|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
lipo vs liion roznica |
Autor |
Wiadomość |
gienek333
szef
Pomógł: 25 razy Wiek: 55 Dołączył: 26 Kwi 2013 Posty: 1338 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Nie 10 Kwi, 2016
|
|
|
Mam dowody, że starzenie li-ion (dobrze przechowywanych) jest bardzo powolne. Mam ogniwa (jedne z pierwszych Sony, takie niebieskie) o pojemności 1350mAh, zmierzona 1300, a na 99% zostały wyprodukowane w zeszłym wieku . Bateria do kosiarki zbudowana z ogniw Sanyo 2003r ma się dobrze (mogę sprawdzić pojemność). |
_________________ Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu. |
|
|
|
|
tkoko
prezes
Pomógł: 19 razy Dołączył: 26 Lut 2015 Posty: 684 Skąd: Czechowice-Dz
|
Wysłany: Nie 10 Kwi, 2016
|
|
|
To jak wytłumaczyć fakt, że mój 6 letni netbook używany sporadycznie (na co dzień używam stacjonarnego), praktycznie cały czas na zasilaczu, ma aktualnie 1g 20min zamiast 3g 30min deklarowanego. Baterie Panasonica. |
|
|
|
|
Adam Wysokiński
szef
Pomógł: 36 razy Dołączył: 30 Mar 2008 Posty: 1658 Skąd: Warszawa (okolice)
|
Wysłany: Nie 10 Kwi, 2016
|
|
|
Teraz celowo robią badziewie |
|
|
|
|
atomek1000
szef
Pomógł: 48 razy Dołączył: 08 Lis 2014 Posty: 1902 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Nie 10 Kwi, 2016
|
|
|
tkoko napisał/a: | To jak wytłumaczyć fakt, że mój 6 letni netbook używany sporadycznie (na co dzień używam stacjonarnego), praktycznie cały czas na zasilaczu, ma aktualnie 1g 20min zamiast 3g 30min deklarowanego. Baterie Panasonica. |
Baterie są cały czas w 100% naładowane. To znacznie skraca życie li-ionom. Długie przechowywanie tylko na napięciu nominalnym(50% SOC).
W thinkpadach jest opcja by ładować baterie do określonego % aby właśnie nie skracać jej życia a w razie czego można to zmienić i w pół godziny się podładuje do maksa.. |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Nie 10 Kwi, 2016
|
|
|
No i temperatura nagrzanego urządzenia |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
tkoko
prezes
Pomógł: 19 razy Dołączył: 26 Lut 2015 Posty: 684 Skąd: Czechowice-Dz
|
Wysłany: Nie 10 Kwi, 2016
|
|
|
atomek1000 napisał/a: | ....Baterie są cały czas w 100% naładowane. To znacznie skraca życie li-ionom. ..... |
Pisałem że netbook jest używany i ładowany sporadycznie, bywa ze raz w miesiącu przy podliczaniu miesiąca, ze względu na stare programy których nie można uruchomić na nowych urządzeniach Dodatkowo starzenie się baterii widać najlepiej w telefonach |
|
|
|
|
tomoaza
stażysta
Pomógł: 2 razy Dołączył: 23 Lip 2015 Posty: 196 Skąd: Użytkownik zbanowany (rozsyłanie spamu)
|
Wysłany: Nie 10 Kwi, 2016
|
|
|
Czyli mam rozumieć, że w przypadku dłuższego przestoju akumulatora np. w okresach zimowych lepiej jest mieć rozładowane aku w 50 %, czy coś złe zrozumiałem? |
|
|
|
|
sirgregs
prezes
Pomógł: 24 razy Dołączył: 14 Paź 2015 Posty: 933 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Nie 10 Kwi, 2016
|
|
|
A w moim wciąż fukcjonującym i codziennie używanym SonyEricssonie K750i z 2007 roku siedzi sobie oryginalny akumulator LiPo i trzyma 7 dni
A akumulatory w starej Toshibie (3s2p 18650 LiIon) jestem zmuszony wymieniać co dwa lata.
Wniosek ... żaden wniosek. Za mała próbka |
|
|
|
|
tomoaza
stażysta
Pomógł: 2 razy Dołączył: 23 Lip 2015 Posty: 196 Skąd: Użytkownik zbanowany (rozsyłanie spamu)
|
Wysłany: Nie 10 Kwi, 2016
|
|
|
Coś jest w tym temacie z przechowywaniem rozładowanej - częściowo rozładowanej baterii ciekawe.
Teściowa dostała od swojej córki w 2010 roku laptopa - nie wiadomo do jakich celów, no ale to pomińmy, używała go, może z 10 razy, ostatnio go wiozłem i z ciekawości co to warte naładowałem.
Ku mojemu zdziwieniu bateria zachowuje się jak nowa 3 dni trzyma, a celowo go troszkę maltretowałem. |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Nie 10 Kwi, 2016
|
|
|
Dodam w ramach róznych doświadczeń, w róznych notebookach (ok 10 szt) od lat stosuję zasadę/sposób eksploatacji że aku najczęściej (80 % czasu) jest naładowany na 100 % - praca na zasilaniu sieciowym. Bardzo rzadko jest rozładowywany poniżej 40 %. W taki sposób nie ma częstego ładowania ale i nie ma ładowania max prądem, grzania sie ogniw itp. W efekcie po 3-4 latach aku jest wymieniane bo następuje powolny spadek pojemności o np 40-50 % ale po wyjęciu aku są równe.
Natomiast eksploatacja odwrotna czyli 20% zasilacz a 80% z aku, czyli stosunkowo częste ładowanie, w tym prądem max i najczęsciej równolegle w czasie pracy a więc następuje wzrost temperatury notebooka, prowadzi do skrócenia żywotności ale i częsciej do uszkodzenia BMS-a lub/i któregoś ogniwa.
