|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Oznaczenia pinów na PCB sterowników |
Autor |
Wiadomość |
sietaz
prezes
Pomógł: 12 razy Dołączył: 20 Maj 2014 Posty: 919 Skąd: warszawa
|
Wysłany: Śro 14 Sty, 2015
|
|
|
To na pewno sunwin - też go mam i oznaczenia pinów są zupełnie inne |
_________________ Jeżdżę na: Voyager I
Niech moc będzie z wami |
|
|
|
|
maro2383
młodzik
Wiek: 40 Dołączył: 18 Cze 2014 Posty: 81 Skąd: Bytom
|
Wysłany: Śro 14 Sty, 2015
|
|
|
Tak, 60V 1500W. Widocznie różnie oznaczają... |
|
|
|
|
Natanoj
kierownik
Pomógł: 3 razy Dołączył: 31 Mar 2006 Posty: 314 Skąd: Małopolskie
|
Wysłany: Śro 11 Lut, 2015
|
|
|
W sumie wątek jest bardziej informacyjny niż służący do rozwiązywania problemów, ale myślę że podpasuje i może się jeszcze przydać.
Dzięki forum dowiedziałem się już jakie kabelki mam wyprowadzone. Teraz nadeszła kolej by zajrzeć głębiej i dowiedzieć się co jeszcze fajnego mam w sterowniku. Największym problemem jest dla mnie PAS - wystarczy jedno muśnięcie korby i silnik dostaje pełną prędkość, nie muszę chyba tłumaczyć że w mieście roweru tak używać się nie da.
Chcąc więc zachować przepisowość i przede wszystkim własne zdrowie muszę znaleźć jakieś piny od ogranicznika prędkości - niestety producent zapomniał dolutować kabelków. Nie zapomniał natomiast dolutować przewodu do hamowania silnikiem (ABS) co bardzo mi się przydaje w silniku przekładniowym.
Więc do rzeczy - sterownik Micro12Brushless Controller model G-C1236 (jak na tej stronie). Zdjęcie z moimi opisami w załączniku. Dla ułatwienia podaje rozpiskę:
A, B, C - fazy silnika
W, V, U - halle
D-, D+ - zasilanie z akumulatora
L - plus z akumulatora po włączniku
ABS - hamowanie silnikiem
HH, HL - sygnał z klamek hamulcowych (stan niski bądź wysoki)
COL - czujka sygnały z PAS
SP - czujka sygnału z manetki
US - meter wire (na zdjęciu wkradł się błąd - muszę to kiedyś podpiąć pod oscyloskop)
12/6 - pewności nie mam, ale chyba przełącznik kątów dla różnych typów silnika (120*/60*)
Oznaczenia, których wyjaśnienia których szukam:
HM -przy hallach
LD1, LD2, LD3, LD4 - może to jest to upragnione ograniczenie prędkości?
SM - ?
DSP - to pod jakiś inny rodzaj manetki?
XS+ - ?
YK - ?
Z/F - ?
MSP - przy hamulcach
HBO - ?
LBO - ?
RO1 - może miejsce na zewnętrzny bocznik?
RO2 - może miejsce na zewnętrzny bocznik?
Bardzo proszę o pomoc, mogą być zarówno o gotowe odpowiedzi jak i podpowiedzi by np. coś zmierzyć czy jak coś sprawdzić
Sterownik G-C1236_48.jpg Opis pinów sterownika |
Pobierz Plik ściągnięto 797 raz(y) 99,5 KB |
|
|
|
|
|
sietaz
prezes
Pomógł: 12 razy Dołączył: 20 Maj 2014 Posty: 919 Skąd: warszawa
|
Wysłany: Śro 11 Lut, 2015
|
|
|
U mnie 120/60 spięte z masą to samonauka. XS to ograniczenie do 25 km/h - musiałbym zajrzeć czy też do masy się spina |
_________________ Jeżdżę na: Voyager I
Niech moc będzie z wami |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Śro 11 Lut, 2015
|
|
|
DSP, to nie coś od wyświetlacza ze stopniami wspomagania? |
|
|
|
|
Natanoj
kierownik
Pomógł: 3 razy Dołączył: 31 Mar 2006 Posty: 314 Skąd: Małopolskie
|
Wysłany: Pią 13 Lut, 2015
|
|
|
Dziękuję bardzo za odpowiedzi. Dziś usiadłem to testów. Po bliższemu przyjrzeniu się pcb, widać miejsce na zwory do masy przy pinach: XS+. 12/6, Z/F, MSP, ABS. Po sprawdzeniu:
XS+ - faktycznie upragnione ograniczenie prędkości! Dzięki sietaz!
12/6 - samonauka - kręci sobie silnikiem - rozumiem że dopasowuje kolejność halli?
Z/F oraz MSP sprawdzałem, ale nie widzę żadnej różnicy w jakimkolwiek działaniu.
Sprawdziłem też:
US - meter wire - faktycznie licznik prędkości (nie podpinałem pod oscyloskop, ale miernik TRMS). Napięcie rośnie i przy max wychylonej manetce pokazuje połowę napięcia zasilania - obstawiam więc przebieg prostokątny z wypełnieniem 50%. Po założeniu zworki z ograniczeniem napięcie na tym pinie jest odpowiednio mniejsze . Chyba wykorzystam tę opcję by mieć pomiar prędkości obu kół - przód z licznika tył z tego przewodu. Przy okazji to dodatkowa opcja do komputerka rowerowego pomiar prędkości obu kół i zapobieganie poślizgom w zimie .
