ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: tas
Sob 07 Gru, 2013
Moje własne 3w1 czyli PTE
Autor Wiadomość
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Nie 05 Lut, 2012   

Ale my tu piszemy o sprawności silnika, czyli stosunku mocy dostarczonej do silnika do jego mocy na wale wyjściowym. Co dalej tam podłączasz, to już inna sprawa. Podłączenie każdego dodatkowego oporu na osi silnika zmniejszy ten stosunek.
Nie gadamy tu o sprawności aerodynamicznej. Choć aerodynamiczny kształt pojazdu elektrycznego, też ma duże znaczenie ;)
 
 
motyl 
początkujący
Warior EV


Wiek: 43
Dołączył: 31 Sty 2012
Posty: 38
Skąd: Żyrardów
Wysłany: Nie 05 Lut, 2012   

Generalnie tak, ale dlatego napisałem ze to wszystko zależy od zastosowania przekładni i zestawu. Czasem warto jest zastosować przekładnię bo zyskamy więcej na innym elemencie niż stracimy na oporach przekładni.


Fakt jest taki że lotnictwo nauczyło mnie kilku zasad, co za mocna osłabić, co za słabe wzmocnić i druga podstawowa zasada, im mniej rzeczy które mogą się popsuć tym bardziej bezawaryjna konstrukcja :D

Więc przekładnia itp to dla mnie zbyteczna zabawka, chociaż nie mówię że nie myślałem o tym aby wziąć silnik modelarski i zastosować przekładnie planetarną, tylko po co wyważać otwarte drzwi ??
 
 
motyl 
początkujący
Warior EV


Wiek: 43
Dołączył: 31 Sty 2012
Posty: 38
Skąd: Żyrardów
Wysłany: Nie 05 Lut, 2012   

A tym czasem znalazłem dawcę kolejnych organów :D czyli supportu :D



No i nie omieszkałem zrobić przymiarki :]

 
 
JerzyZ 
Zasłużony dla zlotu EV



Pomógł: 7 razy
Dołączył: 16 Lip 2010
Posty: 794
Skąd: Warszawa - Ursynów
Wysłany: Nie 05 Lut, 2012   

zeeltom napisał/a:

PS. Przekładnia powoduje straty, a nie zwiększa sprawność ;)

Nie zgadzam się. Przy małych obrotach sprawność silnika jest bardzo kiepska, najlepsza przy większych niż średnie. Dlatego układ z przekładnią daje w efekcie poprawę, bo przesuwa prędkość silnika w stronę dużych obrotów. Czyli pogorszenie wnoszone przez przekładnię jest mniejsze, niż zysk wynikający z poprawy punktu pracy silnika.
Jeśli nie, to jakie uzasadnienie miałoby takie rozwiązanie, stosowane powszechnie (jeśli nie najczęściej)?
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Nie 05 Lut, 2012   

W pojazdach elektrycznych trudno mówić o wykorzystywaniu silnika tylko w zakresie dużych obrotów. Mają startować od zera i tak się dzieje. W przeciwieństwie do silników spalinowych, silniki elektryczne DC mają ten sam moment obrotowy od najniższych obrotów.
 
 
Nostusek 
szef



Pomógł: 18 razy
Wiek: 37
Dołączył: 03 Cze 2011
Posty: 1406
Skąd: Pruszków
Wysłany: Nie 05 Lut, 2012   

zeeltom napisał/a:
silniki elektryczne DC mają ten sam moment obrotowy od najniższych obrotów.
jezeli oczywiście chodzi o silniki szeregowe w głównej mierze...
_________________
Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18

Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17
 
 
motyl 
początkujący
Warior EV


Wiek: 43
Dołączył: 31 Sty 2012
Posty: 38
Skąd: Żyrardów
Wysłany: Nie 05 Lut, 2012   

chyba tylko szeregowe tak maja:]
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Nie 05 Lut, 2012   

Róbta co chceta ;) Ja używam w rowerach silników BLDC bezpośrednich, bo są najmniej awaryjne. A wy zakładajcie przekładnie ;)
 
 
motyl 
początkujący
Warior EV


Wiek: 43
Dołączył: 31 Sty 2012
Posty: 38
Skąd: Żyrardów
Wysłany: Nie 05 Lut, 2012   

tylko ze BLDC nie max max momentu przy małych obrotach
 
 
Nostusek 
szef



Pomógł: 18 razy
Wiek: 37
Dołączył: 03 Cze 2011
Posty: 1406
Skąd: Pruszków
Wysłany: Nie 05 Lut, 2012   

Nie sprzeczajcie się już... Podajcie sobie łapki, idzcie na piwko i ZGODA W NARODZIE :) To tak jak dyskusja które Święta ważniejsze - Bożego Narodzenia czy Wielkanocne... Jedno i drugie rozwiązanie napędu ma swoje " zady i walety" i już... A co do konstrukcji tej trajki - sugeruję koledze dać jakieś zastrzały do elementów łączących koła z centralną rurą ramy w stronę tyłu pojazdu skierowane i/lub krótkie wzmocnienie między jednym a drugim elementem miedzy sobą i zastrzelone do ramy centralnej - obawiam się że przy takiej "misiowej" masie kolegi i naszych "rewelecyjnych" drogach to się będzie miało prawo złożyć na większym dołku - i po drugie - gdzie chcesz wepchnąć akumulatorki?
I drugie pytanie - z jakiego materiału masz wytłoczkę fotela bo mi to wygląda na straszliwie delikatne - wg mnie to nawet moze być HIPS...

