|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Przesunięty przez: tas Sob 07 Gru, 2013 |
Rower EV z mocnym silnikiem |
Autor |
Wiadomość |
Qbakam
początkujący
Dołączył: 30 Kwi 2012 Posty: 22 Skąd: Poznań
|
Wysłany: Pią 04 Maj, 2012 Rower EV z mocnym silnikiem
|
|
|
Witajcie!
Jestem nowy na forum, czytam je od kilku dni. Super, że w Polsce również są tak przyszłościowe choć obecnie niszowe inicjatywy. Nazywam się Kuba, jestem z Poznania.
Podobnie jak wielu innych użytkowników zamierzam zbudować rower EV. Jeździłem na rowerze ostatnie 4 lata, a teraz wyprowadzam się poza miasto i codziennie bedę robił
około 25-30km, ale czasem będą trasy do 40km. W ramach oszczędności i ekologicznego stylu życia chciałbym podjąć temat EV. Ważną sprawą jest dla mnie też wolność na
rowerze, bym nadal mógł wcisnąć się na chodniki, ścieżki rowerowe - zamiast stać w korkach i być podporządkowanym przepisom w pełni (oczywiście często będą to sytuacje
z wyłączonym chwilowo silnikiem - np. na chodniku), Tej wolności przecież nie zaznam na zwykłym skuterku czy Simsonie.
bazą do obudowy będzie rower wheeler pro 49, taki jak tutaj:
http://static.testbike.hu...1-15%2007:25:45
Rower ten już posiadam. Mam 3 tyś zł na modernizację.
SILNIK- oczekiwania:
-ma mi dać możliwość tuningu w przyszłości (żeby działał przy 72v)
-przy 48v chciałbym, żeby rozpędził mnie na asfalcie do 50km/h bez pedałowania na świeżych akumulatorach. (ważę 65kg)
-ma być bezobsługowy, dobrze uszczelniony i bezawaryjny
Chciałbym silnik w tylnym kole ze względów bezpieczeństwa. Na razie jestem prawie zdecydowany na ten silnik:
http://allegro.pl/silnik-...2296966265.html
+fajnie, że można zainstalować tarcze, ale na tylnym kole to zbyteczne - bo lepsze hamowanie daje przód z tarczami, co będę miał
+wysokie możliwości tuningowe i ewentualne części zapasowe dostępne (3kw ze spokojem można wycisnąć - przy ewentualnych ulepszeniach)
-wolnobieg na 6/7zębatek? Mam deore LX na 9 i będzie problem, a nie chcę zmieniać manetek i przerzutek. Jest jakiś patent na to żeby to zadziałało?
a do tego ten sterownik: http://allegro.pl/sterown...2296966773.html
manetki i inne drobiazgi również gość sprzedaje.
Czy warto, czy brak przekładni w silniku negatywnie wpłynie na osiągi/żywotność?
Czy w tej cenie jest coś lepszego?
Czy to jest ten sam silnik co u kolegi Jarola, który przerobił swój rower? :
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?p=22909 (sprzedawca mówi, że tak, ale chciałbym, by ktoś jeszcze to potwierdził)
Są jeszcze silniki z maxev, allegro i ebay, ale nie jestem do nich przekonany. Proszę o linki, jeżeli jest coś jeszcze godnego uwagi w rozsądnych cenach.
AKUMULATORY- czego mi trzeba:
-żeby ze spokojem można było je rozładowywać prądem 30A bez skrócenia przy tym ich żywotności
-żebym przy średniej prędkości 30km/h przejechał około 40km a przy prędkości 45km/h przynajmniej 30km
-aby dobrze znosiły niskie temperatury w zimie - jeżdżę cały rok. (oczywiście jak będzie te -15 stopni to mogę zawahać się ze względu na akumulatory)
-mają posłużyć 4-5lat (lub też przynajmniej 1,5-2 lata, jak ta opcja będzie równie ekonomiczna)
i tak na marginesie:
- w przypadku lifePO4: aby można byłoby przełożyć do większego pojazdu EV przy większym poborze prądu (jeżeli będę budował w przyszłości np. motocykl EV)
są następujące opcje ogniw:
1.LifePO4 30 ogniw takich jak tutaj:
http://www.bto.pl/B2CProd..._artykulu=31801
(mogę je mieć po cenie netto) Wyjdzie wtedy 2100zł za komplet który da mi 3,2v*15 i 10ah*2 czyli 48v 20ah
Jeżeli zdecyduje się na tą opcję to liczę, że akumulatory faktycznie będą wytrzymałe i dadzą radę pociągnąć przynajmniej 1200cykli (przy opisanym już użytkowaniu) a
najchętniej te 2000cykli według producenta.
