Silnik bionx czy to ma szanse się udać? |
Autor |
Wiadomość |
glebor
Zasłużony dla zlotu EV
Pomógł: 6 razy Dołączył: 10 Lis 2014 Posty: 1334 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Sob 01 Sie, 2015 Silnik bionx czy to ma szanse się udać?
|
|
|
Hej. Chciałbym się dowiedzieć coś konkretniej o silnikach BIONX, może ktoś przerabiał ten temat.
Przerabiałem już kilka silników ze zintegrowanymi sterownikami min. Sparta, TranzX, ale cały czas to nie co.
Patrzę, że nine continent, który posiadam 9x7 ma chyba 7 zespołów 3 fazowych oplotu.
Natomiast silnik bionx który znalazłem dysponuje trochę mniejszą mocą niż continent, ale ma podobne zwojenie tj 8 zespołów 3 fazowych, czyli chyba można powiedzieć, że jest to odpowiednik continenta 8x8
Pomiędzy tymi silnikami jest około 600zł różnicy uwzględniając zaplot - ponieważ bionxa można kupić za 200zł z przesyłką zapleciony w obręcz 26" z wolnobiegiem. natomiast continent z robotą i częściami wychodzi około 8-9 stów.
Jeżeli chodzi o rowery napędzane systemem bionx to są one bardzo drogie ich nowe silniki również ceną nie ustępują NC, więc może warto wypróbować?
Przerabiając spartę ion na napięcie 36V ze sterownikiem infineon 36V 27A silnik trchę się grzał i mimo wszystko brał więcej prądu niż NC, pomimo większej liczby zespołów trójfazwych. Zapewne wynika to z prawa ohma i rezystancji fazowych oraz większego natężenia, do którego ten silnik jest nieprzystosowany. Myślę, że kolejnym czynnikiem są magnesy stałe w obręczy, które są odpowiedniej siły do 4x mniejszej mocy i nawet jeżeli na uzwojeniach wytworzę siłę elektromotoryczną 4x większą, to magnesy stałe nie będą w stanie odepchnąć tego wirnika z odpowiednią siłą. Natomiast, gdy sparta się rozbujała pobór prądu spadł do normalnego poziomu, jednak, żeby to ruszyć ewidentnie silnik brał więcej prądu niż jakikolwiek inny.
Zastanawiam się jak będzie z bionxem, bo ludzie podkręcają te silniki na oryginalnych modułowych częściach i są w miarę zadowoleni. Ja myślałem, żeby potanić koszty:
ma ktoś jakieś doświadczenie z tymi silnikami?
Ciekawy jestem jakie to ma szanse powodzenia i czy dużo słabiej będzie ciągnąć niz continent? Średnica silnika jest większa niż sparty, więc moment tez powinien być trochę lepszy.
uwględniamy sterownik ten co w temacie, czyli infineon 36-48V 27A (1100=1300w) Wiadomo, że przy 50A, to nie ma porównania i NC odleci, ale bardziej zależy mi pod kątem ekonomii jazdy i małego złużycia energii na tym sterowniku lub nawet trochę słabszym. Dajny na to prędkość max do 40km/h |
|
|
|
|
przenikanie
Zasłużony dla zlotu EV
Pomógł: 2 razy Dołączył: 23 Gru 2013 Posty: 392 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Sob 01 Sie, 2015
|
|
|
Właśnie, jeździ ktoś na tym silniku? Też byłbym ciekaw, jak się sprawuje w konkretnym sprzęcie |
_________________ Hase Kettwiesel 60V/2kW
Hase Lepus 48V/0.5kW |
|
|
|
|
tomson
prezes TOMSON
Pomógł: 4 razy Wiek: 47 Dołączył: 15 Lut 2009 Posty: 649 Skąd: Otwock_EŁK
|
Wysłany: Pon 24 Sie, 2015
|
|
|
Właśnie mam rozdłubany bionx 250HT
silnik ma 24 zęby stojana i 22 bieguny na wirniku i nie ma wypełnienia 100% magnesami.
Uzwojenie jest nawinięte podwójnym drutem 0.7mm.
Cewki jednej fazy są połączone szeregowo równolegle także wychodzi 4 x 0.7mm a to już nie jest źle.Stojan ma szerokość 25mm .
Mocowanie ośki w stojanie jest bardzo delikatne w tym silniku a i sama ośka jest też masowo wyżyłowana |
_________________ pozdr
Tomek |
|
|
|
|
przenikanie
Zasłużony dla zlotu EV
Pomógł: 2 razy Dołączył: 23 Gru 2013 Posty: 392 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Wto 25 Sie, 2015
|
|
|
tomson napisał/a: | Właśnie mam rozdłubany bionx 250HT
silnik ma 24 zęby stojana i 22 bieguny na wirniku i nie ma wypełnienia 100% magnesami.
Uzwojenie jest nawinięte podwójnym drutem 0.7mm.
Cewki jednej fazy są połączone szeregowo równolegle także wychodzi 4 x 0.7mm a to już nie jest źle.Stojan ma szerokość 25mm .
