|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Sparta Batavus z systemem ION |
Autor |
Wiadomość |
Paps
młodzik Paps
Pomógł: 1 raz Dołączył: 06 Cze 2016 Posty: 78 Skąd: Wrocław
|
Wysłany: Wto 07 Cze, 2016 Sparta Batavus z systemem ION
|
|
|
Zaczne od tego że moja dama zażyczyła sobie elektryka, po przejechaniu się 10 modelami używanymi wybór padł na Batavus Pavoda ION rower super (wystrzegać się torpeda) wspomaganie fajnie działa w trybie eco do 15km/h w trybie normal 24km/h w trybie sport 27km/h przy mojej masie 100kg system ION załącza się jak tramwaj tyle że bezszelestnie daje sporą frajde, ja robie nim 30km uważam ze sporo jak na seryjniaka. teraz o systemie ION jest to komputer, który znajduje się w baterii i który zarządza pracą silnika oraz licznikiem , który jest zarazem elektronicznym kluczem. wszystko ok, ale baterii nie da się regenerować, a możę się mylę to mnie poprawcie. nowa 1400 + programowanie jej pod rower w serwisie 150. dodam że bateria jest NiMh Plusem jest to że rower ładuje się bardzo szybko około 3,5h od zera do pełna i około 1h 10min z 60% do 100% z wad rowerka to troszke słabe chamulce a moze poprostu mam podjechane z przodu rolkowe tył bęben. Poniżej zamieszczam zdjęcie baterii z ukrytym w niej kompem.
rower 16500km i rośnie narazie jesteśmy z niego zadowoleni.
czekamy tylko na opcje regeneracji baterii;]
IMG_20160607_204925.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 4197 raz(y) 1,78 MB |
IMG_20160607_204925[1].jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 1857 raz(y) 1,78 MB |
IMG_20160607_204932[1].jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 7580 raz(y) 1,84 MB |
|
Ostatnio zmieniony przez Paps Czw 09 Cze, 2016, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
bloodyopel
szef Krystian
Pomógł: 23 razy Wiek: 33 Dołączył: 02 Sty 2012 Posty: 1175 Skąd: Słupca k.Konina
|
Wysłany: Wto 07 Cze, 2016
|
|
|
Wypij kielicha i zrób zdjęcia jeszcze raz, bo wyraźnie Tobą telepie (oczywiście żart, bez urazy ) |
_________________ Obecny e-bike: LIMBER BIG BOY |
|
|
|
|
Pavyan
kierownik
Pomógł: 7 razy Dołączył: 17 Kwi 2015 Posty: 383 Skąd: Mazowsze
|
Wysłany: Śro 08 Cze, 2016 Re: Sparta Batavus z systemem ION
|
|
|
Albo może: wypij kielicha jeszcze raz i zrób zdjęcia (też żart, bez urazy )
Czy dobrze rozumiem - nowa bateria 1400 plus programowanie 1500 = 2900?
Czy raczej nowa bateria 1400 plus programowanie 100 = 1500?
No i te 224km/h... ? W trybie normal?
Paps napisał/a: | [...] w trybie normal 224km/h [...] |
Rozbierałem tą "spartańską" rurę i wyjmowałem akumulatory - nieciekawa robota.
Taka konstrukcja ramy/roweru i ukrycie baterii może i estetycznie wygląda, ale po jej padnięciu wymusza kupno nowej identycznej u producenta-monopolisty - a to mi się już barrrdzo nie podoba. I ten wbudowany w baterię, zalany silikonem sterownik... olbrzymia przeszkoda dla zastosowania własnego, tańszego zestawu akumulatorów, oczywiście Li-Ion.
Prawdę mówiąc, to wszystko byłoby dla mnie mocnym przeciwwskazaniem dla kupna tego sprzętu.
A opcji regeneracji NiMH raczej nie będzie ...
PS: Niedawno kolega kupował na ebayu oryginalną, bagażnikową, zamienną baterię Li-Ion 36V 10Ah do jakiegoś NEXUS-a, zapłacił ok. 1000zł. Stara padła po chyba 5 latach, były tam akumulatory pryzmatyczne. Bez sterownika, wyjście dwuprzewodowe, więc nawet można było wpakować tam 18650 zamiast płaskich i wtedy nawet zwiększyć pojemność.
