Silnik elektryczny pchający do łódki wiosłowej, pontonu |
Autor |
Wiadomość |
sirgregs
prezes
Pomógł: 24 razy Dołączył: 14 Paź 2015 Posty: 933 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Czw 16 Lut, 2017
|
|
|
O "dziwo" przy prądzie z aku 1A prąd na silnik był 5A.
A pomiar był wykonywany amperomierzem cęgowym i w trakcie testu przy stałym wychyleniu manetki amperomierz był kilkukrotnie przepinany z przewodu aku na przewód silnika bez zmian w odczytach odpowiednich prądów. |
|
|
|
|
sirgregs
prezes
Pomógł: 24 razy Dołączył: 14 Paź 2015 Posty: 933 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Czw 16 Lut, 2017
|
|
|
Dubel poszedł.
________________________
Jednym słowem prądem 20A nie da się przekroczyć obrotów silnika który przy napięciu znamionowym pobiera 35A.
Prąd to prąd
Napięcie na odbiorniku jest ściśle związane z prądem danego odbiornika a wręcz z niego wynika. |
|
|
|
|
tkoko
prezes
Pomógł: 19 razy Dołączył: 26 Lut 2015 Posty: 684 Skąd: Czechowice-Dz
|
Wysłany: Pią 17 Lut, 2017
|
|
|
sirgregs napisał/a: | Dubel poszedł.
________________________
Jednym słowem prądem 20A nie da się przekroczyć obrotów silnika który przy napięciu znamionowym pobiera 35A.
Prąd to prąd
Napięcie na odbiorniku jest ściśle związane z prądem danego odbiornika a wręcz z niego wynika. |
Tyle że ty podwyższyłeś napięcie przeszło 2 razy, a za obroty odpowiada nie prąd a napięcie A ponieważ spadnie ci ciąg (moc na śrubie bo masz dwa razy mniej amper), to przy łodzi o tym samym ciężarze spadnie prędkość a wzrosną obroty bo śruba będzie kawitować (wytwarzać bąbelki), inaczej musiałbyś wejść łodzią w ślizg, a przynajmniej płynąć x razy szybciej "a to se neda" jak mawiają nasi południowi sąsiedzi
https://raksa.com.pl/webpage/wszystko-o-srubach-napedowych.html |
|
|
|
|
sirgregs
prezes
Pomógł: 24 razy Dołączył: 14 Paź 2015 Posty: 933 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Pią 17 Lut, 2017
|
|
|
tkoko, podajesz link do sensownych informacji a piszesz rzeczy kompletnie sprzeczne i od czapy ...
Za obroty odpowiada napięcie powiadasz.
A silnik w teście stał co oznacza że obroty były zero. I co Ty na to? Nie ma znaczenia?
Przy użyciu sterownika PWM ponadto nie mamy do czynienia z podłączeniem bezpośrednim silnika do akumulatora. To jest zupełnie, kompletnie, totalnie co innego.
Użytkowałeś jakikolwiek silnik DC zasilany sterownikiem PWM w jakimkolwiek pojeździe?
Użytkowałeś jakikolwiek silnik DC zasilany bezpośrednio z akumulatora w jakimkolwiek pojeździe?
Bardzo mi przykro ale kompletnie nie czujesz tematu ... |
|
|
|
|
tkoko
prezes
Pomógł: 19 razy Dołączył: 26 Lut 2015 Posty: 684 Skąd: Czechowice-Dz
|
Wysłany: Pią 17 Lut, 2017
|
|
|
sirgregs napisał/a: | ...A silnik w teście stał co oznacza że obroty były zero. I co Ty na to? Nie ma znaczenia?.... |
Dla mnie nie ma. Gdybyś zwarł sterownik (zakładając że tranzystor wytrzyma tę próbę) to otrzymałbyś jeszcze większy prąd wyjściowy niż wejściowy i co to ma do prędkości skoro silnika nie ma. Dlatego mnie bardziej interesują waty (o których wcześniej pisałem) bo te pokazują w miarę porównywalne parametry, a te na obciążeniu zawsze muszą być mniejsze niż na zasilaniu.
sirgregs napisał/a: | Użytkowałeś jakikolwiek silnik DC zasilany sterownikiem PWM w jakimkolwiek pojeździe?
Użytkowałeś jakikolwiek silnik DC zasilany bezpośrednio z akumulatora w jakimkolwiek pojeździe? |
aktualnie z pojazdów na silnikach DC, mam tylko silnik zaburtowy, i te rowerki;
http://forum.arbiter.pl/v...ighlight=#61909
oraz rower BLDC bezprzekładniowy w budowie (trochę zakurzony od jesieni, bo jestem już starym dziadem i nie bawi mnie marznięcie w piwnicy, tym bardziej że od sylwestra nie mogę się wyleczyc),
Zdałem test . Jeżeli to mało to poszukam jeszcze "kilka maszyn przemysłowych" na silnikach DC, AC do trójfazowych włącznie.
sirgregs napisał/a: | Bardzo mi przykro ale kompletnie nie czujesz tematu ... |
OK, mam jednak nadzieję że traktujesz moje uwagi jako dyskusję, i podzielisz się swoimi doświadczeniami. Sam tez podzielę się moimi jak będzie cieplej.