Mocowanie ośki w stojanie jest bardzo delikatne w tym silniku a i sama ośka jest też masowo wyżyłowana |
Bardzo jestem ciekawy jak się zachowa w rowerze. Jakie RPM na jakich napieciach i jak moc |
_________________ Hase Kettwiesel 60V/2kW
Hase Lepus 48V/0.5kW |
|
|
|
|
tomson
prezes TOMSON
Pomógł: 4 razy Wiek: 47 Dołączył: 15 Lut 2009 Posty: 649 Skąd: Otwock_EŁK
|
Wysłany: Nie 30 Sie, 2015
|
|
|
Przewody już przylutowane i wyprowadzone z silnika .
Zostało złożyć silnik i odnowa za szprychować koło
|
_________________ pozdr
Tomek |
|
|
|
|
przenikanie
Zasłużony dla zlotu EV
Pomógł: 2 razy Dołączył: 23 Gru 2013 Posty: 392 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Nie 30 Sie, 2015
|
|
|
Też bionx czeka od pewnego czasu rozebrany i pomierzony, ale ponieważ chwilowo liczba silników jest równa liczbie rowerów, to czeka na nowy rower, więc się nie pali. Tym bardziej czekam na wyniki testów z jazdy, żeby mieć większą motywację do skręcenia go i założenia. |
_________________ Hase Kettwiesel 60V/2kW
Hase Lepus 48V/0.5kW |
|
|
|
|
henry
stażysta
Dołączył: 14 Paź 2014 Posty: 150 Skąd: lubelskie
|
Wysłany: Nie 06 Wrz, 2015
|
|
|
mam prośbę, jak kolega rozbierał ten silnik oraz czy podczas kręcenia samym kołem są opory lub koło szybciej zwalnia???
czy dobrze się domyślam że pod gwiazda 6-kątną znajdują się śrubeczki?? |
|
|
|
|
glebor
Zasłużony dla zlotu EV
Pomógł: 6 razy Dołączył: 10 Lis 2014 Posty: 1334 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Pon 07 Wrz, 2015
|
|
|
No niestety panowie, skończyłem dzisiaj robić bionxa. Dałem mu sterownik infineon 27A na 36V, aby jakoś się zbierał - moc 1300W.
Jadę sobie pod próg zwalniający no i przejechałem dodaję gazu i słuszę HRRR i koniec jazdy.
Rozbieram silnik patrzę i osłupiałem:
http://przeklej.org/file/...0907.123704.jpg
Pourywały się przewody, ponieważ pękł aluminiowy korpus trzymający uzwojenie sztywno z osią, w skutek czego pourywały się kable i koniec jazdy - silnik na złom, ale chociaż felga i wolnobieg zostały. Na 2,5KW to jest marzenie, żeby zrobić z tego continenta.
W silniku były wprasowywane nowe łożyska na prasie hydraulicznej, potem wprasowywana oś żeby wszystko było dobrze. Robiłem kilka silników i nawet sparta jeździła dobrze, a tutaj zong
|
|
|
|
|
Yin
prezes
Pomógł: 9 razy Dołączył: 24 Lut 2014 Posty: 805 Skąd: Katowice
|
Wysłany: Wto 08 Wrz, 2015
|
|
|
Kurczę szkoda pracy i silnika.. Ale z drugiej strony zdobyte doświadczenie - bezcenne |
|
|
|
|
Adam Wysokiński
szef
Pomógł: 36 razy Dołączył: 30 Mar 2008 Posty: 1658 Skąd: Warszawa (okolice)
|
Wysłany: Wto 08 Wrz, 2015
|
|
|
Jak coś pęknie to na złom? Spawaj to. Ja bym się nie zastanawiał. |
|
|
|
|
toft
szef Pan kierowca
Pomógł: 10 razy Dołączył: 22 Mar 2010 Posty: 1756 Skąd: Gliwice
|
|
|
|
|
glebor
Zasłużony dla zlotu EV
Pomógł: 6 razy Dołączył: 10 Lis 2014 Posty: 1334 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Wto 08 Wrz, 2015
|
|
|
Doświadczenie zdobyte zawsze się przyda
Zastanawiam się, czy opłaca się spawać. Nie mam argonu do migusia ani drutu do alu, silnik kosztował 170zł. została felga i wolnobieg sprawny. Strata jakieś 100zł, za silnik może jeszcze 20zł odzyska się z miedzi kupię chyba jakiś inny i sprubuję jeszcze raz. Są tranzx'y na tej samej zasadzie robione też tanie jak barszcz jeżeli mają chociaż "rowkowane" ośki, to na pewno będą lepsze niż ten bionx. |
|
|
|
|
maniekrox
prezes maniekrox
Pomógł: 22 razy Dołączył: 26 Sie 2014 Posty: 909 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Wto 08 Wrz, 2015
|
|
|
Ja mam nawet takiego tranzx'a na sprzedaż;) |
|
|
|
|
glebor
Zasłużony dla zlotu EV
Pomógł: 6 razy Dołączył: 10 Lis 2014 Posty: 1334 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Śro 09 Wrz, 2015
|
|
|
A jak myślicie, loctite by to złapał na tyle, że by posłużyło? głównie chodzi o temperaturę bo poxipol przy 80st. puszcza wiem z doświadczenia. Na osi potrafi być więcej niż 80 czasami... |
|
|
|
|
henry
stażysta
Dołączył: 14 Paź 2014 Posty: 150 Skąd: lubelskie
|
Wysłany: Śro 09 Wrz, 2015
|
|
|
czy mógłby się któryś z kolegów odnieść do mojego pytania? |
|
|
|
|
|