|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Ładowarka Ultipower (lub inna) i akumulatory żelowe do wózka |
Autor |
Wiadomość |
Offka
początkujący
Dołączyła: 24 Sty 2015 Posty: 11 Skąd: Częstochowa
|
Wysłany: Czw 12 Lut, 2015 Ładowarka Ultipower (lub inna) i akumulatory żelowe do wózka
|
|
|
Witam,
Miałam problem z ładowarka do wózka inwalidzkiego.
Opisywałam sprawę w innym wątku, więc tu tylko dodam, że chodziło o to, iż ładowarka zawsze, bez względu na stan naładowania akumulatorów, ładowała je 12 godzin. Nie wskazuje też poziomu naładowania powyżej 80%, mimo że ma do tego przeznaczoną diodę.
Na pewno doładowuje jednak, bo napięcia są prawidłowe (po naładowaniu to ok. 27,2). Akumulatory żelowe oczywiście, 73 Ah (20h).
Ładowarka na gwarancji, ale serwis nie uznał reklamacji, stwierdził, że tak ma być i już.
Zostałam więc zmuszona do używania swojego starego wózka (gdy nowy się ładuje) i musiałam zakupić do niego ładowarkę (stara padła właśnie).
Pojemność akumulatorów w tym wózku to 33 Ah, mają one ok. 2 lat.
Ładowarka to UltiPower 24V 2A/4A/8A. Taka, a nie inna, bo po okresie gwarancji chciałam zastąpić nią ładowarkę do nowego wózka. No i mieć zapasową, jakby całkiem np. padła ta nowa.
Naładowałam starszy wózek, ale nieco niepokoją mnie napięcia.
Ładowarka podczas ładowania pokazała, że napięcie ładowania wynosi nawet 28,8V (czyli chyba prawidłowo), ale po odłączeniu ładowarki na akumulatorach było 26,4V.
W nowym wózku po rozłączeniu ładowarki było też było 26,6V.
Czy to nie za mało, skoro w moim nowym wózku ładowarka, którą reklamowałam, wyciągała ok. 27-27,2 V?
Czy to może szkodzić akumulatorom na dłuższą metę.
Prosze o szybką odpowiedź, od tych, co coś wiedza, bo mogę oddać jeszcze Ultipowera i szukać innej ładowarki.
Myślę o tej np. http://www.akumulatory-ze...ml#.VNzyPS4vvpU
Chyba że ktoś zna ładowarkę np. 24V 12A do żelowych z odpowiednią wtyczką MIC, 2 PIN-ową? |
|
|
|
|
gienek333
szef
Pomógł: 25 razy Wiek: 55 Dołączył: 26 Kwi 2013 Posty: 1338 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Czw 12 Lut, 2015
|
|
|
Jest to normalne zjawisko, że podczas końcowej fazy ładowania aku osiąga nawet do 30V, a po odłączeniu ładowarki spada do 26 z hakiem, a na drugi dzień (bez jazdy) to spadnie poniżej 26V. |
_________________ Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu. |
|
|
|
|
Offka
początkujący
Dołączyła: 24 Sty 2015 Posty: 11 Skąd: Częstochowa
|
Wysłany: Czw 12 Lut, 2015
|
|
|
gienek333 napisał/a: | Jest to normalne zjawisko, że podczas końcowej fazy ładowania aku osiąga nawet do 30V, a po odłączeniu ładowarki spada do 26 z hakiem, a na drugi dzień (bez jazdy) to spadnie poniżej 26V. |
A to 26,6V nie jest za mało do akumulatorów w pracy cyklicznej?
Bo gdzieś czytałam, że przy pracy tego typu po odłączeniu od ładowarki powinno być właśnie to 27-27,5V. |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Czw 12 Lut, 2015
|
|
|
Przy pracy cyklicznej akumulatory mogą się ładować nawet (w przypadku dwóch połączonych szeregowo) do 30V. Zależy od producenta akumulatora.
