|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Przesunięty przez: tas Sob 07 Gru, 2013 |
Ładowarka do pracy cyklicznej |
Autor |
Wiadomość |
rymi
początkujący
Dołączył: 20 Maj 2012 Posty: 43
|
Wysłany: Wto 18 Gru, 2012 Ładowarka do pracy cyklicznej
|
|
|
Hej
Do Trotter'a 500W http://www.maxev.pl/p59,z...0w-trotter.html dokupując oryginalną ładowarkę 36V sprzedający polecał mi zakup balansera lub balansować ręcznie co jakiś czas ładowarką 12V
Przez okres wakacji ładowałem aku tą ładowarką 36V i ona kończyła mi ich ładowanie przy 13,8V
Teraz kupiłem jednak do balansowania UltiPower 2A 12V odwrotnego pulsu mikroprocesorowa http://www.sonarsklep.pl/...tora-p-362.html [i tak potrzebowałem jakieś ładowarki 12V do zwykłego aku do łodzi] i ona przestaje mi ładować przy 13,3V
Posiadam 3 szt aku CSB EVH12150 http://www.fideltronik.co...b/evh-12150.pdf - podają, że zwykłe ładowanie do 13,5-13,8V a przy cyklicznej pracy 14,4-15,0V
Co wziąć, aby ładowało do poziomu cyklicznej pracy aku więc nawet 15V?
Boje się, że jak kupię znowu coś w stylu http://www.sonarsklep.pl/...powa-p-692.html to ładowanie zatrzyma się już przy 36V |
|
|
|
|
bartek
prezes Łebmajster
Pomógł: 5 razy Wiek: 41 Dołączył: 13 Kwi 2011 Posty: 508 Skąd: Włoszczowa
|
Wysłany: Wto 18 Gru, 2012
|
|
|
Najtańszym sposobem wyrównania napięcia na aku jest żarówka 12V od samochodu.
Sprawdzasz miernikiem napięcie na każdym aku. Te które maja większe napięcie podpinasz do żarówki żeby je trochę rozładować. Jak masz wyrównane wszystkie to spinasz razem i ładujesz ładowarka na 36V.
Jak sprawdzasz napięcie na aku do którego właśnie podpinałeś żarówkę to trzeba trochę odczekać żeby się ustabilizował. Można też sprawdzać napięcie podczas obciążania akumulatora ( podpięta żarówka ). Wtedy musisz sobie sprawdzić ile V ma ten który ma najmniejsze napięcie pod obciążeniem i do takie napięcia rozładowywać pozostałe dokonując pomiarów pod obciążeniem.
A co do ładowarki to raczej nie naładujesz akumulatora tak, żeby miał 14,5 - 15V.
To jest napięcia ładowania jakim można ładować akumulator, a po odłączeniu ładowarki napięcie i tak spada na akumulatorze. |
_________________ -
Szprychy dorabiane na wymiar
Grubości: 2,0mm; 2,3mm; 2,6mm; 3,4mm CZARNE
Sklep MaxEV
Silniki MXUS, Zestawy EcoBike, MagicPie, SmartPie
- |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Wto 18 Gru, 2012
|
|
|
Moja ładowaczka modelarska - ładuje aku PB do 14.6V.
Wszystkie takie ładowaczki tak mają - a co lepsze nie ma ustawień innych na końcowe napięcie więc to dla nich "normalna" graniczna wartość.
Więc może po prostu kup sobie jakąś lepszą ładowaczkę.
Np taka Accucell8 potrafi spokojnie naładować naraz 3 aku (36V) i naładuje Ci je do 14.6V/szt + balansowanie.
A nie muszę mówić, że taka ładowaczka jest o lata świetlne przed takimi wynalazkami, co podałeś w linkach i w porównywalnej cenie |
|
|
|
|
Maciej S.
młodzik
Dołączył: 11 Lip 2012 Posty: 73
|
Wysłany: Śro 19 Gru, 2012
|
|
|
Ja używam ładowarki chinola dla zestawu 24v i jedynym wskaźnikiem naładowania jest dioda świecaca: czerwony kolor -> ładuje, zielony -> aku naładowane.
