|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Milion pytań |
Autor |
Wiadomość |
Dżon [Usunięty]
|
Wysłany: Czw 14 Lis, 2013 Milion pytań
|
|
|
Witam,
Mam parę pytań na które chciałbym poznać Wasze zdanie.
Od jakiegoś czasu chciałbym zrobić jakiś pojazd elektryczny głównie ze względu na tanią eksploatację później. Niestety nie znam się na tym prawie wcale a z zebranych informacji wychodzi że konwersja samochodu na elektryczny byłaby bardzo droga. Pomyślałem więc że może lepiej zacząć od czegoś mniejszego np właśnie roweru. Zapoznam się przy okazji z tematem pojazdów elektrycznych.
Nie sądziłem że rynek rowerów elektrycznych jest tak dobrze rozwinięty a możliwości takie duże.
Dlatego poniższe pytania:
1. http://www.youtube.com/watch?v=uX85N8I6XSw
Jak oni to robią, duże prędkości i nie małe dystansy.
2. http://www.youtube.com/watch?v=SQxwi6nZFvQ
http://www.youtube.com/watch?v=4KRb6I7b5yc
Czy taka konstrukcja jest dostępna dla zwykłych śmiertelników, czy taki rower może mieć duży zasięg?
3. http://www.youtube.com/watch?v=gbB9MtQp6Nw
Rozwiązanie z dwoma mniejszymi silnikami jest warte uwagi?
Czy taka ładowarka słoneczna naprawdę może znacząco podładować akumulator?
4. http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
Czy takie baterie (ostatnio sprzedawał także Pykacz) mogłyby służyć w rowerze typu Full równie dobrze jak nowe- dedykowane? Czy jest problem z ich adopcją i ładowaniem?
5. http://www.youtube.com/watch?v=SkZLbC7zwgA
Czy takie wyciągane baterie są warte uwagi - dużo jest na allegro takich rowerów po nawet 1500 zł http://allegro.pl/rower-e...3691090326.html
Czy warto myśleć o takim rozwiązaniu?
6. Jakie baterie są najlepsze do roweru cena-jakość.
Mam jakiś rower bez amortyzatorów. Może od niego powinienem zacząć. Zakupić jakiś silnik (jaki?) + resztę rzeczy + baterie (tylko jakie)? A może lepiej iść konkretniej?
7. Mam też jeszcze jedno pytanie. Mam kilkadziesiąt baterii takich jak na zdjęciu - https://drive.google.com/file/d/0BwOMSeLZOTWXOFBXbjUyNmdJdWM/edit?usp=sharing może wiecie jak można je wykorzystać lub kto mógłby być nimi zainteresowany. Myślałem żeby na ich bazie coś zbudować ale nie wiem czy one by się nadawały.
Jeśli za dużo tych pytań lub źle zadane dajcie znać.
Pozdrawiam.
bateria 1.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 405 raz(y) 536,16 KB |
|
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Czw 14 Lis, 2013
|
|
|
Jeśli chcesz się bawić w terenie to potrzebujesz baterie o dużych prądach pracy.
A takie z demontażu czy do kupienia jako gotowe w obudowach sa w większości mocno niewystarczające i prawie na pewno musisz złożyć sobie coś pod własne potrzeby. |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
toft
szef Pan kierowca
Pomógł: 10 razy Dołączył: 22 Mar 2010 Posty: 1756 Skąd: Gliwice
|
Wysłany: Czw 14 Lis, 2013
|
|
|
Ad1. http://www.ebikes.ca/simulator/
Ad2a. NIe
Ad2b. Tak
Ad3. Sprawdz sobie wydajność przeciętnego ogniwa z metra kwadratowego będziesz wiedział.
Ad4. Było wiele tematów gdzie ludzie opisują swoje projekty również z użyciem tych baterii.
Ad5. NIe rozumiem pytania
Ad6. Zbyt ogólne. Na forum jest wiele przykłądów adaptacji wraz z poxniejszymi osiagami oraz oientacyjnymi cenami. Wystarczy popatrzeć i wybrać coś dla siebie.
