|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Bafang BBS02 750W w Warszawie |
Autor |
Wiadomość |
michalg
początkujący
Dołączył: 02 Gru 2012 Posty: 19 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Sob 10 Paź, 2015 Bafang BBS02 750W w Warszawie
|
|
|
Cześć,
Po przygodzie z silnikiem w piaście przymierzam się do budowy następnego roweru elektrycznego, tym razem z silnikiem przy pedałach.
Czy ktoś z Was posiada silnik wymieniony w temacie i mieszka w Warszawie, w okolicy, ewentualnie w jakimś innym większym mieście, do którego da się ze stolicy w miarę szybko dojechać? Przed podjęciem decyzji o zakupie chętnie obejrzałbym ten sprzęt na żywo.
Byłbym również wdzięczny za wszystkie wskazówki dotyczące innych części, w które warto się wyposażyć przy budowie roweru wyposażonego w ten silnik. Najlepszym rozwiązaniem kwestii biegów wydaje się przerzutka w piaście. Zastanawiam się tylko, czy taka przerzutka długo pożyje? Pod uwagę biorę piastę Shimano Alfine w wersji 8- lub 11-biegowej.
Co sądzicie o takiej baterii?
https://bmsbattery.com/ebike-battery/680-48v116ah-bottle-09-panasonic-battery-pack-battery.html
Chińczyk pisze, że wytrzymuje 800 cykli. Realne?
Pozdrawiam,
Michał |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Sob 10 Paź, 2015
|
|
|
Nierealne jest 800 cykli. W praktyce będzie może 300.
Tam jest NCR18650PF w konfiguracji 13s4p, wiec sugerując się tym wykresem:
Pokazującym, że maksymalny prąd dla tego aku nie powinien przekraczać ~4A oraz tym dataszitem:
http://www.rc-electronic....o_Panasonic.pdf
W którym producent przedstawia żywotność w laboratoryjnych warunkach i rozładowanie całego akumulatora prądem zaledwie 16A spowoduje 20% spadek pojemności po 300cyklach i to w labolatorium, a nie w praktyce (a trzeba zauważyć, że w sklepie dają sterownik 20A...) i zakładając, że tam jest jakikolwiek BMS (bo są akumulatory bez niczego w środku) oraz wiedząc, że przy rozjazdach większych niż 250mAh/celę bms już nie będzie potrafił tego wyrównywać... cieżka sprawa
Żywotność akumulatorów to jest jedna wielka ściema.Producenci się prześcigają w 500 cykli, 1000 cykli 3000 cykli (z LiFe to już są absurdy) bo biorą te dane z not katalogowych ogniw. Faktycznie producent pisze o maksymalnych cyklach np 800 cykli, ale pod pewnymi warunkami:
- rozładowanie prądem 0.2C
- w stałej temperaturze 25st
- do 60% spadku pojemności
Czyli nie do zrealizowania w takiej fabrycznej baterii.
Akumulatory są tak zrobione, że mają starczyć dla statystycznego ebikera na okres gwarancji, nie więcej, czyli 2 lata lub około 4-5k km. |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
tumich
brygadzista
Dołączył: 16 Mar 2014 Posty: 270 Skąd: małopolska
|
Wysłany: Nie 11 Paź, 2015
|
|
|
Panasonik gwarantuje w swoich napędach korbowych (Yamaha) tzw midach do 700 cykli ładowań baterii. Ciekawe czy te same 18650pf tam są. Z tym wyjątkiem, że napędy korbowe Yamahy jak i Boscha czy Brose (te po 250W) z tego co mi wiadomo max. 8A sterownik. Jadąc trybem eco, na którym zrobi się na fabrycznej bateri max 110km po równej nawierzchni pewnie zejdzie się do 2-3A czyli ~0,7-1C na sztukę bateryjki.
Narzuca mi się pewna analogia do porównania silników diesla z benzynowymi w stosunku do silników elektrycznych w kole, a w korbie.
Mid ma większy moment, lecz 'klekocze' /czyt. głośniej pracuje/, jest ekonomiczniejszy i zazwyczaj również droższy. Napęd w piaście natomiast jest bardziej cichy, ma mniejszy moment przy tej samej mocy, więcej 'pali' energii z baterii, jest montowany do najszybszych pojazdów |
|
|
|
|
qaz33
szef qaz33
Pomógł: 15 razy Dołączył: 07 Kwi 2014 Posty: 1464 Skąd: Gdynia
|
|
|
|
|
tomeckm
początkujący
Dołączył: 11 Sie 2015 Posty: 38 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Pią 12 Lut, 2016
|
|
|
NCR18650PF mają maksymalny prąd 10A na ogniwo , przy 4A w karcie są przetestowane. Także można z takiego pakietu brać pod 2 KW MAX. Bafang może brać 1,3 KW max. To ta bateria może troszkę pochodzić moim zdaniem więcej niż 300 cykli. Wykres ucinają na 300 cyklach bo mierzą do 80% spadku pojemności co nie oznacza końca pakietu, można dalej jeździć. |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Pią 12 Lut, 2016
|
|
|
Nie można, BMS nie wyciągnie rozjazdów.
