|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Przesunięty przez: tas Sob 07 Gru, 2013 |
Moje własne 3w1 czyli PTE |
Autor |
Wiadomość |
motyl
początkujący Warior EV
Wiek: 43 Dołączył: 31 Sty 2012 Posty: 38 Skąd: Żyrardów
|
Wysłany: Sob 04 Lut, 2012 Moje własne 3w1 czyli PTE
|
|
|
Poniżej przedstawiam budowę mojej nowej konstrukcji
Plany i założenie były takie Pozioma Trajka Elektryczna DO tematu podchodziłem chyba ze 3 lata, ale zawszy było coś ważniejszego, czegoś się nie chciało albo brakowało czasu.
W tym roku przeszedłem do czynów
Najpierw znalazłem w sieci kilka fotek i zacząłem powoli w CADzie rysować swoją trajkę, ale w międzyczasie koledzy z innego forum podesłali dość ciekawe plany budowy, a raczej zdjęcia szczegółowe z budowy i opis, więc poszedłem na łatwiznę i na tym bazowałem z wykorzystaniem swojego warsztatu robiłem swoją technologią
Kilka zakupów na początek trzeba było poczynić niestety
Czyli 2 przednie koła i łożyskowanie zwrotnic zwane sterami koszt ~~500zł
Następnie można było już coś podziałać
Czyli zwrotnice gotowe
W międzyczasie zamówiony fotelik dojechał pocztą koszt ~~200zł
Kolejne zbieranie funduszy i zakup zestawu do konwersji roweru, czyli silnik 1000W/48V z MaxEV . koszty ~~800zł
A mając już 3 punkty podparcia można robić cuda, bo podobno mają jeden można już ziemie ruszyć
Wczoraj zabrałem się za spawanie ramy i niestety efekt nie był taki jak oczekiwałem
popełniłem jeden błąd w obliczeniach i prześwit ramy wyszedł mi 7cm
Cały wczorajszy wieczór spędziłem na znalezieniu błędu, później na przemyśleniu naprawienia. Później nieprzespana noc, i już z rana wizyta w warsztacie na poprawkę
Dziś rama wygląda tak !!
A korzystając z okazji córki w roli testerów, ekspertów i hostess musiały konstrukcję przetestować
|
|
|
|
|
Zbyszek Kopeć
szef
Pomógł: 4 razy Dołączył: 15 Paź 2006 Posty: 3284 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Sob 04 Lut, 2012
|
|
|
Mi to się bardzo podoba.
Jeszcze daj elektryczny silnik DC, może być z przekładnią planetarną w środku i będzie super maszyna. |
_________________ EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl |
|
|
|
|
motyl
początkujący Warior EV
Wiek: 43 Dołączył: 31 Sty 2012 Posty: 38 Skąd: Żyrardów
|
Wysłany: Sob 04 Lut, 2012
|
|
|
a po co mi silnik DC jak mam w kole BLDC ?? |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Sob 04 Lut, 2012
|
|
|
Bo Zbyszek tyko takie stosuje |
|
|
|
|
Zbyszek Kopeć
szef
Pomógł: 4 razy Dołączył: 15 Paź 2006 Posty: 3284 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Sob 04 Lut, 2012
|
|
|
Może być i BLDC, ale DC wplatene w koło jest o wiele sprawniejszy, jest o wiele prostszy i jest o wiele lżejszy (chociaż zazwyczaj z przekładnią planetarną). |
_________________ EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Sob 04 Lut, 2012
|
|
|
Prostszy? W BLDC masz tylko do wymiany łożyska. W DC z przekładnią planetarną, masz do wymiany łożyska, szczotki, komutator i tryby. To który jest prostszy? |
|
|
|
|
Zbyszek Kopeć
szef
Pomógł: 4 razy Dołączył: 15 Paź 2006 Posty: 3284 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Sob 04 Lut, 2012
|
|
|
W silnikach rowerowych się nic nie zmienia, montuje się je do roweru i jeździ, a za kilka lat to będzie inna technika. |
_________________ EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl |
|
|
|
|
nanab
kierownik Elektronik
Pomógł: 5 razy Wiek: 32 Dołączył: 26 Lip 2011 Posty: 351 Skąd: Bydgoszcz
|
Wysłany: Sob 04 Lut, 2012
|
|
|
Zbyszek Kopeć napisał/a: | ale DC wplatene w koło jest o wiele sprawniejszy, jest o wiele prostszy i jest o wiele lżejszy (chociaż zazwyczaj z przekładnią planetarną). |
Tak samo jak napęd spalinowy jest prostszy w budowie, bardziej ekologiczny, cichszy i mniej kłopotliwy w obsłudze niż elektryczny. Nie mówiąc już o różnicy w sprawności-spalinowy osiąga do 120%, a elektryczny max 10%.
A wracając do rzeczywistości
Możesz zdradzić coś na temat geometrii przednich kół? Kąt natarcia i pochylenia widzę, że nie są chyba wzięte z sufitu. Jak je dobrałeś? Czy może były już określone w planach na których się wzorowałeś? Planuję w przyszłości podobny pojazd i taka wiedza by mi się przydała.
Fajny projekt, solidne podejście, czekam z niecierpliwością na ciąg dalszy |
|
|
|
|
JerzyZ
Zasłużony dla zlotu EV
Pomógł: 7 razy Dołączył: 16 Lip 2010 Posty: 794 Skąd: Warszawa - Ursynów
|
Wysłany: Sob 04 Lut, 2012
|
|
|
Są 4 możliwości silników w piaście (hub):
1. BLDC bez przekładni
2. BLDC z przekładnią
3. DC bez przekładni
4. DC z przekładnią,
i wszystko x2 (z wolnobiegiem lub bez wolnobiegu).
