|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Przesunięty przez: tas Nie 24 Sty, 2016 |
Budowa ładowarki do LiIon/LiPo |
Autor |
Wiadomość |
glebor
Zasłużony dla zlotu EV
Pomógł: 6 razy Dołączył: 10 Lis 2014 Posty: 1335 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Pią 22 Sty, 2016 Budowa ładowarki do LiIon/LiPo
|
|
|
Tas: Przeniesione z działu bazarowego, bo temat ewoluował ze sprzedaży na budowę
Hej. Mam na sprzedaż BMS 36V do li-ionów.
BMS na 10S discharge 30A ciągły, 40A odcięcie.
Prąd balansowania 55mA/celę
max prąd ładowania do 10A.
W zestawie kostka i przewody oraz opis podłączenia.
Cena 80zł + przesyłka paczka 9zł, chyba, ze ktoś chce taniej to może się poleconym uda.
BMS gabarytowo pasuje do baterii gazelle |
Ostatnio zmieniony przez tas Nie 24 Sty, 2016, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
arek_arecki
szef CyklonEbike
Dołączył: 04 Lip 2014 Posty: 1152 Skąd: Ząbki
|
Wysłany: Pią 22 Sty, 2016
|
|
|
niestety te BMSy przeładowują cele powyżej 4.25V
nie nadaję się do poprawnej pracy pakietów
posiadają błąd powielany konstrukcyjny
stąd też ich niska cena
sprawdzone
kupiłem ich sporo ale nie nadają się do sprzedaży
trafiły do kosza (niestety)
producent nie przyznaje się do błędu
i nie uznaje gwarancji
Kolega najpierw przetestuje (nagra filmik z balansowania) a potem dopiero puści do sprzedaży |
_________________ Pakiety baterii Li-ion, BMSy, złącza, itd
Wykonanie ebike I monster ebike na ramach KARIWA V2, TELEPORT, EKROSS, QULBIX, VECTOR
info@cyklonebike ; +48 516 081 337
www.cyklonebike.com
|
|
|
|
|
glebor
Zasłużony dla zlotu EV
Pomógł: 6 razy Dołączył: 10 Lis 2014 Posty: 1335 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Pią 22 Sty, 2016
|
|
|
Słuszna uwaga - skoro zauważyłeś z nimi jakieś problemy oczywiście sprzedaż wstrzymuję do czasu dokładnych testów.
Aż sprawdzę z ciekawości, kurde ja mam je w 2 bateriach i śmigają wyśmienicie nikt nie narzekał na utratę pojemności.
wiem, że są trwałe. Z tych 13S które również był oferowane po 120zł ja też wziąłem kilka z chin, 4 sztuki poszły ostatnią ojciec sprzedawał z uszkodzonymi rezystorami, chyba nawet u nas na forum - jako do naprawy, we wszystkich poleciały jakieś rezystory max prąd co wytrzymywały katalogowo to 30/60A peak padły na obciażeniu 16A. BMSy były dużo droższe od tych co oferuję a zarazem gorsze. Użytkuje jeden w baterii od 2 lat taki na 10S i wszystko śmiga.
Faktem jest, że każdy BMS pasywny równa ogniwa podczas ładowania jak i po odpięciu ładowarki aż do momentu wyrównania napięcia ; równa też w procesie rozładowania. Jeżeli któreś ogniwo jest bardzo nierówne to przy 4,25V na celę BMS odłącza ładowanie do czasu aż napięcie nie spadnie i znowu ładuje. Zarówno te za 80zł jak i za 40-czy nawet 70$ działają dokładnie na tej samej zasadzie i każdy z nich ładuje max do 4,25V, dlatego baterie należy dobierać tak, żeby dały radę się zbalansować w procesie ładowania i muszą być jak najbardziej równe nie bardziej rozjechane niż 100mA na celę przy takiej standardowej baterii na 12Ah i prądzie ładowania 0,5C. Robiłem kiedyś pomiary pakietu traktowanego tym BMSem i odchyłki na ogniwach były 0,003V więc uważam, że bms jest dobry oraz test pojemności ładowarką modelarską 2x 5S i ogniwa były idealnie równe względem siebie.