Po osiągnięciu tego napięcia ładowarka powinna się przełączyć w tryb podtrzymania i napięcie spada wtedy do 27,6V (mniej więcej, jako napięcie podtrzymania).
Po fizycznym odłączeniu ładowarki napięcie akumulatora może mieć 13V z małym haczykiem
Twoje 26,6V wydaje się normalne. Nowiutkie akumulatory mogą mieć nieco większe. Zależy to od stanu akumulatorów. |
|
|
|
|
Offka
początkujący
Dołączyła: 24 Sty 2015 Posty: 11 Skąd: Częstochowa
|
Wysłany: Czw 12 Lut, 2015
|
|
|
zeeltom napisał/a: | Przy pracy cyklicznej akumulatory mogą się ładować nawet (w przypadku dwóch połączonych szeregowo) do 30V. Zależy od producenta akumulatora.
Po osiągnięciu tego napięcia ładowarka powinna się przełączyć w tryb podtrzymania i napięcie spada wtedy do 27,6V (mniej więcej, jako napięcie podtrzymania).
Po fizycznym odłączeniu ładowarki napięcie akumulatora może mieć 13V z małym haczykiem
Twoje 26,6V wydaje się normalne. Nowiutkie akumulatory mogą mieć nieco większe. Zależy to od stanu akumulatorów. |
Czyli to 28,8V przy ładowaniu jest chyba jeszcze do zaakceptowania. Chyba
Potem, po jakimś teście (na wyświetlaczu wypisuje ładowarka TEST), jeśli jest wszystko ok, to jest jeszcze godzina (odlicza ta ładowarka od 60 min. do 0).
Wynika z anglojęzycznej instrukcji, że ona wtedy jeszcze coś doładowuje.
Stan akumulatorów tych od 26,6V bardzo dobry, nowe, zakupione z wózkiem w listopadzie.
Ale z tego rozumiem, że nie należy się martwić tym 26,6V i można ładowarkę zostawić.
Tylko jedno mnie jeszcze niepokoi. W instrukcji jest napisane, że należy zostawić ładowarkę na 12 lub 24 godziny (zależnie od temperatury otoczenia) po tym, jak pokaże się koniec na wyświetlaczu, bo ona wtedy jakoś jeszcze doładowuje.
Sprzedawca tłumaczył, że tylko gdy chcemy przechowywać akumulatory i mieć je na full naładowane lub zakonserwować.
Nie ma tego w instrukcji angielskiej (ale dorwałam manual ogólny do Ultipower) i nie wiem, czy sprzedawca uczciwy aby na pewno. Ma rację? Bo twierdzi, że większość ładowarek wieloetapowych ma coś takiego.
PS. Wiem, wiem... marudna ze mnie istota (kobieta , ale sami rozumiecie - o sprawność moich "zastępczych nóg" chodzi |
|
|
|
|
gienek333
szef
Pomógł: 25 razy Wiek: 55 Dołączył: 26 Kwi 2013 Posty: 1338 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Czw 12 Lut, 2015
|
|
|
To się nazywa ładowanie wyrównujące (czasem nazywane konserwującym) polega na naładowaniu do pełna wszystkich cel aku (12), a te które są naładowane delikatnie się grzeją, dlatego to trwa tak długo. W Twoim przypadku raz na miesiąc (ale można co dwa tygodnie, albo dwa miesiące), warto czasem robić, jak jest taka możliwość. |
_________________ Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu. |
|
|
|
|
Offka
początkujący
Dołączyła: 24 Sty 2015 Posty: 11 Skąd: Częstochowa
|
Wysłany: Pią 13 Lut, 2015
|
|
|
gienek333 napisał/a: | To się nazywa ładowanie wyrównujące (czasem nazywane konserwującym) polega na naładowaniu do pełna wszystkich cel aku (12), a te które są naładowane delikatnie się grzeją, dlatego to trwa tak długo. W Twoim przypadku raz na miesiąc (ale można co dwa tygodnie, albo dwa miesiące), warto czasem robić, jak jest taka możliwość. |
Z tym odstawieniem wózka może być problem, ale może coś wymyślę.
