ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: tas
Sob 07 Gru, 2013
Arkus VIP 6.0 @ Nine Continent 36V 500W
Autor Wiadomość
wodencja 
młodzik


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 02 Maj 2013
Posty: 55
Skąd: Bydgoszcz
Wysłany: Wto 07 Maj, 2013   Arkus VIP 6.0 @ Nine Continent 36V 500W

Witam wszystkich, jestem nowy na forum. Od jakiegoś czasu kompletuję sprzęt do przeróbki roweru na elektryczny. I do tej pory mam chyba wszystko prócz akumulatora. Celem były parametry minimalne:
prędkość max od 50km/h
duże przyspieszenie
min. dystans 50km na jednym ładowaniu

I tak wymyśliłem sobie silnik Nine Continent, sterownik 72V 40A, akumulator Li-jon 72V 20Ah

Teraz mam zamiar to poskładać, chociaż nie do końca wiem jak. Problem jest z kontrolerem, który zakupiłem z Chin. Miała być dołączona instrukcja w języku angielskim, lecz nic takiego nie dostałem. Zrobiłem zdjęcia tego, co już mam. Może ktoś z Was doświadczonych w tym temacie, będzie mógł udzielić mi podpowiedzi.

Hamulce, manetki i czujnik PAS:


Silnik:



Kontroler i zdjęcie z aukcji (opis wtyczek):





Po kolorach domyślam się, że to "motor sensor":


To zapewne manetka "throttle" tyle, że inna kolorystyka kabli. Strzelam, że czarny do czarnego, czerwony do czerwonego i biały do zielonego:


Kable z zaciśniętymi oczkami są większego przekroju więc zakładam, że zasilające, ale dlaczego jest ich 6? 3 fazy do silnika, + i - do akumulatora. Co z szóstym?



Może ktoś mi podpowie co tu z czym połączyć aby nie spalić kontrolera czy silnika. Wtyczki mam zamiar wymienić na na takie same w silnik, kontrolerze itp, ew niektóre polutuję na stałe.
Proszę o pomoc i pozdrawiam.


PS

Dodam jeszcze, że kontroler opisany jako 72V, 1500W, 40A, 15 MOSFET, 60-120 Degree
Ostatnio zmieniony przez wodencja Wto 15 Paź, 2013, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
toft 
szef
Pan kierowca


Pomógł: 10 razy
Dołączył: 22 Mar 2010
Posty: 1756
Skąd: Gliwice
Wysłany: Wto 07 Maj, 2013   

Tu powinno być wszystko w temacie tego silnika i kontrolera: http://endless-sphere.com...10258c7d98d1f97
Opisy kabli na 23 stronie tematu. U góry strony jest link do instrukcji. Poniżej foto z opisem kabli.
Co do manetki czarny do czarnego czeron do czerwonego sygnał do sygnału. Pisze że mogą być odwrócone kable w kontrolerze więc być może trzeba poszukać innej konfiguracji.
Pozdrawiam:)
 
 
Dobraku 
stażysta
elektronik



Pomógł: 1 raz
Wiek: 37
Dołączył: 01 Mar 2012
Posty: 150
Skąd: Bełchatów
Wysłany: Wto 07 Maj, 2013   

Tak z ciekawości... gdzie nabyłeś ten silnik i w jakiej cenie?
 
 
wodencja 
młodzik


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 02 Maj 2013
Posty: 55
Skąd: Bydgoszcz
Wysłany: Śro 08 Maj, 2013   

Dzięki za informacje. To bardzo pomoże.
Silnik nabyłem niedawno na allegro używany z całym osprzętem i spalonym kontrolerem 36V. A propo mam na sprzedaż manetkę kciukową, klamki hamulcowe z odcięciem, czujnik PAS (pedelec) i akumulator żelowy 36V 7Ah w bardzo dobrym stanie. Sam sterownik zapewne działa, trzeba przelutować przewody i ew. podgrzać elementy (może być jakiś zimny lut). Raz działa - raz nie.
Odpisał dzisiaj również mój sprzedawca z Chin:

following is the wiring instruction for your reference.