Napięcia: faktyczie po naładowaniu zestaw ma napięcie 27,2 (2x13.6V), ale w końcowym cyklu ładowania na aku jest 28,8V. Po osiagnięciu tego napięcia ładowarka testuje aku w ten sposób, że przełącza na kilka sek na 27,2 później powrót na 28,8V i tak wykonuje 3 cykle. Jak napięcie aku szybko osiąga 28,8 przełącza się na podtrzymanie stąd napięcie 27,2V aby nie przeładować aku w przypadku kiedy zapomnielibyśmy odłączy ładowarkę. |
|
|
|
|
eneuro [Usunięty]
|
Wysłany: Śro 19 Gru, 2012
|
|
|
Maciej S. napisał/a: | Ja używam ładowarki chinola dla zestawu 24v i jedynym wskaźnikiem naładowania jest dioda świecaca: czerwony kolor -> ładuje, zielony -> aku naładowane.
|
W sumie więcej nie potrzeba, a w swojej dorzucam jeszcze sygnalizację na żółtej diodzie wtedy kiedy jest załączany mosfet w PWM lub triak poprzez optoizolator.
uP który używam (ATTiny85) ma wbudowany czujnik temperatury i po kalibracji całkiem przyzoity pomiar z dokładnością do +/-2 stopnie można zrobić, więc wykorzystuję go do zatrzymania pracy ładowarki jak temperatura prostownika przekracza założoną bezpieczna (gdyby wiatrak zaniemógł)
Tylko jedna rzecz mnie interesuje, czy aby te 13.6V i 14.4V w przypadku 12V acu to nie są sensowne wartości dla temperatury optymalnej 25 stopni Celcjusza?
Macie jakieś "inteligentniejsze" ładowarki, które by uwzględniały temperaturę otoczenia i do tego dobierały te graniczne wartości napięcia?
Jako że sam oprogramowuję mojego AVRa i mam ten wbudowany czujnik temperatury, to spokojnie można by dobierać te napięcia w zależności od temperatury otoczenia i ew. temp acu, bo zewnetrzny czujnik NTC spokojnie można podpiąć-mam 3y ADC do pomiaru napięcia, prądu i temp acu + temp otoczenia w uP oraz wyjściowy do PWMa...
Właśnie rozglądam się coby jakieś tabelki znaleźć i nie wiem, czy producenci acu nie podają tych napięc w funkcji temperatury przypadkiem... |
|
|
|
|
rymi
początkujący
Dołączył: 20 Maj 2012 Posty: 43
|
Wysłany: Sob 22 Gru, 2012
|
|
|
A jakaś ładowarka 36V która by mi naładowała od razu pakiet 3 sztuk moich aku do tych moich max 45V?
Bo ta Accucell8 to tylko do pojedyńczego aku - nie chce mi się rozłączać do cyklicznego ładowania. |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Sob 22 Gru, 2012
|
|
|
Cytat: | Np taka Accucell8 potrafi spokojnie naładować naraz 3 aku (36V) i naładuje Ci je do 14.6V/szt |
Naładuje 3x aku SZEREGOWO do 14.7V/szt, więc do 44.1V jak by z tego wynikało.
W menu możesz ustawić po prostu ładowanie "PB 18s"
Tu jest instrukcja z opisem: http://turnigy.co.uk/down...ll-8_manual.pdf |
|
|
|
|
eneuro [Usunięty]
|
Wysłany: Sob 22 Gru, 2012
|
|
|
Taka (pewnie dorga) "kobyła" do ładowania acu nie zabezpieczenia przed błędnym połączeniem?
Dlatego wolę swoją, bo ta ma i ew. buzzer można też dorobić dla niedowidzących, ale słyszących, a na mrozie niem mam zamiaru czytać instrukcji obsługi i gapić się w wyświetlacz i coś wciskać
A na dodatek z jednego trafo kilka acu równolegle będzie się ładować-szeregowe ładowanie kilku acu nie zawsze pozwala naładować acu sensownie
A tu wystarczy wytrawić kilka takich płytek i tyle prostowników na uP ile potrzeba-do tego jedno większ etrafo i mostek z diodami, a tak skrzynka na aku i jazda
Mało tego można podłączyć do już isteniejących prostych prostowników bez regulacji i... mamy "super nowoczesną", bo na mikrokontrolerze ze "specjalnym" oprogramowaniem, bo to całe kilkanaście lini kodu w C skompilowane na darmowym AVR GCC pod Linuxem
Tutaj upycham na mniejszą płytkę i do pomiaru napięć używam napięcia referencyjnego na stabilnym temperaturowo TL431I (-40..+80 stopni) zamiast polegania na Vcc obciążonego pracą uP.