Wrzucę jeszcze katalog silników Merkury (MotorGuide) może Ci się przyda.
http://www.mercury-lakor.com/catalog/5191
oraz schematy montażowe przykładowych silników merkury; 5 biegów przód, dwa biegi tył.
|
|
|
|
|
sirgregs
prezes
Pomógł: 24 razy Dołączył: 14 Paź 2015 Posty: 933 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Pią 17 Lut, 2017
|
|
|
tkoko napisał/a: | Dlatego mnie bardziej interesują waty (o których wcześniej pisałem) bo te pokazują w miarę porównywalne parametry, a te na obciążeniu zawsze muszą być mniejsze niż na zasilaniu. |
I są. Bo nawet sterownik PWM nie ma sprawności większej niż 100%.
To że prąd na silniku może być/jest większy niż prąd akumulatora to nie jest nic dziwnego ani cudownego. Napięcie na silniku jest niższe i bilans się zgadza.
Obejrzyj jeszcze raz ze zrozumieniem filmik z łódką i przeanalizuj iloczyn prądów i napięć po obu stronach sterownika. Może to Ci pomoże.
A poniżej platforma testowa sterownika. Swoją drogą fajnie to jeździ ale raczej tylko po długich prostych idealnie gładkich nawierzchniach najlepiej wewnątrz budynku.
Szkoda że pogoda słaba za oknem. Miło by było przykręcić silnik do łódki i popływać po jakimś cichym spokojnym jeziorku z dala od miasta.
platforma.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 520 raz(y) 238,21 KB |
|
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Sob 18 Lut, 2017
|
|
|
Popatrz na czat |
|
|
|
|
tkoko
prezes
Pomógł: 19 razy Dołączył: 26 Lut 2015 Posty: 684 Skąd: Czechowice-Dz
|
Wysłany: Sob 18 Lut, 2017
|
|
|
sirgregs napisał/a: | .... Bo nawet sterownik PWM nie ma sprawności większej niż 100%..... |
A nieprawda, w pokazanym przykładzie MA (100.5 - 101%), po dodaniu deklarowanej sprawności (1%) jest to już 102% na wyjściu
Druga moja wątpliwość, to pomiary GPS'em przy prędkości 3km/godz (0.83m/s), gdzie dokładność GPS'a jest 1-3m.
https://pl.wikipedia.org/wiki/Global_Positioning_System
Cytuję "Dokładność urządzeń GPS to temat wzbudzający wiele emocji ze względu na brak jednolitego systemu pomiaru tego parametru. Popularny wskaźnik CEP odnosi się do statystycznego udziału punktów o zadanej dokładności w całym ich zbiorze. Innymi słowy CEP (80%) 1–3 m oznacza, że 80% uzyskanych pomiarów mieści się w zakresie błędu 1–3 metra, przy czym nie wiadomo nic o pozostałych 20% pomiarów. W praktyce więc niewiele wiadomo o rzeczywistych osiągach urządzenia. Dodatkowo sytuację komplikuje definicja błędu pomiaru, którą producenci wykorzystują przy podawaniu parametrów urządzeń"
Dlatego moją propozycją był stoper i metry. |
|
|
|
|
sirgregs
prezes
Pomógł: 24 razy Dołączył: 14 Paź 2015 Posty: 933 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Sob 18 Lut, 2017
|
|
|
No i to rozumiem
To jest analiza wnosząca do tematu.
Dla mnie też cywilny gps to nie jest najlepszy sposób pomiaru prędkości.
A pomiary prądów i napięć na filmiku to inna sprawa bo w sumie żadnego miernika tam nie widać. Są jedynie obliczenia procesora ale i tak jest blisko poprawnych wyników |
|
|
|
|
tkoko
prezes
Pomógł: 19 razy Dołączył: 26 Lut 2015 Posty: 684 Skąd: Czechowice-Dz
|
Wysłany: Sob 18 Lut, 2017
|
|
|
sirgregs napisał/a: | .....Za obroty odpowiada napięcie powiadasz....... |
http://forum.arbiter.pl/v...er=asc&start=30
Cytat z twoich testów silnika DC
"Konfiguracja 6s nadal nadaje się dla nieletnich.
Konfiguracja 12s tylko dla wariatów ..."
Więc na marginesie pytanie na podstawie wskazań z miernika dla 8.75V.
Przy których danych silnik popłynie szybciej i dalej i dlaczego?
Czy przy danych z baterii 12.16V 17.3A
czy danych ze sterownika 8.75V 24.8A |
|
|
|
|
sirgregs
prezes
Pomógł: 24 razy Dołączył: 14 Paź 2015 Posty: 933 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Sob 18 Lut, 2017
|
|
|
Odpowiadam na pytanie drugie:
Moc jest dokładnie taka sama więc prędkość i zasięg identyczny (z trudem wydedukowałem że to ten sam pomiar który przedstawia parametry układu w danej chwili ;-p)
Odpowiadam na pierwsze pytanie:
Za osiągniętą prędkość odpowiada moc mechaniczna na kole e-bmx.