Czy zechciałby mi ktoś wyjaśnić, które są lepsze, a których kombinacji się nie stosuje?
Moim zdaniem:
- przekładnia zwiększa sprawność
- wolnobieg wyklucza odzysk energii, poza tym same zalety
- sprawność DC i BLDC są identyczne (dlaczego nie?) |
|
|
|
|
motyl
początkujący Warior EV
Wiek: 43 Dołączył: 31 Sty 2012 Posty: 38 Skąd: Żyrardów
|
Wysłany: Sob 04 Lut, 2012
|
|
|
nanab, więc po krótce:,
-oś zwrotnicy musi trafiać idealnie w punkt styczny koła z glebą, więc to określa nam kąt pochylnia zwrotnicy
- kąt wyprzdzenia powinien się mieścić w zakresie 8-15 stopni |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Nie 05 Lut, 2012
|
|
|
jerzyz napisał/a: | Są 4 możliwości silników w piaście (hub):
1. BLDC bez przekładni
2. BLDC z przekładnią
3. DC bez przekładni
4. DC z przekładnią,
i wszystko x2 (z wolnobiegiem lub bez wolnobiegu).
Czy zechciałby mi ktoś wyjaśnić, które są lepsze, a których kombinacji się nie stosuje?
Moim zdaniem:
- przekładnia zwiększa sprawność
- wolnobieg wyklucza odzysk energii, poza tym same zalety
- sprawność DC i BLDC są identyczne (dlaczego nie?) |
Najbardziej odporne na usterki są rzeczy najprostsze, zawierające jak najmniej elementów mechanicznych, czyli wszystkie przekładnie odpadają. BLDC nie posiada szczotek i komutatora, które to elementy się zużywają.
Wolnobieg daje możliwość swobodnego toczenia się koła, gdy silnik nie pracuje, ale dobry silnik BLDC nie stawia jakichś wielkich oporów. W końcu, nie po to się zakłada silnik, by z niego nie korzystać. Jedynymi elementami silnika BLDC, które mogą się zużyć, są łożyska. Wolę używać silnika, gdzie jedyną rzeczą do zepsucia są łożyska i nic więcej.
PS. Przekładnia powoduje straty, a nie zwiększa sprawność |
|
|
|
|
motyl
początkujący Warior EV
Wiek: 43 Dołączył: 31 Sty 2012 Posty: 38 Skąd: Żyrardów
|
Wysłany: Nie 05 Lut, 2012
|
|
|
zeeltom napisał/a: |
PS. Przekładnia powoduje straty, a nie zwiększa sprawność |
Wszystko zalezy od zastosowania przekładni. Fakt jest taki że zwiększają się straty ale sprawnosc czasem moze wzrastac. Na ten przykład powiem, iż w moich silnikach PPG. stosując silnik bez przekładni i zakładając smigło 80cm, mamy duż mniejszą sprawność niż stosując tn sam silnik z przekładnią ok.1:3 i śmigło 130cm. Ciąg wzrasta nam średnio o 30-50% a same straty niewiele |
|
|
|
|
mmoto
prezes mmoto
Pomógł: 3 razy Dołączył: 13 Sty 2010 Posty: 801 Skąd: Szczecin
|
Wysłany: Nie 05 Lut, 2012
|
|
|
zeeltom napisał/a: | Wolnobieg daje możliwość swobodnego toczenia się koła, gdy silnik nie pracuje, ale dobry silnik BLDC nie stawia jakichś wielkich oporów. W końcu, nie po to się zakłada silnik, by z niego nie korzystać. |
No proszę - cytat dnia, od 2 lat przymierzam się do stosowania wolnobiegów i sumie myślę podobnie jak mam rower dociążony silnikiem i aku to uzywam napędu elektrycznego, jeżeli mam duży dystans to dozuje więcej nogami mniej elektyką i zawsze dojeżdżam |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Nie 05 Lut, 2012
|
|
|
Podejrzewam, że bez silnika, też byś dojechał
@motyl, ty chyba mylisz sprawność z momentem siły. |
|
|
|
|
motyl
początkujący Warior EV
Wiek: 43 Dołączył: 31 Sty 2012 Posty: 38 Skąd: Żyrardów
|
Wysłany: Nie 05 Lut, 2012
|
|
|
sprawność to sprawność !! !! Moment siły to odrębna sprawa
Śmigło potrzebuje jakiejś mocy dostarczonej żeby wygenerować dany ciąg itp. Większe śmigło potrzebuje większą moc przy mniejszych obrotach, a mniejsze odwrotnie. ale nie zmienia to faktu że, z silnika np. SOLO210 bez przekładni uzyskuje się ciąg ok 30-35kg, a po zastosowaniu przekładni i zmianie śmigła uzyskujemy ciąg 40-60kg :-]
Główną role tu odgrywa sprawność śmigła, nie będę rozpisywał o całej aerodynamice itp. ale w PPG potrzebujemy dużego ciągu przy stosunkowo małej prędkości strumienia zaśmigłowego i tak są projektowane śmigła. Dlatego zastosowanie śmigła o większej średnicy, większym skoku i mniejszych obrotach zwiększa sprawność zestawu, pomimo dodatkowych oporów na przekładni i tak wychodzimy na + |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|