|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Przesunięty przez: tas Sob 07 Gru, 2013 |
włącznik |
Autor |
Wiadomość |
tomek701
prezes
Pomógł: 4 razy Dołączył: 23 Lip 2013 Posty: 545 Skąd: Chełm
|
Wysłany: Pią 26 Lip, 2013 włącznik
|
|
|
Witam to znowu ja rolka już zrobiona pierwszy prototyp mocowania silnika też. Ale mam taki problem oglądałem rowerki na rolkę na forum ,mój będzie taki włącz i wyłącz na razie przynajmniej i tu mam pytanie jaki wyłącznik zastosować silnik 350W 24v czy jakiś zwykły wyłącznik czy trzeba przez stycznik ? |
|
|
|
|
Adam Wysokiński
szef
Pomógł: 36 razy Dołączył: 30 Mar 2008 Posty: 1658 Skąd: Warszawa (okolice)
|
Wysłany: Sob 27 Lip, 2013
|
|
|
W czasie startu stojącego będzie początkowo kilkadziesiąt amper, raczej przez stycznik czy przekaźnik. Jak włącznik to jakiś o dużym prądzie a nie 10A. |
|
|
|
|
Nostusek
szef
Pomógł: 18 razy Wiek: 37 Dołączył: 03 Cze 2011 Posty: 1406 Skąd: Pruszków
|
Wysłany: Pon 29 Lip, 2013
|
|
|
Adam Wysokiński napisał/a: | W czasie startu stojącego będzie początkowo kilkadziesiąt amper, raczej przez stycznik czy przekaźnik. |
Mój 500W/24V przy włączeniu go na tzw. "razówę" (bezpośrednio kabel do akumulatora) na mierniku cęgowym z funkcją Peak-Hold pokazywał 90A przy 24V i ok 80 przy 36V - i to bez zapiętego łańcucha - tyle tylko co sam wirnik się kręcił...
są na rynku przekaźniki samochodowe o prądzie roboczym 70A - i nie są drogie
http://allegro.pl/gniazdo...3394604894.html
tu masz gniazdko do nich
http://allegro.pl/przekaz...3379784038.html
a tu masz uzywany przekaźnik z Vectry
Cewki są na 12V ale widziałem też zasilane z 24V np. takie:
http://allegro.pl/przekaz...405904616.htmll |
_________________ Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18
Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17 |
|
|
|
|
tomek701
prezes
Pomógł: 4 razy Dołączył: 23 Lip 2013 Posty: 545 Skąd: Chełm
|
Wysłany: Śro 31 Lip, 2013
|
|
|
Te na 24V są drogie ale tak sobie myślę że można by było taki na 12v podłączyć równolegle do dwóch akumulatorów żeby jednego nie rozładowywał tylko równomiernie? |
|
|
|
|
Nostusek
szef
Pomógł: 18 razy Wiek: 37 Dołączył: 03 Cze 2011 Posty: 1406 Skąd: Pruszków
|
Wysłany: Śro 31 Lip, 2013
|
|
|
Jak chcesz dać jeden 12 woltowy żeby zapinał z 24V to sobie rezystor oblicz do niego i masz z bańki...
Bardzo proste obliczenia. Podpinasz 12V przekaźnik do akumulatora 12V, mierzysz prąd jaki pobiera jego cewka.
Następnie wiedząc że prąd w układzie szeregowym zawsze płynie jednakowy liczysz tak. Na rezystorze musi Ci się odłożyć 12V (drugie 12V na przekaźniku). Więc znając już prąd i napięcie dla rezystora liczysz oporność rezystora ze wzoru : R = U / I
Dla ułatwienia policzę za Ciebie - przekaxniki zwykłe samochodowe mają ok. 150mA poboru i ile mnie pamięć nie myli. Więc 12V / 0,15A = 80 Ohm Moc rezystora też Ci policzę żebyś wiedział jaki kupić:
12V x 0,15A = 1,8W..
Zatem musisz mieć rezystor 80 Ohm/ 1,8W w szeregu z przekaźnikiem - wiem że takiego ciężko dostać ale możesz dać spokojnie 100 Ohm / 2W
http://allegro.pl/rezysto...3437977615.html
tu masz takie rezystory - za złotówkę masz 5 szt...
ew wersja 3 watowa żeby się już nie martwić...