Mam na myśli to, że dość drogi jest ten oryginalny zapasowy zestaw do Sparty, tym bardziej, że to jednak NiMH. |
|
|
|
|
bloodyopel
szef Krystian
Pomógł: 23 razy Wiek: 33 Dołączył: 02 Sty 2012 Posty: 1175 Skąd: Słupca k.Konina
|
Wysłany: Śro 08 Cze, 2016 Re: Sparta Batavus z systemem ION
|
|
|
Pavyan napisał/a: | ale po jej padnięciu wymusza kupno nowej identycznej u producenta-monopolisty - a to mi się już barrrdzo nie podoba. |
Rzuć okiem na ofertę arek_arecki, zrobił bardzo fajny zamiennik tej baterii na LiIon 18650 pasującej idealnie w miejsce oryginalnej baterii |
_________________ Obecny e-bike: LIMBER BIG BOY |
|
|
|
|
Pavyan
kierownik
Pomógł: 7 razy Dołączył: 17 Kwi 2015 Posty: 383 Skąd: Mazowsze
|
Wysłany: Śro 08 Cze, 2016
|
|
|
O, nie wiedziałem.
Ale wiem, że to powinno być możliwe.
Jakiś czas temu bowiem rozrysowałem sobie przekrój tej spartańskiej rury i z "symulacji" (duże słowo ) wynikło, że w przekrój powinno wejść spokojnie 5 szt. ogniw 18650, natomiast w długość "rynny" 8÷9 sztuk, po wywaleniu sterownika nawet chyba 10; oczywiście gdyby ktoś chciał użyć oryginalnej rury - jednak jej rozbieranie jest katorgą rycia w silikonie. Gdyby użyć np. dużego termokurcza do zasymulowania rury, byłoby dużo łatwiej.
W razie użycia ogniw 3,5Ah to mogłoby spokojnie dać baterię 24V/17,5Ah, a więc dużo pojemniejszą od oryginału (bateria którą rozbierałem miała 20x1,2V, czyli 24V/10Ah).
Cena takiego zamiennika, nawet mimo użycia b. dobrych ogniw 18650 w konfiguracji 7s5p, również powinna być bardzo konkurencyjna.
Ale to tylko moje teorie, i takimi pozostały - a jak widać Arek_Arecki coś podobnego zrealizował.
Moje uznanie.
PS: Obejrzałem to sobie na stronie Arka, bardzo fajna realizacja, choć tam napięcie zamiennej baterii (51,4V) jest dużo wyższe niż oryginału. Inny model roweru albo może zdrowo przewoltowany silnik? |
|
|
|
|
bloodyopel
szef Krystian
Pomógł: 23 razy Wiek: 33 Dołączył: 02 Sty 2012 Posty: 1175 Skąd: Słupca k.Konina
|
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Śro 08 Cze, 2016
|
|
|
Przeszło przeze mnie parę tego typu rowerów, z parowaną elektroniką, ale osobiście odradzam. Głównie ze względu na problemy z elektroniką w razie jakiejkolwiek awarii. To parowanie elektroniki producent tłumaczy ochroną przed kradzieżą.
W razie awarii najprostszym rozwiązaniem jest wywalenie oryginału i przeróbka na zwykły zewnętrzny kontroler. |
|
|
|
|
Pavyan
kierownik
Pomógł: 7 razy Dołączył: 17 Kwi 2015 Posty: 383 Skąd: Mazowsze
|
Wysłany: Śro 08 Cze, 2016
|
|
|
He, he... >producent< zawsze tłumaczy "troską o dobro klienta" wszystkie zabiegi uwiązujące go do siebie i mające na celu wyłącznie maksymalizację SWOJEGO zysku.
Raczej nie spotkałem sytuacji, kiedy >producent< szczerze powiedziałby, o co mu chodzi
@Bloodyopel: Ładna bestyjka, ale silnik to chyba jakiś taki ciut bolszy? Mocy z pewnością nie brakuje
Sam bym się chyba zastanowił nad podobnym potworem (bo idea ukrycia baterii w ramie przemawia do mnie jak najbardziej), jeżeli nietypowy napęd DC w moim e-zabytku odmówi posłuszeństwa.
