i na tej podstawie mogę osądzić, które najlepiej się sprawują.
Na dziś 1 miejsce to "greensaver", 2 "chilwee" reszta, to pośledni sort. Wszystkie, ogólnodostępne Vipow, Extrime itp. Haze też się skiepściły, albo ja miałem pecha ;)

A karty katalogowe mam w głębokim poważaniu.
Do rowerka nie wkładam karty, tylko akumulator i wiem, że na Extrime przejeżdżam 30 km, na Haze 40 km, na Chilwee 60, a na Greensaver 80 i to się dla mnie liczy.
Co mi tam po kartach katalogowych.

O innych typach akku się nie wypowiadam, bo z nich po prostu nie korzystam i nie mam wiedzy w tej materii ;)
 
 
Szczygiel 
brygadzista


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 18 Lut 2006
Posty: 226
Skąd: Siedlce
Wysłany: Pią 12 Lip, 2013   

Fajnie, to dosyć dużo amperów. Akumulatory żelowe mogą to bezkarnie znosić? Chyba skrajnie to 2C czyli w moim przypadku byłoby to 40A?
Będę musiał przyłączyć niezłą grzałkę.
_________________
Pozdrawiam, https://sites.google.com/site/ergodrive/
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Pią 12 Lip, 2013   

Jeżdżę prawie codziennie na żelach i prądy są w granicach 1C. A przy ruszaniu nawet więcej. I znoszą to średnio przez 2 - 3 lata ;) Czytałem w jakiejś karcie, że zwykła 12V 12Ah mogła dać 180A przez 15 sekund. Tylko nie pamiętam producenta.
Czy tyle daje, nie wiem, nie sprawdzałem.
Co do obciążenia na duże prądy, to można spróbować spiralę grzejną od żelazka, czy maszynki do gotowania. Typowa moc, to 2 kW, czyli płynie prąd, dla 230V rzędu 10A. Składasz taką wyprostowaną spiralę na 4 druty, kawałek krokodyla, w szereg amperomierz i przesuwając krokodyla po drucie ustawiasz te 40A. 4 druty równolegle powinny to wytrzymać. Najwyżej się rozgrzeją, to sobie coś ugotujesz ;)
 
 
Dobraku 
stażysta
elektronik



Pomógł: 1 raz
Wiek: 37
Dołączył: 01 Mar 2012
Posty: 150
Skąd: Bełchatów
Wysłany: Sob 13 Lip, 2013   

Ja obciążam żarówkami samochodowymi np daję 2x h4 długie z mijania w szereg i juz mogę obciążać baterie 48V :D Niby to nie jest jakieś strasznie duże obciążenie ale już pozwala pewne wnioski wyciągać.
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Nie 14 Lip, 2013   

Typowe silniki mają 250W i przydało by się sprawdzać to przy podobnej mocy obciążenia. Ale połowa tego, też nam już coś powie ;)
 
 
gienek333 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 55
Dołączył: 26 Kwi 2013
Posty: 1338
Skąd: Kraków
Wysłany: Nie 14 Lip, 2013   

Ja używam żarówek halogenowych od samochodów z uszkodzonym włóknem mijania. Wziąłem pudełko, nakleiłem napis ,,żarówki" i poszedłem do najbliższego serwisu. Po tygodniu miałem reklamówkę żarówek. 60W pobiera 5A. Łączenie szeregowe żarówek różnej mocy nie jest wskazane (włókna mijania mają mniejszą moc od długich (najczęściej)).
_________________
Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu.
 
