ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: tas
Sob 07 Gru, 2013
EV z silnikiem AC
Autor Wiadomość
tomislaw
[Usunięty]

Wysłany: Wto 17 Kwi, 2012   EV z silnikiem AC

Witam po raz pierwszy.

Jako że mam takie zabawki jak inverter DC/AC 3kW, falownik 1-fazowy 2,2 kW, do tego silnik AC 2,2 kW pomyślałem że można z tego zrobić pojazd EV.

Mam melexa i porównując silniki DC (1,5 kW, 2,1 HP) z AC(2,2 kW, 3HP) myślałem że nowy pojazd będzie nieco szybszy i mocniejszy od poczciwego melexa. Do tego dużo dodatkowych możliwości z zastosowania falownika.

Niestety po zgłębieniu dokumentacji falownika okazuje się że falownik na wyjściu ma znamionowy prąd wyjściowy 10A natomiast na wejściu znamionowy prąd 22,5A. Daje mi to pobór mocy przez falownik z invertera DC/AC około 5,1 kW. Niestety mój 3kW inwerter nie obsłuży takiej mocy.

O co tutaj zatem chodzi? Przecież niemożliwe żeby falownik miał tak niską sprawność i z 5 kW dawał 2,2 kW na wyjściu.

Dodatkowo przy takim układzie silnik AC teoretycznie mocniejszy (3HP) od melexowego(2HP) w rzeczywistości wydaje się być dużo mniej efektywnym(ciągnie 5kW zamiast melexowego 2,1kW)?

Czy ktoś może to zagadnienie wyjaśnić nowicjuszowi?
 
 
rs232 
stażysta
EV designer


Dołączył: 26 Maj 2010
Posty: 170
Skąd: Katowice
Wysłany: Śro 18 Kwi, 2012   

Podaj typ model falownika
_________________
Osprzet dla EV - zadaj pytanie ja odpowiem.
iBMS - Battery Monitor System
Balancer Li-Pol Li-Ion
 
 
tomislaw
[Usunięty]

Wysłany: Śro 18 Kwi, 2012   

Mam falownik wektorowy Hitachi X200-022 SFEF czyli zasilany jednofazowo na wyjsciu zas daje 3x230V. Podpinam do niego silnik Tamelowski 2,2 kW w trójkącie. Producent podaje ze prąd przy 220V wynosi ok 8,3A.

Pytałem elektryka o co tu chodzi i wyjaśnił mi łopatologicznie że przecież skoro z 1 fazy mam zrobić 3 fazy to falownik musi pociągnąć dużo więcej prądu.

Brzmi to rozsądnie ale skąd w związku z tym takie straty mocy. Skoro silnik ma mieć 2,2kW i 3 konie mechaniczne to dlaczego ma ciągnąć 5kW? Czyżby silnik DC był dużo bardziej wydajnym rozwiązaniem niż AC?

Jeszcze raz porównam silniki. Melex 2,1 koni mechanicznych, 1,5 kW przy 36V bierze 57A czyli moc pobierana 2,1 kW.
Silnik AC Tamel 2,2 kW ma 3 konie mechaniczne. Jest więc o 50% mocniejszy. Spodziewałem się w związku z tym że moc pobierana też będzie o 50% wyższa i wyniesie ok 3kW. A tu mam 5kW.
Wychodzi z tego że silnik AC ma dużo niższą sprawność od DC??
 
 
Szwed 
stażysta
moturzysta


Wiek: 43
Dołączył: 26 Gru 2010
Posty: 121
Skąd: Opole
Wysłany: Czw 19 Kwi, 2012   

tomislaw napisał/a:
na wyjściu ma znamionowy prąd wyjściowy 10A natomiast na wejściu znamionowy prąd 22,5A.

Jeśli wejście ma jednofazowe a wyjście 3 fazowe to by się powiedzmy w miarę zgadzało.
Straty mocy na falowniku nie są duże (gdyby były duże, to miałby olbrzymi układ chłodzenia).
Podobnie z silnikiem. Gdybyś miał 2kW strat w silniku, to by on świecił na czerwono jak farelka :)
Może uwzględniany przez Ciebie w obliczeniach prąd silnika to częściowo moc bierna? (a więc ta która nie zużywa energii i nie napędza pojazdu).
 
 
darek1975
[Usunięty]

Wysłany: Pią 20 Kwi, 2012   

tomislaw, to na pewno blad pomiaru. Gdyby to był rzeczywisty pobór takiej mocy to tak jak pisali przedmówcy gdzieś by się coś porządnie zagrzało :)
Energia pobrana z mocy czynnej zawsze musi się na coś zamienić a najczęściej jest to ciepło
Moc czynną czyli faktycznei pobieraną i przetwarzaną na inna energię należy mierzyć miernikiem mocy albo mierzyć tylko składową prądu zsynchronizowaną z napięciem sieci.
Samodzielny pomiar prądu może coś powiedzieć o mocy czynnej tylko wtedy jeżeli
falownik ma obwody PFC ( Power Factor Correction) bo wtedy zawsze stara się pobierać tylko moc czynną

Pozdrawiam
Dariusz
 
 
drgrin 
początkujący


Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 34
Wysłany: Czw 26 Kwi, 2012   Re: EV z silnikiem AC

tomislaw napisał/a:


Czy ktoś może to zagadnienie wyjaśnić nowicjuszowi?


Witam!

Ten falownik nie ma mocy 5,1 kW, tylko 3,9kVA przy 230AC i 4,1 kVa przy 240AC - wszystko jest napisane w manualu. Sprawność przy mocy max jest 96% :)

Moc wyjściową dla układu 3F liczysz następująco: P = napięcie międzyfazowe * prąd fazowy * pierwiastek z 3, czyli = 230 * 10 * 1,731. otrzymujesz 3,98 kVA. Przy zasilaniu napięciem 230V na wyjściu będzie parę V mniej i wszystko się zgadza.

Pozdr
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group