ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Pojazd 4WD
Autor Wiadomość
zeeltom 
prezes
zeeltom



Pomógł: 12 razy
Wiek: 66
Dołączył: 13 Gru 2021
Posty: 802
Skąd: Żyrardów
Wysłany: Pon 19 Lut, 2024   

No to pierwsze kroki :) Zaczynam od budowy akumulatora. Holder sklejony z elementów 15x5 na rozmiar 20x15. Będą równolegle po dwa rzędy po 15 na jedno piętro.



Czekam jeszcze na widelce z Chin, a hamulce są tego typu i będę je obsadzał na widelcu Xiaomi. Może się to komuś przyda, jakiemuś właścicielowi Xiaomi, jak będzie chciał mieć jednak hamulec mechaniczny z przodu.



A silników nadal nie rozpakowałem, czekam na widelce, by poskładać to w całość.
_________________
http://zeeltom.mojeforum.net
https://zeeltom.vxm.pl
 
 
zeeltom 
prezes
zeeltom



Pomógł: 12 razy
Wiek: 66
Dołączył: 13 Gru 2021
Posty: 802
Skąd: Żyrardów
Wysłany: Pon 19 Lut, 2024   

Na jeden pojazd wystarczy jeden SSR. A mostków trójfazowych tyle ile silników.
_________________
http://zeeltom.mojeforum.net
https://zeeltom.vxm.pl
 
 
zeeltom 
prezes
zeeltom



Pomógł: 12 razy
Wiek: 66
Dołączył: 13 Gru 2021
Posty: 802
Skąd: Żyrardów
Wysłany: Pon 19 Lut, 2024   

A możesz mi napisać, jak jednym SSR zwierasz trzy fazy silnika? Jakiś schemacik poglądowy?
_________________
http://zeeltom.mojeforum.net
https://zeeltom.vxm.pl
 
 
zeeltom 
prezes
zeeltom



Pomógł: 12 razy
Wiek: 66
Dołączył: 13 Gru 2021
Posty: 802
Skąd: Żyrardów
Wysłany: Pon 19 Lut, 2024   

Dojechał amperomierz z bocznikiem. Myślałem, że jest mniejszy, a to duże bydlę ;)



Trochę go przerobiłem, dołożyłem podświetlenie LED. Będzie ładniej ;)

_________________
http://zeeltom.mojeforum.net
https://zeeltom.vxm.pl
 
 
zeeltom 
prezes
zeeltom



Pomógł: 12 razy
Wiek: 66
Dołączył: 13 Gru 2021
Posty: 802
Skąd: Żyrardów
Wysłany: Wto 20 Lut, 2024   

Wreszcie rozpakowałem silniki i okazało się, że trzy są OK, a jeden beznadzieja. Zjechana opona, ślady korozji, poodchodziła farba. Mam go odesłać i mają mi wymienić na lepszy egzemplarz. Inna sprawa, że sterowniki miały w opisie bieg wsteczny, a kontrolery, które dostałem, go nie mają. Ponoć inna dostawa. Mają sprawdzić na płytce, czy jest miejsce na dolutowanie przewodów do wstecznego. Jeśli nie, to czeka mnie zakup czterech innych kontrolerów ze wstecznym.
_________________
http://zeeltom.mojeforum.net
https://zeeltom.vxm.pl
 
 
zeeltom 
prezes
zeeltom



Pomógł: 12 razy
Wiek: 66
Dołączył: 13 Gru 2021
Posty: 802
Skąd: Żyrardów
Wysłany: Śro 21 Lut, 2024   

Trochę dziwna sprawa z tym zakupem od Tasa (sklep e-foton). Co innego było w ofercie, co innego przyszło. Mieli sprawdzić czy na płytce sterownika są piny odpowiedzialne za bieg wsteczny, bo w opisie był wsteczny a w kontrolerach, które przyszły nie ma. Odpisali, że sprawdzili i że nie ma. Ciekawe, jak doszli do takiego wniosku? Czy po prostu im się nie chciało, albo wcale nie sprawdzili tej płytki, bo tak najprościej. Z ciekawości rozebrałem ten sterownik i okazuje się, że na płytce jest pełno niewykorzystanych pinów. Przymierzam się do testów, by sprawdzić te niewykorzystane piny, bo nie wydaje mi się, żeby chińczyk robił różne płytki dla takich niuansów. Tu zdjęcie płytki sterownika od środka:



