Otwieranie silnika Bionx wyprowadzenie przewodów. |
Autor |
Wiadomość |
Passat_EQ
prezes
Pomógł: 15 razy Dołączył: 08 Paź 2016 Posty: 580 Skąd: Wrocław
|
Wysłany: Wto 08 Lis, 2016 Otwieranie silnika Bionx wyprowadzenie przewodów.
|
|
|
Witam,
Zakupiłem taki silnik. Pytanie czy ktos go moze rozkładał, bo chciałbym wyprowadzic przewody do zewnętrznego sterownika.
Ciezko go rozpołowic ?
|
|
|
|
|
wibi
szef
Pomógł: 42 razy Dołączył: 23 Sie 2014 Posty: 1072 Skąd: Śląsk
|
Wysłany: Wto 08 Lis, 2016
|
|
|
Może nie ciężko ale potrzebne są narzędzia czyli duży ściągacz który złapie za kołnierz a to 22 cm średnicy.Ja miałem uniwersalny z dość długimi ramionami (3 ramiona) i trochę kombinując udało mi się zahaczyć. Ściągać musisz tą stronę gdzie wychodzą kable .Mam zdjęcia z rozbiórki ale niestety na drugim kompie którego aktualnie nie mam podłączonego.
Przerabiałem też inaczej niż wszyscy pozostali gdyż zachowałem oryginalny sterownik a raczej jego płytkę drukowaną usuwając wszystkie elementy sterownika z obu stron gdyż sądzę, że to wzmocni mechanicznie i czujniki halla oraz przewody fazowe które teraz są dość sztywnie umocowane.
Aby całkowicie otworzyć silnik musisz z osi zdjąć blokadę obrotu-jest na stożku i mocno siedzi na osi(to ten rdzawy element na twoich zdjęciach). Tu na forum jest trochę zdjęć z rozbiórki BioniX'a, poszukaj a jak by było ci mało to są jeszcze na endlessie ew. jutro mogę zamieścić swoje |
|
|
|
|
Passat_EQ
prezes
Pomógł: 15 razy Dołączył: 08 Paź 2016 Posty: 580 Skąd: Wrocław
|
Wysłany: Wto 08 Lis, 2016
|
|
|
Myslałem, ze niezależnie od której strony zahacze sciągacz, to rozpołowi sie tak samo. Na logike zapiąłbym to od strony własnie drugiej gdzie nie ma przewodów, zeby ośke odpychac razem z drugim deklem przez ktory przechodza przewody, zeby ich nie zerwac. |
|
|
|
|
wibi
szef
Pomógł: 42 razy Dołączył: 23 Sie 2014 Posty: 1072 Skąd: Śląsk
|
Wysłany: Wto 08 Lis, 2016
|
|
|
Pewnie tak też pójdzie,u mnie z tej drugiej strony był wolnobieg i kaseta dlatego łatwiej było od strony kabli.Poza tym nie wiem jak będziesz chciał przeciągnąć nowe kable (3+5 lub 6) przez szczelinę.Wydaje mi się, że łatwiej jest przykleić kable do osi silnika a składając łożysko same sobie kable ułoży. Ja jako kable fazowe używałem kabla w silikonie,chyba AWG14 a do czujników miałem wiązkę z instalacji samochodowej z której wybrałem pasujące kolory. |
|
|
|
|
pabblo_pl
stażysta
Dołączył: 08 Lis 2016 Posty: 142 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Śro 09 Lis, 2016
|
|
|
Witam wszystkich,
Kupiłeś silnik z którego zrezygnowałem z obaw o zardzewiałą blokadę ośki. Kupiłem inny, również będę przerabiał ale otwierać będę od strony kabli.
Patrząc na zdjęcia to lepszy dostęp do sterownika i kabli.
Do otwarcia chcę użyć 6-8 śrub którymi będę rozpierał pokrywy.
Jednocześnie podgrzewał łączenie silnika. |
|
|
|
|
wibi
szef
Pomógł: 42 razy Dołączył: 23 Sie 2014 Posty: 1072 Skąd: Śląsk
|
Wysłany: Śro 09 Lis, 2016
|
|
|
Zamieszczam zdjęcia z mojej "przeróbki" BionX'a.To jest silnik system BionX z firmy Matra dlatego zewnętrzna obudowa nieco inaczej wygląda ale wnętrze to samo.