2.Żelówki - zasadniczo od razu odpadają z racji dużej wagi, tego, że mogę wykorzystać tylko 50% pojemności, śmierci w zimie i tego, że wychodzą drogie w użytkowaniu.
3. Li-ion tutaj na filmie gość je ma: http://www.youtube.com/watch?v=yDMqYIPVt4I Wiecie jakie to ogniwa?
Na allegro też są podobne, ale już przeczytałem na forum że to badziew. Jednak zapytam, bo tutaj oferują ogniwa Samsunga:
http://allegro.pl/akumula...2308687544.html
Czy te ogniwa się nadadzą? Czy to są te popularne ogniwa "laptopowe"? Czy poradzą sobie z wysokim poborem prądu i ujemnymi temperaturami?
Przy ich zakupie potrzebowałbym 112 ogniw by uzyskać 51,8v 20,8ah (3,7v*14 2,6ah*4) co wyniosłoby 900zł i żeby było opłacalne, to powinny trzymać te 800cykli (jeżeli
zakładamy że LifePO4 potrzymałoby 2000 cykli).
Teoretycznie li-ion powinien tyle wytrzymać, ale co pokazuje praktyka?
4. Rozważałem także ogniwa z hobbykinga,
http://www.hobbyking.com/...95-58401BAC6015 ale
ktoś na forum stwierdził, że nie są długowieczne i szybko się zużyją, czy to prawda?
Jaka ładowarka jest najlepsza, żeby całość ładować i nie bawić się w przełączanie i osobne ładowanie pakietów?
AKCESORIA (poza budżetem)
oświetlenie:
z pewnością przyda się na drodze:
latarka:
http://allegro.pl/latarka...2309979671.html
światło na tył:
http://allegro.pl/lampka-...2308514631.html
opony 2,35" sliki:
http://www.dobrerowery.co...235-p-1978.html (tyle, że na 26")
INNE PRZERÓBKI:
Rozważam na jesień ewentualną zmianę roweru na w pełni amortyzowany (albo taki do DH z pełną amortyzacją i amorem 200mm z przodu, czy będzie to funkcjonalne?), wtedy
po sezonie ceny będą niższe. Do tego czasu będę testował mój rower wheeler który ma tylko przedni amortyzator rock shox dart3.
Docelowo chciałbym umieścić baterie w pomalowanej blaszanej obudowie solidnie przymocowanej do ramy (wewnątrz trójkąta ramy) by przeciwdziałać próbom ewentualnej
kradzieży. Mam dużą ramę 21cali w rowerze górskim, i taki ewentualnie chciałbym też kupić amortyzowany, więc miejsca będzie sporo. Oczywiście będę używał któregoś z
topowych model Kryptonite do zabezpieczania roweru. Przy opcji "blaszanej chciałbym uruchamiać połączenie silnik-akumulatory kluczykiem.
Przyda się także lusterko, takie mam firmy zefal, sferyczne, przyczepiane do kasku.
KALKULACJE:
Przy założeniu, że koszt przeróbki roweru wyjdzie 3 tys zł a koszt motoroweru typu Simson (bo nowych skuterków bym nie chciał) + kask + opłaty to 1,5tyś zł
I moje dzienne dystanse: średnio 25 km, około 6,5 dni w tygodniu jest tak: 30*6,5/7=27,85 dni jazdy w miesiącu. Czyli 25km*27,85dni*10miesięcy=6962,5km/rocznie
Za prąd zapłacę orientacyjnie (nie znam fachowych wzorów na obliczanie tego, proszę o korektę) 1,5zł za 100km, a kosztów akumulatorów nie liczę, bo zapłacę za nie na
samym początku.
Spalanie Simsona jest na poziomie 2,5l przy spokojnej jeździe, trzeba doliczyć jeszcze koszt oleju (mieszanka 1:50). Przy obecnych cenach to 5,85*2,5 + 1zł za olej
półsyntetyczny na 100km = 15,625zł
Różnica, czyli ile teoretycznie oszczędzam na 100km - około 14zł.
oszczędności w skali roku: 6962,5km/100 *14= 974,75zł
Naddatek wydatków na rower (koszty ponad zakup Simsona) to 3000-1500zł=1500zł, czyli inwestycja zwraca się w 1,5roku. (nie licząc kosztów corocznego przeglądu i OC
oraz części które mogą się zepsuć w Simsonie) Jest pewne, że w perspektywie najbliższych 5 lat będę poruszał się rowerem (studia).
