Rower Batavus Padova kompletowanie osprzętu |
Autor |
Wiadomość |
dragus1208
początkujący
Dołączył: 14 Maj 2014 Posty: 10 Skąd: Chojnice
|
Wysłany: Śro 14 Maj, 2014 Rower Batavus Padova kompletowanie osprzętu
|
|
|
Jako że jest to mój pierwszy post na forum to witam wszystkich serdecznie.
Po okazyjnej cenie stałem się właścicielem roweru elektrycznego Batavus Padova Easy. Napęd elektryczny roweru jest mocno zdekompletowany. Brakuje akumulatora, ładowarki, wyświetlacza znajdującego się na kierownicy ( praktycznie wszystkiego poza silnikiem ). Jestem początkującym elektronikiem także myślę że z wasza pomocą powinienem sobie poradzić . Silnik znajdujący się w rowerze to ( nie jestem pewny na 100% ale tyle udało mi się dowiedzieć ) bezszczotkowy silnik zasilany prądem stałym o napięciu znamionowym 24V oraz mocy 250W. Z piasty wychodzi kabel w 3 pinową wtyczką. Przeszukując internet doszedłem do wstępnych wniosków. Czy używając poniższych podzespołów przywrócę rower do świata jeżdżących ??
(Sterownik jeden z poniższych)
http://allegro.pl/kontrol...4236701068.html
http://allegro.pl/sterown...4174941790.html
http://allegro.pl/sterown...4152969268.html
http://magma.sklep.pl/pro...RA-DIODOWA.html
Do tego zakupiłbym jeszcze oczywiście akumulatory żelowe.
Czy dzięki tym podzespołom rower zacznie znowu jeździć?? Czy wymienione elementy są prawidłowe?? Czy może brakuje mi czegoś jeszcze?? Z góry dzięki wszystkim za pomoc. |
|
|
|
|
Adam Wysokiński
szef
Pomógł: 36 razy Dołączył: 30 Mar 2008 Posty: 1658 Skąd: Warszawa (okolice)
|
Wysłany: Czw 15 Maj, 2014
|
|
|
Należało by się upewnić, że ten silnik nie ma wbudowanego kontrolera. Albo go rozkręcić albo miernik w garść i sprawdź rezystancję między wszystkimi 3-ma przewodami. |
|
|
|
|
dragus1208
początkujący
Dołączył: 14 Maj 2014 Posty: 10 Skąd: Chojnice
|
Wysłany: Czw 15 Maj, 2014
|
|
|
Wlasnie czytalem internecie ale nie wiedzialem jak to sprawdzic. Z piasty wychodzi kabel z 3 pinowa wtyczka. Mierzylem tak na szybko testem diody i opor byl pomiedzy dwom pinami. Na reszcie byla przerwa?? Czy to cos nam mowi?? Czy mam inaczej przeproadzic pomiar. |
|
|
|
|
JerzyZ
Zasłużony dla zlotu EV
Pomógł: 7 razy Dołączył: 16 Lip 2010 Posty: 794 Skąd: Warszawa - Ursynów
|
Wysłany: Czw 15 Maj, 2014
|
|
|
Wygląda na to, że Adam trafnie przewidział. Dwa do baterii, trzeci do komunikacji (szeregowej) między panelem na kierownicy a wbudowanym sterownikiem.
Trzeba albo rozebrać i wyprowadzić przewody z silnika i następnie zasilić je normalnym sterownikiem, albo ćwiczyć język angielski na forach zagranicznych... |
|
|
|
|
dragus1208
początkujący
Dołączył: 14 Maj 2014 Posty: 10 Skąd: Chojnice
|
Wysłany: Czw 15 Maj, 2014
|
|
|
Skomplikowane bedzie rozebranie tej piasty?? Jezeli macie dostep do jakichs zrodel ze schematami albo wskazowkami to bylbym bardzo wdzieczny. Albo nie umiem szukac albo tego nigdzie nie ma
Jeszcze jedno mam pytanie. Czy przed zakupem osprzetu moge podlaczyc ten silnik jakos "na krotko" aby sprawdzic czy dziala??
