|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Przesunięty przez: tas Sob 07 Gru, 2013 |
Moja konstrukcja - 4000W "Electra A6" |
Autor |
Wiadomość |
Dobraku
stażysta elektronik
Pomógł: 1 raz Wiek: 37 Dołączył: 01 Mar 2012 Posty: 150 Skąd: Bełchatów
|
Wysłany: Sob 22 Mar, 2014
|
|
|
U=R*I
0,020*50 = 1V -> 50W
(dzięki Adam za wychwycenie błędu - zmęczony człowiek;)
TO-220 do ~1,5W to wogóle może pracować bez radiatora:D |
Ostatnio zmieniony przez Dobraku Nie 23 Mar, 2014, w całości zmieniany 2 razy |
|
|
|
|
gienek333
szef
Pomógł: 25 razy Wiek: 55 Dołączył: 26 Kwi 2013 Posty: 1338 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Sob 22 Mar, 2014
|
|
|
Oczywiście nie znam dokładnie całego układu, ale np. gdy mamy "słabą" baterię przy dużym obciążeniu napięcie "siada" i BMS odcina, napięcie rośnie puszcza itd. to jest tzw. "wzbudzenie", BMS włącza i wyłącza prąd. Można spróbować dać większe kondensatory na zasilaniu sterownika (mogą być na zewnątrz), taka sytuacja może mieć szczególnie miejsce, gdy "rasujemy" sterownik. Kiedyś był temat pojemności kondensatorów, ale im więcej tym lepiej (ale tak żeby rower się nie złamał ). |
_________________ Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu. |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Sob 22 Mar, 2014
|
|
|
Prędzej by mi przewody wyparowały niż bym zbił napięcie na tych LiPo
Miałem teorię, że to druty pomiarowe się grzały, ale ich tam 8 jest i do tego po drugiej stronie płytki |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
gienek333
szef
Pomógł: 25 razy Wiek: 55 Dołączył: 26 Kwi 2013 Posty: 1338 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Sob 22 Mar, 2014
|
|
|
Przewody to też "cewki",rez. wew. aku podaje się dla 1kHz, sterowniki DC to minimum 16kHz, a trójfazowe dużo więcej. Jeżeli masz kondensatory to je dołóż i spróbuj, a potem podzielisz się doświadczeniem na forum. |
_________________ Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu. |
|
|
|
|
Adam Wysokiński
szef
Pomógł: 36 razy Dołączył: 30 Mar 2008 Posty: 1658 Skąd: Warszawa (okolice)
|
Wysłany: Nie 23 Mar, 2014
|
|
|
Dobraku napisał/a: | U=R*I
0,020*50 = 1W |
0.020 oma * 50A = 1V
1V * 50A = 50W |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Nie 23 Mar, 2014
|
|
|
Ale ja już się nie chcę dzielić doświadczeniem, ja chce w końcu żeby to działało
Kurde no, to jest BMS, przysłowiowy pan Mietek z Kopydłowa Dolnego powinien móc to użytkować bezawaryjnie, a nie jakieś problemy
Chyba faktycznie, zgodnie z tym co obliczyliście, tam się odkłada kilkadziesiąt wat na takim małym radiatorku i to się grzeje bo musi się grzać... |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
Adam Wysokiński
szef
Pomógł: 36 razy Dołączył: 30 Mar 2008 Posty: 1658 Skąd: Warszawa (okolice)
|
Wysłany: Nie 23 Mar, 2014
|
|
|
Sam stwierdziłeś tas, że wentylatorek załatwił sprawę, To do dzieła |
|
|
|
|
spj
stażysta
Dołączył: 18 Maj 2011 Posty: 160 Skąd: Gliwice
|
Wysłany: Nie 23 Mar, 2014
|
|
|
tas napisał/a: | Złącza balancera mają być połączone zawsze, podczas ładowania i podczas rozładowywania.
Masz racje, w teorii mogą popłynąć prądy balansujące ale w praktyce jest to niemożliwe jeśli akumulatory od nowości pracują ze sobą.
Zarówno przed podłączeniem BMSa jak i po, wszystkie aku w obrębie równoległych sekcji są połączone też po złączach balancera. To jest logiczne |
A jeśli akumulatory nie pracują od nowości ze sobą? Mam namyśli mój przykład, jeździłem jeden sezon na 16s1p a teraz dokupiłem cztery nowe do 16s2p.