Teoretycznie licząc, uwzględniając żywotność akumulatorów na poziomie 2000cykli, gdzie zasięg wynosi około 35km (jazda mieszana) mamy 70 000km, czyli 10 lat jazdy.
Czy mogę to tak liczyć, czy akumulatory lifePO4 nie zdegenerują się w tym czasie?
Waga roweru:
Rower (w konfiguracji z wygodnym siodłem, bagażnikiem, amortyzowaną sztycą i ciężkimi komponentami): 15km + silnik 5,5kg + baterie 10,2kg (lifePO4) + 3kg blaszana obudowa baterii łącznie 34kg. Wystarczająco mało, żeby jeszcze wnieść to do domu. Razem ze mną będzie to 100kg.
Proszę o wsparcie i o rady. Wiem, że część rzeczy jest już na forum, przeglądałem tematy i chciałbym rozwiać swoje wątpliwości oraz doprecyzować wiedzę. |
|
|
|
|
krystian91
kierownik
Dołączył: 25 Lut 2012 Posty: 301 Skąd: pkl
|
Wysłany: Pią 04 Maj, 2012
|
|
|
Dołącze się do tematu i poczekam na odpowiedzi co do akumulatorów bo myśle tez nad nimi by nie wyrzucać kasy na zelówki. |
|
|
|
|
MixhaL
prezes
Pomógł: 3 razy Wiek: 43 Dołączył: 22 Maj 2011 Posty: 909 Skąd: Lubelskie
|
Wysłany: Pią 04 Maj, 2012
|
|
|
Jeżeli nie przerażają was gabaryty akumulatorów(zbudowanej z nich baterii) to możecie smiało brać gdyż cała bateriia wyjdzie bardzo duża i w rzeczywistości gęstośc energi do objętości jest mierna. Natomiast bardzo duzym plusem jest łatwa wymiana ogniw jeżeli padną no i wątpię czy uda Ci się je wcisnąc w trójkąt w rowerze.
Do akumulatoorów musisz doliczyć BMS i ładowarkę.
Lepiej kup oponę shwalbe fat frank niż tę co zamierzasz, bardziej szosowa i mniejsze opory toczenia.
Latarki na zoomie do roweru nie kupuj, zamięknie Ci i po latarce, musi być szczelna.
Lepszym wyborem jeżeli chodzi o silnik byłby crystalyte HS3540 ale droższy. Przenosi ciągłą moc do 2kW bez modyfikacji bo ten nine continent niewiadomo. |
_________________ Cyklon
BOMBER V1, V2, V3
RAIDEN |
|
|
|
|
wrzaskun [Usunięty]
|
Wysłany: Sob 05 Maj, 2012 Re: Rower EV z mocnym silnikiem
|
|
|
Qbakam napisał/a: |
-wolnobieg na 6/7zębatek? Mam deore LX na 9 i będzie problem, a nie chcę zmieniać manetek i przerzutek. Jest jakiś patent na to żeby to zadziałało?
|
polecam cos takiego.
SunRACE
SUNRACE wolnobieg 9V 13-32T
-ilośc rzędów: 9
-przekładnie: 13-32T
Wolnobieg 9-rzędowy wkręcany, jest stosowany do piast najczęściej w rowerach
elektrycznych z silnikiem z tyłu, gdzie nie ma możliwości montowania kasety,
a jest ważne, aby uzyskac 9 przełożeń z tyłu.
Można również zastosowac do zwykłych piast z montażem na gwint - pamiętając
o dobraniu właściwej długości osi.
Zębatki profilowane, pracują w indeksie shimano, przy zastosowaniu właściwego łańcucha (profilowany dedykowany 9 rzędowy)
pozdro600 |
|
|
|
|
Qbakam
początkujący
Dołączył: 30 Kwi 2012 Posty: 22 Skąd: Poznań
|
|
|
|
|
MixhaL
prezes
Pomógł: 3 razy Wiek: 43 Dołączył: 22 Maj 2011 Posty: 909 Skąd: Lubelskie
|
|
|
|
|
Jarol
młodzik
Dołączył: 08 Kwi 2011 Posty: 99 Skąd: Zabrze
|
Wysłany: Nie 06 Maj, 2012
|
|
|
MixhaL napisał/a: | Lepszym wyborem jeżeli chodzi o silnik byłby crystalyte HS3540 ale droższy. Przenosi ciągłą moc do 2kW bez modyfikacji bo ten nine continent niewiadomo. |
Nie miałeś tego silnika a piszesz głupoty. W czy HS3540 jest lepszy??
U mnie ten silnik bez problemu radzi sobie z zasilaniem 35A i 55V czyli w okolicach 2KW.