PS. Zdrówka dla młodszej córuni bo bo chyba troszkę nie bardzo z nią fajnie....
_________________
Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18

Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17
 
 
kremir 
brygadzista


Pomógł: 3 razy
Dołączył: 13 Wrz 2010
Posty: 296
Wysłany: Nie 05 Lut, 2012   

Zbyszek Kopeć napisał/a:
Może być i BLDC, ale DC wplatene w koło jest o wiele sprawniejszy, jest o wiele prostszy i jest o wiele lżejszy (chociaż zazwyczaj z przekładnią planetarną).


Gdzie można kupić silnik DC wpleciony w obręcz (lub do wplecenia)? Praktycznie to chyba tylko raz gdzieś taki widziałem ale teraz to nawet nie wiem gdzie. Wszędzie są właściwie tylko BLDC.
_________________
The greatest mistake a person can make is to be afraid of making one.
— Elbert Hubbard
 
 
kremir 
brygadzista


Pomógł: 3 razy
Dołączył: 13 Wrz 2010
Posty: 296
Wysłany: Nie 05 Lut, 2012   

motyl Mnie się Twoja konstrukcja bardzo podoba. Z niecierpliwością czekam na relację z pierwszych jazd. Jak prace będą szły tak jak dotychczas widać na zdjęciach to na wiosnę już tym pojazdem pewnie ruszysz?

Gdzie znalazłeś piasty do przednich kół?
_________________
The greatest mistake a person can make is to be afraid of making one.
— Elbert Hubbard
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Pon 06 Lut, 2012   

motyl napisał/a:
tylko ze BLDC nie max max momentu przy małych obrotach

Do ruszania bezproblemowo wystarcza to co ma ;)
 
 
motyl 
początkujący
Warior EV


Wiek: 43
Dołączył: 31 Sty 2012
Posty: 38
Skąd: Żyrardów
Wysłany: Pon 06 Lut, 2012   

zeeltom, starcza starcza to to wiem :] Jak by nie starczał to bym kombinował z silnikiem DC - tylko po co ??


Nostusek, Dzięki od młodszej córki :D Nie jest jeszcze tak źle z nią, ma "Zaślepkę" na oko, bo ma sporą wadę a to ułatwia leczenie i szybsze postępy.

Co do fotelika, jest wykonany z Laminatu szklanego więc dość mocny wbrew pozorom :)


kremir, plany początkowy był taki wszystko powoli z czasem, tak też kompletowałem koła itp. Zacząłem gdzieś na początku stycznia czy nawet w grudniu, piasty, obręcze później szprychowanie, w międzyczasie zwrotnice i tak miał być dalej po woli. Ale jak to bywa jak ciśnienie skacze i konstrukcja zaczyna coś przypominać, tylne koło, rama, później wizyta po kilku złomach za kolejnymi dawcami itp. Dziś zamówiłem główki do cięgien sterowych, zaraz idę do rowerowego po przerzutki support, korby i łańcuch :D

co do terminu, nie wiem czy mi się uda czy finanse tez pozwolą, bo w tym roku mam troszkę wydatków i nic na boku nie mogę odłożyć, ale mam cichą nadzieję że się wyrobię na zlot EV :D najwyżej nie będę miał akumulatorów, ale wtedy będę po cichu liczył że się jakąś przekładkę od kogoś zrobi na 5 minut jazdy testowej :}

Piasty w przednich kołach to są typowe rowerowe NOVATEC oś QR20 kupione na allegro. Aktualnie widziałem że ktoś sprzedaje je teraz po 99zł za sztukę.


Co do mijsca zamontowania akku. Mam plan taki ze nad tylnym kołem będzie wykonany kuferek, albo z laminatu, albo z aluminium, a w nim akku i sterownik. Tylko jeszcze tak naprawdę nie wiem na 100% jakie akku będę miał Żele czy LiFe.
 
 
kremir 
brygadzista


Pomógł: 3 razy
Dołączył: 13 Wrz 2010
Posty: 296
Wysłany: Pon 06 Lut, 2012   

Cytat:
Piasty w przednich kołach to są typowe rowerowe NOVATEC oś QR20 kupione na allegro. Aktualnie widziałem że ktoś sprzedaje je teraz po 99zł za sztukę.


Ok, dzięki. A możesz trochę szczegółów jeszcze podać na temat budowy zwrotnic? Wygląda to tak jakbyś zamontował w nich stery ahead. Zastanawiam się nad przrobieniem lub nawet budową od początku samochodzika dla mojego synka i chciałem zastosowac koła rowerowe zamiast od taczki :grin: Podoba mi się Twoja koncepcja i chętnie bym się jej bliżej przyjrzał.
_________________
The greatest mistake a person can make is to be afraid of making one.
— Elbert Hubbard
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group