|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
regulator modelarski szczotkowy 24V 40A |
Autor |
Wiadomość |
buckowina
prezes
Pomógł: 2 razy Wiek: 50 Dołączył: 07 Sty 2012 Posty: 566 Skąd: Polska
|
Wysłany: Wto 19 Lis, 2013 regulator modelarski szczotkowy 24V 40A
|
|
|
Witam,
W związku, że zaczynam budowę platformy samojezdnej, powoli zacząłem rownież rozglądać sie za regulatorem do silników DC. W robocik będzie ważył jakieś 30kg i będzie napędzany dobrze znanymi silnikami 250w 24V z przekładną od magmy. Będzie to robot 4WD ze sterowaniem jak w czołgu. Do sterowania najprawdopodobniej wykorzystam aparaturę modelarską 2,4ghz 4ch więc potrzebuje regulator modelarski. Musi mieć on wytrzymać 40A oraz napięcie zasilania z pakietu li-ion 7s czyli jakieś 24V do 30V po naładowaniu. Niestety nie udało mi się znaleźć takiego cudeńka, więc zgłaszam się do was z prośbą o namiary na takie regulatorki (potrzebuje 2szt.) w rozsądnych pieniądzach. Od razu dodam, że jeśli silniki na to pozwolą to mam zamiar jeździć na tym robocie, a ważę jakieś 70kg.
Pozdrawiam i z góry dziękuje za pomoc.
Buckowina |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Wto 19 Lis, 2013
|
|
|
Dodaj do mechanizmów wykonawczych potencjometry (zamiast manetek) i zastosuj zwykłe regulatory PWM. |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Wto 19 Lis, 2013
|
|
|
Też aktualnie robię projekt - zdalnie sterowanego wózka na linie i zauważyłem, że regulator jak ma sprostać 40A prądowi to musi być na 80A minimum. Inaczej w 15 sek jest po nim. Dostaje takiego grzania, że ho hooo
Nie wiem jak jest z regulatorami DC, ale mój modelarski 3f tak właśnie ma. |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
gienek333
szef
Pomógł: 25 razy Wiek: 55 Dołączył: 26 Kwi 2013 Posty: 1338 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Wto 19 Lis, 2013
|
|
|
Do takiego sterowania może lepsze by były regulatory mostkowe, które pozwalają jeździć do przodu lub do tyłu. Składa się z czterech tranzystorów (albo grup tranzystorów). Poszukaj; mostek H. |
_________________ Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu. |
|
|
|
|
buckowina
prezes
Pomógł: 2 razy Wiek: 50 Dołączył: 07 Sty 2012 Posty: 566 Skąd: Polska
|
Wysłany: Wto 19 Lis, 2013
|
|
|
Z chęcią zastosował bym regulator od skuterka, tylko niestety mój projekt wymaga posiadania mostka H w regulatorze. Ponadto aparatura modelarska daje mi precyzje sterowania, a ta jest niezbędna, gdyż pojazd będzie rozwijał ok 30km/h i przy takiej wadze kolizja z kimś lub czymś skończyła by się nieciekawie.
Robocik ma wyglądać podobnie do tego:
|
|
|
|
|
r2d2
prezes Reverse engineer
Pomógł: 4 razy Wiek: 52 Dołączył: 22 Lip 2006 Posty: 673 Skąd: Kielce
|
Wysłany: Wto 19 Lis, 2013
|
|
|
Zamiast sterowania manetek serwami, można to obejść w prosty sposób, otóż zamiast serw modelarskich na wyjściu odbiornika podłączamy silnik od modułu przesuwu diody laserowej z CD-ROM'a (choć najlepszy byłby jak najstarszy czytnik CD-Audio, ze względu na rozdzielczość) - te stare 'karetki' mają zajebiaszczo duże przełożenie na zębatkach silnik <-> karetka i silniki szczotkowe -oczywiście sam laser trzeba zdemontować (odchudzić z czego sie da), wtedy przesuwającą sie po prowadnicach 'karetkę' łączymy z suwakiem od potencjometu suwakowego.
Zakres ruchu karetki pokrywa się w 95% z typowymi potencjometrami suwakowymi (małymi - a dokładnie 2,2k lub 5k typu A) Stosując ten prosty wybieg otwiera się pełna dowolność w doborze tanich chińskich sterowników wszelkiego typu, oczywiście system ten nie gwarantuje zatrzymania pojazdu w przypadku wyjazdu poza zasięg nadajnika, dlatego trzeba by wykorzystać przekaźnik sprzężony z jakimś dodatkowym kanałem do głównego zasilania obwodów (gdy robot w zasięgu nadajnika - przekaźnik włacza prąd, gdy robot poza zasięgiem - wyłącza się i odcina prąd)
Jakbyś był zainteresowany takim sterowaniem i jak to wygląda, to mogę fotki strzelić, sam stosuję takie rozwiązanie do RC w swojej ElektroMotoDesce.
