|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Przesunięty przez: tas Sob 07 Gru, 2013 |
Arkus VIP 6.0 @ Nine Continent 36V 500W |
Autor |
Wiadomość |
wodencja
młodzik
Pomógł: 1 raz Dołączył: 02 Maj 2013 Posty: 55 Skąd: Bydgoszcz
|
Wysłany: Wto 07 Maj, 2013 Arkus VIP 6.0 @ Nine Continent 36V 500W
|
|
|
Witam wszystkich, jestem nowy na forum. Od jakiegoś czasu kompletuję sprzęt do przeróbki roweru na elektryczny. I do tej pory mam chyba wszystko prócz akumulatora. Celem były parametry minimalne:
prędkość max od 50km/h
duże przyspieszenie
min. dystans 50km na jednym ładowaniu
I tak wymyśliłem sobie silnik Nine Continent, sterownik 72V 40A, akumulator Li-jon 72V 20Ah
Teraz mam zamiar to poskładać, chociaż nie do końca wiem jak. Problem jest z kontrolerem, który zakupiłem z Chin. Miała być dołączona instrukcja w języku angielskim, lecz nic takiego nie dostałem. Zrobiłem zdjęcia tego, co już mam. Może ktoś z Was doświadczonych w tym temacie, będzie mógł udzielić mi podpowiedzi.
Hamulce, manetki i czujnik PAS:
Silnik:
Kontroler i zdjęcie z aukcji (opis wtyczek):
Po kolorach domyślam się, że to "motor sensor":
To zapewne manetka "throttle" tyle, że inna kolorystyka kabli. Strzelam, że czarny do czarnego, czerwony do czerwonego i biały do zielonego:
Kable z zaciśniętymi oczkami są większego przekroju więc zakładam, że zasilające, ale dlaczego jest ich 6? 3 fazy do silnika, + i - do akumulatora. Co z szóstym?
Może ktoś mi podpowie co tu z czym połączyć aby nie spalić kontrolera czy silnika. Wtyczki mam zamiar wymienić na na takie same w silnik, kontrolerze itp, ew niektóre polutuję na stałe.
Proszę o pomoc i pozdrawiam.
PS
Dodam jeszcze, że kontroler opisany jako 72V, 1500W, 40A, 15 MOSFET, 60-120 Degree |
Ostatnio zmieniony przez wodencja Wto 15 Paź, 2013, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
toft
szef Pan kierowca
Pomógł: 10 razy Dołączył: 22 Mar 2010 Posty: 1756 Skąd: Gliwice
|
Wysłany: Wto 07 Maj, 2013
|
|
|
Tu powinno być wszystko w temacie tego silnika i kontrolera: http://endless-sphere.com...10258c7d98d1f97
Opisy kabli na 23 stronie tematu. U góry strony jest link do instrukcji. Poniżej foto z opisem kabli.
Co do manetki czarny do czarnego czeron do czerwonego sygnał do sygnału. Pisze że mogą być odwrócone kable w kontrolerze więc być może trzeba poszukać innej konfiguracji.
Pozdrawiam:) |
|
|
|
|
Dobraku
stażysta elektronik
Pomógł: 1 raz Wiek: 37 Dołączył: 01 Mar 2012 Posty: 150 Skąd: Bełchatów
|
Wysłany: Wto 07 Maj, 2013
|
|
|
Tak z ciekawości... gdzie nabyłeś ten silnik i w jakiej cenie? |
|
|
|
|
wodencja
młodzik
Pomógł: 1 raz Dołączył: 02 Maj 2013 Posty: 55 Skąd: Bydgoszcz
|
Wysłany: Śro 08 Maj, 2013
|
|
|
Dzięki za informacje. To bardzo pomoże.
Silnik nabyłem niedawno na allegro używany z całym osprzętem i spalonym kontrolerem 36V. A propo mam na sprzedaż manetkę kciukową, klamki hamulcowe z odcięciem, czujnik PAS (pedelec) i akumulator żelowy 36V 7Ah w bardzo dobrym stanie. Sam sterownik zapewne działa, trzeba przelutować przewody i ew. podgrzać elementy (może być jakiś zimny lut). Raz działa - raz nie.