1. power:
Big Red , Positive
Big Black, Negative
Small Red, Switch lock

2. Motor:
Big yellow, A phase
Big Blue, B phase
Big Green, C phase

3. Throttle: The same as picture.

4. White connect with 5 wires. It's Hall signal.
Small Red, Positive
Small Black, Negative
Small Yellow Hall sensor
Small Blue Hall sensor
Small Green Hall sensor

5. Red connector with two wires. It's alarm.
Red is positive
Black is negative

6. Red connetor with three wires. It's alarm singal.
Small blue with a little white wire, Singal wire.
Samll yellow, alarm signal when motor was pushed by someone.
Small gray, 5V.

7. Single white, high level voltage brake.


Mam zamiar na dniach zakupić 120szt akumulatorów 3.6V 3.3Ah 2C Litowo jonowych i pytanie odnośnie łączenia. Myślałem zrobić z nic 5 pakietów 4s6p czyli 14,4V 19,8Ah (do ładowania przez Accucell 6). Zapewne będzie się to ładować z 16 godzin ale taką już mam ładowarkę... Po ładowaniu spiąć 5 pakietów w jedną baterię 74V 19,8Ah gdzie teoretycznie mogę je obciążać blisko 40A. Domyślam się, że to będzie prąd chwilowy przy gwałtownym przyspieszaniu i podjazdach pod duże wzniesienia. Mam nadzieję, że przetrwają kilka sezonów.

Pozdrawiam
 
 
wodencja 
młodzik


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 02 Maj 2013
Posty: 55
Skąd: Bydgoszcz
Wysłany: Śro 09 Paź, 2013   

Oto opis przewodów mojego sterownika:



Podłączyłem fazy (phase wires), manetkę (throttle), zasilanie (power supply) oraz czujniki halla (hall sensor wires).

Po podłączeniu silnik nie chciał ruszyć więc spiąłem zapłon (ignition) z zasilaniem. Po poruszeniu manetką zaczął śmigać.
Wyszedłem z rowerem na ulicę i zrobiłem test. Rower rozpędził się do 27km/h pod małą górkę a z górki do 33km/h. Przyspieszenie bardzo słabe i do tego często dochodziły dziwne dźwięki z samego silnika, jakby przerywane buczenie. Zrobiłem 1,5km i odłączył się zapłon. Dotknąłem sterownika - letni, prawie zimny. Silnik - gorący, wręcz parzył.

Wiecie może co jest przyczyną tego buczenia? Może ktoś z was miał wcześniej taki problem. Do tego ta niska prędkość.

Akumulatory mam żelowe, kupiłem na początek na testy 6x 12V 7Ah, nie zdążyły się zgrzać.

Proszę o pomoc w rozwiązaniu problemu. Może to źle że spiąłem zapłon z zasilaniem? Może coś z silnikiem?


hmmm a teraz wpadłem na to, że nie spiąłem kabli od wyboru 60 lub 120 o. Nine Continent jest 120 a w sterowniku do 120 trzeba spiąć dwa kable ze sobą. Jednak to by było przyczyną hałasu i grzania?
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Śro 09 Paź, 2013   

Mogło to być przyczyną.
Przyczyną może być również zła kolejność faz na hallach, lub silniku.
 
 
wodencja 
młodzik


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 02 Maj 2013
Posty: 55
Skąd: Bydgoszcz
Wysłany: Czw 10 Paź, 2013   

No i zaczynają się schody. Kolorystycznie fazy, czujniki halla, zasilanie, zapłon są zgodne. Manetka ma inny kolor sygnału ale jest podłączona prawidłowo.
Problem w tym, że oznaczenia i wtyczki pozostałych przewodów są inne niż w opisach i instrukcjach. Poniżej zamieszczam zdjęcie wtyczek, które odciąłem i zastąpiłem tymczasowo na skręcane oraz opis tego , co już wiem.




Silnik opisany jako Nine Continent JZ36V-250W, kontroler Hua Tong 72V 1500W.


