|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
AC czy DC ? |
Autor |
Wiadomość |
Zbyszek Kopeć
szef
Pomógł: 4 razy Dołączył: 15 Paź 2006 Posty: 3284 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Wto 20 Sie, 2013
|
|
|
Ciężko rozmawiać, to podaj sprawność tych BLDC przy tych obrotach napędzajacych mniejszy samochód, a ważących tylko ok. 11kg; ja podałem te obroty, które są używane w aucie z silnikiem ZBYKOPTEK.
Wykonaj taki pojazd z tym lub innym bezszczotkowcem i porównujemy efekty oraz inwestycje itp..
Już wiele razy podawałem dość dobre bezszcotkowce, ale jakoś nikt z FORUM nie chce takich z lepszej półki wypróbować do samochodu ich gorszość wychodzi zaraz przy początkowych analizach, a mają i moc, i moment, i nawet wagę tylko 11kg; oczywiście
to jest silnik ENSTROJ MOTOR:
http://www.enstroj.si/
i nawet nie ma szczotek (prawie jak MONOMAGNET). |
_________________ EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl |
|
|
|
|
tomson
prezes TOMSON
Pomógł: 4 razy Wiek: 47 Dołączył: 15 Lut 2009 Posty: 649 Skąd: Otwock_EŁK
|
Wysłany: Wto 20 Sie, 2013
|
|
|
Bardzo dobre silniki robi firma plettenberg ich ostatnia seria silników lotniczych NOVA.
Silnik o mocy 30KW wazy 5kg, obroty 3.300 1/min, 105 Nm, 120 V, Sprawność 93%
Silnik o mocy 150KW wazy 11,5kg obroty 6.000 1/min, 250 Nm, 350 V Sprawność 95% |
_________________ pozdr
Tomek |
|
|
|
|
Zbyszek Kopeć
szef
Pomógł: 4 razy Dołączył: 15 Paź 2006 Posty: 3284 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Wto 20 Sie, 2013
|
|
|
No właśnie, podobno dobre, daj linka do tych wszystkich parametrów i do cen oraz do parametrów regulatora i też jego cen.
Oczywiście jak silnik musi mieć chłodzenie wodne w samochodzie i zaraz dużo większą wagę, bo montuje sie obudowę osłonową, to sądzę, że .......
Czy zamontowałeś jednak sobie ten silnik do auta i czy możesz podzielić się efektami ? |
_________________ EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl |
|
|
|
|
tomson
prezes TOMSON
Pomógł: 4 razy Wiek: 47 Dołączył: 15 Lut 2009 Posty: 649 Skąd: Otwock_EŁK
|
Wysłany: Wto 20 Sie, 2013
|
|
|
Silnik chłodzony powietrzem to tak się przyjmuje do ok 10A/mm2 a silnik chłodzony cieczą nawet do 25A/mm2 |
_________________ pozdr
Tomek |
|
|
|
|
Zbyszek Kopeć
szef
Pomógł: 4 razy Dołączył: 15 Paź 2006 Posty: 3284 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Wto 20 Sie, 2013
|
|
|
Tego silnika (PLETTENBERG PREDATOR NOVA) nie znałem, dzięki za wiadomość, on jest ciekawy.
Szkoda, że jednak musi mieć chłodzenie wodne komplikujące całą konstrukcję i reszta. Ciekawe jak ceny, może z regulatorem kosztuje poniżej 6.000,-zł ?
I jeszcze kwestia jego charakterystyk, bo same dane z wybranych niektórych punktów pracy, to zbyt mało. |
_________________ EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl |
|
|
|
|
Zbyszek Kopeć
szef
Pomógł: 4 razy Dołączył: 15 Paź 2006 Posty: 3284 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Śro 21 Sie, 2013
|
|
|
Jednak okazuje się, że cena za sam silnik: "NOVA 30" wynosi 5,070,-EURO plus VAT plus koszty transportu, czyli dobrze ponad dwadzieścia pięć tysięcy złotych brutto plus koszzty zaopatrzenia i gwarancji oraz zysk, do tego trzeba specjalny regulator za ładną kasę.
Jednak nadal zostaję przy swoim zdaniu, że silnik ZBYKOPTEK jest lepszy do autka EV. |
_________________ EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Śro 21 Sie, 2013
|
|
|
Może jest tańszy, ale czy lepszy? |
|
|
|
|
Zbyszek Kopeć
szef
Pomógł: 4 razy Dołączył: 15 Paź 2006 Posty: 3284 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Śro 21 Sie, 2013
|
|
|
Zamontuj i potem się wypowiedz.