Przyjrzę się słuszna uwaga, żeby być w obec wszystkich w porządku zawieszam ogłoszenie do czasu pomiarów po procesie ładowania, myślę, że w fazie, kiedy ładowarka będzie osiągać napięcie graniczne - wystarczy przemierzyć multimetrem cele jeżeli będą miały wszystkie równo po 4,2V bms jest w porządku, a jak ktoś składa baterie z używanych ogniw o różnej pojemności i liczbie cykli to wiadomo, że słąby BMS nie da rady dorównać wszystkich celi prądem 55mA i jedne będzie ładował do 4,25V a drugie do 4,15. Dopiero kilka godzin po ładowaniu się podrównają. |
Ostatnio zmieniony przez glebor Pią 22 Sty, 2016, w całości zmieniany 2 razy |
|
|
|
|
arek_arecki
szef CyklonEbike
Dołączył: 04 Lip 2014 Posty: 1152 Skąd: Ząbki
|
Wysłany: Pią 22 Sty, 2016
|
|
|
nie chcę działać na Twoją szkodę
ale zapobiec ewentualnym złym opiniom i rozczarowaniu forumowiczów
jeśli testy wypadną poprawnie to przyznam się do błędu
sprawdziłem 10szt które kupiłem i wszystkie przeładowywały pakiety powyżej 4.25V/celę
tolerancja 4.25 +- 0.05V
co daje nawet 4.3V/celę
na moim pakiecie 10s samsung 25r często było to 4,27V / cell
co wg mnie dyskryminowało ten BMS |
_________________ Pakiety baterii Li-ion, BMSy, złącza, itd
Wykonanie ebike I monster ebike na ramach KARIWA V2, TELEPORT, EKROSS, QULBIX, VECTOR
info@cyklonebike ; +48 516 081 337
www.cyklonebike.com
|
Ostatnio zmieniony przez arek_arecki Pią 22 Sty, 2016, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
glebor
Zasłużony dla zlotu EV
Pomógł: 6 razy Dołączył: 10 Lis 2014 Posty: 1335 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Pią 22 Sty, 2016
|
|
|
A ładowarkę miałeś odpowiednia na 42V?
Czyli rozumiem, że jedne cele miały 4,26-4,27V a drugie musiały mieć poniżej 4,15?
Czyli co BMS jak rozumiem nie balansował w ogóle?
Ja swoją baterię mierzyłem z przypadku odpiąłem kostkę od balancera i przemierzyłem piny. Zawsze tak robię po pierwszym miesiącu eksploatacji, gdyby BMS był uszkodzony, żeby nie zepsuć baterii. Test pojemności robiłem dokładnie jesienią, jak odkładałem akumulator to zrobiłem mu pełne 2 cykle i poszedł w tryb storage. Na zimę bmsy odłączyłem.
Bo taki rozjazd realnie na dobrych bateriach to zauważysz w 10 cyklach ładując je bez żadnego balancera.
Chciałbym konkretnie zrozumieć problem. Napięcie końcowe ładowania zależy od ładowarki a bms odcina przy 4,25V. Czyli jak dasz ładowarkę 42,5V BMS nałąduje baterię do 42,5V. Nie powinien natomiast naładować baterii do 44V np jak dasz taką ładowarkę powinien się rozłączyć.
Taki test również zrobię, mam przetwornicę z regulacją bardzo dokładną dam 43V - jeżeli odetnie przy 42,5V to BMS jest sprawny w tedy będzie widać, czy baterie są dobrze zbalansowane i jeżeli byłby jakiś rozjazd to w tej górnej granicy najbardziej widoczny.