Znalazlem do kupienia cos takiego
http://www.rowerystylowe....do-batavus-e-go
Czy jesli.zakupilbym cos takiego to moglbym podpiac to bez przerobek do tego silnika??
Znalazlem na naszym forum temat w ktorym jest problem z rowerem elektrycznym tego producenta ( czyli raczej sposob dzialania i czesci sa takie same) i wynika z tego ze cala elektronika rowetu jest ze soba sprzezona takze nie ma sensu pakowac sie w oryginalny osprzet. Ma ktos jakies zdjecie jak taka piasta
wwyglada w srodku?? Trudno to rozebrac i przerobic?? |
|
|
|
|
dragus1208
początkujący
Dołączył: 14 Maj 2014 Posty: 10 Skąd: Chojnice
|
Wysłany: Czw 15 Maj, 2014
|
|
|
Rozebrałem koło i rzeczywiście, w środku jest elektronika sterując, 6 mosfetów. Z uzwojenia wychodzą 3 kable ( żółty, niebieski i zielony ). Pomiędzy uzwojeniem a ścianką piasty są takie metalowe blaszki ( czy one mogą być luźne??). Uzwojenie nie jest nigdzie nadpalone, o jednolitym kolorze. Z tego wywnioskowałem już że silnik jest bezszczotkowy. Mogę jakoś podpiąć to pod akumulator aby sprawdzić działanie?? Kręci się to dosyć opornie.
A więc jest postęp. Wywaliłem z koła elektronikę, prosto z uzwojenia wypuściłem kable na zewnątrz. Poskładałem wszystko do kupy. Podpiąłem sobie kable do miernika i ustawiłem na pomiar napięcia przemiennego. W każdej kombinacji tych 3 kabli jadąc powoli silnik wytwarza jakieś 4-6V. Z tego wywnioskowałem że silnik jest sprawny.
W silniku nie ma szczotek także jest raczej bezszczotkowy . Także podsumowując.
Silnik bez szczotkowy 24V 250W, 3 wyprowadzenia. Czy teraz mogę zamawiać któryś ze sterowników z pierwszego posta?? Czekam na informacje od was aby móc dalej działać. Dzięki za zainteresowanie tematem . |
|
|
|
|
Adam Wysokiński
szef
Pomógł: 36 razy Dołączył: 30 Mar 2008 Posty: 1658 Skąd: Warszawa (okolice)
|
Wysłany: Czw 15 Maj, 2014
|
|
|
No właśnie. Pewnie jest zrobiony tak jak rowery Sparta. Silnik bldc ze sterownikiem do tego akumulator i ten patent na kierownicy. Problem w tym, że producenci lubią sterować to wszystko procesorami i wtedy kicha. Posprawdzaj co jest napisane tam gdzie wchodzą przewody w płytkę. Może być plus, minus i ten trzeci. Co jest napisane przy nim? Może być tak, że jest to wejście napięciowe albo szyna danych. Jakby nie udało sie tego uruchomić, można wywalić ten sterownik ze środka i dać zewnętrzny. Robiłem tak, działa.
Teraz doczytałem dopiero co napisałeś.