Choć mnie ciągle podoba się bardzo idea mid-drive i dlatego te starsze Yamahy też mi pasują, tylko są trochę jamnikowate - bo bateria umieszczona za sztycą siodełka. I moc nieduża... |
|
|
|
|
wesmar
stażysta wesmar
Pomógł: 1 raz Wiek: 49 Dołączył: 23 Maj 2015 Posty: 114 Skąd: W-wa
|
Wysłany: Czw 16 Cze, 2016
|
|
|
Jeżeli chodzi o baterie NI-MH do sparty to mogę sporo powiedzieć. Mam ich 80 gałązek ściągniętych z rynku po 80-120 Euro za gałązkę, ale nie sprzedaję. W sumie jest to 1600 Ogniw. Uważam te GP za najlepsze na rynku zwłaszcza NT900DH i NT1000DH, 11-ki, są nieco gorsze żywotnościowo, ale mają faktycznie 11 Ah (Mam 3 niebieskie mierniki energii z ebaya). Nie chce mi się rozpisywać, zatem skrótowo: ogniwa te podobnie jak w Priusie przez hypercycle mogą służyć nawet 20 lat! bez widocznej oznaki zmniejszenia trwałości. Ważne by je wyładowywać do n-1v (na liczba ogniw w pakiecie) czyli powiedzmy1,1 na ogniwo i nie przegrzewać przy ładowaniu. Czasem wyrównywać po dłuższym leżakowaniu. Można ładować między 1C, a 0,5C do 40 st C. Zresztą jak z agregatu tak spięte gałęzie ładuję zimą 3 sezon 5 KW, w ciągu 2h i wszystko jest zimne. Acha to wszystko - listopad styczeń jak mi nie działają panele słoneczne. (Olej posmażalniczy mam za free, podgrzewanie toru indukcyjne). Ładuję je początkowo prądem prawie 1C, z wysoką efektywnością gdyż do 90 % naładowania sprawność ładowania wynosi zgodnie z katalogiem 92%. To nie to samo co paluszki AA i AAA. technologia tych ogniw była kupiona od panasonica. Nie trzeba doładowywać do końca, gdzie już mamy lekki wzrost temperatury. Szybko do 90-95% Wystarczy. Ja podkreślam wyłączam jak osiągną 40 st C zaś rozładowuje do 1,1/Cell, sparta oryginalnie 50 st i rozładowuje do 1V/cell.
Mam tez na tych ogniwach skuter elektryczny ebretti. W sumie 50v (1,25 katalogowo ma 1 ogniwo) i 60 Ah. Zasięg ~ 100 km, śmiga że hej. A teraz pokaz, ale ten jest słaby zrobię lepsze zdjęcia lub innym film
https://www.youtube.com/watch?v=X0l8VmzKhMg
w 2min 30 sek widać te gałązki (wybrane) bo akurat ładowałem nanofosfaty.
Jeszcze jedna ważna sprawa. Może komuś się ta wiedza przyda Testowałem ogniwa NT1000DH (10 Ah) na odpowietrzanie i przez 3h przeładowania prądem 0,5C bąka puściło 1 z 5-ciu. Potem te kolejne 4 testowałem na trwałość przez m-c i mimo temperatury ok 70 st (parzyły bardzo) nie zauważyłem ani podwyższonego rozładowania, ani utraty pojemności. Naturalnie jest to niszczące, ale dośw. robiłem celowo, ponieważ samo GP testuje je C/3 przez 6 godz i nie ma skutków ubocznych. Piszę to gdyby ktokolwiek kiedyś przegrzał je nie mając wyłącznika termicznego.
Co do sterownika sparty wbudowanego w toprun, jest to kodowane i trzeba wklepać własny firmware, wówczas nie ma żadnych limitów. Przerabiałem również minimalnie mostek tensometryczny wheatstone, wydłużając nieco kable, By rower jeździł praktycznie sam. O innych ciekawostkach z tym silnikiem rowerem mogę napisać dużo więcej. Z uwagi na jakość wykonania tegoż holendra można customizować wspaniałe maszyny
Pozdr. M.
P.S baterie można naprawiąc, jak już jest niesprawne to 1 ogniwo w 80 %, max 3 w NT1100DH. Poznac stan tez po nalotach czy puszczały bąka czy nie. pamiętajcie, że te 11-ki robione już w chinach mimo większej pojemności nie są tak dobre jak 10-ki i 9-ki!
