|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Hulajnogi elektryczne - przepisy od 2.11.2021 |
Autor |
Wiadomość |
HubertG
początkujący HubertG
Wiek: 48 Dołączył: 28 Sie 2020 Posty: 24 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Pią 05 Kwi, 2024 Hulajnogi elektryczne - przepisy od 2.11.2021
|
|
|
Od 2 listopada 2021 r. obowiązują przepisy określające wymogi techniczne i niezbędne wyposażenie dla hulajnóg elektrycznych.
Hulajnoga elektryczna – to pojazd napędzany elektrycznie, dwuosiowy, z kierownicą, bez siedzenia i pedałów, konstrukcyjnie przeznaczony do poruszania się wyłącznie przez kierującego znajdującego się na tym pojeździe.
Zgodnie z prawem długość hulajnogi elektrycznej nie może przekraczać 1,4 m długości, 0,9 m szerokość oraz masa własnej do 30 kg.
W obecnym stanie prawnym nie wspomina się o limicie mocy ani napięciu.
W hulajnodze elektrycznej konstrukcja musi ograniczać prędkość do 20 km/h.
W przypadku starszych urządzeń (kupionych przed wejściem przepisów) nie należy przekraczać 20 km/h
Ruch drogowy:
Znak zakazu poruszania się rowerem dotyczy również hulajnogi elektrycznej.
Kierujący hulajnogą elektryczną jest obowiązany korzystać z drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów, jeśli są one wyznaczone dla kierunku, w którym się porusza lub zamierza skręcić - z prędkością dopuszczalną do 20 km/h.
Dodatkowo jest obowiązany korzystać z jezdni, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością nie większą niż 30 km/h, w przypadku gdy brakuje wydzielonej drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów - z prędkością dopuszczalną do 20 km/h.
Kierujący może wyjątkowo poruszać się chodnikiem lub drogą dla pieszych, gdy chodnik jest usytuowany wzdłuż jezdni, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 30 km/h i brakuje wydzielonej drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów - z zachowaniem następujących zasad: jazda z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego, zachowanie szczególnej ostrożności, ustępowanie pierwszeństwa pieszemu oraz nieutrudnianie ruchu pieszemu.
Pozostaje pytanie co w sytuacji, gdy nie ma drogi dla rowerów oraz chodnika, a dozwolona prędkość na danym odcinku jezdni wynosi 50 km/h lub więcej?
Niestety jasnej odpowiedzi nie ma, a zdania okazują się podzielone – Ministerstwo Infrastruktury stwierdziło, że korzystanie z jezdni nie jest wówczas możliwe, natomiast policja i biegły sądowy mają inne zdanie.
Limity wiekowe:
Osoby w wieku powyżej 18 lat nie muszą mieć uprawnień do jazdy elektryczną hulajnogą.
Dzieci w wieku 10-18 lat muszą posiadać co najmniej kartę rowerową.
Dzieci w wieku poniżej 10 lat mogą używać hulajnogi elektrycznej jedynie w strefie zamieszkania, pod opieką dorosłego.
Siodełko – NIELEGALNE:
Warto zwrócić uwagę na definicję hulajnogi.
Wyraźnie zaznaczono w nim, że nie mogą być wyposażone w siodełko!
Powstała w efekcie swoista luka prawna.
Urządzenia z siodełkiem, w świetle prawa podchodzą pod motorower, ale nie spełniają kryteriów dotyczących motoroweru i nie można ich zarejestrować.
Rower elektryczny:
Dla kontrastu, rower ma jeszcze gorzej, bo dodatkowo ma narzucone ograniczenie na napięcie i moc.
Rower, jest to pojazd o szerokości nieprzekraczającej 0,9 m poruszany siłą mięśni osoby jadącej tym pojazdem;
rower może być wyposażony w uruchamiany naciskiem na pedały pomocniczy napęd elektryczny zasilany prądem o napięciu nie wyższym niż 48 V o znamionowej mocy ciągłej nie większej niż 250 W.
którego moc wyjściowa zmniejsza się stopniowo i spada do zera po przekroczeniu prędkości 25 km/h. |
_________________ HubertG |
|
|
|
|
zeeltom
prezes zeeltom
Pomógł: 12 razy Wiek: 66 Dołączył: 13 Gru 2021 Posty: 820 Skąd: Żyrardów
|
Wysłany: Sob 06 Kwi, 2024
|
|
|
Sprawa siodełka w hulajnodze, to jakiś idiotyzm prawny. Czy zwykła hulajnoga bez silnika może mieć siodełko? Dołożenie siodełka do hulajnogi elektrycznej absolutnie nie zmienia jej parametrów technicznych, poza większą wygodą kierującego i nieco większą wagą.
Te 90 cm szerokości, to też jakaś paranoja. Widział ktoś hulajnogę o takiej szerokości?