Odpisał dzisiaj również mój sprzedawca z Chin:
following is the wiring instruction for your reference.
1. power:
Big Red , Positive
Big Black, Negative
Small Red, Switch lock
2. Motor:
Big yellow, A phase
Big Blue, B phase
Big Green, C phase
3. Throttle: The same as picture.
4. White connect with 5 wires. It's Hall signal.
Small Red, Positive
Small Black, Negative
Small Yellow Hall sensor
Small Blue Hall sensor
Small Green Hall sensor
5. Red connector with two wires. It's alarm.
Red is positive
Black is negative
6. Red connetor with three wires. It's alarm singal.
Small blue with a little white wire, Singal wire.
Samll yellow, alarm signal when motor was pushed by someone.
Small gray, 5V.
7. Single white, high level voltage brake.
Mam zamiar na dniach zakupić 120szt akumulatorów 3.6V 3.3Ah 2C Litowo jonowych i pytanie odnośnie łączenia. Myślałem zrobić z nic 5 pakietów 4s6p czyli 14,4V 19,8Ah (do ładowania przez Accucell 6). Zapewne będzie się to ładować z 16 godzin ale taką już mam ładowarkę... Po ładowaniu spiąć 5 pakietów w jedną baterię 74V 19,8Ah gdzie teoretycznie mogę je obciążać blisko 40A. Domyślam się, że to będzie prąd chwilowy przy gwałtownym przyspieszaniu i podjazdach pod duże wzniesienia. Mam nadzieję, że przetrwają kilka sezonów.
Pozdrawiam |
|
|
|
|
wodencja
młodzik
Pomógł: 1 raz Dołączył: 02 Maj 2013 Posty: 55 Skąd: Bydgoszcz
|
Wysłany: Śro 09 Paź, 2013
|
|
|
Oto opis przewodów mojego sterownika:
Podłączyłem fazy (phase wires), manetkę (throttle), zasilanie (power supply) oraz czujniki halla (hall sensor wires).
Po podłączeniu silnik nie chciał ruszyć więc spiąłem zapłon (ignition) z zasilaniem. Po poruszeniu manetką zaczął śmigać.
Wyszedłem z rowerem na ulicę i zrobiłem test. Rower rozpędził się do 27km/h pod małą górkę a z górki do 33km/h. Przyspieszenie bardzo słabe i do tego często dochodziły dziwne dźwięki z samego silnika, jakby przerywane buczenie. Zrobiłem 1,5km i odłączył się zapłon. Dotknąłem sterownika - letni, prawie zimny. Silnik - gorący, wręcz parzył.
Wiecie może co jest przyczyną tego buczenia? Może ktoś z was miał wcześniej taki problem. Do tego ta niska prędkość.
Akumulatory mam żelowe, kupiłem na początek na testy 6x 12V 7Ah, nie zdążyły się zgrzać.
Proszę o pomoc w rozwiązaniu problemu. Może to źle że spiąłem zapłon z zasilaniem? Może coś z silnikiem?
hmmm a teraz wpadłem na to, że nie spiąłem kabli od wyboru 60 lub 120 o. Nine Continent jest 120 a w sterowniku do 120 trzeba spiąć dwa kable ze sobą. Jednak to by było przyczyną hałasu i grzania? |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Śro 09 Paź, 2013
|
|
|
Mogło to być przyczyną.
Przyczyną może być również zła kolejność faz na hallach, lub silniku. |
|
|
|
|
wodencja
młodzik
Pomógł: 1 raz Dołączył: 02 Maj 2013 Posty: 55 Skąd: Bydgoszcz
|
Wysłany: Czw 10 Paź, 2013
|
|
|
No i zaczynają się schody. Kolorystycznie fazy, czujniki halla, zasilanie, zapłon są zgodne. Manetka ma inny kolor sygnału ale jest podłączona prawidłowo.