Raczej nie powinno chyba być problemu? |
_________________ Jeżdżę na : EV4 Falcon V2
"Make everything as simple as possible, but not simpler" Albert Einstein |
|
|
|
|
smdrwf12300 [Usunięty]
|
Wysłany: Nie 23 Mar, 2014
|
|
|
Hmm ... mnie wychodzi ze 10 mosfetów przy połaczeniu równoległym ( zakładając ze mamy pecha i jeden w stanie RDS_on ma 7mOM ) daje 0.7mOM dla gałęzi ładowania ... i dla rozładowania drugie 0.7 co razem da ok 1.4 mOm ( mili oma ).. zakladajac ze płynie prad 50A to mamy spadek napiecia na 2 kluczach mosfetów ok 0.07V !!! , a wiec moc wydzielona na tych 20 Mosfetach bedzie 50A * 0.07V =3.5W ( chyba że mam dzisaj zły dzień i żle licze ).Ze zdjęc wnioskuje że nie ma tam specjalizowanych scalaków tylko prosty układ właczenia balansowania + dedekcja prądu ( te 4 druty w lewym dolnym rogu) ... ciekaw jestem jak jest robiona ta dedekcja temperatury .W układach ze specjalizownymi scalakami pomiar prądu jest robiony na rezystancji MOSFETA ... mam balanser do 3 ogniw li-ion 4.25*3=12.7V na mosfetach smd ( 4x2=8 szt ) i prad 12 A i nic sie nie grzeje !!.Dalej zachodze w głowe po co to zainstalowałes ???? |
|
|
|
|
toft
szef Pan kierowca
Pomógł: 10 razy Dołączył: 22 Mar 2010 Posty: 1756 Skąd: Gliwice
|
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Nie 23 Mar, 2014
|
|
|
No więc w świetle dziennym zauważyłem, że z jednego radiatora zeszła anoda
Więc to wskazywało na temp słono powyżej 200st. Wybebeszyłem całą instalacje i wyjąłem BMSa do sprawdzenia, bo jak na mój gust nie ma opcji, żeby nic mu się nie stało (mimo, że działał wydawałoby się bez problemu).... no i faktycznie
Jednak czeka mnie wymiana tranzystorów. Fakt działania BMSa po tej awarii był tym spowodowany, że IRFy pozwierały się wszystkie (tzn te, które już wylutowałem na zdjęciu) i BMS działał, ale pewnie nie odłączyłby zasilania.
Szkoda, że radiator nie jest w 1 kawałku... może wtedy czujnik temperatury (90st) przymocowany do tego po lewej by zareagował.
No nic, PCB wbrew pozorom nie wygląda źle, raczej się uda odpalić po wymianie tranzystorów. Użyję tych polecanych kilka postów wcześniej - IRFB3077
SPJ: musisz dodać po nowym do każdego używanego, żeby wszystkie pary były takie same. Nie można zrobić pary z 2 używanych lub 2 nowych. |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
Eryk1000
szef
Pomógł: 25 razy Wiek: 40 Dołączył: 22 Lis 2013 Posty: 1119 Skąd: Wadowice
|
Wysłany: Nie 23 Mar, 2014
|
|
|
Tak z mojego punktu patrząc podana rezystancja tego BMSa 20mOhm to bardzo dużo przy prądach 50A! W ogóle nie podobają się mi miejsca pomiaru prądu na bocznikach. Można było dać krótsze i mniej, tam też sporo energii się odłoży. Co do tranzystorów to widać z Tego zdjęcia po rozebraniu że pięknie się grzały, tam więcej poszło jak 50W Na moje oko to tranzystory były podrobione, jak jakiś Ci ocalał to zrób pomiar na stole, puść przez niego 10A i zobacz jaki będzie spadek napięcia. Podejrzewam że sporo większy niż w nocie katalogowej. Co do tranzystorów to w PL można kupić IRFB3077 po 6PLN za sztukę z Chin możesz znowu trafić na podróbki. Polecał bym jeszcze pogrubić ścieżki prądowe w miejscach gdzie tylko to możliwe. Naprawisz tego BMSa raz a porządnie i powinien lepiej działać niż Chińczycy założyli Alternatywa to powrót do starego rozwiązania, wtedy jedynie mógł się uszkodzić silnik albo sterownik. Czasami lepsze są proste rozwiązania mniej jest rzeczy do zepsucia, ale te nowinki technologiczne zawsze kuszą Powodzenia |
|
|
|
|
deckardmst
stażysta
Pomógł: 1 raz Wiek: 36 Dołączył: 04 Cze 2013 Posty: 177 Skąd: podkarpacie
|
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Sob 29 Mar, 2014
|
|
|
Nie dzięki, to już bym wolał zrezygnować z BMSa
Mam wrażenie graniczące z pewnością, że zastosowanie tych balanserków do akumulatorów LiPo (tych co mam, Turnigy) jest niebezpieczne.
W obecnej chwili stanęło na naprawie tego co mam, czekam na tranzystory z firmy eltron.pl - porażka już tydzień czekam na kuriera.
Do tego zamówiłem u forumowego kolegi Bysiu22 fantastyczny radiator pod BMSa, wersję delux z gniazdami na czujniki temperatury, wentylator i w ogóle rewelacja. Powinna się znacznie podnieść maksymalna wydajność prądowa urządzenia, więc może w przyszłości przyda się do kolejnych konstrukcji. No ale najpierw musi zadziać. |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
Mechano
szef młody elektronik
Pomógł: 22 razy Dołączył: 29 Paź 2012 Posty: 1337 Skąd: Poznań
|
Wysłany: Sob 29 Mar, 2014
|
|
|
Następne konstrukcje? Czyżby Electra A...10? |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|