tn_DSCI0116.JPG Do składania |
Pobierz Plik ściągnięto 1366 raz(y) 73,04 KB |
tn_DSCI0115.JPG J/w |
Pobierz Plik ściągnięto 1265 raz(y) 96,66 KB |
tn_DSCI0115.JPG Opis jak wyżej |
Pobierz Plik ściągnięto 1007 raz(y) 96,66 KB |
tn_DSCI0114.JPG Płytka sterownika już bez elementów przygotowana do przylutowania halli i kabli |
Pobierz Plik ściągnięto 2031 raz(y) 88,72 KB |
tn_DSCI0098.JPG Otwarcie,jak wyżej |
Pobierz Plik ściągnięto 1340 raz(y) 75,16 KB |
tn_DSCI0097.JPG Otwarcie silnika-ściągacz |
Pobierz Plik ściągnięto 1504 raz(y) 77,85 KB |
tn_DSCI0096.JPG Jak opis wyżej |
Pobierz Plik ściągnięto 1186 raz(y) 80,85 KB |
tn_DSCI0094.JPG Silnik przed otwarciem |
Pobierz Plik ściągnięto 1048 raz(y) 73,54 KB |
|
|
|
|
|
tomek701
prezes
Pomógł: 4 razy Dołączył: 23 Lip 2013 Posty: 545 Skąd: Chełm
|
Wysłany: Śro 09 Lis, 2016
|
|
|
Witam do rozebrania bionixa wystarczą sróby fi osiem nimi rozpychasz obudowy nie potrzeba podgrzewać, tylko pamiętaj zrób rysę na łączeniu żeby tak samo złożyć. |
_________________ https://photos.app.goo.gl/pK7oCAa4oXAxfxds8 |
|
|
|
|
Passat_EQ
prezes
Pomógł: 15 razy Dołączył: 08 Paź 2016 Posty: 580 Skąd: Wrocław
|
Wysłany: Śro 09 Lis, 2016
|
|
|
pabblo_pl napisał/a: | Witam wszystkich,
Kupiłeś silnik z którego zrezygnowałem z obaw o zardzewiałą blokadę ośki. Kupiłem inny, również będę przerabiał ale otwierać będę od strony kabli.
Patrząc na zdjęcia to lepszy dostęp do sterownika i kabli.
Do otwarcia chcę użyć 6-8 śrub którymi będę rozpierał pokrywy.
Jednocześnie podgrzewał łączenie silnika. |
Tak własnie sie na niego czaiłem i zniknął. Za pare dni pojawił sie ponownie i zdębiałem.
Faktycznie tez zauwazyłem korozje i spytałem sprzedajacego czy os obraca sie swobodnie. Nie odpisał ale paczke odebrałem.
Generalnie oś obraca sie bez tarcia ale kreci sie jakby była zalana w miodzie
Podejrzewam ze bedzie trzeba zmienic łożyska. Czy taki silnik po ręcznym zakreceniu bez obręczy, kręci sie długo czy niemal natychmiast sie zatrzymuje ? |
|
|
|
|
sirgregs
prezes
Pomógł: 24 razy Dołączył: 14 Paź 2015 Posty: 933 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Czw 10 Lis, 2016
|
|
|
Taki silnik to się kręci jak prądu dostanie
Magnesy tak trzymają że trudno jest osią zakręcić palcami jak obudowa jest nieruchoma.
W bionxie jest w miarę łatwo bo blokada ma sporą średnicę.
Ale spróbuj pokręcić osią łapiąc palcami tylko za gwint osi.
Do zrobienia na granicy wykonalności i tak ma być. |
|
|
|
|
Passat_EQ
prezes
Pomógł: 15 razy Dołączył: 08 Paź 2016 Posty: 580 Skąd: Wrocław
|
Wysłany: Czw 10 Lis, 2016
|
|
|
Złapałem oś w imadlo i krecilem korpusem.
Kreci sie bezszelestnie i bez "chrobotania" ale jednak czuc jakby gesty smar go trzymał na osi. |
|
|
|
|
sirgregs
prezes
Pomógł: 24 razy Dołączył: 14 Paź 2015 Posty: 933 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Czw 10 Lis, 2016
|
|
|
Tak ma być.
Jak naprawdę mocno zakręcisz sam silnik to może dwa obroty zrobi i stoi.
Z obręczą odpowiednio więcej.
Z oponą jeszcze więcej ale wciąż bardzo szybko się zatrzymuje.
PS
Właśnie przed kilkoma minutami odebrałem swissdrive zaplecionego w 20"
Maksymalnie udało mi się osiągnąć dwa obroty |
|
|
|
|
pabblo_pl
stażysta
Dołączył: 08 Lis 2016 Posty: 142 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Czw 10 Lis, 2016 Bionx 250 HT
|
|
|
Dziś dotarł kurier z takim kółkiem za cenę 235 zł z wysyłką.
