ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
temperatura pracy ogniw i ich parametry???
Autor Wiadomość
glebor 
Zasłużony dla zlotu EV



Pomógł: 6 razy
Dołączył: 10 Lis 2014
Posty: 1334
Skąd: Łódź
Wysłany: Nie 03 Lip, 2016   temperatura pracy ogniw i ich parametry???

Witajcie. Dokonałem kilku testów, kupiłem również specjalnie kilka nowych ogniw w firmie BTO w łodzi, aby porównać moje.

Mam przedewszystkim kilka pytań:
na ogniwie jest napisane 2.0C discharge continuos current.

Obciążyłem ogniwo prądem 2C i bacznie obserwowałem z miernikiem laserowy temperatury co się z nim stanie. Po osiągnięciu 30% swojej pojemności miało około 80 stopni. Po 60% temperatura wzrosła do 93,2 stopnia. Mam teraz pytanie - producent podaje wartość 45 stopni przy prądzie 2.0C oraz coś takiego jak typical discharge current na poziomie np 580mA. Są to konkretnie ogniwa panasonic ncr18650B.

Kupiłem również ogniwo sony VTC4 za prawie 4 dyszki. Obciążyłem je prądem wg zaleceń 30A. Pomiat po 30 sekundach wykazał teperaturę 115 stopni, więc natychmiast wyłączyłem proces i podpiąłem czujnik temperatury. CO dziwne żadnego z tych ogniw nie udało mi się rozładować prądem maksymalnym przez producenta, natomiast przy prądzie rzędu 1C miały temperaturę około 45-50 stopni i wzorcową pojemność.

Zastanawiający jest parametr 2.0C czy taki prąd można osiągnąć wyłącznie z dodatkową wentylacją ogniw?

Przy obciążeniu panasonic 2.0C umieszczając ogniwo w bezpiecznym miejscu przy około 100 stopniach oddało 2950mAh. Po naładowaniu działa normalnie :)
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Nie 03 Lip, 2016   

Tego typu ogniwa popularne ktore mają podane max obciążenie 2C, można obciążać takim prądem tylko chwilowo. Zresztą doprowadzanie do takich temperatur zarówno w procesie ladowania jak i rozladowania, drastycznie skraca ich żywotność. Ponadto Producent podaje ten parametr dla POJEDYNCZEGO, LUZNO leżącego ogniwa, któremu zapewne sztucznie utrzymuje się temperaturę w okolicy 25 stopni.
Zatem jesli Twoje pomiary zmierzają do oceny na ile można je wykorzystać do pakietu rowerowego, ktory upakowany i szczelny, znacznie gorzej odprowadza ciepło, to musisz założyć ze podane max pradu nalezy w praktyce podzielić przez 2 a nawet 3 aby pakiet był względnie bezpieczny i trwaly.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
atomek1000 
szef



Pomógł: 48 razy
Dołączył: 08 Lis 2014
Posty: 1902
Skąd: Warszawa
Wysłany: Nie 03 Lip, 2016   

Heh wziąłeś bardzo słabe ogniwo do dużych prądów. Ten Panasonic z końcówką B jest słabiutki to ebajków. Kup sobie ogniwo sanyo GA 3500mah i zobacz ze ono przy 2C będzie miało z 40-50stopni. A przy 10A nie przekroczy 65. Oczywiście ciągłego.
 
 
glebor 
Zasłużony dla zlotu EV



Pomógł: 6 razy
Dołączył: 10 Lis 2014
Posty: 1334
Skąd: Łódź
Wysłany: Nie 03 Lip, 2016   

tak właśnie myślałem, że te panasoniki ncr są dobre przy 0,75 - 1C i tak zawsze liczyłem je w bateriach. Zazwyczaj szły do zestawów z przekładniówką i sterownikiem 17A.

Testując pod 1C miały około 40 stopni w pakiecie, w skrzynce będą miały 45-50st. Także tragedii nie będzie :)

cóż panasoniki GA są sporo lepsze, ale pewnie na takie baterie to trzeba szukać amatora poza polską...

Ładnie trzymają również samsungi IRC. przy 1C mają 28-30 stopni. przy 1,5C udało mi się dogrzać do 35st, więc całkiem nieźle...
 
 
atomek1000 
szef



Pomógł: 48 razy
Dołączył: 08 Lis 2014
Posty: 1902
Skąd: Warszawa
Wysłany: Nie 03 Lip, 2016   

glebor napisał/a:
samsungi IRC

Samsungi ICR są mało prądowe - spotykane w laptopach i taaaanich chińskich bateriach. Lepsze do ebajków są INR (np model 29E sobie nieźle daje rade)
 
 
glebor 
Zasłużony dla zlotu EV



Pomógł: 6 razy
Dołączył: 10 Lis 2014
Posty: 1334
Skąd: Łódź
Wysłany: Nie 03 Lip, 2016   

Ja tam pod względem temperaturowym nie mam im nic do zarzucenia, pojemnośc oddają wzorcową przy 2C, być może szybciej tracą swoje parametry wraz z cyklami, ale tego już nie sprawdzę...

Wiem natomiast, że panasoniki nieźle sobie radzą z continentem. Przelatane już 10 tys km, jeżdżą drugi sezon i generalnie nie mam im nic do zarzucenia zasięg spadł może o 10% do jazdy ciągłej 40-44km/h są wystarczające... Pakiecik złożyłem na 48V 13S10P. prąd około 1,5C był maksmalnie ciągnięty, ale to raczej w piku na przyspieszeniach... Do 44km/h wystarcza 0,75-1C.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group