|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Przesunięty przez: Nostusek Sob 07 Gru, 2013 |
Zdrowa karta zakupu używanych baterii. |
Autor |
Wiadomość |
toft
szef Pan kierowca
Pomógł: 10 razy Dołączył: 22 Mar 2010 Posty: 1756 Skąd: Gliwice
|
Wysłany: Czw 11 Lip, 2013
|
|
|
Nostunek, idz na piwo. Zrelaksuj się. Prześpij się. A potem przeczytaj co napisałem. A potem przeczytaj jeszcze raz. Ja odnoszę się głównie do aku używanych. BO ich stan jest często dużą niewiadomą dla kupującego.
Jeśli już poruszasz kwestię kart charakterystyk to po pierwsze pracuję w laboratorium i rozbieżności między tym co podaje producent, a tym co się mierzy zdarzają się . Może nie często ale jest to jakiś procent rynku. Podejrzewam że tak jest w innych branżach również. Czemu akumulatory miałyby być wyjątkiem?. Po drugie nie śledziłem twojej dyskusji z Zeeltomem ale o ile dobrze pokrótce zrozumiałem to Zeltom chciałby mieć charakterystykę rozładowania zbliżoną do warunków rzeczywistych czyli np prądem godzinnym. Skoro by taką chciał to wnoszę że takiego info w tych kartach nie ma? Dobrze zrozumiałem? |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Czw 11 Lip, 2013
|
|
|
W sumie, to ja nie chciałem karty, tylko rzeczywisty pomiar. Jak napisałem wcześniej, papier jest cierpliwy, a ja nie chcę świecić później oczami przed klientem, że mu akumulator pojemności nie trzyma i przejeżdża 10 km, zamiast 40.
A miałem taką serię akumulatorów HAZE. Niby firma znana i poważna, a trafiła się partia akumulatorów, które nie miały nawet 5 AH, zamiast 12. I klientom musiałem wymieniać kilkadziesiąt akumulatorów na inne.
Dlatego teraz dmucham na zimne i żądam sprawdzenia w praktyce, a nie na papierze.
I co z tego, że charakterystyki HAZE na papierze były wspaniałe, a w rzeczywistości złom.
Niech się Nostusek nie dziwi, że chcę realnych pomiarów a nie papierowych. |
|
|
|
|
Szczygiel
brygadzista
Pomógł: 1 raz Dołączył: 18 Lut 2006 Posty: 226 Skąd: Siedlce
|
Wysłany: Pią 12 Lip, 2013
|
|
|
@Zeeltom,
Czy dobrze myślę? Mam cztery żele w szeregu 12V 20Ah. Każdy z nich można obciążyć do pomiaru) prądem 1C czyli 2A, w pakiecie szeregowym 4 szt - 8A.
To będzie dla mojego pakietu prąd rozładowania 1C.
Podłączę obciążenie (np. żarówki samochodowe, drut oporowy) dodając jego tyle aby uzyskać prąd obciążenia 8A lub odpowiadającą temu natężeniu moc odbiorników. Na Turnigu przecież jest to bajecznie proste i będę obserwował ile wyładuję sumarycznie pojemności w Ah do spadku napięcia np. 44-42V.
Wyniki z nazwą akumulatorów podam do wiadomości na forum.
Popraw jak coś źle zinterpretowałem do metodyki pomiaru. |
_________________ Pozdrawiam, https://sites.google.com/site/ergodrive/ |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Pią 12 Lip, 2013
|
|
|
1C czyli, w twoim przypadku 20A. Najczęściej żele w rowerach są obciążane prądem w granicach 1C i dlatego interesuje mnie, ile czasu wytrzyma akumulator pod takim obciążeniem.
W pakiecie szeregowym prądów się nie sumuje U siebie musiał byś obciążyć pakiet 20A i sprawdzić czas, do spadku do 42V, czyli 10,5V na akumulator.
Z tym, że mnie nie chodziło o cały pakiet, tylko o jeden akumulator. Resztę łatwo sobie obliczyć.
Kiedyś kupiłem w sklepie 4 akumulatory (12V 20Ah) i jeden świecił na żarówce 50W
(czyli 4A poboru prądu) tylko 15 minut. Konkretnie to były "Extrime" i jakoś od tej pory nie mam do nich przekonania.