Silniczek BionX 250 HT, bez rdzy, kręci się bez oporów tzn wiadomo że staje po obrocie bo magnesy hamują ale brak oporów innych niż od magnesów.
W weekend biorę się za rozbieranie aż szkoda mi rozplatać to koło.
Proszę zerknijcie na zdjęcia napiszcie czy od strony wolnobiegu jest wszystko.
Czy czegoś brakuje? Oczywiście z wyjątkiem wolnobiegu.
I jeszcze jedna uwaga nawet jeśli otworzymy silnik od strony wolnobiegu, to żeby nam wirnik (stojan) wyszedł z obudowy i tak musimy demontować blokadę obrotu wału.
Więc mimo wszystko chyba lepiej od strony kabli otwierać silnik.
Paweł
IMG_20161110_165208.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 1068 raz(y) 5 MB |
IMG_20161110_165239.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 938 raz(y) 4,73 MB |
IMG_20161110_165112.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 972 raz(y) 3,52 MB |
IMG_20161110_165200.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 921 raz(y) 4,2 MB |
|
|
|
|
|
wibi
szef
Pomógł: 42 razy Dołączył: 23 Sie 2014 Posty: 1072 Skąd: Śląsk
|
Wysłany: Czw 10 Lis, 2016
|
|
|
Passat_EQ napisał/a: | ...Kreci sie bezszelestnie i bez "chrobotania" ale jednak czuc jakby gesty smar go trzymał na osi. |
Jest jeszcze jedna,jak sądzę,ważna rzecz, mianowicie przy składaniu silnika i wciskaniu zdjętej pokrywy "siedzące" w niej łożysko jest nieprawidłowo wciskane na oś silnika. Nieprawidłowo gdyż to zewnętrzny pierścień łożyska ("siedzący" w pokrywie) przenosi siłę wciskania na oś, przez co samo łożysko jest nieco ściśnięte osiowo a to powoduje, że ciężko się obraca przez jakiś czas nim się właściwie nie ułoży. Dlatego po złożeniu silnika dobrze jest albo dopasowaną do średnicy osi rurką lekko "puknąć" w pierścień wewnętrzny łożyska by o te setne części mm wszedł głębiej na oś a w ostateczności można bardzo lekko "opukać" ten wewnętrzny pierścień łożyska śrubokrętem. To pojęcie "lekko" uważam, że odpowiada sile jaką można by się samemu uderzyć, a dlaczego tak lekko gdyż pierścień wew.łożyska wtłoczny przez kulki łożyska i pierścień zewnętrzny jest naprężony i normalne lub mocne "puknięcie" mogło by uszkodzić bieżnię lub nawet pierścień.
Po takim zabiegu oś silnika powinna już dać się palcami prawie lekko obracać. |
|
|
|
|
wibi
szef
Pomógł: 42 razy Dołączył: 23 Sie 2014 Posty: 1072 Skąd: Śląsk
|
Wysłany: Czw 10 Lis, 2016
|
|
|
@pabblo_pl
Nie zastanawiaj się i otwieraj silnik od strony kabli gdyż i tak będziesz musiał to zrobić z prostej przyczyny, że śruby którymi przykręcony jest sterownik można odkręcić (i zdjąć-wyjąć) tylko od strony kabli. Popatrz na zdjęcia które zamieściłem wyżej (DSCI0114) na którym widać główki śrub mocujących sterownik.Jak chcesz zdjęcie w wyższej rozdzielczości to daj znać,te zmniejszyłem aby łatwiej się załadowały na stronę.
DSCI0116.JPG Śruby mocujące sterownik- 3 inbusy |
Pobierz Plik ściągnięto 818 raz(y) 4,49 MB |
|
Ostatnio zmieniony przez wibi Czw 10 Lis, 2016, w całości zmieniany 2 razy |
|
|
|
|
pabblo_pl
stażysta
Dołączył: 08 Lis 2016 Posty: 142 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Czw 10 Lis, 2016
|
|
|
@wibi
zwróciłem na to uwagę i własnie od tej strony będę otwierał silnik, bo jak od drugiej strony przeciągnąć kable?
U mnie brakuje chyba takiej nakrętki kontrującej od strony wolnobiegu o którą blokuje się ośka do ramy.
Może ma ktoś wolną chętnie odkupie.
Coś takiego jak na zdjęciu.
800_img_0951_LewaStrona_v2.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 731 raz(y) 63,81 KB |
|
|
|
|
|
|