|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Przesunięty przez: tas Sob 07 Gru, 2013 |
Silnik i sterownik made in China |
Autor |
Wiadomość |
ripit [Usunięty]
|
Wysłany: Pią 04 Lis, 2011 Silnik i sterownik made in China
|
|
|
Witam,
Mam problem z silnikiem i sterownikiem skutera o mocy 1200W/60v/ Sprawdzałem silnik na innym sterowniku ale nie rusza. To samo ze sterownikiem na dobrym silniku. Jak podejść do naprawy silnika i co może być tam uszkodzone?
Druga sprawa to sterownik w którym po rozebraniu zauważyłem zgrzane przewody (te grube Wszystkie oznaczenia na tranzystorach są celowo zamazane przez Naszych żółtych kamratów. Jak podejść do diagnostyki takiego sterownika. Wiem, że temat złożony ale może tak łopatologicznie dla inżyniera mechanika ktoś coś podrzuci
Z góry dzięki. |
|
|
|
|
tomasz_kombi
prezes amator
Pomógł: 14 razy Dołączył: 05 Lis 2009 Posty: 810 Skąd: Zagłębie
|
Wysłany: Pią 04 Lis, 2011
|
|
|
Witaj!
Proponowałbym zacząć od wrzucenia jakichś zdjęć na forum
Możesz też "pochwalić" się skąd jesteś. A nóż znajdzie się ktoś blisko kto mógłby pomóc? |
|
|
|
|
ripit [Usunięty]
|
Wysłany: Nie 06 Lis, 2011
|
|
|
tomasz_kombi napisał/a: | Witaj!
Proponowałbym zacząć od wrzucenia jakichś zdjęć na forum
Możesz też "pochwalić" się skąd jesteś. A nóż znajdzie się ktoś blisko kto mógłby pomóc? |
Na początek silnik po rozebraniu i sterownik jako całość jutr wrzucę co jest w środku.
Stojan
Wirnik
Hallotrony
Sterownik
Wszystkie urządzenia są firmy Haoren:
http://www.escooterschina...Scooter-96.html |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Pon 07 Lis, 2011
|
|
|
Zacznij od sprawdzenia silnika. Sprawdź oporności cewek, później sprawdź hallotrony podając 5V na czarny i czerwony (+ na czerwony). Zbliżając jakiś magnes do hallotronów sprawdź czy na każdym zmienia się napięcie od zera do 5V (mniej więcej) między masą a wyprowadzeniem.
Jak tu będzie wszystko OK, to szukaj przyczyny w sterowniku. To jest oryginalny sterownik do tego silnika? Przy połączeniach ważna jest kolejność połączeń hallotronów (i cewek) i kąt pracy sterownika, bo są na 60 i 120 stopni. |
|
|
|
|
ripit [Usunięty]
|
Wysłany: Nie 13 Lis, 2011
|
|
|
zeeltom napisał/a: | Zacznij od sprawdzenia silnika. Sprawdź oporności cewek, później sprawdź hallotrony podając 5V na czarny i czerwony (+ na czerwony). Zbliżając jakiś magnes do hallotronów sprawdź czy na każdym zmienia się napięcie od zera do 5V (mniej więcej) między masą a wyprowadzeniem.
Jak tu będzie wszystko OK, to szukaj przyczyny w sterowniku. To jest oryginalny sterownik do tego silnika? Przy połączeniach ważna jest kolejność połączeń hallotronów (i cewek) i kąt pracy sterownika, bo są na 60 i 120 stopni. |
A jak się sprawdza oporność cewek? Hallotrony sprawdzę tylko, czy trzeba wylutować je z podstawki? Sterownik był w skuterze razem z tym silnikiem. |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Pon 14 Lis, 2011
|
|
|
Hallotrony możesz sprawdzić bez wylutowania. Cewki będą miały bardzo niską oporność i dobrze to sprawdzić jakimś miliomomierzem, mostkiem, albo podać zmienne napięcie rzędu kilku wolt i zmierzyć prąd płynący przez każdą z nich. Powinien być w przybliżeniu taki sam. |
|
|
|
|
ripit [Usunięty]
|
Wysłany: Nie 20 Lis, 2011
|
|
|
zeeltom napisał/a: | Hallotrony możesz sprawdzić bez wylutowania. Cewki będą miały bardzo niską oporność i dobrze to sprawdzić jakimś miliomomierzem, mostkiem, albo podać zmienne napięcie rzędu kilku wolt i zmierzyć prąd płynący przez każdą z nich. Powinien być w przybliżeniu taki sam. |
A więc zrobiłem tak: Rozebrałem silnik. Sprawdziłem oporność cewek poprzez przyłożenie zacisków miernika w parach do tych grubych przewodów wychodzących z silnika. Dla każdej pary oporność wynosiła 0,3Ohma. Wszystkie trzy przewody są zwarte razem (nie wiem czy tak powinno być). Z żadnego z nich nie ma przebicia do masy. Jeden z hallotronów był uszkodzony a drugi sam uszkodziłem mechanicznie. Gdzie mogę dostać takie elementy? Hallotron ma oznaczenie 43F 724 bliższe info na zdjęciach (szerokość ok. 4mm). Dzięki za pomoc.