Jak widać jest wiele pinów niewykorzystanych. Może ktoś z was ma taki sterownik ze wstecznym i mógłby sprawdzić, gdzie są podlutowane przewody od wstecznego? Chodzi o sygnałowy, bo drugi, to masa. Z tego co sprawdziłem, to K1 i K2 to 3speed. Q, to tempomat, reszta jest wolna, pomijając te od halli. 6/12 to jeden z kabelków samonauki. Dziś pobawię się z testami pozostałych pinów, może trafię na ten od wstecznego. DS jest zwarty z X. ZL, to sygnałowy z PAS. SL i SL, to sygnałowe z dwóch hamulców. VCC to zapłon. Pozostałe, to niewiadoma.
Niepodłączone, to: A2, LJ, F1-F5, XS, A3, SH, F6, GND, 60V
_________________
http://zeeltom.mojeforum.net
https://zeeltom.vxm.pl
 
 
zeeltom 
prezes
zeeltom



Pomógł: 12 razy
Wiek: 66
Dołączył: 13 Gru 2021
Posty: 802
Skąd: Żyrardów
Wysłany: Śro 21 Lut, 2024   

Niestety, wstecznego nie ma na żadnym z wolnych pinów. Niestety, chłopaki nie chcą wymienić kontrolerów, ani dać jakiegoś rabatu za brak wstecznego, ani wymienić na inne kontrolery, które są u nich i mają wsteczny (za dopłatą), tylko chcą zwrotu wszystkiego. Co mi się nie opłaca, bo gdzie kupię silnik, kontroler, manetkę i BMS za 150 zł? ;) . To tak trochę nie fair w stosunku do kupującego, bo to oni popełnili błąd w opisie, a nie kupujący. Według mnie, to nie jest dbanie o klienta. Nie pasuje jedna rzecz z zestawu, który sprzedaliśmy, to zwracaj wszystko. Ale reszta mi pasuje, oprócz kontrolerów, które miały mieć wsteczny, a nie mają. Może ktoś potrzebuje takie kontrolery? U mnie będą leżały. 24-36-48V, tempomat na przycisk, 3speed, samonauka, PAS, manetka, hamulce LOW, 15A. Cena za sztukę 70 zł plus KW ewentualnie za 4 na raz 200 zł plus KW. U Chińczyka podobne zaczynają się od 100 zł w górę.
_________________
http://zeeltom.mojeforum.net
https://zeeltom.vxm.pl
 
 
zeeltom 
prezes
zeeltom



Pomógł: 12 razy
Wiek: 66
Dołączył: 13 Gru 2021
Posty: 802
Skąd: Żyrardów
Wysłany: Czw 22 Lut, 2024   

Jak ci wspominałem wcześniej, sterowniki bezczujnikowe są stosowane głównie w hulajnogach, gdzie do ruszenia wymagane jest wstępne odepchnięcie się nogą, co określa kierunek obrotów silnika. W rowerach też czasem się zdarzają i trzeba ruszyć z pedała, by pojechać.
Nie wiem, czy zauważyłeś, ale ja nie buduję hulajnóg z biegiem wstecznym, tylko pojazdy wielokołowe, w formie wózków inwalidzkich i tam bieg wsteczny jest obowiązkowy.
Tak, MUSZĘ mieć tą funkcję w kontrolerach. Nie wyobrażam sobie wysiadania z wózka, by cofnąć na pych pod sklepem, czy w innym miejscu.
Wszystkie moje pojazdy mają halle w silnikach. Gdybym chciał zrobić w nich wsteczny, bez tej funkcji w sterowniku, to musiał bym zamienić nie tylko dwie fazy, ale i dwa przewody halli, co przy 3 czy 4 silnikach robi się bardzo kłopotliwe. Nie wyobrażam sobie stosowania 8 podwójnych przekaźników, by taką funkcję osiągnąć bez wstecznego w sterowniku. Poza tym, jak pisałem, stosowanie przekaźników w takim rozwiązaniu jest niebezpieczne, bo kotwice przekaźników potrafią się same zamknąć od wstrząsów w czasie jazdy. Dlatego tylko SSR i obowiązkowy wsteczny w sterowniku.
_________________
http://zeeltom.mojeforum.net
https://zeeltom.vxm.pl
 
 
zeeltom 
prezes
zeeltom



Pomógł: 12 razy
Wiek: 66
Dołączył: 13 Gru 2021
Posty: 802
Skąd: Żyrardów
Wysłany: Czw 22 Lut, 2024   

Halle są potrzebne do płynnego ruszania od zera. Bez halli jest to niemożliwe dopóki nie zakręci się silnikiem. Bez halli silnik czasem zakręci od zera, a czasem zacznie drgać, zanim załapie obroty. Już ci pisałem, że w hulajnogach stosuje się sterowniki bez halli (a serwisowałem trochę tych hulajnóg i większość do ruszenia wymagała wcześniejszego odepchnięcia się nogą inaczej silniki nie działały). Między moimi silnikami nic się nie synchronizuje poza płynnym obrotem każdego koła z osobna. Przy skręcaniu silnik mocniej obciążony pobiera większy prąd, a mniej obciążony mniejszy. Żadna synchronizacja między nimi nie jest potrzebna. Każde kółko toczy się ze swoją szybkością i pobiera odpowiedni prąd dla danego obciążenia. To taki elektroniczny mechanizm różnicowy.
_________________
http://zeeltom.mojeforum.net
https://zeeltom.vxm.pl
 
 
zeeltom 
prezes
zeeltom



Pomógł: 12 razy
Wiek: 66
Dołączył: 13 Gru 2021
Posty: 802
Skąd: Żyrardów
Wysłany: Czw 22 Lut, 2024   

