Elektryczny Longboard - deska z napędem BLDC 2x1.5kW |
Autor |
Wiadomość |
IdeaTB
młodzik
Wiek: 52 Dołączył: 05 Lut 2014 Posty: 51 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Wto 29 Wrz, 2015 Elektryczny Longboard - deska z napędem BLDC 2x1.5kW
|
|
|
Witam,
Chciałbym zaprezentować mój nowy projekt deski (Longbord) z napędem elektrycznym. Na razie pojazd jest na etapie projektu ale mam już 90% podzespołów więc zakładam że przed końcem tego roku pojazd będzie miał swoją premierę
Zazwyczaj nie chwalę się wynalazkami które są na etapie projektu ale że dużego doświadczenia z pojazdami elektrycznymi nie mam (zbudowałem raptem jedną zdalnie sterowaną platformę 4x4 z silnikami DC 4x250W/24V i parę multicopterów z silnikami BLDC ale to inne wynalazki więc coś tam kumam ale wszechwiedzący nie jestem) w związku z powyższym chciałem podzielić się projektem aby posłuchać opinii doświadczonych konstruktorów. Będę się na bieżąco dzielił informacjami z budowy pojazdu. Na razie jest projekt do którego drukuje kolejne prototypy poszczególnych podzespołów czekając na brakujące klocki tej układanki.
Założenia:
Prędkość - 35-40km/h
Zasilanie modułowe do 4 modułów jeden moduł LiPo 5Ah/6S (24V)
Zasięg 20-25km (maksymalnie 40-50km przy zastosowaniu 4 modułów)
Pokonywanie wzniesień - 25°
Baza to DECK SantaFe City Cruiser (taką mam wiec taką wykorzystuje)
Silniki 2 x Turnigy Aerodrive SK3 - 5055-280kv 1510W
Napęd - tylne 2 koła
Przeniesienie napędu - paskiem HTD5M 15mm
Zasilanie LiPo 4 x 5Ah/3S
Sterowanie - Samochodowa aparatura modelarska 2.4Ghz
Jako że posiadam drukarkę 3D to planuję ja wykorzystać do wykonania
- Kół pasowych zębatych do kół tylnych
- Mocowania silników
- Obudowy sterowników
- Obudów akumulatorów
Zapewne usłyszę sceptyczne opnie na temat wydruku kół pasowych ale widziałem takie koła na ebay(u) i czytałem pozytywne opinie na ich temat, jak bede miał z nimi problem to najwyżej zastąpie te elementy gotowymi kołami. Bardziej obawiam się elementów mocowania silników, idealnie było by wyfrezować je z aluminium.
Jakieś uwagi? Sugestie?
Projekt z 2 modułami zasilającymi (2 szt 5Ah/6S), zakładam możliwości zamontowania do 4 sztuk (więcej nie wejdzie )
Deseczka do przeróbki
|
Ostatnio zmieniony przez IdeaTB Śro 30 Wrz, 2015, w całości zmieniany 3 razy |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Wto 29 Wrz, 2015
|
|
|
Ale super |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
atomek1000
szef
Pomógł: 48 razy Dołączył: 08 Lis 2014 Posty: 1902 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Wto 29 Wrz, 2015
|
|
|
Pewnie sporo czytales na ten temat juz ale widzialem projekt takiej super deski i autor zmagał sie z kłopotami uginania deski. W sensie pod wplywem naprężeń pekaly mu te obudowy na aku a nawet chcial wbudowac je w sama deske wycinajac czesc drewna i tez nie udalo mu sie doprowadzic tego do uzywalnosci.
Wiec wez pod uwage to ze deska sie sporo wygina i tych pojemnikow nie montuj na sztywno |
|
|
|
|
Mechano
szef młody elektronik
Pomógł: 22 razy Dołączył: 29 Paź 2012 Posty: 1337 Skąd: Poznań
|
Wysłany: Wto 29 Wrz, 2015
|
|
|
Ja bym się obawiał szybkiego zużycia drukowanych zębatek. A drukowane mocowanie silnika to już w ogóle nie. Żebyś czasem nie zgubił silnika Ładny projekt. |
|
|
|
|
raymaxxx
brygadzista
Pomógł: 6 razy Wiek: 46 Dołączył: 24 Paź 2014 Posty: 242 Skąd: Wrocław
|
Wysłany: Wto 29 Wrz, 2015
|
|
|
dokładnie - super projekt się szykuje. Trzymam kciuki, za wydruki też i koniecznie podziel się opinią jak się sprawdzają w praktyce, to będzie cenna informacja |
_________________ jeżdżę na: bananator v1 RWD , RH2806D 3,2kW 60V15Ah Lipo 24" 26kg |
|
|
|
|
IdeaTB
młodzik
Wiek: 52 Dołączył: 05 Lut 2014 Posty: 51 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Wto 29 Wrz, 2015
|
|
|
atomek1000 potwierdzam ze deska jest elastyczna i taka ma być, ma płynąć po nierównościach aczkolwiek Santafe aż taka miękka nie jest.