Ja też nie chce działać na niczyją szkodę wiele osób sprzedawało te BMSy 13S i po prostu mówię, że też zdarzyła się partia w której były uszkodzone. Z początku miały 8 mosfetów, potem już tylko 6 a teraz widzę, że znikły z rynku. BMSy były z aliexpress.com
Zamawiałem je z tego linku:
http://www.aliexpress.com...1741121963.html |
|
|
|
|
atomek1000
szef
Pomógł: 48 razy Dołączył: 08 Lis 2014 Posty: 1902 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Pią 22 Sty, 2016
|
|
|
arek_arecki napisał/a: | na moim pakiecie 10s samsung 25r często było to 4,725V / cell |
Mam nadzieje, że jest tu błąd inaczej na te bmsy trzeba mocno uważać. |
|
|
|
|
arek_arecki
szef CyklonEbike
Dołączył: 04 Lip 2014 Posty: 1152 Skąd: Ząbki
|
Wysłany: Pią 22 Sty, 2016
|
|
|
glebor napisał/a: | A ładowarkę miałeś odpowiednia na 42V?
Czyli rozumiem, że jedne cele miały 4,26-4,27V a drugie musiały mieć poniżej 4,15?
Czyli co BMS jak rozumiem nie balansował w ogóle?
Ja swoją baterię mierzyłem z przypadku odpiąłem kostkę od balancera i przemierzyłem piny. Zawsze tak robię po pierwszym miesiącu eksploatacji, gdyby BMS był uszkodzony, żeby nie zepsuć baterii. Test pojemności robiłem dokładnie jesienią, jak odkładałem akumulator to zrobiłem mu pełne 2 cykle i poszedł w tryb storage. Na zimę bmsy odłączyłem.
Bo taki rozjazd realnie na dobrych bateriach to zauważysz w 10 cyklach ładując je bez żadnego balancera.
Chciałbym konkretnie zrozumieć problem. Napięcie końcowe ładowania zależy od ładowarki a bms odcina przy 4,25V. Czyli jak dasz ładowarkę 42,5V BMS nałąduje baterię do 42,5V. Nie powinien natomiast naładować baterii do 44V np jak dasz taką ładowarkę powinien się rozłączyć.
Taki test również zrobię, mam przetwornicę z regulacją bardzo dokładną dam 43V - jeżeli odetnie przy 42,5V to BMS jest sprawny w tedy będzie widać, czy baterie są dobrze zbalansowane i jeżeli byłby jakiś rozjazd to w tej górnej granicy najbardziej widoczny.
Ja też nie chce działać na niczyją szkodę wiele osób sprzedawało te BMSy 13S i po prostu mówię, że też zdarzyła się partia w której były uszkodzone. Z początku miały 8 mosfetów, potem już tylko 6 a teraz widzę, że znikły z rynku. BMSy były z aliexpress.com
Zamawiałem je z tego linku:
http://www.aliexpress.com...1741121963.html |
tak jedne miały 4,27 inne 4,15
niestety |
_________________ Pakiety baterii Li-ion, BMSy, złącza, itd
Wykonanie ebike I monster ebike na ramach KARIWA V2, TELEPORT, EKROSS, QULBIX, VECTOR
info@cyklonebike ; +48 516 081 337
www.cyklonebike.com
|
|
|
|
|
arek_arecki
szef CyklonEbike
Dołączył: 04 Lip 2014 Posty: 1152 Skąd: Ząbki
|
Wysłany: Pią 22 Sty, 2016
|
|
|
dane techniczne tego BMS
Dimensions: 53 * 63MM
Applicable: 36V 10 cells lithium battery protection board
Batteries Type: lithium cobalt oxide / manganese lithium / ternary materials
Single overcharge protection voltage 4.25V ± 0.05V (4.20-4.35V/0.05V per upgrade)
Single overcharge recovery voltage: 4.10-4.00V
Single over-discharge protection voltage: 2.50V ± 0.1V (2.50-3.0V/0.05V per upgrade)