Dzięki pomiarowi prędkości zauważyłem też, że mam jakby 2 stopnie wspomagania PAS - dość szybko i na maksa, w zależności od szybkości kręcenia korbami.
HBO, LBO - cały czas ok. 5V
SM - napięcie rośnie od zera do 0,7V wraz z wychyleniem manetki, przy max wychyleniu 0,25V
DSP - napięcie rośnie od 4,7V do 7V wraz z wychyleniem manetki, przy max wychyleniu 4,8 V
R01 - jest połączony z masą
Macie jakieś pomysły co do tych wolnych pinów.
P.S. Fajnie że w sterowniku jest migająca czerwona dioda - zaraz widać czy włączony czy nie. |
|
|
|
|
Adam Wysokiński
szef
Pomógł: 36 razy Dołączył: 30 Mar 2008 Posty: 1658 Skąd: Warszawa (okolice)
|
Wysłany: Pią 13 Lut, 2015
|
|
|
Natanoj napisał/a: | P.S. Fajnie że w sterowniku jest migająca czerwona dioda - zaraz widać czy włączony czy nie. |
Ta dioda miga cyklicznie jak jest wszystko ok, a jak jest awaria to podaje błyskami jakiś kod błędu. |
|
|
|
|
GORO35
początkujący
Dołączył: 21 Maj 2015 Posty: 13 Skąd: Skrzyszów
|
Wysłany: Czw 04 Cze, 2015
|
|
|
Fajny temat, ale nadal nie rozpracowałem do końca mojego sterownika. Może ktoś wie czy na płytce jest wyprowadzenie na Pas i które to regulacja mocy wspomagania. Mam wyprowadzenie z CDL i nie wiem do czego służy. Możliwe, że mój sterownik nie posiada tych funkcji.
Zdjęcie189.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 983 raz(y) 926,27 KB |
|
|
|
|
|
tkoko
prezes
Pomógł: 19 razy Dołączył: 26 Lut 2015 Posty: 684 Skąd: Czechowice-Dz
|
Wysłany: Czw 04 Cze, 2015
|
|
|
Pokaż wtyczki łatwiej będzie o odpowiedź. Jeżeli masz dwie takie same wtyczki z 3 żyłami (jak ta częściowo widoczna na zdjęciu) to prawdopodobnie jedna będzie do PAS,a a druga do manetki. |
|
|
|
|
GORO35
początkujący
Dołączył: 21 Maj 2015 Posty: 13 Skąd: Skrzyszów
|
Wysłany: Czw 04 Cze, 2015
|
|
|
Właśnie, że wtyczka jest tylko jedna potrójna. Sterownik jest do skutera i nie ma przylutowanych kabelków do Pas, więc muszę rozpracować go w środku. |
|
|
|
|
tkoko
prezes
Pomógł: 19 razy Dołączył: 26 Lut 2015 Posty: 684 Skąd: Czechowice-Dz
|
Wysłany: Czw 04 Cze, 2015
|
|
|
Teoretycznie wg schematu z załącznika powinno to bez problemu działać z LED'owym sterowaniem.
ControlleranschlussE.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 958 raz(y) 71,65 KB |
|
|
|
|
|
Adam Wysokiński
szef
Pomógł: 36 razy Dołączył: 30 Mar 2008 Posty: 1658 Skąd: Warszawa (okolice)
|
Wysłany: Czw 04 Cze, 2015
|
|
|
Są opisy wyprowadzeń więc wystarczy porównać z płytką. Jak nie ma wyprowadzonego potrójnego kabelka do pas ( bo faktycznie po co to w skuterze) to trzeba odszukać ten co wchodzi sygnał a pozostałe 2 to + 5V i masa. Kolega GORO35 dał zdjęcie płytki ale nie widać tam wszystkich wyprowadzeń na płytce. Poza tym raczej nie każdy producent, w każdym sterowniku, daje wszystkie funkcje. |
|
|
|
|
mrgiver
młodzik
Pomógł: 2 razy Dołączył: 02 Mar 2012 Posty: 74
|
Wysłany: Wto 09 Cze, 2015
|
|
|
Panowie, z ciekawości, jaki procesor (mikrokontroler znaczy się) jest wykorzystany w sterownikach, które rozpracowujecie?
Jest może jakiś popularny, żeby we własnym zakresie np. soft zmienić? |
|
|
|
|
glebor
Zasłużony dla zlotu EV
Pomógł: 6 razy Dołączył: 10 Lis 2014 Posty: 1333 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Nie 13 Mar, 2016
|
|
|
hej, może warto by w tym temacie opisać jeszcze takie bardziej zaawansowane funkcje oprócz pinów, bo to też się bardzo przydaje:
Szczególnie brake low i brake high czym to się różni, jest jeszcze coś takiego jak cruise on/off
oraz E-ABS w niektórych sterownikach i zastanawiam się do czego to służy? |
|
|
|
|
Szwagier
prezes
Pomógł: 9 razy Dołączył: 15 Lis 2015 Posty: 733 Skąd: Ostrów Mazowiecka
|
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|