Jeżeli ktoś jest z Warszawy zapraszam do garażu na pokaz |
Ostatnio zmieniony przez wesmar Śro 28 Lut, 2018, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
bloodyopel
szef Krystian
Pomógł: 23 razy Wiek: 33 Dołączył: 02 Sty 2012 Posty: 1175 Skąd: Słupca k.Konina
|
Wysłany: Czw 16 Cze, 2016
|
|
|
wesmar napisał/a: |
Co do sterownika sparty wbudowanego w toprun, jest to kodowane i trzeba wklepać własny firmware, wówczas nie ma żadnych limitów. Przerabiałem również minimalnie mostek tensometryczny wheatstone, wydłużając nieco kable, By rower jeździł praktycznie sam. O innych ciekawostkach z tym silnikiem rowerem mogę napisać dużo więcej. Z uwagi na jakość wykonania tegoż holendra można customizować wspaniałe maszyny
|
To ja bardzo poproszę (i pewnie całe forum ) bo jeśli dałoby się samemu programować sterownik pod siebie to już byłaby bajka |
_________________ Obecny e-bike: LIMBER BIG BOY |
|
|
|
|
wesmar
stażysta wesmar
Pomógł: 1 raz Wiek: 49 Dołączył: 23 Maj 2015 Posty: 114 Skąd: W-wa
|
Wysłany: Czw 16 Cze, 2016
|
|
|
bloodyopel napisał/a: |
To ja bardzo poproszę (i pewnie całe forum ) bo jeśli dałoby się samemu programować sterownik pod siebie to już byłaby bajka |
https://github.com/InfantEudora/sparta_ion - masz wszystko od ponad roku, możesz zmieniać pod siebie co chcesz. Sam przerabiałem kilka tych spart, dwie mam swoje własne i są bezszelestne, wysokowydajne i szybkie (oczywiście wszystko bez wspomagania, z tempomatem). Ten silnik toprun ma aż 90 % sprawności w szerokim zakresie obrotów. Ważne by go nie przewoltowywać! co wielu niepotrzebnie robi i para idzie w gwizdek. (temperatura, slabsze pole od rozgrzanych neodymów). Ja softowo mam prędkość pola max 40/h przy 26V. W praktyce 30/h leci przy zużyciu tylko 12 Wh/km! po asfalcie na marathon plus z tyłu i kendzie cieńkiej z przodu. Rower jest doprawdy genialny. Ideał na dłuższe wypady |
|
|
|
|
bloodyopel
szef Krystian
Pomógł: 23 razy Wiek: 33 Dołączył: 02 Sty 2012 Posty: 1175 Skąd: Słupca k.Konina
|
Wysłany: Czw 16 Cze, 2016
|
|
|
wesmar napisał/a: | oczywiście wszystko bez wspomagania, z tempomatem |
Bez wspomagania a z tempomatem? Czyli jak nastawiałeś prędkość, manetką? Muszę zgłębić temat, bo sam bardzo lubię te silniki, a zawsze wybebeszałem je ze sterownika |
_________________ Obecny e-bike: LIMBER BIG BOY |
|
|
|
|
wesmar
stażysta wesmar
Pomógł: 1 raz Wiek: 49 Dołączył: 23 Maj 2015 Posty: 114 Skąd: W-wa
|
Wysłany: Czw 16 Cze, 2016
|
|
|
[quote="bloodyopel"] wesmar napisał/a: | oczywiście wszystko bez wspomagania, z tempomatem |
Tempomat masz automatycznie jak wysterujesz nieco inaczej mostek tensometryczny. Wówczas odpalasz z pedała i sparta rusza oraz jedzie do wyboru z 3-ma predefiniowanymi prędkościami.. Musisz potem guzikiem poluzować . Już nie pamiętam, który kolor to był w mostku, jest tam zielony zółty i czerwony. Zdaje mi się, że albo zielony, albo zółty w każdym razie wystarczyło się 0,05 Ohm by kopał i jechał. Jeżeli podłączysz do nieprawidłowego to jeszcze ciężej będzie wspomagał. Ja trafiłem za drugim razem |
|
|
|
|
tnowakow
początkujący
Pomógł: 1 raz Dołączył: 08 Maj 2016 Posty: 21 Skąd: Kraków
|
|
|
|
|
wesmar
stażysta wesmar
Pomógł: 1 raz Wiek: 49 Dołączył: 23 Maj 2015 Posty: 114 Skąd: W-wa
|
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|