W czasie pracy pod max obciążeniem jest letni, spokojnie pociągnie 72V i 40A.
Ma praktycznie takie same parametry pracy i osiągi jak HS3540 po za tym jest o połowę tańszy i mniej waży o 1,5Kg. |
Ostatnio zmieniony przez Jarol Nie 06 Maj, 2012, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
Jarol
młodzik
Dołączył: 08 Kwi 2011 Posty: 99 Skąd: Zabrze
|
Wysłany: Nie 06 Maj, 2012 Re: Rower EV z mocnym silnikiem
|
|
|
Qbakam napisał/a: |
SILNIK- oczekiwania:
-ma mi dać możliwość tuningu w przyszłości (żeby działał przy 72v)
-przy 48v chciałbym, żeby rozpędził mnie na asfalcie do 50km/h bez pedałowania na świeżych akumulatorach. (ważę 65kg)
-ma być bezobsługowy, dobrze uszczelniony i bezawaryjny
|
Chcesz zasilać silnik 72V czyli chcesz jeździć z prędkością około 70-80km/h na rowerze?? Dla mnie to szaleństwo jechać z taką prędkością na rowerze który pokazałeś bez amortyzowanego tyłu.
Silnik który chcesz kupić przy zsilaniu 48V osiąga 50km/h i to już jest naprawdę fajna prędkość na rowerze. |
Ostatnio zmieniony przez Nie 06 Maj, 2012, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
Jarol
młodzik
Dołączył: 08 Kwi 2011 Posty: 99 Skąd: Zabrze
|
Wysłany: Nie 06 Maj, 2012
|
|
|
Baterię składaj tylko i wyłąznie z ogniw Lifepo4, nic innego do tak mocnego roweru się nie nadaje. Kwasy za dużo ważą, Li-ion nie wyrabiają prądowo a li-pol mają małą żywotność.
Najlepsze będą tu ogniwa A123 o pojemności 20Ah. Myslę że 16 takich ogniw w szeregu wystarczy do przejechania 40Km z max prędkością około 50km/h.
Ja osobiście mam baterie Li-ion i przy dłuższej jeździe z max obciążeniem około 35A prądu ogniwa się grzeją. Wiem jedno że na przyszły rok będe budował baterię Lifepo4 60V 20Ah. |
|
|
|
|
krystian91
kierownik
Dołączył: 25 Lut 2012 Posty: 301 Skąd: pkl
|
Wysłany: Nie 06 Maj, 2012
|
|
|
Nie chce zakładać odrębnego tematu a co byście polecili do 24/250W ? Pojemność ok 20Ah?
Stosunkowo taniego? |
|
|
|
|
Qbakam
początkujący
Dołączył: 30 Kwi 2012 Posty: 22 Skąd: Poznań
|
Wysłany: Nie 06 Maj, 2012
|
|
|
Jarol, masz na myśli ogniwa pryzmatyczne, takie jak tutaj:
http://www.a123rc.com/goo...C+CELLS.html###
Nie znalazłem nigdzie "LifePO4" w opisie produktu. W innym wątku na forum jest o nich więcej napisane:
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1247
Teraz jedno ogniwo na tej stronie jest po 32,11$, czyli 16 ogniw będzie kosztować 513,76$ czyli 1644zł (dolar 3,2zł)
Wysyłka do PL jest o dziwo darmowa, czas realizacji zamówienia do 10dni. Czy warto?
To jest o 900zł taniej niż Headway z BTO (z vatem)
Czy ich żywotność będzie porównywalna? (około 2000cykli?)
Cały czas kusi mnie opcja np.
60,8v czyli 19 ogniw
(wtedy oczywiście rower w pełni amortyzowany od razu)
Jak ma się sprawa dobrania BMS'a oraz ładowarki do 16 ogniw a do 19ogniw?
Gdzie można kupić w miarę tani sterownik do silnika (żeby pracował w zakresie do 72v i dawał te 30A)?
Podałem na początku namiar na sterowniki na allegro, ale widzę, że w elifebike są bardzo tanie (tylko trochę za słabe):
http://elifebike.com/peng/pic.asp?TypID=S210032
*nie wiem też, czy taki sterownik będzie współpracował z silnikiem 9c, który ma czujniki...
Macie jakieś fajne źródło sterowników?