Pytanie teraz do czego są pozostałe przewody? Co to jest Cruise control?
Najważniejsze, gdzie jest wybór 60/120 stopni? Gdzie podłączyć e-brake?
Z tymi stopniami też różnie piszą, raz, że spięty przewód 120, drugi że odwrotnie. Zaczął bym od tego. Boję się, że mogę coś spalić zmieniając kolejność na fazach i czujnikach.

Właśnie znalazłem temat z tym samym problemem co mój. Może znasz angielski lepiej ode mnie żeby to odczytać?
http://endless-sphere.com...php?f=3&t=50078

identyczne dźwięki
http://www.youtube.com/wa...player_embedded

Wg opisu od chińczyka, który sprzedał mi kontroler wtyczka voltmeter to alarm a wtyczka z trzema kablami (żółty, szary, niebieski) to sygnał alarmu.
Za to pojedynczy biały kabel to "high level voltage brake", cokolwiek to ma oznaczać...



Gdybym miał strzelać to obstawiam

2 pin zielony, czarny - e-brake
3 pin różowy, czarny, brązowy - czujnik PAS
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Czw 10 Paź, 2013   

Hmm..
Ten dźwięk z filmiku do złudzenia przypomina dźwięk rezonującej ramy. Synchronizują się drgania silnika z drganiami własnymi ramy lub innego elementu i skutkuje to takim dźwiękiem. W moim bajku rezonans występują przy prędkości 19.5km/h +-0.5 i wydaje identyczny dźwięk, więc to moim zdaniem dość prawdopodobna przyczyna.
No i przewody.
Z tym jest zawsze kłopot, ale w pewnym przybliżeniu:
- Alarm - czarny + czerwony to tylko zasilanie. Są jeszcze 3 inne przewody, prawdopodobnie niebieski, szary i zółty. Złącze alarmu w chińskich sterownikach ma zawsze 5 przewodów. Można obciąć, nie używa się tego.
- Jeśli w złączce różowy-czarny-brązowy po włączeniu sterownika pojawia się +5V miedzy czarny-brązowy lub czarny-różowy - to jest to PAS. Jeśli jednak w złączce nie pojawia się żadne napięcie - jest to wybór prędkości. Zwarcie czarny-różowy oraz czarny-brązowy uruchamia zdefiniowane ograniczenia prędkości. Wydaje mi się jednak, że ten sterownik nie ma systemu PAS.
- zazwyczaj pojedyncze przewody podłącza się do +V baterii
I tak: high breake level zwarty wyłącza silnik. Jeśli jednocześnie masz zwarty E-breake to po wyłączeniu silnika zacznie on hamować magnetycznie.
- pojedynczy fioletowy często jest sygnałem dla licznika prędkości.
no ale i tak te poboczne przewody są mało ważne i zazwyczaj nie ma potrzeby podłączania wszystkiego.
No i na koniec to grzanie silnika. Masz silnik oznaczony jako 'rated 250W', a ciśniesz w niego ponad 3kw...
Nie powinno dziwić to, że się grzeje ale to, że jeszcze w ogóle działa :P
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
toft 
szef
Pan kierowca


Pomógł: 10 razy
Dołączył: 22 Mar 2010
Posty: 1756
Skąd: Gliwice
Wysłany: Czw 10 Paź, 2013   