Wprowadzanie takich przepisów nie służy zwykłym ludziom. To wymysły jakichś niedorozwojów. Zamiast ulepszać sobie życie, to się je utrudnia.
Przepis dotyczy siodełka. Jeśli wstawię tam fotel samochodowy, który nie jest siodełkiem, to taka hulajnoga będzie już legalna? Bo przepis nic nie mówi o foteliku w hulajnodze. Ewentualnie kanapa motocyklowa, która też nie jest siodełkiem.
{edit} sorry, nie doczytałem, że ma być bez siedzenia, a nie siodełka. Co nie zmienia mojego podejścia do tematu. |
_________________ http://zeeltom.mojeforum.net
https://zeeltom.vxm.pl |
|
|
|
|
r2d2
prezes Reverse engineer
Pomógł: 4 razy Wiek: 52 Dołączył: 22 Lip 2006 Posty: 678 Skąd: Kielce
|
Wysłany: Sob 06 Kwi, 2024
|
|
|
zeeltom napisał/a: | Sprawa siodełka w hulajnodze, to jakiś idiotyzm prawny. Czy zwykła hulajnoga bez silnika może mieć siodełko? Dołożenie siodełka do hulajnogi elektrycznej absolutnie nie zmienia jej parametrów technicznych, poza większą wygodą kierującego i nieco większą wagą.
Te 90 cm szerokości, to też jakaś paranoja. Widział ktoś hulajnogę o takiej szerokości?
Wprowadzanie takich przepisów nie służy zwykłym ludziom. To wymysły jakichś niedorozwojów. Zamiast ulepszać sobie życie, to się je utrudnia. |
Ale skąd pomysł że mają chcieć ułatwień dla transportu bliskiego zasięgu, na siedząco jak chcesz masz relatywnie większy zasięg, do 30kg masy hulajnogi można baterie pakować. No ale. 3h jazdy raczej nie ustoisz. Na siedząco to co innego.
Do 15min. miasta taki transport jak znalazł. Jak już nas pozbawią sam. spalinowych wycierając sobie mordę jakąś pseudo-ekologią to będzie to albo zbiorkom.
Mam nadzieję że to tylko takie urojenia albo teoria spiskowa
Pozdro. |
_________________ I choć bym szedł ciemną doliną, ciemności się nie lękam bo robię światło... |
|
|
|
|
zeeltom
prezes zeeltom
Pomógł: 12 razy Wiek: 66 Dołączył: 13 Gru 2021 Posty: 820 Skąd: Żyrardów
|
|
|
|
|
r2d2
prezes Reverse engineer
Pomógł: 4 razy Wiek: 52 Dołączył: 22 Lip 2006 Posty: 678 Skąd: Kielce
|
Wysłany: Sob 06 Kwi, 2024
|
|
|
Spokojnie. Załatwią to ograniczeniami masy pojazdu, tak jak w hulajnogach. Sprawdzenie pojemności baterii w terenie chyba z odczytu nalepek na bateriach można tylko określić, a może ich nie być. Łatwiej jest zważyć taki 'podejrzanie szybki' rower po zatrzymaniu go na ścieżce, oczywiście jeśli wprowadzą najpierw jakiś limit wagi. Jeśli ma 3 lub 4 koła i siedzenie/a to nie ma dla niego żadnej kwalifikacji (na razie). W przypadku samodzielnej myśli technicznej i wykonania mogą mieć z tym nie lada problem, bo do własnego użytku (nie poruszając się w publicznym pasie drogowym) nie potrzeba homologacji. A co to za pojazd, wie tylko konstruktor
Pozdro. |
_________________ I choć bym szedł ciemną doliną, ciemności się nie lękam bo robię światło... |
|
|
|
|
zeeltom
prezes zeeltom
Pomógł: 12 razy Wiek: 66 Dołączył: 13 Gru 2021 Posty: 820 Skąd: Żyrardów
|
|
|
|
|
r2d2
prezes Reverse engineer
Pomógł: 4 razy Wiek: 52 Dołączył: 22 Lip 2006 Posty: 678 Skąd: Kielce
|
Wysłany: Nie 07 Kwi, 2024
|
|
|
Mam aktualnie na stanie nineboota e3, bongo i xiaomi 365pro. Żadna z oryginalną baterią nie przekracza 20kg, więc przy założeniu że 1kWh to ok. 5 kg to ze 2kWh. W plecak można sobie tego zabrać więcej, Hulajnogę zważą ale bez plecaka. |
_________________ I choć bym szedł ciemną doliną, ciemności się nie lękam bo robię światło... |
|
|
|
|
zeeltom
prezes zeeltom
Pomógł: 12 razy Wiek: 66 Dołączył: 13 Gru 2021 Posty: 820 Skąd: Żyrardów
|
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|