W podanych lokalizacjach zdjęcia z ekspertyzy
Silnik
Sterownik |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Nie 20 Lis, 2011
|
|
|
Uzwojenia są połączone razem, to jest prawidłowe. Hallotrony możesz kupić dowolne na 5V, byle były przełączające (nie analogowe, jak w manetce). Popytaj w http://www.tme.eu/pl/ |
|
|
|
|
ripit [Usunięty]
|
Wysłany: Pon 21 Lis, 2011
|
|
|
zeeltom napisał/a: | Uzwojenia są połączone razem, to jest prawidłowe. Hallotrony możesz kupić dowolne na 5V, byle były przełączające (nie analogowe, jak w manetce). Popytaj w http://www.tme.eu/pl/ |
Czy dowolne znaczy uni, bi polarne? Czy mógłbyś podać jakiś typ który się nadaje?
Co do sprawdzonych parametrów silnika to wszystko, czy szukać czegoś jeszcze?
Jak zabrać się za zdiagnozowanie sterownika? |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Wto 22 Lis, 2011
|
|
|
Nie pamiętam jakie ostatnio kupowałem,może taki: http://www.tme.eu/pl/deta...zujniki-halla/#
ale najlepiej skontaktuj się z nimi i spytaj, może coś ci podpowiedzą.
Silnik wydaje się OK. Doprowadź go do kultury i wtedy podłącz sterownik i sprawdź. |
|
|
|
|
ripit [Usunięty]
|
Wysłany: Wto 22 Lis, 2011
|
|
|
zeeltom napisał/a: | Nie pamiętam jakie ostatnio kupowałem,może taki: http://www.tme.eu/pl/deta...zujniki-halla/#
ale najlepiej skontaktuj się z nimi i spytaj, może coś ci podpowiedzą.
Silnik wydaje się OK. Doprowadź go do kultury i wtedy podłącz sterownik i sprawdź. |
Dzięki za podpowiedź. Dla kogoś kto nie siedzi w tych oznaczeniach to magia. No zobaczymy. Poskładam podepne do innego sterownika i powinno pójść. Teraz pytanie jak rozpocząć walkę ze sterownikiem? Od czego zacząć? |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Wto 22 Lis, 2011
|
|
|
Od rozebrania, obejrzenia ścieżek płytki, scalaków i kondensatorów, a następnie pomiar tranzystorów mocy. Jeśli jakiś element "przestrzelił", to powinno to być widoczne gołym okiem. Tranzystory trzeba dokładnie obejrzeć i przemierzyć, czy nie mają zwarcia. |
|
|
|
|
ripit [Usunięty]
|
Wysłany: Śro 23 Lis, 2011
|
|
|
zeeltom napisał/a: | Od rozebrania, obejrzenia ścieżek płytki, scalaków i kondensatorów, a następnie pomiar tranzystorów mocy. Jeśli jakiś element "przestrzelił", to powinno to być widoczne gołym okiem. Tranzystory trzeba dokładnie obejrzeć i przemierzyć, czy nie mają zwarcia. |
No właśni rozebrałem i oceniłem wszystko wzrokowo. Na początku przewody były zgrzane ze sobą od temperatury - je poprawiłem. Widać też przetopienia cyny na odwrotnej stronie płytki. Ale nie widać żeby jakieś elementy "wystrzeliły". W jaki sposób skontrolować tranzystory? Wymontować po jednym czy można to zrobić na płytce?
Zdjęcia sterownika Sterownik |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Czw 24 Lis, 2011
|
|
|
Najpierw sprawdź omomierzem, czy nie ma zwarcia miedzy każdymi nogami i jeśli jest to musisz każdy po kolei wylutować i sprawdzić. |
|
|
|
|
ripit [Usunięty]
|
Wysłany: Nie 27 Lis, 2011
|
|
|
zeeltom napisał/a: | Najpierw sprawdź omomierzem, czy nie ma zwarcia miedzy każdymi nogami i jeśli jest to musisz każdy po kolei wylutować i sprawdzić. |
Sprawdziłem wszystkie tak jak radziłeś i są przebicia pomiędzy nogami bramka-dren-źródło dla dwóch tranzystorów w kanale B. Wylutuje je i wymienie tylko pytanie jakie to tranzystory. Jak można oszacować co to może być? Na forum elektronika .pl gość miał podobny sterownik do mojego tyle, że do skutera ale 350W (mój 1200W) i zastosowali tam tranzystor z oznaczeniami IRF3205. Podejrzewam, że firma IRF dostarcza te tranzystory dla producenta stąd pewnie z tej firmy coś można znaleźć. |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|