Sprawdzam też akumulatory po prostu w rowerze. Wiem, ile przejeżdżam na różnych markach po tej samej trasie i na tej podstawie mogę osądzić, które najlepiej się sprawują.
Na dziś 1 miejsce to "greensaver", 2 "chilwee" reszta, to pośledni sort. Wszystkie, ogólnodostępne Vipow, Extrime itp. Haze też się skiepściły, albo ja miałem pecha
A karty katalogowe mam w głębokim poważaniu.
Do rowerka nie wkładam karty, tylko akumulator i wiem, że na Extrime przejeżdżam 30 km, na Haze 40 km, na Chilwee 60, a na Greensaver 80 i to się dla mnie liczy.
Co mi tam po kartach katalogowych.
O innych typach akku się nie wypowiadam, bo z nich po prostu nie korzystam i nie mam wiedzy w tej materii |
|
|
|
|
Szczygiel
brygadzista
Pomógł: 1 raz Dołączył: 18 Lut 2006 Posty: 226 Skąd: Siedlce
|
Wysłany: Pią 12 Lip, 2013
|
|
|
Fajnie, to dosyć dużo amperów. Akumulatory żelowe mogą to bezkarnie znosić? Chyba skrajnie to 2C czyli w moim przypadku byłoby to 40A?
Będę musiał przyłączyć niezłą grzałkę. |
_________________ Pozdrawiam, https://sites.google.com/site/ergodrive/ |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Pią 12 Lip, 2013
|
|
|
Jeżdżę prawie codziennie na żelach i prądy są w granicach 1C. A przy ruszaniu nawet więcej. I znoszą to średnio przez 2 - 3 lata Czytałem w jakiejś karcie, że zwykła 12V 12Ah mogła dać 180A przez 15 sekund. Tylko nie pamiętam producenta.
Czy tyle daje, nie wiem, nie sprawdzałem.
Co do obciążenia na duże prądy, to można spróbować spiralę grzejną od żelazka, czy maszynki do gotowania. Typowa moc, to 2 kW, czyli płynie prąd, dla 230V rzędu 10A. Składasz taką wyprostowaną spiralę na 4 druty, kawałek krokodyla, w szereg amperomierz i przesuwając krokodyla po drucie ustawiasz te 40A. 4 druty równolegle powinny to wytrzymać. Najwyżej się rozgrzeją, to sobie coś ugotujesz |
|
|
|
|
Dobraku
stażysta elektronik
Pomógł: 1 raz Wiek: 37 Dołączył: 01 Mar 2012 Posty: 150 Skąd: Bełchatów
|
Wysłany: Sob 13 Lip, 2013
|
|
|
Ja obciążam żarówkami samochodowymi np daję 2x h4 długie z mijania w szereg i juz mogę obciążać baterie 48V Niby to nie jest jakieś strasznie duże obciążenie ale już pozwala pewne wnioski wyciągać. |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Nie 14 Lip, 2013
|
|
|
Typowe silniki mają 250W i przydało by się sprawdzać to przy podobnej mocy obciążenia. Ale połowa tego, też nam już coś powie |
|
|
|
|
gienek333
szef
Pomógł: 25 razy Wiek: 55 Dołączył: 26 Kwi 2013 Posty: 1338 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Nie 14 Lip, 2013
|
|
|
Ja używam żarówek halogenowych od samochodów z uszkodzonym włóknem mijania. Wziąłem pudełko, nakleiłem napis ,,żarówki" i poszedłem do najbliższego serwisu. Po tygodniu miałem reklamówkę żarówek. 60W pobiera 5A. Łączenie szeregowe żarówek różnej mocy nie jest wskazane (włókna mijania mają mniejszą moc od długich (najczęściej)). |
_________________ Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu. |
|
|
|
|
Dobraku
stażysta elektronik
Pomógł: 1 raz Wiek: 37 Dołączył: 01 Mar 2012 Posty: 150 Skąd: Bełchatów
|
Wysłany: Nie 14 Lip, 2013
|
|
|
Masz rację ale to jest róznica 5W.
