|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Wydrukowany silnik BLDC. |
Autor |
Wiadomość |
Mechano
szef młody elektronik
Pomógł: 22 razy Dołączył: 29 Paź 2012 Posty: 1337 Skąd: Poznań
|
Wysłany: Wto 09 Maj, 2017 Wydrukowany silnik BLDC.
|
|
|
Przeglądając instructables.com trafiłem na projekt silnika bldc wydrukowanego w 3D z plastiku, konkretnie z PLA i PETG (nie mam pojęcia co to za materiał). Silnik przedstawiony w artykule ma zmierzoną moc na poziomie 600W przy 30V (8s li po/li ion).
Ciekawa sprawa, kilka lat temu myślałem na czymś podobnym ale byłem słaby w temacie i myślałem, że taki silnik w ogóle nie zadziała a tu się okazuje, że całkiem dobrze sobie radzi (ok 80% sprawności).
Zalety takiego silnika to na pewno niższa cena (cena wydruku plus około 50$ za resztę elementów, tak podaje autor), opierając się o ten projekt można by spróbować zrobić wersję dużo mocniejszą, dodatkowo dzięki drukowanemu rdzeniowi mamy możliwość swobodnego prowadzenia kanałów chłodniczych wewnątrz. Temperatura topnienia PLA jest chyba sporo wyższa niż temperatura Curie magnesów, więc można by te silniki grzać tak jak z rdzeniem z blach.
Wady tego silnika to na pewno mniejsza sprawność poprzez rdzeń z materiału niemagnetycznego. Ponoć można ją poprawić poprzez zastosowanie filamentu z drobinami żelaza (Magnetic Iron PLA).
Dodatkowo, żeby zbudować taki silnik trzeba posiadać określoną wiedzę na temat takich silników, co jest jednocześnie wadą i zaletą.
Jako ciekawostkę można dodać, że w omawianym silniku magnesy ułożone są w układzie Halbacha (pewnie dla zwiększenia sprawności).
Linki:
-omawiany silnik na instructables i na serwisie autora (chyba autora):
http://www.instructables....ushless-DC-Ele/
https://www.makesea.com/w...p_col_count%3D4
-Magnetic Iron PLA:
https://www.proto-pasta.c...gnetic-iron-pla
-wersja 02 tego silnika:
https://www.makesea.com/w...brushless-motor
-wersja 01:
https://www.makesea.com/w...%28prototype%29
Może ktoś z forum czegoś takiego próbował, próbuje?
Zachęcam do dyskusji na temat sensowności i przyszłości takich silników. |
|
|
|
|
Eryk1000
szef
Pomógł: 25 razy Wiek: 40 Dołączył: 22 Lis 2013 Posty: 1119 Skąd: Wadowice
|
|
|
|
|
Yin
prezes
Pomógł: 9 razy Dołączył: 24 Lut 2014 Posty: 805 Skąd: Katowice
|
Wysłany: Wto 09 Maj, 2017
|
|
|
Pla staje się plastyczne w 60 stopniach, temperatura druku to jeśli dobrze pamiętam od 160 do 230 stopni. Abs bardziej odporny na temperaturę - ja nim drukowałem w 240 stopniach ale wydruki były kruche w porównaniu do pla. W silnikach gdzie jest śmigło może się sprawdzi, w rowerach trzeba by pokombinować z jakimś aktywnym systemem chłodzenia albo z jakimiś bardziej odpornymi tworzywami - bo ja wiem może nylon?
http://3dfilamenty.com/pl...kg-1%2C75mm/331 |
|
|
|
|
wibi
szef
Pomógł: 42 razy Dołączył: 23 Sie 2014 Posty: 1072 Skąd: Śląsk
|
Wysłany: Wto 09 Maj, 2017
|
|
|
Poczekajmy (oczywiście tylko ci co dożyją)bo przecież metal może być płynny a więc i drukować da się,to tylko kwestia odpowiedniej technologii i "drukarki".Świat w dziedzinie technologii robi takie postępy, że umysł nie nadąża. |
|
|
|
|
midi
młodzik
Pomógł: 2 razy Wiek: 49 Dołączył: 27 Cze 2016 Posty: 90 Skąd: Radom
|
Wysłany: Wto 09 Maj, 2017
|
|
|
Hej, dziś już się drukuje metalem i to różnymi stopami, pył metalowy wydmuchiwany jest z małej dyszy a w chmurze metalowego pyłu metal spaja laser. Mój szwagier pracuje w firmie gdzie mają jedną z największych drukarek 3D ( bodajże 5 na świecie ) i miedzy innymi tą do metalu.
Sam posiadam drukarkę o polu pracy 400mmx400mmx400mm, sporo elementów mojego Falcona wydrukowałem z ABS-u oraz Hips-u, niektóre części z PET-G , wyszlifowane detale idealnie nadają się do lakierowania ( ABS, Hips) i ja tak wykończyłem swoje . Druk 3D daje ogromne możliwości , ja ABS drukuję w zamkniętej komorze i elementy są naprawdę wytrzymałe , można je gwintować i dają rade, szczególnie twarde są detale z PET-G i łatwe w wydruku .
Pozdrawiam. |
|
|
|
|
gienek333
szef
Pomógł: 25 razy Wiek: 55 Dołączył: 26 Kwi 2013 Posty: 1338 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Wto 09 Maj, 2017
|
|
|
Co do obwodu magnetycznego, to linie sił pola magnetycznego przechodzą również przez próżnię (dużo słabiej, ale przechodzą "nie istnieje izolowany biegun magnetyczny", jakieś prawo chyba Gausa), więc silnik będzie działał, ale będzie miał mały moment i musi uzyskać duże rpm, aby mieć jakąś moc. Jeżeli chodzi o druk, to w atmosferze ochronnej (argon, CO2), grzałki z wolframu, albo czegoś bardziej trudnotopliwego i może? |
_________________ Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu. |
|
|
|
|
radasss
dyrektor Radosław
Pomógł: 7 razy Wiek: 56 Dołączył: 18 Lis 2007 Posty: 413 Skąd: Luboń/k.Poznania
|
Wysłany: Śro 10 Maj, 2017
|
|
|
Linie pola magnetycznego powinny się zamykać jak najkrótszą drogą. Dlatego dąży się do minimalizacji szczeliny powietrznej. Również reszta obwodu magnetycznego ma mieć inaczej mówiąc mały opór. W silniku przedstawionym uzwojenie jest namotane na kiepskim materiale jeśli chodzi o przenikalność magnetyczną ( duży opór ) stąd sprawność nie za wysoka. Nie mniej projekt fajny. |
_________________ warsztatmotocykli.pl |
|
|
|
|
tomson
prezes TOMSON
Pomógł: 4 razy Wiek: 47 Dołączył: 15 Lut 2009 Posty: 649 Skąd: Otwock_EŁK
|
Wysłany: Sob 13 Maj, 2017
|
|
|
Sa silniki tarczowe w których nie ma blach i silniki mają powyrzej 95% sprawnosci.Stal to tylko dodatkowe straty na przemagnesowanie |
_________________ pozdr
Tomek |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|