 
Dobraku 
stażysta
elektronik



Pomógł: 1 raz
Wiek: 37
Dołączył: 01 Mar 2012
Posty: 150
Skąd: Bełchatów
Wysłany: Nie 14 Lip, 2013   

Masz rację ale to jest róznica 5W.
Mijania 60W
Drogowe 55W

Przy takich różnicach myślę, że spokojnie można przymknąć oko. Druga sprawa to rozproszyć to cieoło :) u mnie po paru godzinach widać było jak się robi cieplej :D :D

Na watomierzu 220W :)
 
 
Pir-serwis 
kierownik



Pomógł: 1 raz
Dołączył: 10 Sty 2010
Posty: 333
Skąd: Ostrowiec Warszawa
Wysłany: Nie 14 Lip, 2013   

Na żarówkach najprościej.
Ich charakterystyka jest nieliniowa jak w przypadku rezystorów,przy mniejszym napięciu prąd nie tak spada.
Obudowa zasilacza komputerowego jest dobrym elementem do budowy rożnych rzeczy.
Mam tam 6żarówek 24V/55W 2s3p przy teście baterii 36V 12Ah przy starcie 5.7A /210W na zakończenie 5.3A/ 170W, można łączyć w moduły poprzez XT60 a wewnętrzny wiatrak od razu chłodzi -w szereg 120om 10W.
_________________
Paweł-Elektryczny Citroen BX
 
 
Szczygiel 
brygadzista


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 18 Lut 2006
Posty: 226
Skąd: Siedlce
Wysłany: Pon 22 Lip, 2013   

Mam już pomiary rozładowywania moich akumulatorów żelowych:

Cztery żele Chilwee 12V 20Ah połączone szeregowo, zakupione w kwietniu 2012. Do dnia dzisiejszego przejechałem na nich ponad 8 tys. km.

Pod obciążeniem 3,5A 170W
15,8Ah - 758 Wh
Pod obciążeniem 8A 400W
14,2Ah - 670Wh
Temp. zewnętrzna - 25 stopni Celsjusza
_________________
Pozdrawiam, https://sites.google.com/site/ergodrive/
 
 
toft 
szef
Pan kierowca


Pomógł: 10 razy
Dołączył: 22 Mar 2010
Posty: 1756
Skąd: Gliwice
Wysłany: Pią 26 Lip, 2013   

No i to sa jakieś dane:). Jakiś konkret. NP moje 12ah lifepo4 pod obciążeniem dają około 10ah. co i jak wstawię pewnie kiedyś. Teraz tylko powiedz jak to mierzyłeś? podaj metodykę. Ja mierzyłem prądem 5A każde ogniwo. Rozładowanie Turnigy 8150. Prąd max 50W. zapinałem na klemy. To też jakoś wpływa. W każdym razie ja to widzę wyraźnie. Jak zapniesz tak wynik miga.
Serdeczne pozdro:)
teraz tylko trzeba sie zastanowic jak pewne poziomy obciazenia będą wpływały na wiarygodnosć testów dla poszczególnych chemii.
 
 
Szczygiel 
brygadzista


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 18 Lut 2006
Posty: 226
Skąd: Siedlce
Wysłany: Pią 26 Lip, 2013   

Szczegóły pomiaru:
u znajomego złomiarza samochodów dostałem dowolną ilość opraw żarówek samochodowych z żarówkami - 12V - 21W i H40-55W.

połączyłem dwa szeregi po 4 żarówki 21W i to dało pierwszy pomiar (oczywiście prąd i moc zmieniały się w czasie pomiaru z powodu spadku napięcia na akumulatorach) i przy ok. 3,5A - 170W było to 758 Wh. Jest to pomiar o tyle istotny, że na terenie gdzie mieszkam tyle mniej więcej pobieram prądu obserwując miernik (Turnigy - 130A) przy prędkości pojazdu ok. 19-20 km/h.

Do drugiego pomiaru dołączyłem do tego już zbudowanego równolegle szereg 4 żarówek H4 uzyskując odbiornik prądu o mocy ok. 400W czyli tyle ile ciągle mogę pobierać na moim silniku Crystalyte 407/4012 - 550W.

Miernikiem był Turnigy 130A połączony złączami XT-60, żarówki były obsadzone w typowych gniazdach, między sobą łączonymi na wsuwki.
_________________
Pozdrawiam, https://sites.google.com/site/ergodrive/
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group