|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Amortyzator rowerowy. Po co. Jaki i za ile. Jak dbać. |
Autor |
Wiadomość |
scale
młodzik born to vertride
Pomógł: 1 raz Dołączył: 02 Lis 2014 Posty: 79 Skąd: górny śląsk
|
Wysłany: Pią 04 Wrz, 2015
|
|
|
jaką masz ramę? |
|
|
|
|
MarkooMM
początkujący
Dołączył: 25 Sie 2015 Posty: 16 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Pią 04 Wrz, 2015
|
|
|
No nie mam, zaczynam poszukiwać |
|
|
|
|
atomek1000
szef
Pomógł: 48 razy Dołączył: 08 Lis 2014 Posty: 1902 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Pią 04 Wrz, 2015
|
|
|
Amortyzator kostki raczej nie wybierze tylko lekko większe nierówności. Tu pomoże jedynie większy balon. |
|
|
|
|
MarkooMM
początkujący
Dołączył: 25 Sie 2015 Posty: 16 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Pią 04 Wrz, 2015
|
|
|
Może nie kostkę, tak bezpośrednio, lecz asfalt taki z łatkami robionymi od łopaty coś w ten deseń, w każdym razie nie na wertepy typu korzenie itp... |
|
|
|
|
scale
młodzik born to vertride
Pomógł: 1 raz Dołączył: 02 Lis 2014 Posty: 79 Skąd: górny śląsk
|
Wysłany: Pią 04 Wrz, 2015
|
|
|
atomek1000 napisał/a: | Amortyzator kostki raczej nie wybierze tylko lekko większe nierówności. Tu pomoże jedynie większy balon. |
Są amortyzatory, które wybierają nawet przysłowiowe liście, jak chociażby Bos Deville, Rock Shox Pike RTC3, czy starsze modele Marzocchi (66), ale takie ustawienie amortyzatora ma też swoje wady jak np. nurkowanie podczas hamowania. Duży balon opony wiele nie tłumi jeśli w oponie panuje wysokie ciśnienie |
|
|
|
|
Freerider
kierownik
Pomógł: 3 razy Wiek: 27 Dołączył: 29 Lis 2014 Posty: 320 Skąd: Królików
|
Wysłany: Pią 04 Wrz, 2015
|
|
|
scale napisał/a: | nurkowanie podczas hamowania | Ustawienie wolnej kompresji załatwia sprawę, ale znów amorek lubi dobić przy niskim ciśnieniu/miękkiej sprężynie.
MarkooMM napisał/a: | No nie mam, zaczynam poszukiwać | Jeśli zależy na czułości a nie skoku to należy omijać ramy typu monopivot, skupić się na takich o bardzo małym przełożeniu, im mniejsze tym zawieszenie jest czulsze a skok mniejszy. Albo zrobić coś w stylu super miękkiego bujacza, 200mm skoku i miękka sprężyna, 45% sagu. Są amorki dla ludzi którzy tyłkiem wyczuwają czy ich rower właśnie przejechał po karcie kredytowej czy karcie do pokera. Ale to nie tanie rzeczy są. Na początek rama, VPP (virtual pivot point) dają radę, pchają to teraz wszędzie gdzie się da. |
|
|
|
|
scale
młodzik born to vertride
Pomógł: 1 raz Dołączył: 02 Lis 2014 Posty: 79 Skąd: górny śląsk
|
Wysłany: Sob 05 Wrz, 2015
|
|
|
Freerider napisał/a: | scale napisał/a: | nurkowanie podczas hamowania | Ustawienie wolnej kompresji załatwia sprawę,
| I znacząco upośledzi jego czułość na niewielkie nierówności (nawet w BOSie) |
|
|
|
|
Freerider
kierownik
Pomógł: 3 razy Wiek: 27 Dołączył: 29 Lis 2014 Posty: 320 Skąd: Królików
|
Wysłany: Nie 06 Wrz, 2015
|
|
|
scale napisał/a: | I znacząco upośledzi jego czułość na niewielkie nierówności (nawet w BOSie) |
No tu masz rację, ogólnie z wolną kompresją nie można przeginać, przy hamowaniu awaryjnym/hamowaniu po przejechaniu przeszkody, gdy amorek jest wbity powyżej 50% lub więcej skoku to na cholerkę ona w ogóle? Tak samo z magicznym Pro pedal czyli "antybujakiem" w damperach, ludzie się tak cieszą że nie buja, ale nie patrzą na to że zawieszenie wybiera tylko krawężniki. Nie chcesz bujania? Dawaj na sztywne ht. Gdy siedzimy i pedałujemy równo + mamy ramę nową w której postarali się o linię łańcucha (kto się interesuje to wie o co chodzi) to i tak nie ma prawa bujać bo łańcuch nie będzie ciągnął wahacza w górę/dół ani upośledzał jego pracy. Gdy wstaniemy i będziemy pedałować to robimy to bardziej własnym ciężarem, zawieszenie będzie się uginać i koniec, bo to nie przez łańcuch tylko przez nasz ciężar, systemy typu PP (Pro pedal) moim zdaniem upośledzą jedynie pracę zawieszenia, SC (slow compression/wolna kompresja) jest spoko ale przy małych wartościach np gdy powoli zaczynamy hamować (przód) amorek nie nurkuje, ale gdy najedziemy na przeszkodę ugnie się on normalnie bo dzieje się to "szybciej". Tak samo najazd na bandę, amorek nie powinien się za bardzo ugiąć chyba że wejdziemy pod takim kątem że w nią jakby uderzymy (nie wiem jak to zobrazować). Zawieszenie to skomplikowana rzecz...Wszystkie ustawienia dobiera się pod siebie i koniec. Najczęściej ludzie narzekają na zbyt ospałe/mało czułe zawieszenie a po prostu źle dobierają parametry, robią to zgodnie z magicznymi tabelkami zamiast przejechać się i ustawić pod siebie. Za duże ciśnienie/twarda sprężyna = nie wykorzystanie pełnego skoku, za twardy amortyzator = mała czułość. Za niskie ciśnienie/miękka sprężyna = dobijanie na byle czym, gigantyczny sag a przy AIR amortyzator może nawet nie wysuwać się do pełnego skoku (np: skok 100mm a golenie wysunięte na 80mm). Za duże tłumienie powrotu = gubienie skoku po każdej przeszkodzie. Za małe tłumienie powrotu = amorek odbija jak dzik i tak na prawdę nie amortyzuje, naszym nadgarstkom i ramie dostaje się tak samo jak na sztywniaku. Za duża wartość wolnej kompresji = upośledzenie skoku, za mała wartość = nurkowanie nawet przy lekkim hamowaniu czy też przechyleniu się do przodu podczas podciągania przedniego koła. O ramach to na trzeźwo nawet nie próbuje rozmawiać (xD ) , systemów jest kilka i ciągle próbują nam wepchnąć nowe, VPP czyli wirtualny punkt obrotu, czterozawias (fsr u Specialized), I-drive (Independent Drivetrain) wykorzystujące układ BB link, no i oczywiście znany i lubiany jednozawias czyli wszystkie ramy do elektryków (Vector, Stealth bomber itp). To skrócona wersja... Ps: Tyle napisałem i gdy kliknąłem "Wyślij" wywaliło "Musisz wpisać wiadomość przed wysłaniem" i odświeżyło stronę.