Czy te ogniwa pryzmatyczne są lepsze od ogniw cylindrycznych headway'a?
http://www.bto.pl/B2CProd..._artykulu=31801
Dziękuję za zaangażowanie w temat. |
|
|
|
|
alanbor [Usunięty]
|
Wysłany: Nie 06 Maj, 2012
|
|
|
Testowałem ogniwa od tej sprzedającej, co prawda sanyo ale też 2600mAh. Ogniwa wykazały maksymalnie w okolicach 2100mAh przy rozładowywaniu małym prądem poniżej 1A, przy większych prądach nawet 1800mAh nie dociągały. Dowiedziałem się że rzeczywiście ogniwa nie były używane, ale sa to ogniwa kilku letnie (ok 5 lat od produkcji), więc taka strata pojemności jest w pełni uzasadniona. W tej chwili czekam na ogniwa li-ion od innego sprzedającego z allegro, zobaczymy czy będą lepsze.
Pytałeś czy wydadzą prądowo - te ogniwa Sanyo o których wyżej pisałem nie powinny być obciążane prądem większym od 2C czyli 5,2A. Osobiście rozładowywałem je ciągłym prądem 4A i co prawda nagrzewały się, ale w dopuszczalnych granicach. |
|
|
|
|
Jarol
młodzik
Dołączył: 08 Kwi 2011 Posty: 99 Skąd: Zabrze
|
Wysłany: Pon 07 Maj, 2012
|
|
|
Qbakam napisał/a: | Jarol, masz na myśli ogniwa pryzmatyczne, takie jak tutaj:
http://www.a123rc.com/goo...C+CELLS.html###
Nie znalazłem nigdzie "LifePO4" w opisie produktu. W innym wątku na forum jest o nich więcej napisane:
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1247
Teraz jedno ogniwo na tej stronie jest po 32,11$, czyli 16 ogniw będzie kosztować 513,76$ czyli 1644zł (dolar 3,2zł)
Wysyłka do PL jest o dziwo darmowa, czas realizacji zamówienia do 10dni. Czy warto?
To jest o 900zł taniej niż Headway z BTO (z vatem)
Czy ich żywotność będzie porównywalna? (około 2000cykli?)
Cały czas kusi mnie opcja np.
60,8v czyli 19 ogniw
(wtedy oczywiście rower w pełni amortyzowany od razu)
Jak ma się sprawa dobrania BMS'a oraz ładowarki do 16 ogniw a do 19ogniw?
Gdzie można kupić w miarę tani sterownik do silnika (żeby pracował w zakresie do 72v i dawał te 30A)?
Podałem na początku namiar na sterowniki na allegro, ale widzę, że w elifebike są bardzo tanie (tylko trochę za słabe):
http://elifebike.com/peng/pic.asp?TypID=S210032
*nie wiem też, czy taki sterownik będzie współpracował z silnikiem 9c, który ma czujniki...
Macie jakieś fajne źródło sterowników?
Czy te ogniwa pryzmatyczne są lepsze od ogniw cylindrycznych headway'a?
http://www.bto.pl/B2CProd..._artykulu=31801
Dziękuję za zaangażowanie w temat. |
Tak chodzi mi dokładnie o te ogniwa które pokazałeś.
Co do sterownika to ja mam dokładnie ten sterownik który pokazałeś z elifebike 1000W i 48V, bez problemu pracuje z silnikiem 9C.
Daje w silnik prąd ciągły 33,5A czwilowo przy odkręceniu manatki wyskakuje 35-36A.
Sterownik u mnie pracuje z baterią Li-ion 14s czyli 58,8V po pełnym naładowaniu.
Z tego co wyczytałem to tranzysyory które w nim siedzą wytrzymają spokojnie 75V tylko trzeba by zmianieć kondensatory bo są na 63V.
Jestem ciekaw czy da się podnieść ciągły prąd jaki ten sterownik daje w silnik??
Bo przy tych 33,5A jest całkowice zimny więc chyba nie jest jakoś mocno obciążony. |
|
|
|
|
Jarol
młodzik
Dołączył: 08 Kwi 2011 Posty: 99 Skąd: Zabrze
|
Wysłany: Pon 07 Maj, 2012
|
|
|
UWAGA Nie kupujcie ogniw 18650 na allegro od sprzedających z Poznania.
Sprzedaje je jedna i ta sama osoba a wszystkie ogniwa są padnięte i do niczego się nie nadają.
Ogólnie jak trafisz takie ogniwa w dobrym stanie z pełną pojemnością to się nadają. Ale jedno ogniwo jest w stanie oddać około 4-4,5A więc jak chcesz w silnik dać 35-40A więc musisz połączyć 8-10 ogniw równolegle
Ja mam 10 ogniw 1800mAh i dają 35A ale to już max ich możliwość przy większym prądzie trzyba by zwiekszyć ilość ogniw. |
|
|
|
|
Qbakam
początkujący
Dołączył: 30 Kwi 2012 Posty: 22 Skąd: Poznań
|
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|