Spadek do 80% jest warunkiem dla użytkowania pojedynczego ogniwa (np latarka), a nie pakietów szeregowo, dla których końcem użytkowania są techniczne możliwości BMSa, a te są daleko PRZED teoretyczną żywotnością jednego ogniwa i to przy zachowaniu idealnych warunków użytkowania. |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
atomek1000
szef
Pomógł: 48 razy Dołączył: 08 Lis 2014 Posty: 1902 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Pią 12 Lut, 2016
|
|
|
No co ty gadasz, brak realnych danych, zgadywanie. Pakiet faktycznie może sie rozjechać ale nie musi. Ogniwa sa zazwyczaj identyczne - będą starzeć się równo. Więc rozjazdów dużych nie będzie tylko spadek ogólnej pojemności, lub podwyższona rezystancja i przy dużej mocy wcześniejsza odcinka niż faktycznie powinna by być z racji dużego sag'u. Ale tak jak tomeckm mówi producent ucina wykresy zazwyczaj na 80 lub 70%. Na endless ziomek robi testy ogniw 25R i juz ponad 500cykli przekroczył i nie ma anomalii. Więc to ze po 300cyklach bateria do wywalenia to może być realne ale nie jest to regułą. Choć zanim 300ktoś zrobi to beda fajniejsze ogniwa i zwyczajnie zmieni na pojemniejsza |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Pią 12 Lut, 2016
|
|
|
W praktyce, to się akumulatory psują po 150 cyklach, jeśli się je ładuje raz na tydzień
Spotkałeś się może z jakimś urządzeniem do nabijania cykli ogniwom?
Takim może samoróbkowym czy coś? |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
Mechano
szef młody elektronik
Pomógł: 22 razy Dołączył: 29 Paź 2012 Posty: 1337 Skąd: Poznań
|
Wysłany: Pią 12 Lut, 2016
|
|
|
Czyli lepiej dla ogniw jest, żeby częściej je ładować ale krócej niż rzadko i długo? Jestem ciekaw tych 300 cykli w tych wszystkich dużo mogących maszynach na li ionach 18650. |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Pią 12 Lut, 2016
|
|
|
Im więcej dajesz okazję popracować BMSowi, tym lepiej dla akumulatora.
W praktyce systematycznego użytkowania: im częściej ładujesz (do pełna) tym lepiej |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
tomeckm
początkujący
Dołączył: 11 Sie 2015 Posty: 38 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Sob 13 Lut, 2016
|
|
|
A ja czytałem że najlepiej jest używać w przedziale 3,7-4,05 i ładować do pełna z balansowaniem raz na 10 razy - ładowanie do 4,10 wydłuża działanie ogniw 2x, do 4,05 4X. Tylko nie każdemu tak pasuje, trzeba dużej baterii, robić więcej krótszych tras no i tak chyba można jak bateria jest w dobrej kondycji. Chyba optymalnie to by można było używać w takim zakresie napięć jak powyżej + podgląd cel i wybalansować jak się jakiś pierwszy mini rozjazd zauważa. Przydałby się też dobry wskaźnik baterii oparty na napięciu.
No do 4,05 mamy 80 % energii użytkowej baterii razy 4 = 3,2. Czyli można zrobić 3,2 raza więcej kilometrów używając w ten sposób, czyli chyba warto. No trochę też będziemy balansowali to niech będzie 2 razy większy przebieg. |
|
|
|
|
sietaz
prezes
Pomógł: 12 razy Dołączył: 20 Maj 2014 Posty: 919 Skąd: warszawa
|
Wysłany: Sob 13 Lut, 2016
|
|
|
A skąd takie bajki pochodzą? |
_________________ Jeżdżę na: Voyager I
Niech moc będzie z wami |
|
|
|
|
tomeckm
początkujący
Dołączył: 11 Sie 2015 Posty: 38 Skąd: Łódź
|
|
|
|
|
tkoko
prezes
Pomógł: 19 razy Dołączył: 26 Lut 2015 Posty: 684 Skąd: Czechowice-Dz
|
Wysłany: Sob 13 Lut, 2016
|
|
|
tomeckm napisał/a: | A ja czytałem że najlepiej jest używać w przedziale 3,7-4,05 ....No do 4,05 mamy 80 % energii użytkowej baterii razy 4 = 3,2. Czyli można zrobić 3,2 raza więcej kilometrów używając w ten sposób.... |
Używając 20-30% nominalnej pojemności baterii na pewno musisz 4x częściej ładować lecz przejechana odległość będzie i tak taka sama jak przy pełnym ładowaniu i rozładowaniu . |
|
|
|
|
atomek1000
szef
Pomógł: 48 razy Dołączył: 08 Lis 2014 Posty: 1902 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Sob 13 Lut, 2016
|
|
|
z tym 3.7V jako dolny próg przesadził ale z ładowaniem do 4.05 to prawda, że według badań wydłuża ilość cykli nawet 4 krotnie |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|