Zmiana kierunku obrotów przez samonaukę jest zbyt skomplikowana, by stosować to w czasie użytkowania pojazdu, ale podsunąłeś mi pewną rzecz do sprawdzenia. Sprawdzałem te puste piny na płytce sterownika przez zwieranie ich do masy, ale nie przyszło mi do głowy, by podać tam +5V. Może wtedy zadziała wsteczny. Sprawdzę wolną chwilą, bo już złożyłem do kupy ten kontroler.
_________________
http://zeeltom.mojeforum.net
https://zeeltom.vxm.pl
 
 
slow 
kierownik


Pomógł: 20 razy
Dołączył: 02 Lut 2018
Posty: 337
Skąd: Podkarpackie
Wysłany: Czw 22 Lut, 2024   

Cytat:
Sprawdzałem te puste piny na płytce sterownika przez zwieranie ich do masy, ale nie przyszło mi do głowy, by podać tam +5V. Może wtedy zadziała wsteczny.


Mało prawdopodobne że zadziała. We wszystkichg sterownikach które miałem ze wstecznym zawsze sterowanie było 0.
Możesz bezpiecznie sprawdzić w ten sposób że do pada czy kabla przykładasz woltomierz. Jeśli jest tam napięcie (3,3V czy 5V) to sterowanie jest 0.

Jeśli jest 0 to wtedy może zadziałać podanie 5v
 
 
zeeltom 
prezes
zeeltom



Pomógł: 12 razy
Wiek: 66
Dołączył: 13 Gru 2021
Posty: 802
Skąd: Żyrardów
Wysłany: Pon 26 Lut, 2024   

Niestety, musiałem dokupić 4 nowe sterowniki ze wstecznym. Dodatkowe 400 zł niepotrzebnie wydane.

Wreszcie dojechały brakujące ogniwa i pakiet jest wstępnie przygotowany do dalszej obróbki.

_________________
http://zeeltom.mojeforum.net
https://zeeltom.vxm.pl
 
 
zeeltom 
prezes
zeeltom



Pomógł: 12 razy
Wiek: 66
Dołączył: 13 Gru 2021
Posty: 802
Skąd: Żyrardów
Wysłany: Wto 27 Lut, 2024   

Ciekawe, czy Tas stanie na wysokości zadania i dośle mi czwarty silnik w dobrym stanie. Ten co odesłałem nie nadawał się do niczego. Tak skorodowanego silnika jeszcze nigdy nie widziałem. Szkoda, że nie zrobiłem fotki, bo byście nie uwierzyli, co można wysłać klientowi jako używkę ;) Zdarta opona, to jeszcze nie problem, bo można wymienić, ale wżery na korpusie silnika i odchodząca farba, to już przegięcie. Widziałem już różne używki, ale takiej nigdy ;) Akurat te wżery były na obwodzie koła, tuż przy oponie, tak gdzie zamierzam założyć hamulec mechaniczny. Klocki by były zdarte po pierwszym hamowaniu. No nic, czekam na nowy silnik i zobaczymy.
W takim stanie są pozostałe 3 silniki. Tu nie mam żadnych zastrzeżeń.



Hamulec będzie łapał na tym płaskim obwodzie przy oponie.
_________________
http://zeeltom.mojeforum.net
https://zeeltom.vxm.pl
 
 
zeeltom 
prezes
zeeltom



Pomógł: 12 razy
Wiek: 66
Dołączył: 13 Gru 2021
Posty: 802
Skąd: Żyrardów
Wysłany: Wto 27 Lut, 2024   

OK. Nowe kółko jest OK, ma co prawda w jednym miejscu zadzior, ale da się to wyrównać dremelem.
_________________
http://zeeltom.mojeforum.net
https://zeeltom.vxm.pl
 
 
zeeltom 
prezes
zeeltom



Pomógł: 12 razy
Wiek: 66
Dołączył: 13 Gru 2021
Posty: 802
Skąd: Żyrardów
Wysłany: Czw 29 Lut, 2024   

Z doświadczenia. Stosuję takie gniazda ładowania do 2A. Przy większych prądach potrafią się grzać.



Do większych prądów, mam ładowarki do 5A, stosuję takie złącza:

_________________
http://zeeltom.mojeforum.net
https://zeeltom.vxm.pl
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group