Ad7. Zdaje się typowy żelowy akumulator. Napewno się da coś zbudować. O wadach zaletach i problemach również jest wiele wątków na forum. |
_________________ Moje pojazdy:
Hub middrive - w budowie http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=5394
Cruiser http://forum.arbiter.pl/v...er=asc&start=15 |
|
|
|
|
Nostusek
szef
Pomógł: 18 razy Wiek: 37 Dołączył: 03 Cze 2011 Posty: 1406 Skąd: Pruszków
|
Wysłany: Czw 14 Lis, 2013
|
|
|
Jakby się uprzeć - na tych twoich akumulatorach zbudujesz nawet i samochód elektryczny - tylko jedna sprawa - WAGA - ważyć będą sporo, trwałości pewnie żadnej, zasięg mizerny. |
_________________ Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18
Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17 |
|
|
|
|
Dżon [Usunięty]
|
Wysłany: Pią 15 Lis, 2013
|
|
|
Dzięki za wstępne odpowiedzi. Przestudiuję jeszcze wszystko i jak coś to pozwolę sobie dopytać precyzyjniej o rzeczy które będą jeszcze niejasne.
Pozdrawiam |
|
|
|
|
leoxxx
stażysta leoxxx
Dołączył: 01 Cze 2014 Posty: 118 Skąd: Bydgoszcz
|
Wysłany: Nie 01 Cze, 2014
|
|
|
Witam.
Nurtuje mnie pewne pytanie. Gdy jadę rowerem elektrycznym bez pedałowania osiągam prędkość 35km/h , wówczas silnik zużywa 100% dostępnej mocy. Gdy pedałuje spada tylko pobór prądu . A ja chciałbym by cały czas pobierał ten prąd ale przyspieszył do powiedzmy 45km/h? Czy takie coś w ogóle jest możliwe, czy moje rozumowanie jest złe? |
|
|
|
|
MixhaL
prezes
Pomógł: 3 razy Wiek: 43 Dołączył: 22 Maj 2011 Posty: 909 Skąd: Lubelskie
|
Wysłany: Nie 01 Cze, 2014
|
|
|
Podaj więcej danych, moc sterownik, napięcie, natężenie.
prawdopodobnie musisz zmienić napięcie na 48v |
_________________ Cyklon
BOMBER V1, V2, V3
RAIDEN |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Nie 01 Cze, 2014
|
|
|
Po osiągnięciu prędkości maksymalnej, przy dobrze dobranym silniku prąd nie osiąga wartości maksymalnej, tylko spada. Najwięcej prądu pobiera przy rozpędzaniu. Chyba, że nie osiąga obrotów nominalnych i żre prąd maksymalny cały czas. Podniesienie prędkości przy określonym prądzie możliwe jest tylko przez zwiększenie napięcia. Pozostałe możliwości, to zwiększenie średnicy kół, lub wymiana silnika na inny, bądź zmiana przełożenia przy silniku zewnętrznym. Dla prędkości 40 - 45 km/h minimalna zalecana moc, to 500W, a nawet więcej. |
|
|
|
|
Mibars
kierownik Leń patentowany
Pomógł: 3 razy Dołączył: 10 Lis 2008 Posty: 382 Skąd: Nadarzyn k. W-wy
|
Wysłany: Nie 01 Cze, 2014
|
|
|
Widzę, że celujesz wysoko, w bardzo mocne, szybkie i drogie konstrukcje do jazdy po górach
Ad.1 Robią to tak, że rower kosztuje prawie $10.000, czyli ok 30.000 zł. Czyli 5000 zł więcej, niż najtańsza wersja nowego Forda Ka prosto z salonu Na to się składa mocny silnik, własna konstrukcja ramy, dobry osprzęt rowerowy + marża. Do tego w USA nie podaje się w cenie podatków, więc ten rower jest jeszcze o jakieś 5-10% droższy. ( u nas o 23%... Można zacząć doposażać naszego Forda Ka, czy tam Chevroleta Sparka ) Moc tego "roweru" to 4,5 kW, czyli 6 koni, więcej, niż niejeden skuter. Akumulator mieści 1,5 kWh energii... Co po szybkim przeliczeniu daje nie więcej, niż 20 minut jazdy z pełną prędkością Podawany zasięg 50 mil jest uzyskiwany przy bardziej rowerowych prędkościach.