Single over-discharge recovery voltage: 2.80V ± 0.1V
Protection Current consumption: ≤300UA
Short circuit protection current: 40A ± 3A
Short circuit protection time: 500MS
Temperature protection: 55/65/75 degrees
Discharge current: 30A
The maximum instantaneous current: 40A
Single balanced voltage: 4.19V ± 0.02V
Single balanced current: ≤ 55MA
Charge current: ≤10A |
_________________ Pakiety baterii Li-ion, BMSy, złącza, itd
Wykonanie ebike I monster ebike na ramach KARIWA V2, TELEPORT, EKROSS, QULBIX, VECTOR
info@cyklonebike ; +48 516 081 337
www.cyklonebike.com
|
|
|
|
|
glebor
Zasłużony dla zlotu EV
Pomógł: 6 razy Dołączył: 10 Lis 2014 Posty: 1335 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Pią 22 Sty, 2016
|
|
|
W takim razie wycofuje się z tych bmsów. Na szczęście nikt nie kupił. |
|
|
|
|
wibi
szef
Pomógł: 42 razy Dołączył: 23 Sie 2014 Posty: 1072 Skąd: Śląsk
|
Wysłany: Sob 23 Sty, 2016
|
|
|
Mam jedną,drobną uwagę dotyczącą pomiarów napięcia. Niestety mierniki cyfrowe pomimo swojej dokładności (są nawet mierzące mikrowolty) nie są dokładne a ich kalibracja po roku zazwyczaj się zwyczajnie "rozjeżdża". Sam mam w domu różne i różnych firm i wiem, że wskazania napięć plus/minus to ok.0.05V. Dlatego jeśli muszę coś naprawdę dokładnie zmierzyć używam analogowego-elektronicznego którego przed pomiarem kalibruję, dodam też (bo to sam sprawdzałem), że te cyfrowe zazwyczaj zawyżają wartość pomiaru i to nawet dość sporo bo w przedziale 0.5V-1.0V a te tańsze nawet więcej. |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Sob 23 Sty, 2016
|
|
|
glebor napisał/a: |
Chciałbym konkretnie zrozumieć problem. Napięcie końcowe ładowania zależy od ładowarki a bms odcina przy 4,25V. Czyli jak dasz ładowarkę 42,5V BMS nałąduje baterię do 42,5V. Nie powinien natomiast naładować baterii do 44V np jak dasz taką ładowarkę powinien się rozłączyć.
Taki test również zrobię, mam przetwornicę z regulacją bardzo dokładną dam 43V - jeżeli odetnie przy 42,5V to BMS jest sprawny w tedy będzie widać, czy baterie są dobrze zbalansowane i jeżeli byłby jakiś rozjazd to w tej górnej granicy najbardziej widoczny.
|
Niewątpliwie ten model BMS dziala w górnej granicy wielu nowych ogniw lub nawet je przekracza. Ale niekoniecznie należy uznać, że jest zupełnie nieprzydatny.
Zwracam uwagę że tak naprawdę wiele zależy od kolejnego czynnika tj od ładowarki i jej charakterystyki. Znane mi modele dzielę na trzy grupy :
A- zasilacz z Umax 41-41,5V
B- zasilacz z Umax 42,0 - 42,05 V który ma ostrą charakterystykę tak że przy 41,9 prąd nagle spada do ok 0,3A, a przy 41,95 tylko 0,2 A
C- zasilacz z Umax 42,0 - 42,1 V który ma miękką charakterystykę tak że przy 41,9 prąd jest jeszcze do ok 0,9A, a przy 41,95 0,7 A. Dopiero przy 42 V spada do 0,3A
Jeśli zasilacz typu A lub B będzie współpracował z tym BMS, to jego praca będzie b.ograniczona. W pierwszym przypadku tylko wyjątkowo słabe ogniwa które osiągają wyższe napięcie będzie sciągane BMS a w drugim przypadku, przy małym prądzie fazy CV, ogniwa będą balansowane na poziomie 4,17-4,19 V.
