ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: tas
Sob 07 Gru, 2013
przebudowa smar forfour na ev
Autor Wiadomość
bpuchowski
stażysta


Dołączył: 30 Gru 2008
Posty: 135
Wysłany: Nie 02 Wrz, 2012   przebudowa smar forfour na ev

A więc po budowie łódek czas na samochód EV

Padło na Smarta ForFour - decyzja przyszłej właścicielki - żony
Ma to być autko typowo miejskie na zakupy, wyjazd na plaże itd.
Wersja 4 drzwiowa ze względu na to ze mamy dwójkę szkrabów.

Założenia
Zasięg 80-100 km po mięście
Moc silnika około 18 kW Agni lub Lemco
Aku LiFePo4 około 9kWh
napięcie silnika 96V ,samochodu - osprzętu 12V
ładowarka Victron Energy w domu
pozostawienie ABS, wspomagania radia itd
ogrzewani Webasto
pompa vacuum do wspomagania
Przeniesienie napędu jeśli zostanie skrzynia - pasek rowkowy skośny.
oświetlenie dzienne LED ( 90% czasu jazdy będzie w dzień )
monitor baterii Victron 601

Lista pytań ( proszę o konkretne, twórcze odpowiedzi ):
Czy moc silnika będzie wystarczająca - masa autka bez silnika 800 kg. ma być możliwość bezpiecznej, normalnej jazdy bez ścigania się ale też bez mułowatego ruszania.
Jak z polskimi przepisami odnośnie napięcia w samochodzie - główny silnik, czy są jakieś ograniczenia.
Jak z komputerami w takich autach - głównie chodzi mi o ABS i inne funkcje jeśli nie będzie silnika głównego.
Jak ze skrzynią biegów i sprzęgłem - zostawiać czy spinać na stałe ?
Jak zgrywa się hamowanie hamulcami i silnikiem w celu odzysku ( sterowniki mają taką opcję w tych silnikach
 
 
Pir-serwis 
kierownik



Pomógł: 1 raz
Dołączył: 10 Sty 2010
Posty: 333
Skąd: Ostrowiec Warszawa
Wysłany: Wto 18 Wrz, 2012   

Cześć.
Pozwól,że odpowiem,na podstawie mych doświadczeń.

Akumulatory ja akurat posiadam kwasowe-z litowymi będziesz miał o wiele lepsze odejście ze względu na mniejsze spadki napięcia,oraz inne zachowanie,masę,przejedziesz dalej niż na kwasowych o tej pojemności,lecz 100km powinno sie udać-bez szaleństw.

Jesli LEMCO nie szalej z prądami-szkoda silnika i szczotek.
Ponadto trzeba sie pilnować by nie zapomnieć zmienić biegu przy zatrzymaniu na wyższym na światłach,później auto ruszy ale kilka takich startów i po silniku a kobiety potrafią..męzczyźni zresztą też..
Większośc spaliła po kilku km.

Ja mam 11tyś km i jeszcze chodzi.

200A wystarczy spokojnie do jazdy.

Najlepiej gdybyś miał sterownik z ograniczeniem prądu silnika i baterii.
Co do sterownika spinasz załączanie odzysku ze sterowania żarówką stopu-poprzez oddzielny przekaźnik i tylko dotykasz pedału.Na litowych możesz ustawić większe prądy ładowania-odzysku.

Biegi raczej wchodzą lekko w nowych autach,max będzie Ci 3 potrzebna.
Sprzęgło zbyteczne.Najprościej spiąć bez niego.
_________________
Paweł-Elektryczny Citroen BX
 
 
bpuchowski
stażysta


Dołączył: 30 Gru 2008
Posty: 135
Wysłany: Wto 18 Wrz, 2012   

dzięki

a jak z napiecie dopuszczalnym, są u nas jakieś ograniczenia ?
 
 
Pir-serwis 
kierownik



Pomógł: 1 raz
Dołączył: 10 Sty 2010
Posty: 333
Skąd: Ostrowiec Warszawa
Wysłany: Wto 18 Wrz, 2012   

Kol.Zbyszek twierdzi,że 84V, RS232 tu pisał na ten temat,ze bez ograniczen.
Poszukaj wątku.
Wiele informacji sie przetacza już,trzeba popatrzeć i poczytać w tematach ludzi co przerabiali.
Mnie sie nikt o nic nie pytał odnosnie mego auta.
Docelowo chcę dać więcej,ale szkoda,że od razu nie wziąlem 96V tylko ciężko upchnąć te bateryjki,za to zasięg większy,bo prady mniejsze ale masa kolejne 50kg wzwyż..ludzi mniej.
_________________
Paweł-Elektryczny Citroen BX
 
 
rs232 
stażysta
EV designer


Dołączył: 26 Maj 2010
Posty: 170
Skąd: Katowice
Wysłany: Wto 18 Wrz, 2012   

Pare uwag z mojego doswiadczenia:

Mam autko masa 1500kg (razem z aku) BRAVA - silnik 14kW bocznikowy - pojemnosc aku 18kWh - zasieg 100/120km, nie ma problemu z ruszaniem, skrzynia zostawiona jednak jak bym jeszcze raz robił konwersje to bym sie skrzyni pozbył:). Akumulatory trakcyjne SIAP GLIWICE :) z pancerna płytą ołowiową.