Tak ale więc biorę to pod uwagę elastycznośc DEKA dlatego tez zasilanie jest modułowe a każdy moduł przykręcony ma być tylko dwoma śrubami przykręconymi poprzecznie więc przy uginaniu deski obudowy akumulatorów nie powinny stanowić problemu.
Mechano - oczywiście jak nie przetestuje wydrukowanych kół zębatych to nie mogę deklarować ich wytrzymałości ale gość który sprzedaje je na ebay twierdził na forum endless-sphere.com że po przejechaniu 400mil nie miał efektu zużycia... Oczywiście w grę wchodzi wydruk pasowych kół zębatych mocowanych na kołach napędowych, koła zębate silników musza być stalowe lub aluminiowe.
Drukowane koła w desce napędzają małe kółeczka o średnicy 80mm, działają na nie "niewielkie" siły więc ma szanse to działać |
Ostatnio zmieniony przez IdeaTB Czw 01 Paź, 2015, w całości zmieniany 2 razy |
|
|
|
|
IdeaTB
młodzik
Wiek: 52 Dołączył: 05 Lut 2014 Posty: 51 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Wto 29 Wrz, 2015
|
|
|
Pytanie czy znacie kogoś z Krakowa lub okolic kto za rozsądna kasę frezuje w aluminium. Zazwyczaj sprzętem takim dysponują firmy które przy pojedynczych zamówieniach są bezlitosne. Rozumiem to, samo ustawienie maszyny jest czasochłonne, o jednostkowym wydruku nie wspomnę.
Są jednak pasjonaci którzy robią pojedyncze zlecenia za rozsądną kasę (sam jestem tego przykładem ) więc liczę że znajdę kogoś takiego z frezarką 3D wówczas na drukarce robił bym jedynie prototypy elementów które docelowo były by frezowane z aluminium... |
|
|
|
|
Rafał
brygadzista
Pomógł: 3 razy Dołączył: 18 Gru 2013 Posty: 290 Skąd: wawa
|
Wysłany: Wto 29 Wrz, 2015
|
|
|
IdeaTB napisał/a: | Zasięg 20-25km (maksymalnie 40-50km przy zastosowaniu 4 modułów) |
Trochę przesada. Ja u siebie przez 30-40 min jazdy nie byłem w stanie wyczerpać 6s5Ah, a byłem już nieźle zmęczony.
Dwóch silników nie wykorzystasz na ulicy, chodniku. Przydaje się to tylko w terenie, gdzie longboardem nie pojeździsz.
Na mocowanie silników i aku pod decha bym uważał. Zwłaszcza przy krawężnikach. Ja miałem taką przygodę jak jechałem scieżką rowerową i przjeżdżałem przez ulicę. Krawęznik jak to na ścieżce rowerowej jest niski ale i tak okazał się za wysoki. Mocowania 3D napewno takiego spotkania nie wytrzymają.
Koło zębate drukowane przy silniku nie sprawdzi sie na dłuższą metę za to te przy kole powinno dać radę.
powodzenia |
|
|
|
|
IdeaTB
młodzik
Wiek: 52 Dołączył: 05 Lut 2014 Posty: 51 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Śro 30 Wrz, 2015
|
|
|
Rafał napisał/a: | IdeaTB napisał/a: | Zasięg 20-25km (maksymalnie 40-50km przy zastosowaniu 4 modułów) |
Trochę przesada. Ja u siebie przez 30-40 min jazdy nie byłem w stanie wyczerpać 6s5Ah, a byłem już nieźle zmęczony. |
To dobre wieści Jeżeli jest jak piszesz to 2 moduły po 6s5Ah mi wystarczą (czyli tak jak w projekcie).