Mijania 60W
Drogowe 55W
Przy takich różnicach myślę, że spokojnie można przymknąć oko. Druga sprawa to rozproszyć to cieoło u mnie po paru godzinach widać było jak się robi cieplej :D
Na watomierzu 220W |
|
|
|
|
Pir-serwis
kierownik
Pomógł: 1 raz Dołączył: 10 Sty 2010 Posty: 333 Skąd: Ostrowiec Warszawa
|
Wysłany: Nie 14 Lip, 2013
|
|
|
Na żarówkach najprościej.
Ich charakterystyka jest nieliniowa jak w przypadku rezystorów,przy mniejszym napięciu prąd nie tak spada.
Obudowa zasilacza komputerowego jest dobrym elementem do budowy rożnych rzeczy.
Mam tam 6żarówek 24V/55W 2s3p przy teście baterii 36V 12Ah przy starcie 5.7A /210W na zakończenie 5.3A/ 170W, można łączyć w moduły poprzez XT60 a wewnętrzny wiatrak od razu chłodzi -w szereg 120om 10W. |
_________________ Paweł-Elektryczny Citroen BX |
|
|
|
|
Szczygiel
brygadzista
Pomógł: 1 raz Dołączył: 18 Lut 2006 Posty: 226 Skąd: Siedlce
|
Wysłany: Pon 22 Lip, 2013
|
|
|
Mam już pomiary rozładowywania moich akumulatorów żelowych:
Cztery żele Chilwee 12V 20Ah połączone szeregowo, zakupione w kwietniu 2012. Do dnia dzisiejszego przejechałem na nich ponad 8 tys. km.
Pod obciążeniem 3,5A 170W
15,8Ah - 758 Wh
Pod obciążeniem 8A 400W
14,2Ah - 670Wh
Temp. zewnętrzna - 25 stopni Celsjusza |
_________________ Pozdrawiam, https://sites.google.com/site/ergodrive/ |
|
|
|
|
toft
szef Pan kierowca
Pomógł: 10 razy Dołączył: 22 Mar 2010 Posty: 1756 Skąd: Gliwice
|
Wysłany: Pią 26 Lip, 2013
|
|
|
No i to sa jakieś dane:). Jakiś konkret. NP moje 12ah lifepo4 pod obciążeniem dają około 10ah. co i jak wstawię pewnie kiedyś. Teraz tylko powiedz jak to mierzyłeś? podaj metodykę. Ja mierzyłem prądem 5A każde ogniwo. Rozładowanie Turnigy 8150. Prąd max 50W. zapinałem na klemy. To też jakoś wpływa. W każdym razie ja to widzę wyraźnie. Jak zapniesz tak wynik miga.
Serdeczne pozdro:)
teraz tylko trzeba sie zastanowic jak pewne poziomy obciazenia będą wpływały na wiarygodnosć testów dla poszczególnych chemii. |
|
|
|
|
Szczygiel
brygadzista
Pomógł: 1 raz Dołączył: 18 Lut 2006 Posty: 226 Skąd: Siedlce
|
Wysłany: Pią 26 Lip, 2013
|
|
|
Szczegóły pomiaru:
u znajomego złomiarza samochodów dostałem dowolną ilość opraw żarówek samochodowych z żarówkami - 12V - 21W i H40-55W.
połączyłem dwa szeregi po 4 żarówki 21W i to dało pierwszy pomiar (oczywiście prąd i moc zmieniały się w czasie pomiaru z powodu spadku napięcia na akumulatorach) i przy ok. 3,5A - 170W było to 758 Wh. Jest to pomiar o tyle istotny, że na terenie gdzie mieszkam tyle mniej więcej pobieram prądu obserwując miernik (Turnigy - 130A) przy prędkości pojazdu ok. 19-20 km/h.
Do drugiego pomiaru dołączyłem do tego już zbudowanego równolegle szereg 4 żarówek H4 uzyskując odbiornik prądu o mocy ok. 400W czyli tyle ile ciągle mogę pobierać na moim silniku Crystalyte 407/4012 - 550W.
Miernikiem był Turnigy 130A połączony złączami XT-60, żarówki były obsadzone w typowych gniazdach, między sobą łączonymi na wsuwki. |
_________________ Pozdrawiam, https://sites.google.com/site/ergodrive/ |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|