No i nie mam już więcej zamiaru się zastanawiać co tak naprawdę robią te "automatyczne" ładowarki-wiem co zrobi a czego nie zrobi swoja i to się liczy... A poza tym mam kod źródłowy i w każdej chwili mogę jeszcze "większą" inteligencję w nią zaszyć
To już prawie wszystkie elementy z gotowego schematu (przed ostatecznym rozmieszczeniem oczywiśćie) -więcej chyba się już nie zmieści
Ale takie elektroniczne puzle to dobra gimnastyka dla umysłu a i fan później jak od "0" powstaje całkowicie swoja automatyczna maszyna do ładowania z... oczywiście bezdotykowym pomiarem prądu w obudowie za 1$
Jedyny interface to... potencjometr, za pomocą którego ew. będzie można wybrać program ładowania jak... w pralce automatycznej i... wystarczy "Jasowi" powiedzieć, żeby ustawił go np. na godzinę 6, bo tego to jeszcze w szkołach uczą w pierwszych klasach i więcej nie potrzebuje do obsługi tego, poza sprawdzeniem czy żółta dioda się już przestała świecić |
|
|
|
|
Nostusek
szef
Pomógł: 18 razy Wiek: 37 Dołączył: 03 Cze 2011 Posty: 1406 Skąd: Pruszków
|
Wysłany: Nie 23 Gru, 2012
|
|
|
Ja zauważyłem po swoich akumulatorach jak też innych badanych że najlepsze rezultaty osiąga się ładując ze zwykłego zasilacza CC-CV. Najpierw ustawiamy ograniczenie prądowe a potem ustawiamy napięcie i dołączamy pakiet do zasilacza. Posiadam też taką ładowarkę "po byku" a mianowicie STCL który może ładować od 4 do 12A. I nawet jak w niej ustawię napięcie na 14,7 to ona nie doładowywuje do końca przechodząc poóźniej w tryb Standby na 13,7V. Ładowarka z Lidla jest nieco lepsza. Wszystkie te pod względem funkcjonalności bije na głowę mój Imax B6 ale najlepsze rezultaty daje zwykły zasilacz. Trzeba pamiętać że akumulator nie ładuje się do napięcia i potem odcina mu zasilanie tylko ładuje się do napięcia i potem trzyma się go na ustalonym poziomie minimalizując po trochu prąd ładowania. Akurat kwasiaki mają tą zaletę że gdy się naładują do danego napięcia to ich prąd sam się minimalizuje. Jednak ogniwa Li-xx tak nie potrafią i je trzeba balansować. Przy akumulatorach żelowych najlepiej jest je ładować spięte równolegle bo zachodzi samobalnsowanie prądami wyrównawczymi płynącymi pomiędzy akumulaotrami a użytkować można już spięte szeregowo. Ja ostatnio testowałem swoje Toyamy pod kątem pojemności. Przy prądzie C20 jeden wydał z siebie 17,3Ah a drugi 17,4Ah - dodam że akumulatory przetrwały już ok 350 pełnych cykli pracy z obciążeniem ok. 1 - 1,5C . Przy prądzie 1C ich pojemność to ok 12,3 dla pierwszego i 12,1 dla drugiego akumulatora. Rezystancje wewnętrzne mierzone specjalnym miernikiem firmy Hioki są po ok 15,5 mOhm dla każdego zatem akumulatory są naprawdę sprawne. |
_________________ Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18
Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17 |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Wto 25 Gru, 2012
|
|
|
rymi napisał/a: | A jakaś ładowarka 36V która by mi naładowała od razu pakiet 3 sztuk moich aku do tych moich max 45V?
Bo ta Accucell8 to tylko do pojedyńczego aku - nie chce mi się rozłączać do cyklicznego ładowania. |
JA do tego celu uzywam ladowarki 36 V (która ma napiecie odciecia 42 V), przeznaczona do aku Lion za 185 zl
np tu http://www.a.interbike.co.../oferta?lang=pl |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
eneuro [Usunięty]
|
Wysłany: Czw 27 Gru, 2012
|
|
|
Nostusek napisał/a: | Wszystkie te pod względem funkcjonalności bije na głowę mój Imax B6 ale najlepsze rezultaty daje zwykły zasilacz. Trzeba pamiętać że akumulator nie ładuje się do napięcia i potem odcina mu zasilanie tylko ładuje się do napięcia i potem trzyma się go na ustalonym poziomie minimalizując po trochu prąd ładowania. |
Zwykły zasilacz nie ma nawet prostej histerezy, czyli jak w przypadku "kwasiaka" przekraczam 14.5V to odcinam ładowanie i wznawiam jak spadnie np. poniżej 13.5V.