Po teście wychodzi raczej, że silnik ok. Możesz śmiało podłączać sterownik ale nie pisałeś o czujnikach halla. Jak silnik ich nie ma to sterownik musi taki obslugiwać. Są takie z hallami i bez. W sensie silniki, bo sterowniki są też uniwersalne. |
|
|
|
|
dragus1208
początkujący
Dołączył: 14 Maj 2014 Posty: 10 Skąd: Chojnice
|
Wysłany: Czw 15 Maj, 2014
|
|
|
Duzo do plytki wchodzi kolorowych, cienkic. h kabelkow. Przy wyprowadzeniach na plytce jest napisane h1 itd takze przeposzczam ze sa to te czujniki, czy moge z nich nie skorzystac z nich?? Podajcie mi link do jakiegos w miare taniego sterownika zewnetrznego ktory mog ykorzystac. I czy moge urzyc do niego manetke ktoro podalem w 1 linku?? |
|
|
|
|
Adam Wysokiński
szef
Pomógł: 36 razy Dołączył: 30 Mar 2008 Posty: 1658 Skąd: Warszawa (okolice)
|
Wysłany: Czw 15 Maj, 2014
|
|
|
Manetkę tą możesz jak najbardziej. A sterownik to sam znalazleś. Ten drugi się nada. Halle jak są w silniku to będzie można wykorzystać tylko trzeba podłączenia odszyfrować. |
|
|
|
|
dragus1208
początkujący
Dołączył: 14 Maj 2014 Posty: 10 Skąd: Chojnice
|
|
|
|
|
Adam Wysokiński
szef
Pomógł: 36 razy Dołączył: 30 Mar 2008 Posty: 1658 Skąd: Warszawa (okolice)
|
Wysłany: Czw 15 Maj, 2014
|
|
|
Pokaż może zdjęcie tych halli w stojanie... |
|
|
|
|
dragus1208
początkujący
Dołączył: 14 Maj 2014 Posty: 10 Skąd: Chojnice
|
Wysłany: Czw 15 Maj, 2014
|
|
|
Kable przechodza na strobe gdzie jest hamulec. Nie mam dostepu do drugiego konca tych kabli bo wchodza na strone gdzie jest kaseta a nie mam jak tantej strony zdjac. Te czujniki moga w czyms przeszkadzac?? |
|
|
|
|
Adam Wysokiński
szef
Pomógł: 36 razy Dołączył: 30 Mar 2008 Posty: 1658 Skąd: Warszawa (okolice)
|
Wysłany: Czw 15 Maj, 2014
|
|
|
Lepiej wiedzieć więcej niż mniej |
|
|
|
|
dragus1208
początkujący
Dołączył: 14 Maj 2014 Posty: 10 Skąd: Chojnice
|
Wysłany: Pią 16 Maj, 2014
|
|
|
Czy nieskorzystanie z tych czujników może mieć jakiś negatywny wpływ ?? Z tego co się orientuję to służą one temu aby silnik załączał się automatycznie podczas pedałowania, ja chce uzyskać tylko efekt pracy silnika przy odkręcaniu manetki przyspieszenia. To jak to jest z tymi czujnikami?? |
|
|
|
|
tomasz_kombi
prezes amator
Pomógł: 14 razy Dołączył: 05 Lis 2009 Posty: 810 Skąd: Zagłębie
|
Wysłany: Pią 16 Maj, 2014
|
|
|
To nie te czujniki
Czujniki w silniku dają informację do sterownika o wzajemnym położeniu cewek względem magnesów.
Masz dwie opcje:
1) sterownik przystosowany do współpracy z silnikiem z czujnikami (na kablu masz 3 przewody fazowe + 5 do czujników) i wtedy musisz podłączyć te czujniki do tego sterownika
2) sterownik który steruje również silnikami bezczujnikowymi (wtedy nie trzeba podłączać czujników)
Pytanie podstawowe (bo nie dałeś fotek wnętrza silnika a ja nie doczytałem być może .... ): Czy silnik ma w środku przekładnię planetarną z wolnobiegiem ??
Jeśli tak, to może być problem dla sterowania bezczujnikowego (to zależy od sterownika).
Chodzi o to, że czasami aby sterownik ruszył (zastartował) silnikiem bez sygnału zwrotnego czujników, należy nieco pokręcić (do przodu) silnikiem.
Jeśli jednak wewnątrz jest wolnobieg (sprzęgło jednokierunkowe) to dupa bo kręcąc kołem tak naprawdę nie kręcisz stojanem względem wirnika. |
|
|
|
|
|