Pozdro. |
_________________ I choć bym szedł ciemną doliną, ciemności się nie lękam bo robię światło... |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Wto 19 Lis, 2013
|
|
|
Ja nie pisałem o sterowaniu manetek serwami, tylko o sterowaniu serwami właśnie potencjometrów zamiast manetek
Przecież potencjometr zastępuje manetkę hallotronową |
|
|
|
|
buckowina
prezes
Pomógł: 2 razy Wiek: 50 Dołączył: 07 Sty 2012 Posty: 566 Skąd: Polska
|
Wysłany: Wto 19 Lis, 2013
|
|
|
r2d2 napisał/a: | Jakbyś był zainteresowany takim sterowaniem i jak to wygląda, to mogę fotki strzelić, sam stosuję takie rozwiązanie do RC w swojej ElektroMotoDesce. |
z chęcią podpatrzę
Przyznam, że jeśli już miał bym używać serwa do kontroli potencjometru zamiast manetki, to nadal pozostaje problem z biegiem wstecznym. Oczywiście mogę to rozwiązać na przekaźniku, ale założenie mam takie, aby do sterowania robotem wykorzystać 2 kanały tzn. neutralne położenie lewego joysticka równało by się wyłączeniu silnika, ruch w tył jeździe do tylu, analogicznie do przodu i tak samo z prawym joystickiem. W tym przypadku po puszczeniu joysticka pojazd jechał by nadal, tylko na 50% mocy. Być może jakoś da się to obejść, ale niestety nie mam doświadczenia z aparaturą modelarską. |
_________________ Konwersje silników Bionx, TranX oraz podobnych pod zewnętrzny sterownik - priv |
|
|
|
|
Adam Wysokiński
szef
Pomógł: 36 razy Dołączył: 30 Mar 2008 Posty: 1658 Skąd: Warszawa (okolice)
|
Wysłany: Śro 20 Lis, 2013
|
|
|
A może kit do samodzielnego montażu regulatora? Modelarski regulator dwu-kierunkowy miało w ofercie AVT. Napięcie i prąd było mniejsze ale to łatwo jest podciągnąć mając schemat i opis. Na pewno łatwiej niż modyfikować fabryczny. Neutrum drążka to zero a w jedną i drugą to przód i tył. Jakby wykorzystać sterowanie serwem potencjometru to by trzeba dodatkowy kanał na zmianę kierunku.
http://sklep.avt.pl/p/pl/...go+montazu.html
Problem jest mały w dwu-kierunkowym. Bez procesora to sroga rzeźba.
Jedno-kierunkowy jest dość prosty. |
|
|
|
|
r2d2
prezes Reverse engineer
Pomógł: 4 razy Wiek: 52 Dołączył: 22 Lip 2006 Posty: 673 Skąd: Kielce
|
Wysłany: Śro 20 Lis, 2013
|
|
|
Tak to wygląda od strony łączenia 'karetki' z suwakiem potencjometru.
Szczegóły konstrukcyjne, jak widać istnieją conajmniej 2 metody łączenia, sztywne lub elastyczne (połaczenie elastyczne wprowadza niewielkie opóźnienie w relacji suwak-karetka)
Rozmiar ma kluczowe znaczenie (potencjometru oczywiście ), na dole dla porównania duży potencjometr (jak widać zupełnie nie pasuje) właśnie dlatego zwracam na to uwagę.
Co do stosowania mostka H zamiast zwykłego kontrolera - zasada działania będzie taka sama, ewentualną trudność może sprawić 'uchwycenie' punktu 'równowagi' czyli silniki-stop.
Trzeba by dobrać odpowiednią rozdzielczość 'karetki' lub drastycznie obniżyć napięcie zasilania (trzeba by stestować gdzie leży granica zadziałania) slinika 'karetki'.
Mam nadzieję że conieco przybliżyłem ten nietypowy system kontroli
Pozdro. |
_________________ I choć bym szedł ciemną doliną, ciemności się nie lękam bo robię światło... |
|
|
|
|
gorecki77
początkujący
Dołączył: 28 Lut 2012 Posty: 13
|
|
|
|
|
r2d2
prezes Reverse engineer
Pomógł: 4 razy Wiek: 52 Dołączył: 22 Lip 2006 Posty: 673 Skąd: Kielce
|
Wysłany: Śro 20 Lis, 2013
|
|
|
W sumie rozwiązań problemu jest sporo, jedne są tanie, inne są lepsze, a tu myślę warto głownie wziąć pod uwagę oczekiwania co do czasu reakcji platformy na RC |
_________________ I choć bym szedł ciemną doliną, ciemności się nie lękam bo robię światło... |
|
|
|
|
buckowina
prezes
Pomógł: 2 razy Wiek: 50 Dołączył: 07 Sty 2012 Posty: 566 Skąd: Polska
|
Wysłany: Śro 20 Lis, 2013
|
|
|
Zastanawialem sie nad tym regulatorem z avt tylko wymagalo by to przerobki na wieksze prady, a maja znajomosc elektroniki jest dosc niewielka. |
|
|
|
|
gienek333
szef
Pomógł: 25 razy Wiek: 55 Dołączył: 26 Kwi 2013 Posty: 1338 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Śro 20 Lis, 2013
|
|
|
Układ do mostka H to np hip 4081, poszukaj na elektrodzie, może ktoś robił. |
_________________ Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu. |
|
|
|
|
Adam Wysokiński
szef
Pomógł: 36 razy Dołączył: 30 Mar 2008 Posty: 1658 Skąd: Warszawa (okolice)
|
Wysłany: Czw 21 Lis, 2013
|
|
|
A może najprościej obniżyć napięcie. Regulatory modelarskie można obciążyć sporymi prądami, gorzej z napięciem. Trzeba by dodać radiator większy i gotowe. |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|