|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
temperatura pracy ogniw i ich parametry??? |
Autor |
Wiadomość |
glebor
Zasłużony dla zlotu EV
Pomógł: 6 razy Dołączył: 10 Lis 2014 Posty: 1334 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Nie 03 Lip, 2016 temperatura pracy ogniw i ich parametry???
|
|
|
Witajcie. Dokonałem kilku testów, kupiłem również specjalnie kilka nowych ogniw w firmie BTO w łodzi, aby porównać moje.
Mam przedewszystkim kilka pytań:
na ogniwie jest napisane 2.0C discharge continuos current.
Obciążyłem ogniwo prądem 2C i bacznie obserwowałem z miernikiem laserowy temperatury co się z nim stanie. Po osiągnięciu 30% swojej pojemności miało około 80 stopni. Po 60% temperatura wzrosła do 93,2 stopnia. Mam teraz pytanie - producent podaje wartość 45 stopni przy prądzie 2.0C oraz coś takiego jak typical discharge current na poziomie np 580mA. Są to konkretnie ogniwa panasonic ncr18650B.
Kupiłem również ogniwo sony VTC4 za prawie 4 dyszki. Obciążyłem je prądem wg zaleceń 30A. Pomiat po 30 sekundach wykazał teperaturę 115 stopni, więc natychmiast wyłączyłem proces i podpiąłem czujnik temperatury. CO dziwne żadnego z tych ogniw nie udało mi się rozładować prądem maksymalnym przez producenta, natomiast przy prądzie rzędu 1C miały temperaturę około 45-50 stopni i wzorcową pojemność.
Zastanawiający jest parametr 2.0C czy taki prąd można osiągnąć wyłącznie z dodatkową wentylacją ogniw?
Przy obciążeniu panasonic 2.0C umieszczając ogniwo w bezpiecznym miejscu przy około 100 stopniach oddało 2950mAh. Po naładowaniu działa normalnie |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Nie 03 Lip, 2016
|
|
|
Tego typu ogniwa popularne ktore mają podane max obciążenie 2C, można obciążać takim prądem tylko chwilowo. Zresztą doprowadzanie do takich temperatur zarówno w procesie ladowania jak i rozladowania, drastycznie skraca ich żywotność. Ponadto Producent podaje ten parametr dla POJEDYNCZEGO, LUZNO leżącego ogniwa, któremu zapewne sztucznie utrzymuje się temperaturę w okolicy 25 stopni.
Zatem jesli Twoje pomiary zmierzają do oceny na ile można je wykorzystać do pakietu rowerowego, ktory upakowany i szczelny, znacznie gorzej odprowadza ciepło, to musisz założyć ze podane max pradu nalezy w praktyce podzielić przez 2 a nawet 3 aby pakiet był względnie bezpieczny i trwaly. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
atomek1000
szef
Pomógł: 48 razy Dołączył: 08 Lis 2014 Posty: 1902 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Nie 03 Lip, 2016
|
|
|
Heh wziąłeś bardzo słabe ogniwo do dużych prądów. Ten Panasonic z końcówką B jest słabiutki to ebajków. Kup sobie ogniwo sanyo GA 3500mah i zobacz ze ono przy 2C będzie miało z 40-50stopni. A przy 10A nie przekroczy 65. Oczywiście ciągłego. |
|
|
|
|
glebor
Zasłużony dla zlotu EV
Pomógł: 6 razy Dołączył: 10 Lis 2014 Posty: 1334 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Nie 03 Lip, 2016
|
|
|
tak właśnie myślałem, że te panasoniki ncr są dobre przy 0,75 - 1C i tak zawsze liczyłem je w bateriach. Zazwyczaj szły do zestawów z przekładniówką i sterownikiem 17A.
Testując pod 1C miały około 40 stopni w pakiecie, w skrzynce będą miały 45-50st. Także tragedii nie będzie
cóż panasoniki GA są sporo lepsze, ale pewnie na takie baterie to trzeba szukać amatora poza polską...
Ładnie trzymają również samsungi IRC. przy 1C mają 28-30 stopni. przy 1,5C udało mi się dogrzać do 35st, więc całkiem nieźle... |
|
|
|
|
atomek1000
szef
Pomógł: 48 razy Dołączył: 08 Lis 2014 Posty: 1902 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Nie 03 Lip, 2016
|
|
|
glebor napisał/a: | samsungi IRC |
Samsungi ICR są mało prądowe - spotykane w laptopach i taaaanich chińskich bateriach. Lepsze do ebajków są INR (np model 29E sobie nieźle daje rade) |
|
|
|
|
glebor
Zasłużony dla zlotu EV
Pomógł: 6 razy Dołączył: 10 Lis 2014 Posty: 1334 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Nie 03 Lip, 2016
|
|
|
Ja tam pod względem temperaturowym nie mam im nic do zarzucenia, pojemnośc oddają wzorcową przy 2C, być może szybciej tracą swoje parametry wraz z cyklami, ale tego już nie sprawdzę...
Wiem natomiast, że panasoniki nieźle sobie radzą z continentem. Przelatane już 10 tys km, jeżdżą drugi sezon i generalnie nie mam im nic do zarzucenia zasięg spadł może o 10% do jazdy ciągłej 40-44km/h są wystarczające... Pakiecik złożyłem na 48V 13S10P. prąd około 1,5C był maksmalnie ciągnięty, ale to raczej w piku na przyspieszeniach... Do 44km/h wystarcza 0,75-1C. |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|