Do tego w róznych zasilaczach jest rózna reakcja na naładowanie, w jednych przy zapalonej diodzie zielonej ładowania nie ma w innych jest nadal 100-150mA. A poza tym zdarza się że ładowarka zmniejsza prąd pod wpływem własnej temperatury.
Wtedy przy tym samym napięciu pakietu 'nagrzana' ładuje nizszym prądem. Ostudzona daje nadal duży prąd.
Stąd warto sprawdzać kpl. ładowarka->BMS->pakiet z kontrolą napieć na segmentach, zachowanie całości w obszarach granicznych napięć dla ogniw. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
Adam Wysokiński
szef
Pomógł: 36 razy Dołączył: 30 Mar 2008 Posty: 1658 Skąd: Warszawa (okolice)
|
Wysłany: Sob 23 Sty, 2016
|
|
|
Mam kilka tych bmsów też. W zasadzie nadają się na części. W ostatnim kanale brakuje tranzystora włączającego balansowanie. Po uzupełnieniu z innej płytki jest nadal źle. Próbowałem odszukać dane elementów użytych do budowy ale nic z tego. Schematu też nie znalazłem. Dobrze to on tylko zabezpiecza napięciowo ( jak przekracza to wyłącza ). Balansowanie jest za wysoko tak jak kolega Arek napisał. Prąd balansowania jest też malutki. Żadne 50mA, raczej 10. Na aliexpresie prawie wszyscy sprzedający mają brak na płytce traznzystora ( widać na zdjęciach ). Szkoda, bo jest mały i tani. |
|
|
|
|
przenikanie
Zasłużony dla zlotu EV
Pomógł: 2 razy Dołączył: 23 Gru 2013 Posty: 392 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Sob 23 Sty, 2016
|
|
|
Adam Wysokiński napisał/a: | Mam kilka tych bmsów też. W zasadzie nadają się na części. W ostatnim kanale brakuje tranzystora włączającego balansowanie. Po uzupełnieniu z innej płytki jest nadal źle. Próbowałem odszukać dane elementów użytych do budowy ale nic z tego. Schematu też nie znalazłem. Dobrze to on tylko zabezpiecza napięciowo ( jak przekracza to wyłącza ). Balansowanie jest za wysoko tak jak kolega Arek napisał. Prąd balansowania jest też malutki. Żadne 50mA, raczej 10. Na aliexpresie prawie wszyscy sprzedający mają brak na płytce traznzystora ( widać na zdjęciach ). Szkoda, bo jest mały i tani. |
Szkoda faktycznie. No dobrze, to jaki w związku z tym polecacie? Jak nie ten, to który? Skoro na Aliexpresie wszyscy oferują ten model w tej wersji niekompletnej, to jaki brać?
TANI i bez wad fabrycznych? Bo nie chciałbym zniszczyć kilkuset ogniw w kilku bateriach... |
_________________ Hase Kettwiesel 60V/2kW
Hase Lepus 48V/0.5kW |
|
|
|
|
wit
brygadzista
Pomógł: 1 raz Dołączył: 15 Wrz 2009 Posty: 285 Skąd: Skierniewice
|
Wysłany: Sob 23 Sty, 2016
|
|
|
. |
_________________ Witek. |
Ostatnio zmieniony przez wit Nie 25 Lut, 2018, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
glebor
Zasłużony dla zlotu EV
Pomógł: 6 razy Dołączył: 10 Lis 2014 Posty: 1335 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Sob 23 Sty, 2016
|
|
|
Czyli mógłbym wykorzystać te BMS np do ogniw samsunga
Ładowanych do 4,3V |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|