Nie chcę generalizować ale piszę to na podstawie obserwacji zachowań ok 10-ciu moich i 'zaprzyjaźnionych' noteboków, głównie DELL i HP. Zresztą sądzę że inni też do takich wniosków doszli.
Im bardziej rozładowany akumulator jest ładowany, tym ten proces jest dla niego bardziej ryzykowny a działanie prostego BMS-a utrudnione. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
gienek333
szef
Pomógł: 25 razy Wiek: 55 Dołączył: 26 Kwi 2013 Posty: 1338 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Nie 10 Kwi, 2016
|
|
|
Aku li-ion, li-po, pb jak wino trzeba przechowywać w piwnicy (12-18°C). Jest mi przykro, że dzisiaj wiele osób buduje domy bez "under gruntu". No cóż "znak czasu". |
_________________ Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu. |
|
|
|
|
Eryk1000
szef
Pomógł: 25 razy Wiek: 40 Dołączył: 22 Lis 2013 Posty: 1119 Skąd: Wadowice
|
Wysłany: Pon 11 Kwi, 2016
|
|
|
Też mi się wydaje że temperatura ma duży lub nawet bardzo duży wpływ. W swoim ebajku mam liiony, eksploatacja bez ich ratowania. Kolejny sezon a jak na razie wszystko z nimi w porządku. Myślę że to zasługa piwnicy w której przez cały rok jest około 15 stopni. |
_________________ Jeżdżę na :
E-Giant Terrago
Viking Power 6000W + |
|
|
|
|
tkoko
prezes
Pomógł: 19 razy Dołączył: 26 Lut 2015 Posty: 684 Skąd: Czechowice-Dz
|
Wysłany: Pon 11 Kwi, 2016
|
|
|
gienek333 napisał/a: | Aku li-ion, li-po, pb jak wino trzeba przechowywać w piwnicy (12-18°C). Jest mi przykro, że dzisiaj wiele osób buduje domy bez "under gruntu". No cóż "znak czasu". |
Jest tylko mały problem z temperaturą baterii B (żony) . Jedyną temperaturą która mogła jej zaszkodzić był 2 tygodniowy pobyt nad Balatonem gdzie faktycznie w cieniu było 40*C . Powtórzę jeszcze raz, ta bateria ma rok użytkowania, w tym 5-10 cykli testowych (ładowanie/rozładowanie) z 10 wycieczek (~20km) mojej żony, 2 tygodnie nad Balatonem (żona, źięć, córka, wnuczka), oraz przydomowe zabawy dzieci na rowerze (myślę że nie więcej niż 20 pełnych cykli). Od jesieni do teraz bateria leżała w stałej temp ~16*C. Ponieważ ma identyczne parametry jak bateria A, od 2 lat stale użytkowana w rowerze, w różnym terenie, w tym w górach (nawet 1000 m npm Szyndzielnia), jak i w różnych temperaturach (5-40*C) więc teoria z temperaturą w tym przypadku nie ma sensu |
|
|
|
|
SylwekK
młodzik sylwekk
Dołączył: 01 Paź 2015 Posty: 58 Skąd: Lipsko
|
Wysłany: Pon 11 Kwi, 2016
|
|
|
Dodam jeszcze, że w laptopowych bateriach są często liczniki ładowania, a w zasadzie ilości podłączenia do gniazdka w celu ładowania(!). Taki aku na dzień dobry po podłączeniu do lapka pochodzi kilka-kilkanaście minut i gwałtownie informuje o niskim stanie baterii. Na różnych bateriach nie raz miałem sytuację, że po ich rozebraniu (a działały jak wyżej opisałem) wszystkie cele były w pełni sprawne i bardzo dobrze trzymały napięcie, a w innych urządzeniach działały jeszcze latami. Po prostu producenci idą na łatwiznę i wolą narzucić konkretną liczbę cykli ładowania (kilkadziesiąt-kilkaset), po których elektronika ogłupia lapka niż badać faktyczny stan ogniwa. |
|
|
|
|
sietaz
prezes
Pomógł: 12 razy Dołączył: 20 Maj 2014 Posty: 919 Skąd: warszawa
|
Wysłany: Pon 11 Kwi, 2016
|
|
|
WojtekErnest napisał/a: | Jakimś tam 'wskaźnikiem' jest fakt że samochód Tesla jest na ogniwach 18650.
|
Wskaźnikiem czego można wiedzieć ??
SylwekK napisał/a: | Po prostu producenci idą na łatwiznę i wolą narzucić konkretną liczbę cykli ładowania (kilkadziesiąt-kilkaset), po których elektronika ogłupia lapka niż badać faktyczny stan ogniwa. |
Jaką łatwiznę - to jest wykalkulowane na zysk. Co któryś sfrustrowany użytkownik kupuje nową baterię święcie przekonany, że tak musi a nie że producenci robią wszystkich w jajo
sirgregs napisał/a: | A w moim wciąż fukcjonującym i codziennie używanym SonyEricssonie K750i z 2007 roku siedzi sobie oryginalny akumulator LiPo i trzyma 7 dni |
Mam akumulator z k750i - wygląda jak napompowana poduszka. Kiedyś jak będzie mi się nudzić to ją przebiję i sprawdzę co się stanie
tkoko napisał/a: |
Uważam więc że większym problemem od "mitycznych cykli ładowań" jest samoistne starzenie się akumulatora |
Też mam aku kupione mniej więcej w tym okresie tyle, że lipo - coś koło 280 cykli ma. Myślisz, że obciążając prądami rzędu 4C w piku taki lion miałby taką samą pojemność po tej ilości cykli - w życiu |
_________________ Jeżdżę na: Voyager I
Niech moc będzie z wami |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|