Problem w tym, że oznaczenia i wtyczki pozostałych przewodów są inne niż w opisach i instrukcjach. Poniżej zamieszczam zdjęcie wtyczek, które odciąłem i zastąpiłem tymczasowo na skręcane oraz opis tego , co już wiem.
Silnik opisany jako Nine Continent JZ36V-250W, kontroler Hua Tong 72V 1500W.
Pytanie teraz do czego są pozostałe przewody? Co to jest Cruise control?
Najważniejsze, gdzie jest wybór 60/120 stopni? Gdzie podłączyć e-brake?
Z tymi stopniami też różnie piszą, raz, że spięty przewód 120, drugi że odwrotnie. Zaczął bym od tego. Boję się, że mogę coś spalić zmieniając kolejność na fazach i czujnikach.
Właśnie znalazłem temat z tym samym problemem co mój. Może znasz angielski lepiej ode mnie żeby to odczytać?
http://endless-sphere.com...php?f=3&t=50078
identyczne dźwięki
http://www.youtube.com/wa...player_embedded
Wg opisu od chińczyka, który sprzedał mi kontroler wtyczka voltmeter to alarm a wtyczka z trzema kablami (żółty, szary, niebieski) to sygnał alarmu.
Za to pojedynczy biały kabel to "high level voltage brake", cokolwiek to ma oznaczać...
Gdybym miał strzelać to obstawiam
2 pin zielony, czarny - e-brake
3 pin różowy, czarny, brązowy - czujnik PAS |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Czw 10 Paź, 2013
|
|
|
Hmm..
Ten dźwięk z filmiku do złudzenia przypomina dźwięk rezonującej ramy. Synchronizują się drgania silnika z drganiami własnymi ramy lub innego elementu i skutkuje to takim dźwiękiem. W moim bajku rezonans występują przy prędkości 19.5km/h +-0.5 i wydaje identyczny dźwięk, więc to moim zdaniem dość prawdopodobna przyczyna.
No i przewody.
Z tym jest zawsze kłopot, ale w pewnym przybliżeniu:
- Alarm - czarny + czerwony to tylko zasilanie. Są jeszcze 3 inne przewody, prawdopodobnie niebieski, szary i zółty. Złącze alarmu w chińskich sterownikach ma zawsze 5 przewodów. Można obciąć, nie używa się tego.
- Jeśli w złączce różowy-czarny-brązowy po włączeniu sterownika pojawia się +5V miedzy czarny-brązowy lub czarny-różowy - to jest to PAS. Jeśli jednak w złączce nie pojawia się żadne napięcie - jest to wybór prędkości. Zwarcie czarny-różowy oraz czarny-brązowy uruchamia zdefiniowane ograniczenia prędkości. Wydaje mi się jednak, że ten sterownik nie ma systemu PAS.
- zazwyczaj pojedyncze przewody podłącza się do +V baterii
I tak: high breake level zwarty wyłącza silnik. Jeśli jednocześnie masz zwarty E-breake to po wyłączeniu silnika zacznie on hamować magnetycznie.
- pojedynczy fioletowy często jest sygnałem dla licznika prędkości.
no ale i tak te poboczne przewody są mało ważne i zazwyczaj nie ma potrzeby podłączania wszystkiego.
No i na koniec to grzanie silnika. Masz silnik oznaczony jako 'rated 250W', a ciśniesz w niego ponad 3kw...
Nie powinno dziwić to, że się grzeje ale to, że jeszcze w ogóle działa |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
toft
szef Pan kierowca
Pomógł: 10 razy Dołączył: 22 Mar 2010 Posty: 1756 Skąd: Gliwice
|
Wysłany: Czw 10 Paź, 2013
|
|
|
Silnik na filmiku chodzi dość normalnie jeśli chodzi o odgłosy. Mój silnik poniżej 15 kmh lekko drga i rezonuje. Zupełnie gładko chodzi dopiero powyżej 20kmh.
Natomiast te rezonanse w mojej ocenie są też związane z samym kołem. Ostatnio zaplotłem ponownie koło na nowej feldze i motorowych szprychach. I w czsie pierwszej przejażdżki tych rezonansów nie było. Teraz znów są i koło lekko skrzeczy. Szrychy się naciągnęły i pracują. Musze podociągać.