Dwukrotne zwiększenie napięcia zasilania przy tym samym sterowniku (prąd akumulatora limitowany do 30A) powoduje dwukrotne zwiększenie mocy elektrycznej dostarczanej do sterownika który dzięki swojej wysokiej sprawności przekazuje dwukrotnie większą moc elektryczną do silnika który zamienia tę moc na moc mechaniczną i dostarcza ją na koło. Moc mechaniczna na kole wzrasta prawie dwukrotnie i pozwala rozpędzić pojazd do prędkości ponad 55km/h. Przy dwukrotnie niższym napięciu niecałe 30km/h.
Dodatek:
W silniku do łódki który przy napięciu nominalnym 12V i pracy pod obciążeniem (zanurzony w wodzie) pobiera 35A zastosowany zostanie sterownik 24V 13A zasilany z 8s lipo czyli max 33,6V.
Zachęcam pomnożyć, porównać i wyciągnąć wnioski.
Sterownik który zostanie zastosowany do łódki to nie jest pierwszy lepszy sterownik jaki się nawinął pod rękę a sterownik z pieczołowicie dobranymi parametrami do tego konkretnego zastosowania |
|
|
|
|
tkoko
prezes
Pomógł: 19 razy Dołączył: 26 Lut 2015 Posty: 684 Skąd: Czechowice-Dz
|
Wysłany: Sob 18 Lut, 2017
|
|
|
sirgregs napisał/a: | Odpowiadam na pytanie drugie:
Moc jest dokładnie taka sama więc prędkość i zasięg identyczny (z trudem wydedukowałem że to ten sam pomiar który przedstawia parametry układu w danej chwili ;-p)
...... |
A moim zdaniem będzie inaczej. Przy zerowych oporach łódki (fikcyjnych) i jednakowej mocy z baterii, silnik o większym napięciu i mniejszym prądzie (większe obroty, mniejszy moment obrotowy na wale) popłynie szybciej i dalej. W miarę wzrostu oporów łódki, te wartości będą się wyrównywać i w pewnym momencie łódka z mniejszym napięciem a większym prądem (mniejszymi obrotami na wale ale większym momentem obrotowym) będzie płynąć szybciej i dalej. Porównam to z samochodem. Na maksymalnym biegu (wyższym napięciu) masz dużą prędkość (obrotów kół na godz) lecz małą moc na kole. Dla samochodu bez oporów samochód osiągnie maksymalną prędkość jaką da silnik. W miarę wzrostu oporów prędkość zacznie spadać aż samochód stanie. Na pierwszym biegu (małe napięcie, większy prąd) samochód przy tej prędkości pojedzie dalej bo będzie miał większy moment obrotowy na kole, lecz jego prędkość maksymalna będzie mniejsza. Śruba to takie "koło" które w idealnych warunkach (bez poślizgu) pcha łódkę o stałą wartość przy jednym obrocie (zależne od skoku śruby). |
|
|
|
|
sirgregs
prezes
Pomógł: 24 razy Dołączył: 14 Paź 2015 Posty: 933 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Sob 18 Lut, 2017
|
|
|
"Czy przy danych z baterii 12.16V 17.3A
czy danych ze sterownika 8.75V 24.8A"
??????
Przecież to jest ta sama sytuacja. Dane spisane z prawego zdjęcia.
Nie rozumiem o co Ci chodzi.
Jak to samo ma być czymś innym?
Poddaję się ...
Poza tym moc z aku jest mocą na silniku (pomijając sprawność sterownika i sprawność przetwarzania energii elektrycznej na mechaniczną)
Prędkość jakiegokolwiek pojazdu wynika z charakterystyki napędu i oporów ruchu (punkt przecięcia tych charakterystyk)
Jeżeli moje auto jest w stanie jechać 50km/h na dowolnym biegu czyli 1,2,3,4,5 czy 6 to niezależnie od tego jakie obroty silnika ma na którymkolwiek biegu to w każdym przypadku moc mechaniczna przekazywana na koła jest taka sama bo wynika z oporów ruchu dla tego właśnie samochodu dla prędkości 50km/h. |
|
|
|
|
tkoko
prezes
Pomógł: 19 razy Dołączył: 26 Lut 2015 Posty: 684 Skąd: Czechowice-Dz
|
Wysłany: Sob 18 Lut, 2017
|
|
|
Sorry te dane powinny być odwrotne
Wiedziałem że coś takiego było, lecz nie mogłem znaleźć.
To przy niższym napięciu (i mocy) ten sam silnik ma większą sprawność na jałowych obrotach.
Przy napięciu 24V i 3000 obr/min jest 36 - 60 wat (dla 500 watowego silnika)
Przy napięciu 48V i 3000 obr/min jest to 48 - 96 wat |
|
|
|
|
sirgregs
prezes
Pomógł: 24 razy Dołączył: 14 Paź 2015 Posty: 933 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Sob 18 Lut, 2017
|
|
|
tkoko napisał/a: | Sorry te dane powinny być odwrotne |
Jak dla mnie zbyt duża doza abstrakcji ... |
|
|
|
|
|