|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Przechowywanie LiPo |
Autor |
Wiadomość |
sannis
brygadzista
Pomógł: 2 razy Dołączył: 12 Paź 2013 Posty: 299 Skąd: z Parku
|
Wysłany: Śro 04 Gru, 2013 Przechowywanie LiPo
|
|
|
Ślęczę ostatnio na endlesie, w wątkach dla noobów i w dziale battech przyczepiony jest wątek z przeglądem katastrof tychże LiPoli w 2013. Tak ku przestrodze. Większość ekscesów nie miało jakiś poważnych konsekwencji, większość wynikała z błędu ludzkiego. Jednemu gościowi spaliła się cała chata, samochody, cały dobytek. To już robi wrażenie.
Ogólne zasady obchodzenia się z LiPo to:
-nie przekraczać napięcia 4,2 i 3,5 na celę
-nie dźgać tychże
-nie kłaść pod łóżko
Pytanie brzmi: co zrobić jak jedziemy np. na wczasy? Schować w sejfie opatulone w wełnę mineralną. Co robić zimą wyciągać z bajka baterie i do sejfu?
Być może odpowiedzi na te pytania były, ale rozpoczynamy nową erę na forum. Zatem zabawę trzeba jakoś zacząć |
|
|
|
|
pradziad12
początkujący
Wiek: 76 Dołączył: 25 Sie 2012 Posty: 11 Skąd: żyrardów
|
Wysłany: Śro 04 Gru, 2013
|
|
|
Właśnie dziś przyniosłem to do domu ,wyczytałem że najlepiej rozładować do 60% i tak zamierzam zrobić .Zaniosę na zimę do piwnicy (w bloku bo ciepło).Mam tam miernik będę kontrolował |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Śro 04 Gru, 2013
|
|
|
Rozladowac do poziomu 60-70 % Typowe zasilacze balansery mają funkcje STORAGE ktora do tego sluzy.
Nie dziurawic, podgrzewac ogniem , zwierac itp i NIC się nie stanie.
Ps. Poza sezonem skupic sie na precyzyjnych pomiarach ogniw, dobierajac jak najrowniejsze i najsilniejsze do naszych pojazdow.
Pozostale szukac innych zastosowań -latarki, zegarki, elektronarzedzia itp |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
toft
szef Pan kierowca
Pomógł: 10 razy Dołączył: 22 Mar 2010 Posty: 1756 Skąd: Gliwice
|
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Śro 04 Gru, 2013
|
|
|
Ja już dłubię opony z kolcami! Będzie ogień, już się nie mogę doczekać (bez kolców lipa, bo się idzie dryftem przez 20m bleeee)
Jak się nie rozładuje do 3.7V na celę to wam się LiPole same po miesiącu rozładują nierówno i będzie kłopot. Ogólnie to trzeba je trzymać w ciepłym powyżej 15st i co tydzień kontrolować napięcia.
To jest za droga zabawka żeby walnąć do zimnej piwnicy i zapomnieć na 5 miesięcy...
Pamiętajcie o tym |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
kondzio927
prezes WWW.KONDZIO-BIKE.PL
Pomógł: 7 razy Dołączył: 27 Paź 2011 Posty: 554 Skąd: CZĘSTOCHOWA
|
Wysłany: Czw 05 Gru, 2013
|
|
|
...15st ?
łatwo powiedzieć jak się ma ogrzewany garaż
moja "stosołka" nie jest tak ciepła!
i co wybebeszać rower z prądu na zimę?! |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Czw 05 Gru, 2013
|
|
|
To już sobie sam musisz odpowiedzieć, czy Ci się opłaca
Na mądrzejszych forach za graniczną temperaturę przechowywania uznawane jest około 5st powyżej zera.
Niby przy temp 0st samo rozładowanie wynosi jedynie 2% w skali roku LINK, ale nie znajduje to potwierdzenia w moich obserwacjach.
No ale skoro nie masz wyboru to nie ma się o co denerwować. Trzeba tylko monitorować co by nie było niespodzianki. |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
sannis
brygadzista
Pomógł: 2 razy Dołączył: 12 Paź 2013 Posty: 299 Skąd: z Parku
|
Wysłany: Czw 05 Gru, 2013
|
|
|
toft napisał/a: | Dwa problemy z postu kolegi sansisa nie występują gdyż jak powszechnie wiadomo na wakacje jeździ się oczywiście na e-biku, ewentualnie z ebikiem, a ponadto co to za pomysł aby nie używać roweru w zimie;)? |
To jest wybieg, choć zabawny oczywiście. Tu chodzi o bezpieczeństwo, bo sytuacje są rozmaite. Gdzie trzymacie swoje bajki? Ładujecie akusy w jakiś metalowych pojemnikach? Tas trzymasz Lipole pod łóżkiem Wreszcie kiedy może dojść do samozapłonu?