Akurat "lipne" drogie acu mnie nie interesują, a do ładowania równoległego kilku aku naraz z tego samego (jednego mocniejszego) trafo wystarczy wytrawić kilka płytek wielkości którą zapodałem i do każdego jeszcze osobny mostek KBPC, bo inaczej pływałyby prądy pomiędzy mniej i bardziej naładowanymi acu
Także, no bez przesady, ale zwykłym zasilaczem nie da się poprawnie naładować acu. a co najwyżej podładować, chyba że ktoś beðzie przy nim stał i go pilnował i odłączał jak zacznie się gotować acu |
|
|
|
|
Nostusek
szef
Pomógł: 18 razy Wiek: 37 Dołączył: 03 Cze 2011 Posty: 1406 Skąd: Pruszków
|
Wysłany: Sob 29 Gru, 2012
|
|
|
eneuro napisał/a: | chyba że ktoś beðzie przy nim stał i go pilnował i odłączał jak zacznie się gotować acu |
Przy sprawnym akumulatorze nie zacznie.. Kwasowe akumulatory po osiągnięciu napięcia ładowania przestają przenosić ładunek i prąd zaczyna spadać. Po prostu przestaje odbywać się ruch ładunków bo nie istnieje wtedy różnica potencjałów między ładowarką a akumulatorem. Będzie płynął jedynie maleńki prąd wynikający z tego że akumulator zamieni się w odbiornik energii elektrycznej o pewnej rezystancji wynikającej z jego konstrukcji i chemicznych reakcji. Z doświadczenia po swoich akumulatorach jak też innych wiem że prąd po pełnym naładowaniu osiąga mniej więcej 0,1A... Przy takim prądzie i masie akumulatora np. 5 kg nie będziesz w stanie go zagrzać bo powierzchnia oddawania ciepła będzie większa niż dostarczana moc. To będzie aż 1,45 Wata - a tyle w życiu nie zagrzeje akumulatora... |
_________________ Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18
Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17 |
|
|
|
|
eneuro [Usunięty]
|
Wysłany: Sob 29 Gru, 2012
|
|
|
Nostusek napisał/a: |
Przy sprawnym akumulatorze nie zacznie.. Kwasowe akumulatory po osiągnięciu napięcia ładowania przestają przenosić ładunek i prąd zaczyna spadać. |
Nie zawsze ładuje się tylko te "idealne" akumulatory w idealnych warunkach. Możliwość ograniczenia prądu ładowania i histereza podczas ładowania kwasiaków niezbędna, bo można trafić na różne acu i też takie mniej sprawne, więc w dzisiejszych czasach zrobienie takiego układu na uP za 2$ to żaden problem, więc po co komplikować sobie życie i zastanawiać czy mam sprawny acu, czy nie, po ładowaniu się okaże w jakim jest stanie, ale podczas należy zawsze uważać i dmuchać na zimne...
Nie popadajmy w paranoje-minimum funkcjonalności taki sterownik ładowania acu (nawet jeśli jest to stary poczciwy kwasiak) musi mieć, a poza tym łatwo zmienić w nim program na ładowanie żelówek jak ma się kilka PWMów za te 2$ i 4y 10bitowe przetworniki ADC
Wystarczy poczytać trochu dokumentacji na stronach Atmela o AVR-żyjemy w XXI wieku, a nie w PRLu, ale nawet wtedy układy z histerezą do ładowania kwasiaków robiono, tylko na różny sposób.
Zabezpieczenie przed przeładowaniem musi być w takim układzie ładowania, bo to wiele nie kosztuje i nie ma sensu kusić losu. |
|
|
|
|
rymi
początkujący
Dołączył: 20 Maj 2012 Posty: 43
|
Wysłany: Nie 28 Lip, 2013
|
|
|
Zepsuła mi się oryginalna ładowarka [taka jak na aukcji http://allegro.pl/silnik-...3403706708.html - powiem, szczerze, że straszne gówno, bo ładowałem nią raptem tylko z 15 razy mój rower].
Kupiłbym polecaną Turnigy Accucel-8, bo chciałbym uzyskać te 44,1V na zestawie moich aku Pb [3x14,7V więc idealnie mieści się w zakresie cyklicznego użycia moich aku Pb jakim są http://www.fideltronik.co...evh-12150.pdf], ale zastanowiło mnie to "Operating voltage range: 11.0~18.0Volt" - faktycznie mam podłączyć tej ładowarce zasilacz tylko np. 15V 4A i ona naładuje mi te 3szt aku połączone szeregowo do 44,1V?
Z 15V zrobi 44,1V? |
|
|
|
|
Dobraku
stażysta elektronik
Pomógł: 1 raz Wiek: 37 Dołączył: 01 Mar 2012 Posty: 150 Skąd: Bełchatów
|
Wysłany: Nie 28 Lip, 2013
|
|
|
Tak ładowarka ma wbudowaną przetwornice. Oczywiście zrobi Ci 3xwieksze napięcie ale kosztem 3x wiekszego prądu ze żródła zasilania (twoje 15V) |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|