O jeszcze takie fajne obrazki znalazłem.
|
|
|
|
|
pastek5
kierownik Rowery elektryczne
Pomógł: 2 razy Dołączył: 14 Lut 2016 Posty: 306 Skąd: Żywiec
|
Wysłany: Wto 18 Paź, 2016
|
|
|
Nie wiem czy to dobre miejsce na takie info, ale...
Mianowicie jeżeli jest ktoś na etapie poszukiwania amortyzatorów dwu-półkowych to z całego serca odradzam tą aukcję http://allegro.pl/show_item.php?item=6558557661. Na zdjęciach nie widać, lecz górna goleń ma zdartą dość mocno powłokę teflonową , nie do odratowania . Pozdrawiam Was
Ps. Po interwencji Użytkownik obiecał poprawić opis aukcji :] |
_________________ Budowa rowerów elektrycznych,akumulatorów, konwersję rowerów na elektryczne, skrzynki na akumulator, serwis,- PasterTech
https://www.facebook.com/pasterbajk\
http://pasterbajk.pl/ |
|
|
|
|
Tomas
szef
Pomógł: 20 razy Wiek: 42 Dołączył: 23 Mar 2015 Posty: 1740 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Śro 19 Paź, 2016
|
|
|
Freerider, ciekawe info. Który z tych systemów zawiechy najlepiej wybiera małe nierówności tzn jest najbardziej komfortowy ? |
|
|
|
|
Elektrotonus
prezes Łukasz R
Pomógł: 17 razy Wiek: 47 Dołączył: 17 Lip 2016 Posty: 820 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Czw 20 Paź, 2016
|
|
|
Właśnie zastanawiam się nad wyborem amortyzatora do roweru 26 cali. Generalnie nie chce czegoś za 1000 zł. Mam staruszka Cappa RST, zależy mi na komforcie wybierania podczas jazdy po lekkim terenie czy dziurach w mieście. Słyszałem, że do ebików są polecane amorki nie powietrzne, gdyż przy temperaturach poniżej 5 stopni siadają. Możecie coś zasugerować z używanych do 600 zł lub nowych w tej cenie ? |
|
|
|
|
Mark
początkujący
Wiek: 27 Dołączył: 09 Paź 2016 Posty: 10 Skąd: Bielsko-Biała
|
Wysłany: Czw 20 Paź, 2016
|
|
|
Jaką masz ramę? |
|
|
|
|
pastek5
kierownik Rowery elektryczne
Pomógł: 2 razy Dołączył: 14 Lut 2016 Posty: 306 Skąd: Żywiec
|
Wysłany: Czw 20 Paź, 2016
|
|
|
Do ciężkiego roweru typu np Falcon należy stosować zawieszenie z górnej półki. Życie jest jedno |
_________________ Budowa rowerów elektrycznych,akumulatorów, konwersję rowerów na elektryczne, skrzynki na akumulator, serwis,- PasterTech
https://www.facebook.com/pasterbajk\
http://pasterbajk.pl/ |
|
|
|
|
Elektrotonus
prezes Łukasz R
Pomógł: 17 razy Wiek: 47 Dołączył: 17 Lip 2016 Posty: 820 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Sob 22 Paź, 2016
|
|
|
Mark napisał/a: | Jaką masz ramę? |
Taką
Szanowni Forumowicze
Bardzo proszę o porady jaki amortyzator do roweru 26 cali miejsko - turystycznego z opcją wyjazdu w lekki teren. Raidon, Bomber, Epicon , Reba ? Część osób mówi o potrzebie serwisowania, inni, że serwis niektórych jest drogi, trudny etc.
Nie wiem w co celować - dlatego liczę na Wasze doświadczenia i pomoc.
rama_merida.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 374 raz(y) 540,35 KB |
|
|
|
|
|
Elektrotonus
prezes Łukasz R
Pomógł: 17 razy Wiek: 47 Dołączył: 17 Lip 2016 Posty: 820 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Wto 01 Lis, 2016
|
|
|
.. nikt nie ma pomysłu na dobór amorka do roweru ? Może spytam inaczej, jakich używacie w swoich ebikach z kołami 26 cali ? |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|