http://allegro.pl/rezysto...3425527333.html
a żebyś się nie martwił prądem rozruchu silnika - możesz dać dwa przekaźniki 12V /30A torami prądowymi równolegle do siebie a cewkami spiętymi szeregowo i podłączonymi do 24V - wytrzymają na 99,9999% |
_________________ Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18
Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17 |
|
|
|
|
tomek701
prezes
Pomógł: 4 razy Dołączył: 23 Lip 2013 Posty: 545 Skąd: Chełm
|
Wysłany: Śro 31 Lip, 2013
|
|
|
Kurcze no tak przekaźniki cewkami szeregowo proste dzięki |
|
|
|
|
Nostusek
szef
Pomógł: 18 razy Wiek: 37 Dołączył: 03 Cze 2011 Posty: 1406 Skąd: Pruszków
|
Wysłany: Czw 01 Sie, 2013
|
|
|
Drobiazg - myślę że nie powinny się skleić przy podaniu na ich tory prądowe 24V zamiast 12V ponieważ z logiki i prawa Kirchofa prąd roboczy w torach prądowych powinien się rozłożyć równomiernie na 2 szt.. Pamiętaj o jednym - niektóre przekaźniki mają wewnątrz diodę równolegle do cewki która tłumi przepięcia przy wyłączaniu więc sprawdź sobie ich ustroje zanim podłączysz - jeśli podłączysz je źle - popłynie przez chwilkę prąd zwarciowy przez diodę i dioda "wyparuje" na zawsze.. |
_________________ Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18
Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17 |
|
|
|
|
r2d2
prezes Reverse engineer
Pomógł: 4 razy Wiek: 52 Dołączył: 22 Lip 2006 Posty: 678 Skąd: Kielce
|
Wysłany: Pią 02 Sie, 2013
|
|
|
Nostusek napisał/a: | Drobiazg - myślę że nie powinny się skleić przy podaniu na ich tory prądowe 24V zamiast 12V ponieważ z logiki i prawa Kirchofa prąd roboczy w torach prądowych powinien się rozłożyć równomiernie na 2 szt.. | Z tym Kirchoffem i logiką to bym nie przesądzał (bo fabryczna tolerancja dla takich styków może być spora) i najpierw sprawdził jak to jest w praktyce, przy 24Vstałego się już całkiem nieźle spawa,
Dałbym styki przekaźników szeregowo, może i prąd roboczy byłby większy ale jak jeden się sklei (w Twoim przypadku) to trzeba ciąć kable albo jeździć do wyczerpania baterii, w moim - jeden sklejony nie robi jeszcze tragedii, a skleić obydwa będzie trudniej chyba
Oczywiście można też dać cztery (2S2P) dla bezpieczeństwa, a najlepiej jakiś przyzwoity stycznik z gaszeniem łuku, bo przy rozłączaniu pod obciążeniem różnie może być
Pozdro. |
_________________ I choć bym szedł ciemną doliną, ciemności się nie lękam bo robię światło... |
|
|
|
|
Nostusek
szef
Pomógł: 18 razy Wiek: 37 Dołączył: 03 Cze 2011 Posty: 1406 Skąd: Pruszków
|
Wysłany: Pią 02 Sie, 2013
|
|
|
Może być różnie ale wytrzyma raczej napewno. Tutaj masz stronkę gdzie masz mnóstwo kart katalogowych - wyrobią się raczej na 100% z racji dużej wytrzymałości prądowej...
r2d2 napisał/a: | może i prąd roboczy byłby większy ale jak jeden się sklei (w Twoim przypadku) to trzeba ciąć kable albo jeździć do wyczerpania baterii, w moim - jeden sklejony nie robi jeszcze tragedii, a skleić obydwa będzie trudniej chyba |
To sobie wtyczkę od silnika rozłączy najwyżej Albo wydłubie bezpiecznik z oprawki bo nie sądzę aby w torze prądowym nie dać bezpiecznika... |
_________________ Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18
Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17 |
|
|
|
|
r2d2
prezes Reverse engineer
Pomógł: 4 razy Wiek: 52 Dołączył: 22 Lip 2006 Posty: 678 Skąd: Kielce
|
Wysłany: Pią 02 Sie, 2013
|
|
|
Nostusek napisał/a: | wyrobią się raczej na 100% z racji dużej wytrzymałości prądowej... | Chodzi o to że jeżeli podnosisz napięcie na stykach o 100% to wytrzymałość prądową musisz zredukować o 50. Wyłącznik 12V/10A to ~ 24V/5A; 250V/5A to ~ 125V/10A
Nostusek napisał/a: | są na rynku przekaźniki samochodowe o prądzie roboczym 70A - i nie są drogie | Czyli 12V/70A to ~ 24V/35A
Nostusek napisał/a: | a żebyś się nie martwił prądem rozruchu silnika - możesz dać dwa przekaźniki 12V /30A torami prądowymi równolegle do siebie a cewkami spiętymi szeregowo i podłączonymi do 24V - wytrzymają na 99,9999% | Jednorazówka
Wytrzymałość prądowa (nominalna) tego złaczą będzie jw. - 2x12V/30A czyli ~ 2x24V/15A czyli 24V/30A, prąd rozruchowy silnika 24V/350W będzie wiekszy, akurat mam podobny silnik i przy 12V podanych z prostownika prąd wyskakuje mi poza skalę (15A), więc przy 24V będzie miał na pewno w okolicach 30A, nie mam cęg bo bym Ci dokładnie zmierzył, oczywiście to przy starcie bez obciążenia, z obciążeniem będzie znacznie wiecej.