TIR też jest droższy od wielu aut osobowych, ale lepszości tu nie widzę, chociaż więcej kilogramów przewiezie. |
_________________ EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Śro 21 Sie, 2013
|
|
|
No właśnie... przewiezie więcej kilogramów, a to już coś
Jednak jakaś przewaga jest
Wiesz dobrze, że ja bawię się w rowerki i inne lekkie pojazdy, a nie w samochody. Sam zrób rower na BLDC DD i na DC z łańcuchem, to sam mi powiesz, jakie są różnice. |
|
|
|
|
Nostusek
szef
Pomógł: 18 razy Wiek: 37 Dołączył: 03 Cze 2011 Posty: 1406 Skąd: Pruszków
|
Wysłany: Śro 21 Sie, 2013
|
|
|
odpowiem - BLDC nie wymaa praktycznie konserwacji ani wymiany szczotek. DC na łańcuchu jest głośniejszy, mniej estetyczny , mniej sprawny (straty w przekładni). Owszem BLDC będzie droższy niż DC ale w efekcie odpadnie masa rzeczy które będą wymagały konserwacji okresowej więc w perspektywie czasu i użytkowania - wyjdzie na to samo co konserwowany DC. Po drugie - BLDC jest BEZPIECZNIEJSZY ! Zwłaszcza jak musi pracować wśród akumulatorów. W DC otoczonym akumulatorami pierwsza solidna iskra na szczotkach może spowodować zapłon zgromadzonego w komorze silnikowej wodoru zgromadzonego po ładowaniu akumulatorów. W BLDC nawet iskierki nie będzie. |
_________________ Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18
Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17 |
|
|
|
|
gienek333
szef
Pomógł: 25 razy Wiek: 55 Dołączył: 26 Kwi 2013 Posty: 1338 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Śro 21 Sie, 2013
|
|
|
Zbyszek napisał ,,ja podałem te obroty, które są używane w aucie z silnikiem ZBYKOPTEK", to co najpierw się rozpędzasz na butach i jak jest powyżej tysiąca to wskakujesz i jedziesz dalej? No cóż silniki te to tzw. pm (z magnesami stałymi), i czy są z komutatorem szczotkowym (DC), czy też komutatorem elektronicznym (BLDC) to są bardzo podobne. Moment wytwarzany jest regulowany prądem. F=B×I×L, B- indukcja, I-prąd, L- długość przewodnika. W przypadku silnika PM możemy moment regulować tylko prądem, bo pozostałe parametry są stałe, dlatego takie silniki są dobre do łódek samolotów itp, gdzie nie jest wymagany duży wzrost momentu (duże wzniesienie, przyśpieszenie itp). W przypadku silników z wzbudzaniem elektrycznym możemy dodatkowo regulować parametr ,,B" co pozwala uzyskać większe możliwości regulacyjne silnika. Dodam iż straty w silniku (z grubsza), to I² ×R, gdzie R jest rezystancją uzwojeń silnika, a zwiększając indukcję 2× uzyskujemy ten sam moment o połowę mniejszym prądem (straty mniejsze czterokrotnie). Zwiększanie napięcia zasilania silnika zwiększa jego obroty, a prądu jego moment, ale w obu przypadkach powoduje wzrost mocy, co grozi uszkodzeniem silnika, wszystko trzeba sobie dopasować i policzyć. |
_________________ Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu. |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Czw 22 Sie, 2013
|
|
|
Co do bezpieczeństwa dodam, że uszkodzenie tranzystora kontrolera (zwarcie tranzystora wykonawczego) spowoduje podanie pełnego napięcia na silnik DC i rozpędzanie pojazdu do maksymalnej prędkości. W silniku BLDC to nam nie grozi. Silnik po prostu się zatrzyma.
Miałem już takie przypadki i hamowanie na Flinstona obiema nogami by spalić zabezpieczenie i nie wyjechać na ruchliwe skrzyżowanie mające pierwszeństwo. |
|
|
|
|
gienek333
szef
Pomógł: 25 razy Wiek: 55 Dołączył: 26 Kwi 2013 Posty: 1338 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Czw 22 Sie, 2013
|
|
|
Dobry kontroler powinien wykrywać takie przypadki i odłączać stycznik główny, a oprócz tego powinien być ,,grzyb". |
_________________ Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu. |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|