Ostatnio rozbierałem mini wkrętarkę noname, 3,6V. W środku ogniwo w kartonowej rurce. Za cholerę nie mogłem odczytać co to. Ma z 7 lat, ładowana na łapu capu, zimowała nie raz w drewutni. Jak sobie pomyślałem, że to się może zapalić to normalnie ciarki mnie przeszły. Wszystko jest jednak dla ludzi tylko z rozsądkiem. Benzynę spokojnie można trzymać w kanistrze. Chodzi o granice gdzie one są, no bo pieszczoty w postaci osobnego garażu dla ebika i laboratorium do ładowania z zestawem małego strażaka Sama to juz jest przerost formy nad trescią. |
|
|
|
|
nanab
kierownik Elektronik
Pomógł: 6 razy Wiek: 32 Dołączył: 26 Lip 2011 Posty: 354 Skąd: Bydgoszcz
|
Wysłany: Czw 05 Gru, 2013
|
|
|
Niektórzy trzymają stogi siana w stodole i specjalnie nie boją się pożaru. Jakąś bateryjką bym się nie przejmował. |
|
|
|
|
gulipin
Gość
|
Wysłany: Czw 05 Gru, 2013
|
|
|
TAS, przy 0 stopni to nie samo rozładowanie a utrata pojemności w przeciągu roku wynosi 2%. Tak więc przechowywanie lipo w niskich temperaturach jest dla nich dobre. Ale piszesz że masz swoje obserwacje, możesz to rozwinąć?
Moje obserwacje są takie, że jak przechowywałem przez zimę lipo do modeli rc w temp pokojowej to czuć było wyraźnie utratę pojemności. Fakt, muszę dodać, że nie zważałem na ich stopień naładowania.
Teraz w rowerze mam pakiet po jednym zimowaniu w temp. ok 12st, 3,85v/celę i na wiosnę nie czułem spadku pojemności. A dodatkowo raz dałem mu porządnie w kość przy -5st. Rozładowywał się bardzo szybko. |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Pią 06 Gru, 2013
|
|
|
Ale w zimowaniu, o którym tu mówimy, nie jest niebezpieczny spadek pojemności (ten taki ogólny) tylko spadek napięcia podyktowany samorozładowaniem. To on niezauważony jest 100x groźniejszy bo przy niewiedzy występowania tego zjawiska można sobie zrobić za 5 miesięcy niespodziankę.
Ciężko znaleźć jakieś wiarygodne dane ile wychodzi samo rozładowanie. Niby jest to kilka procent miesięcznie, ale z moich obserwacji przy leżakowaniu na dworze w zimie, przez jedną noc przy -12 potrafiło z 67V spaść napiecie na 64V przy 16s
Od tamtej pory nie zimuję Aku w bajku na dworze. Myślę, że nawet nie ocieplona piwnica byłaby do przyjęcia, ale takiej nie mam |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
gulipin
stażysta
Pomógł: 1 raz Dołączył: 02 Mar 2012 Posty: 108 Skąd: Stare Babice
|
Wysłany: Pią 06 Gru, 2013
|
|
|
Podałeś linka, który mówi o spadku pojemności ogniwa w funkcji temperatury jego przechowywania, dlatego Cie poprawiłem:)
A mówimy tu o przechowywaniu ogniw LiPo i ta temperatura przechowywania oraz stopień naładowania wpływa na trwałośc baterii.
Jeśli chodzi o samorozładowywanie w moim przypadku jest nie istotne w okresie jednej zimy. U mnie było tak małe, że można je pominąć.
Jesli chodzi o Twój przypadek, to jest on dość ekstremalny, -12st to jest grubo poniżej zalecanej temeratury przechowywania dlatego spadek napięcia na celach miałeś spory. Podejrzewam że po ogrzaniu ogniw temperatury pokojowej napięcie na nich by wzrosło, ale to tylko moje podejrzenia.
Podsumowując, moim zdaniem ogniwa LiPo powinno się przechowywać w chłodzie ale powyżej 0st C. |
|
|
|
|
tomson
prezes TOMSON
Pomógł: 4 razy Wiek: 47 Dołączył: 15 Lut 2009 Posty: 649 Skąd: Otwock_EŁK
|
Wysłany: Pon 09 Gru, 2013
|
|
|
No wydajność napięciowa znacznie spada ze spadkiem temperatury widzę to na swoich A123 20Ah
przy 15 celach w lato napięcie długo się utrzymuje powyżej 47,8V .
A przy temperaturze kilka stopni jak rower stoi na dworzu napięcie to spada już do 45.5V jak z akumulatora wyssało się ok 45%. Ostatnio jak temperatura oscylowała koło zera kolegi rower stał na zewnątrz a ma pakiet 16 celowy 12Ah a ja zwój z kuferkiem trzymałem w środku budynku to przy powrocie z pracy mieliśmy prawie takie same napięcia na akumulatorach |
_________________ pozdr
Tomek |
|
|
|
|
gienek333
szef
Pomógł: 25 razy Wiek: 55 Dołączył: 26 Kwi 2013 Posty: 1338 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Pon 09 Gru, 2013
|
|
|
Troszkę z innej beczki, ale czytając posta przypomniałem sobie o aku w kosiarce, która stoi na zewnątrz i aku li-jon znosi takie temp chyba nieźle, bo cele miały ok 3,95V (były nie używane ponad miesiąc). Rano postaram się zmierzyć napięcie po nocy w domu. |
_________________ Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu. |
|
|
|
|
gienek333
szef
Pomógł: 25 razy Wiek: 55 Dołączył: 26 Kwi 2013 Posty: 1338 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Czw 12 Gru, 2013
|
|
|
Z moich obserwacji wynika że temp nie ma wpływu na napięcie na ogniwach li-jon, ale sprawdzę też na li-pol. |
_________________ Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu. |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|