Nostusek napisał/a: | To sobie wtyczkę od silnika rozłączy najwyżej Albo wydłubie bezpiecznik z oprawki bo nie sądzę aby w torze prądowym nie dać bezpiecznika... | Skoro tak, to może lepiej wogóle olać te przekaźniki i od razu załączać to jakimś większym bezpiecznikiem np. zmostkować sporą tablicową trójfazówkę
Pozdro. |
_________________ I choć bym szedł ciemną doliną, ciemności się nie lękam bo robię światło... |
|
|
|
|
Nostusek
szef
Pomógł: 18 razy Wiek: 37 Dołączył: 03 Cze 2011 Posty: 1406 Skąd: Pruszków
|
Wysłany: Pią 02 Sie, 2013
|
|
|
r2d2 napisał/a: | Wytrzymałość prądowa (nominalna) tego złaczą będzie jw. - 2x12V/30A czyli ~ 2x24V/15A czyli 24V/30A, prąd rozruchowy silnika 24V/350W będzie wiekszy, akurat mam podobny silnik i przy 12V podanych z prostownika prąd wyskakuje mi poza skalę (15A), więc przy 24V będzie miał na pewno w okolicach 30A, nie mam cęg bo bym Ci dokładnie zmierzył, oczywiście to przy starcie bez obciążenia, z obciążeniem będzie znacznie wiecej.
|
Ja Ci już zmierzyłem - załączany kablem do akumulatora "na razówę" silnik 24V 500W bez założonego łańcucha na mierniku cęgowym pokazał pod 90A - jak dałem silnikowi dodatkowy aku i załączałem w ten sposób z 36V popłyneło 80A. Mam w mierniku funkcję Peak Hold i na niej tak pokazywało.. 350 W pewnie szarpnie z 40-60 A w udarze...
r2d2 napisał/a: | Skoro tak, to może lepiej wogóle olać te przekaźniki i od razu załączać to jakimś większym bezpiecznikiem np. zmostkować jakąś sporą tablicową trójfazówkę |
Popularna S-ka C20 A jednofazowa pewnie da radę...
http://allegro.pl/c-32a-1...3412377517.html
Ja mam w domu C20 i wyrabia się jak zapnę 3,5 kW odbiorów plus 2 kW piec z softstartem...
Przy 24V i 90A udar sięga prawie 2,2 kW a klasa C wyłączników N-P przy zasilaniu sieciowym powinna wytrzymać 5 do 10 razy ich prąd zanmionowy... Zatem między 100 a 200A prądu. I tam skleić styki nie tak łatwo. Chyba będzie prościej nawet niż przekaźniki - tylko sięganie pod siodełko żeby włączyć lub wyłączyć będzie głupawo wyglądać... |
_________________ Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18
Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17 |
|
|
|
|
r2d2
prezes Reverse engineer
Pomógł: 4 razy Wiek: 52 Dołączył: 22 Lip 2006 Posty: 678 Skąd: Kielce
|
Wysłany: Pią 02 Sie, 2013
|
|
|
Można linkę od tylnego hamulca odsłonić z pancerza (na pewnym krótkim odcinku, np. pod siedzeniem na jego konstrukcji można dwie tuleje założyć i tamtędy ten odsłonięty kawałek puścić), potem na lince zacisnąć jakiś odczep do 'hebla' bezpiecznika, oczywiście chodzi o taki fizyczny wihajster, który poruszając się razem z linką i będąc połączonym z ruchomym 'heblem' bezpiecznika włącza go i wyłącza, wtedy sterowałoby się tym klamką tylnego hamulca, (jak odpuszczona - to napęd załączony, jak naciśnięta - to odłącza).
Myślę że za parę piwek każdy drobny spawacz z migomatem by tę konstrukcyjnie ogarnął.
Plus dodatni - podczas hamowania nie trzeba pamiętać żeby odłączyć napęd bo sam się będzie odłączał
Pozdro. |
_________________ I choć bym szedł ciemną doliną, ciemności się nie lękam bo robię światło... |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|