Silnik na filmiku chodzi dość normalnie jeśli chodzi o odgłosy. Mój silnik poniżej 15 kmh lekko drga i rezonuje. Zupełnie gładko chodzi dopiero powyżej 20kmh.
Natomiast te rezonanse w mojej ocenie są też związane z samym kołem. Ostatnio zaplotłem ponownie koło na nowej feldze i motorowych szprychach. I w czsie pierwszej przejażdżki tych rezonansów nie było. Teraz znów są i koło lekko skrzeczy. Szrychy się naciągnęły i pracują. Musze podociągać.
Trochę dziwi ta niska prędkość przy 70V. 30kmh? Przy takim napieciu to powinno być trochę więcej. Ponad 40 nawet jeśli silnik jest bardzo wolnoobrotowy. Moze masz "biegi" i bez przełacznika szybkosci standardowo ustawia sie gdzieś w srodku.
Natomiast niepokoi grzanie. Silnik nmoże być ciepły ale nie parzyć przy takich prędkościach.
Kolory kabli i faz w sterowniku i silniku nie muszą się zgadzać. Może tu jednak tkwi przyczyna?
Silnik z podłaczonym sterownikiem ale wypiętą baterią kręci się lekko? Kolo powinno sie kręcić jak w rowerze z właczonym dynamem mniej więcej...
_________________
Moje pojazdy:
Hub middrive - w budowie http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=5394
Cruiser http://forum.arbiter.pl/v...er=asc&start=15
 
 
wodencja 
młodzik


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 02 Maj 2013
Posty: 55
Skąd: Bydgoszcz
Wysłany: Czw 10 Paź, 2013   

Z podłączonym sterownikiem nie próbowałem, teraz wszystko jest odpięte. Bez sterownika kręci ciężej niż normalnie ale nie ma tragedii. Idzie jechać pedałując. Coś jakby jazda pod małe wzniesienie, na prostej ledwo odczuwalne. Jak energicznie zakręcę w miejscu pedałami z nogi to koło obróci się kilka-kilkanaście razy zanim się zatrzyma. Może faktycznie to zły dobór silnika+sterownik. W sobotę jadę do znajomego elektryka, z którym zrobimy eksperymenty z kolejnością faz. Jeżeli się nic nie zmieni to będę musiał zmienić silnik na mocniejszy lub sterownik na słabszy...
 
 
Nostusek 
szef



Pomógł: 18 razy
Wiek: 37
Dołączył: 03 Cze 2011
Posty: 1406
Skąd: Pruszków
Wysłany: Pią 11 Paź, 2013   

Gdy sterownik nie pracuje - nie powinien on stawiać jakiegokolwiek obciążenia dla silnika - koło powinno się kręcić normalnie.
_________________
Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18

Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Pią 11 Paź, 2013   

Jesteś w błędzie. Nawet jeśli w ogóle nie podłączysz sterownika to koło będzie stawiać pewien minimalny opór, powiedzmy 2x większy niż koło bez silnika. Mała to siła, ale wyraźnie wyczuwalna.
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
wodencja 
młodzik


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 02 Maj 2013
Posty: 55
Skąd: Bydgoszcz
Wysłany: Pią 11 Paź, 2013   

opór musi być, to logiczne, bo przecież to silnik elektryczny :)
Wystawię na sprzedaż silnik i kontroler za cenę jaką zapłaciłem. Co pierwsze pójdzie - to wymienię na inny.
 
 
Nostusek 
szef



Pomógł: 18 razy
Wiek: 37
Dołączył: 03 Cze 2011
Posty: 1406
Skąd: Pruszków
Wysłany: Pią 11 Paź, 2013   

tas napisał/a:
Jesteś w błędzie. Nawet jeśli w ogóle nie podłączysz sterownika to koło będzie stawiać pewien minimalny opór, powiedzmy 2x większy niż koło bez silnika. Mała to siła, ale wyraźnie wyczuwalna.


Ja mówiłem o tym że silnik z podpiętym kontrolerem jak też bez niego nie powinien zmieniać swojego oporu toczenia się. Jak porównasz opór toczenia się zwykłego koła do oporu toczenia się koła z silnikiem to zrozumiałe że będzie większy...
_________________
Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18

Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17
 
 
wodencja 
młodzik


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 02 Maj 2013
Posty: 55
Skąd: Bydgoszcz
Wysłany: Pon 14 Paź, 2013   

Silnik prawdopodobnie zostawię dla żony i chcę zakupić słabszy sterownik. Lepiej wziąć 250W czy 500W na 36V?

http://www.maxev.pl/p161,...-bestmotor.html
http://www.maxev.pl/p160,...-bestmotor.html
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group