Z naszej rozmowy jednak taki wniosek, że ładowarka nic złego nie zrobi akumulatorom i nie będę jej musiała odsyłać.
PS. Wątku proszę nie zamykać, bo może ktoś coś jeszcze dopisze lub doradzi.
Za to, co już - dziękuję serdecznie. |
|
|
|
|
Offka
początkujący
Dołączyła: 24 Sty 2015 Posty: 11 Skąd: Częstochowa
|
Wysłany: Nie 01 Mar, 2015
|
|
|
Jeszcze jedno odkrycie. Firma produkująca mój wózek ogólnie dziwnie podaje dane o akumulatorach.
Zajrzeliśmy do nich wiec i okazuję się, że wg karty katalogowej to akumulator Eternity o pojemności 66 Ah (c5) 80 Ah (C20). Wg Meyry, czyli firmy od wózka to 65Ah (c5) 73 Ah (C20).
W karcie katalogowej zaś czytam:
IU Charging (IU ładowania - to rozumiem)
min 15% C5 max 40% C5
U 2,4 V na celę
IUI Charging
min. 15% C5 max. 40% C5
U 2,35V na celę
I 1,5% C5 przez max. 4 godziny
O co chodzi w tym drugim zapisie?
Czy dużym problemem będzie ładowanie tych akumulatorów ładowarką 8A, przy prawidłowym napięciu 14,4V? Czy może to powodować, że akumulatory będą szybciej się rozładowywać, będą niedoładowane lub będą miały krótszy czas życia? |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Nie 01 Mar, 2015
|
|
|
Typowo ładujesz prądem 1/10 pojemności akumulatora, która zazwyczaj jest podawana dla rozładowania prądem 20-to godzinnym. Dla aku 80Ah typowo ładujesz prądem 8A. Jeśli będzie 10A, to się też nic wielkiego nie stanie. Przy mniejszych prądach po prostu dłużej potrwa ładowanie.
Spokojnie, żele są bardziej odporne na błędy ładowania i rozładowania, niż lipo i pochodne
IU oznacza sposób ładowania: najpierw stałym prądem, później stałym napięciem i jest to do pracy cyklicznej.
IUI oznacza jak wyżej, tylko po naładowaniu jest podtrzymywany niewielki prąd doładowujący przy pracy buforowej. |
|
|
|
|
Offka
początkujący
Dołączyła: 24 Sty 2015 Posty: 11 Skąd: Częstochowa
|
Wysłany: Nie 01 Mar, 2015
|
|
|
zeeltom napisał/a: | Typowo ładujesz prądem 1/10 pojemności akumulatora, która zazwyczaj jest podawana dla rozładowania prądem 20-to godzinnym. Dla aku 80Ah typowo ładujesz prądem 8A. Jeśli będzie 10A, to się też nic wielkiego nie stanie. Przy mniejszych prądach po prostu dłużej potrwa ładowanie.
Spokojnie, żele są bardziej odporne na błędy ładowania i rozładowania, niż lipo i pochodne
IU oznacza sposób ładowania: najpierw stałym prądem, później stałym napięciem i jest to do pracy cyklicznej.
IUI oznacza jak wyżej, tylko po naładowaniu jest podtrzymywany niewielki prąd doładowujący przy pracy buforowej. |
Czyli chyba wszystko jasne.
I tak ta słabsza Ultipower 8A ładuje mi szybciej niż oryginalna 12 A (ta ma ustawiony czas na sztywno, zawsze jest 12 godzin i nie ma nawet wskaźnika, że już jest np. 80%, bo on się nigdy nie zapala, wg serwisu wszystko jest ok z nią oczywiście).
Dziękuję za pomoc. |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|