Trochę dziwi ta niska prędkość przy 70V. 30kmh? Przy takim napieciu to powinno być trochę więcej. Ponad 40 nawet jeśli silnik jest bardzo wolnoobrotowy. Moze masz "biegi" i bez przełacznika szybkosci standardowo ustawia sie gdzieś w srodku.
Natomiast niepokoi grzanie. Silnik nmoże być ciepły ale nie parzyć przy takich prędkościach.
Kolory kabli i faz w sterowniku i silniku nie muszą się zgadzać. Może tu jednak tkwi przyczyna?
Silnik z podłaczonym sterownikiem ale wypiętą baterią kręci się lekko? Kolo powinno sie kręcić jak w rowerze z właczonym dynamem mniej więcej... |
_________________ Moje pojazdy:
Hub middrive - w budowie http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=5394
Cruiser http://forum.arbiter.pl/v...er=asc&start=15 |
|
|
|
|
wodencja
młodzik
Pomógł: 1 raz Dołączył: 02 Maj 2013 Posty: 55 Skąd: Bydgoszcz
|
Wysłany: Czw 10 Paź, 2013
|
|
|
Z podłączonym sterownikiem nie próbowałem, teraz wszystko jest odpięte. Bez sterownika kręci ciężej niż normalnie ale nie ma tragedii. Idzie jechać pedałując. Coś jakby jazda pod małe wzniesienie, na prostej ledwo odczuwalne. Jak energicznie zakręcę w miejscu pedałami z nogi to koło obróci się kilka-kilkanaście razy zanim się zatrzyma. Może faktycznie to zły dobór silnika+sterownik. W sobotę jadę do znajomego elektryka, z którym zrobimy eksperymenty z kolejnością faz. Jeżeli się nic nie zmieni to będę musiał zmienić silnik na mocniejszy lub sterownik na słabszy... |
|
|
|
|
Nostusek
szef
Pomógł: 18 razy Wiek: 37 Dołączył: 03 Cze 2011 Posty: 1406 Skąd: Pruszków
|
Wysłany: Pią 11 Paź, 2013
|
|
|
Gdy sterownik nie pracuje - nie powinien on stawiać jakiegokolwiek obciążenia dla silnika - koło powinno się kręcić normalnie. |
_________________ Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18
Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17 |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Pią 11 Paź, 2013
|
|
|
Jesteś w błędzie. Nawet jeśli w ogóle nie podłączysz sterownika to koło będzie stawiać pewien minimalny opór, powiedzmy 2x większy niż koło bez silnika. Mała to siła, ale wyraźnie wyczuwalna. |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
wodencja
młodzik
Pomógł: 1 raz Dołączył: 02 Maj 2013 Posty: 55 Skąd: Bydgoszcz
|
Wysłany: Pią 11 Paź, 2013
|
|
|
opór musi być, to logiczne, bo przecież to silnik elektryczny
Wystawię na sprzedaż silnik i kontroler za cenę jaką zapłaciłem. Co pierwsze pójdzie - to wymienię na inny. |
|
|
|
|
Nostusek
szef
Pomógł: 18 razy Wiek: 37 Dołączył: 03 Cze 2011 Posty: 1406 Skąd: Pruszków
|
Wysłany: Pią 11 Paź, 2013
|
|
|
tas napisał/a: | Jesteś w błędzie. Nawet jeśli w ogóle nie podłączysz sterownika to koło będzie stawiać pewien minimalny opór, powiedzmy 2x większy niż koło bez silnika. Mała to siła, ale wyraźnie wyczuwalna. |
Ja mówiłem o tym że silnik z podpiętym kontrolerem jak też bez niego nie powinien zmieniać swojego oporu toczenia się. Jak porównasz opór toczenia się zwykłego koła do oporu toczenia się koła z silnikiem to zrozumiałe że będzie większy... |
_________________ Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18
Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17 |
|
|
|
|
wodencja
młodzik
Pomógł: 1 raz Dołączył: 02 Maj 2013 Posty: 55 Skąd: Bydgoszcz
|
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|