Co do silnika LEMCO D135 80V to najciezsze auto jaki miałem okazje prowadzic to KIA Carnival zasilana zespołem trojanów - msa całkowita około 2400kg, na starcie palilo gume - 300Amper :) z ruszaniem nie bedziesz miał napewno problemu, tak jak pisze Pir-serwis jezeli LEMCO nie bedzie katowane duzymi pradami to bedzie Ci dlugo działać.

Osobiscie nie stosuje LEMCO ani ETEK'a czy zbytko-coś tam, problem to wlaśnie szczotki, "zarznąłem" dosłownie kilka takich silników - problemem jest komutator, problem z chłodzeniem i brak wywarzenia, co najwarzniejsze to nie sa silniki przeznaczony do pracy w cyklu S1.
wiecej tutaj:

http://rs232.elektroda.eu/?page_id=232

Jak już wcześniej pisałem da sie upilnować prąd i silnik nie bedzie katowany to bedzie dlugo pracował, nawet LEMCO. Z twoimi założeniami to autko będze "latać".

odnosnie odpowiedzi na pytania:

1.Moc silnika dla masy około 1000kg to 10/12kW zeby dało sie jechac normalnie 80km/h
2.Ani polskie ani europejskie przepisy nic nie mówią o napięciu maksymalnym w samochodzie ani to spalinowym ani elektrycznym, nikt na to nie zwraca uwagi przynajmniej na chwile obecną.
3.Silnik dla sterownika jest bez znaczenia jeżeli chodzi o ABS czy wspomaganie, jedynie co bedziesz musiał sobie zrobić to albo zmostkowac diody "check engine" bo na bank bedzie sie kontrolka swiecic jak wywalisz silnik:), nie wiem jaki w smarcie jest sterownik ale w wiekszosci aut sterownik ABSu jest to oddzielny moduł i tyle. Sterownik silnika jest niezalezny podobnie jak sterownik ABSu i poduszke etc.
4. Tutaj sam sobie musisz odpowiedzic kto bedzie jezdził tym autem i z jaka kultura, jasne ze skrzynia latwiej ruszyc z blota itd. i sa mniejsze prady na starcie, bez skrzyni prady sa znacznie wieksze przy starcie ale masz mniejsze starty na przełożeniach bo ich nie ma - zysk bez skrzyni to jakieś 10% na sprawności.
5. Co do odzysku to na ta chwile to jak dla mnie chwyt marketingowy, chyba że cały czas będziesz jeździł z górki:)

Co do silnika jeszcze uwaga, musi mięc tabliczke znamionową - jak dokonasz konwersji jedziesz to stacji diagnostycznej i robisz przeglad ze zmianą pojemnosci silnika - jezeli silnik ma mniejsza moc/pojemnosc nie jest potrzeban opinia rzeczoznwcy PZMOTu ale diagnosta potrzebuje dane na temat silnika - jezeli jest tabliczka znamionowa to sprawa jest czysta i raczej diagnosta nie ma sie czego czepiać. W Katowicach nie ma żadnych problemów z rejestracją takich aut.

Na marginesie mam LEMCO do zbycia - nowa sztuka kupiona 4 miechy temu w Angli u Trevora z LMC - model LEM 200 D135 - cena 4500zł :)
_________________
Osprzet dla EV - zadaj pytanie ja odpowiem.
iBMS - Battery Monitor System
Balancer Li-Pol Li-Ion
 
 
bpuchowski
stażysta


Dołączył: 30 Gru 2008
Posty: 135
Wysłany: Wto 18 Wrz, 2012   

dzięki

ostatnio rozebraliśmy podwójny lemco u kolegów i załamka jak zobaczyliśmy połączenie silników poprzes sprzęgło ze śrubek, dla tego też wacham się nad zastosowaniem mimo dobrego stosunku cena/moc

Mam doświadczenie z PERM AC i jestem bardzo zadowolony. Duża zmierzona sprawność, bardzo dobre wykonanie i możliwość programowania np ruszanie itd. ale jest to niestety większa kasa. x 2 ze sterownikiem

Jeździć bedzie moja żona głównie po Gdyni a że jeździ normalnie to nie boję się o przeciążenie.

Aku - lifepo4 bo znam je już troszkę, jeszcze tylko duży bms do ładowania potrzebny, rozładowanie bez bmsa.

Skrzynia - raczej zostawię ze względu na latwość sprzęgnięcia, silnik będzie obciążony tylko momentem, koło od paska bedzie osobno.
 
 
Pir-serwis 
kierownik



Pomógł: 1 raz
Dołączył: 10 Sty 2010
Posty: 333
Skąd: Ostrowiec Warszawa
Wysłany: Śro 19 Wrz, 2012   

Skoro mowa o bateriach to bardzo jestem ciekaw jak sprawują się SIAPy.
Jaki model posiadasz?
Miałem ogromny dylemat przed zakupem,bardzo bowiem je chciałem.
Za to niektórzy tu z forum podawali,że nie bardzo.
Dzwoniłem do nich,rozmawiałem trochę,także i u mnie w firmie i specjaliści od baterii kazali kupić TROJANy jako pewniejsze.
Dużo masz km przejechane na nich-wrażenia?
_________________
Paweł-Elektryczny Citroen BX
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Pon 13 Sty, 2014   Re: przebudowa smar forfour na ev

bpuchowski napisał/a:
A więc po budowie łódek czas na samochód EV
...
ogrzewanie Webasto...


A może taka alternatywa? :D

 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group