Ad2. to jest samoróbka, autor podał orientacyjny koszt:
Bike $2000 electric setup $1500 design and machining 100 hrs x $60 per hour. Jak sam możesz zrobić projekt i wykonanie, albo przynajmniej za polskie stawki, to cena bedzie bardziej przystępna Widzę tam ogniwa modelarskie, dokładniej mało ogniw, więc to pewnie starcza na kilka minut jazdy z pełną mocą. Silnik tez potężny: 3 konie mechaniczne...
Ten drugi rower ma baterię 12 Ah i ciagnie ponad 100 Ah prądu. Lekko licząc 7 minut jazdy z pełną mocą
Ad3. Jest interesujące, ale czy opłacalne? A co do ładowarki: Gość wspomina moc: 60W. Pakiet 1 kWh ładujesz w przeciągu zaledwie ~17 godzin. W pełnym slońcu. Koszt takiego czegoś to ok 2000zł tak na marginesie
Ad4. Jak masz czas, wiedzę i możliwości to jak najbardziej. Każde ogniwo trzeba z osobna przetestować, potem zbudować gotową baterię. Prawdopodobnie najbardziej opłacalna opcja na mocny i lekki akumulator rowerowy, niestety zakup ogniw używanych, leżaków i innych drugiego sortu to loteria, plus proces jest czasochłonny...
Ad5. Zasięg 90 km? Tylko przy pedałowaniu, więc to nie jest rower 100% elektryczny (trzeba pedałować). To jest jednak zupełne innej klasy rower, niz te wcześniejsze, tylko wspomaganie i moc zaledwie 250W, jest też znacznie tańszy, ok 8000 zł.
Wszystkie wcześniejsze rowery mają akumulatory na bazie litu (lekkie, mocne, dość trwałe, ale i wymagąjace dużej troski), a tym masz ołowiowe... Duże, ciężkie, niezbyt trwałe, ale tanie i proste w obsłudze. Nie mają one zastosowania w rowerze o mocy paru kilowatów i cenie kilku - kilkunastu tysiącach złotych....
EDIT... O rany... Tyle pisałem, a to jest odkop starego tematu...
Odpowiadając na nowe pytanie to dużo wskazuje na to, że ogranicza cię nie prąd, a napięcie, im szybciej sinik się kręci, tym wyższego napięcia wymaga. Po prostu osiągasz wartość krytyczną przy której twoje obecne napięcie nie wystarcza na przezwyciężenie napięcia, jakie silnik sam indukuje pod wpływem obrotów |
_________________ No i jest |
|
|
|
|
leoxxx
stażysta leoxxx
Dołączył: 01 Cze 2014 Posty: 118 Skąd: Bydgoszcz
|
Wysłany: Nie 01 Cze, 2014
|
|
|
Czyli by pojechać szybciej musiałbym zwiększyć napięcie. Generalnie chodzi o to, że normalnie na zwykłym rowerze utrzymuję prędkość 32-35km/h. Dlatego moja myśl była taka, że dzięki elektrykowi pojadę szybciej w trybie 50/50. A tu czy pedałuje czy nie jadę 35 ;/
Ogólnie to taki:
http://www.oxygenbikes.pl...-city-2013.html |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Pon 02 Cze, 2014
|
|
|
Pojedziesz szybciej, jak będziesz szybciej pedałował, ale wtedy wspomagania już nie będzie, bo będziesz jechał szybciej, niż kręci silnik. Zwiększenie napięcia do 48V silnikowi raczej nie zaszkodzi, ale trzeba kontrolować wtedy jego temperaturę. Inna kwestia, to napięcie kontrolera i odcięcie. Lepiej wtedy zmienić kontroler na 48V |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|