Rafał napisał/a: | Dwóch silników nie wykorzystasz na ulicy, chodniku. Przydaje się to tylko w terenie, gdzie longboardem nie pojeździsz. |
Ja bez 2 silników nie pojeżdżę, mieszkam pod Krakowem w górzystym terenie, potrzebuje ten zapas mocy jaki dają mi 2 silniki, na płaskim oczywiście 3kw to przesada.
Deska Boosted Dual+ (deseczka za bagatela 1500USD) ma dwa silnik o łącznej mocy 2kW a moze pokonać nachylenie 25% to raptem niewiele ponad 14°.
Oczywiście chodzi mi po głowie również elektryczny Mountainboard właśnie po to aby bezstresowo pokonywać nierówne chodniki i od czasu do czasu wyskoczyć w teren ale muszę skończyć e-Longbord i jak starczy mi zapału to moze zabiore sie za drugą dechę
Jazda pod górę to również większy pobór prądu więc w moim przypadku 6s5Ah nie wystarczy do komfortowej bezstresowej jazdy ale fakt ze 4 pakiety po 5Ah/6S to być może przesada ale jest to jedynie opcja do rozbudowy.
Rafał napisał/a: | Koło zębate drukowane przy silniku nie sprawdzi sie na dłuższą metę za to te przy kole powinno dać radę. |
Nawet przez głowę mi nie przeszło aby drukować pasowych kół zębatych silnika, zamówiłem aluminiowe w chinach (w Polsce nie znalazłem gotowych na oś 6mm z mocowaniami), czekam aż dotrą, fakt wydrukowałem sobie takie koła ale tylko do przymiarki. |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
|
|
|
|
IdeaTB
młodzik
Wiek: 52 Dołączył: 05 Lut 2014 Posty: 51 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Śro 30 Wrz, 2015
|
|
|
Ależ szukałem Panie zeeltom
Nawet kupiłem w jednym z Polskich sklepów zębate koła pasowe silników ale małe koła (HTD5M na 14-15 zębów) dostępne w Polsce to koła z otworem wstępnym który miał mieć wg katalogu 6mm a ma w rzeczywistości 6,2mm czyli za luźny. Moje silniki mają osie 6mm.
Ponadto dostępne koła nie miały gotowych mocowań na oś, musiał bym coś rzeźbić, szukałem prostego mocowania z śrubami imbusowymi w piaście koła.
Nie wiem na ile takie mocowanie będzie wytrzymałe ale jest najprostsze i nie wymaga przeróbek osi silnika.
Podsumowując... koła pasowe zębate są ogólnie dostępne w Polskich sklepach ale nie spełniają moich wymagań. |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Śro 30 Wrz, 2015
|
|
|
To musisz zmienić wymagania
Dla chcącego nic trudnego. Kwestia dobrego tokarza
Nie takie rzeczy ze szwagrem robiliśmy |
|
|
|
|
IdeaTB
młodzik
Wiek: 52 Dołączył: 05 Lut 2014 Posty: 51 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Nie 11 Paź, 2015
|
|
|
Najistotniejsze klocki już są, brakuje jeszcze paru elementów więc trzeba doprojektować to i owo" (tj to co planowane do druku) i złożyć do kupy
|
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Nie 11 Paź, 2015
|
|
|
Zastanawiam się na ile W PRAKTYCE wystarczą te silniczki oraz mechanicznie te pakiety Aku ? Bo wstrząsy, uderzenia, krawężnik itp mogą w jednej chwili zniszczyć to cacko... |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
IdeaTB
młodzik
Wiek: 52 Dołączył: 05 Lut 2014 Posty: 51 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Nie 11 Paź, 2015
|
|
|
Uchwyty silników są tak zaprojektowane że (teoretycznie) chronią silniki przed ewentualnym kontaktem z krawężnikami.
Co do wstrząsów to o silniki się nie boje... wszelkiej maści deski z napędem bazują własnie na tego typu silnikach, co innego LiPo. Tutaj faktycznie łączenia pakietów mogą zawieźć przy wstrząsach. Teraz raczej wchodził bym w Lithium-ion do których dodrukował bym odpowiednie obudowy.
No ale że pakiety LiPo już są to planuje je wykorzystać. |
|
|
|
|
|