|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Przesunięty przez: tas Sob 07 Gru, 2013 |
Mój pierwszy e-bike 500W 36V |
Autor |
Wiadomość |
s_ice
młodzik
Pomógł: 1 raz Wiek: 41 Dołączył: 11 Sie 2013 Posty: 89 Skąd: Gorlice
|
Wysłany: Pon 12 Sie, 2013 Mój pierwszy e-bike 500W 36V
|
|
|
Witam.
Chciałem zaprezentować moją pierwszą konstrukcję roweru elektrycznego.
Rower potrzebuję na dojazdy do pracy 2x3km oraz miasta do którego mam 7km.
Nie jest to dużo, ale elektryczny rower to też frajda z jazdy no zależy co kto lubi.
Konstrukcja powstała w ciągu miesiąca, jakby się sprężyć to w tydzień można by coś takiego złożyć mając wszystkie elementy.
Rowerek nie jest ukończony w 100%, brakuje obudowy, osłon, no i cały rower będzie malowany bo już ma swoje lata.
Bardziej estetyczne są silniki w piaście i zasilanie LiFePo4, ale koszty były na chwilę obecną zbyt duże.
-Rama nie amortyzowana (damka) na kołach 26 cali.
-Hamulce zmienione na V-Break, klamki stare plastikowe więc kiepsko hamuje, trzeba założyć metalowe do V-Break
-Manetki przerzutek próbowałem kilka rodzaji , ale najlepsze będą gripshift do zmiany przełożeń. Przy innych sterowanie manetką silnika było mało komfortowe.
-Silnik MY1020 500W 36V
-Akumulatory 3x12V 14Ah ECOENERGY
-Sterownik jakiś chiński 36V
-Turnigy Watt Meter 130A
Napęd z silnika przenoszony jest na dodatkowy wałek z zębatkami redukując obroty, a potem idzie do dodatkowej zębatki w korbie.
Dzięki temu mam do dyspozycji wszystkie przełożenia roweru.
Fajnie śmiga po górkach i na asfalcie.
Bez pedałowania wyciągnąłem 35km/h, na prostej drodze ale nie wiem czy to max bo zaczęła się górka,
ze wspomaganiem pedałowaniem na prostej wyciągnąłem 48.5km. Rower jest zrywniejszy i naprawdę fajnie się jedzie mimo swojej wagi a nie jest mała bo aż 36kg na chwilę obecną.
Jadąc trasę do pracy wzniesienia na zwykłym rowerze były odczuwalne, a ze wspomaganiem na największym przełożeniu jadę całą trasę i to bez jakiegoś specjalnego wysiłku i dużo szybciej niż wcześniej.
Teraz tylko muszę wy myśleć jak to obudować, cienka blacha, tworzywo, czy może żywica.
A teraz kilka fotek z prac kiepska jakość bo telefonem robione ale coś widać
Pozdrawiam
f4.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 954 raz(y) 145,43 KB |
f5.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 830 raz(y) 179,68 KB |
f6.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 680 raz(y) 151,39 KB |
f7.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 672 raz(y) 141,69 KB |
f8.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 647 raz(y) 105,27 KB |
f9.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 660 raz(y) 110,04 KB |
f10.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 633 raz(y) 112,95 KB |
f2.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 711 raz(y) 256,98 KB |
f1.jpg tak wygląda rama którą przerabiałem |
Pobierz Plik ściągnięto 659 raz(y) 127,63 KB |
|
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Pon 12 Sie, 2013
|
|
|
Obudować to trzeba koniecznie, bo biedne będą nogawki spodni |
|
|
|
|
tomek701
prezes
Pomógł: 4 razy Dołączył: 23 Lip 2013 Posty: 545 Skąd: Chełm
|
Wysłany: Pon 12 Sie, 2013
|
|
|
Nie daj Boże żeby ci nogawka wpadła w te tryby przy prędkości 48km/h. Poza tym super |
|
|
|
|
norboro [Usunięty]
|
Wysłany: Wto 13 Sie, 2013
|
|
|
Na korbie masz chyba redukcję do około 2 obrotów na sekundę (~120 rpm)? Wykorzystanie tylnej przerzutki to jest jak dla mnie świetny pomysł dla optymalnej pracy silnika .
Jakich narzędzi używałeś / jak / czym to zamontowałeś, bo chyba nie widać śladów używania spawarki .
Skoro napęd jest przenoszony przez przednią zębatkę więc chyba całość się kręci jak silnik działa więc pedały też "same" się kręcą? Byłaby to pewna niedogodność... |
|
|
|
|
buckowina
prezes
Pomógł: 2 razy Wiek: 50 Dołączył: 07 Sty 2012 Posty: 566 Skąd: Polska
|
Wysłany: Wto 13 Sie, 2013
|
|
|
norboro napisał/a: | Skoro napęd jest przenoszony przez przednią zębatkę więc chyba całość się kręci jak silnik działa więc pedały też "same" się kręcą? Byłaby to pewna niedogodność... |
Przecież widać, że przy korbie jest wolnobieg |
|
|
|
|
s_ice
młodzik
Pomógł: 1 raz Wiek: 41 Dołączył: 11 Sie 2013 Posty: 89 Skąd: Gorlice
|
Wysłany: Wto 13 Sie, 2013
|
|
|
Przy prędkości 48km/h obracałem korbą jakieś 138obr/min, niestety największa przerzutka z przodu jest trochę za mała, może pojechał by szybciej, ale ja nie wyrabiałem z kręceniem hehe
Silnik przy tej prędkości ma jakieś 1950obr/min. Jak będę kręcił 120obr/min korbą to będę jechał 40km/h. Mogłem trochę więcej zredukować obroty to silnik kręcił by się przy tej prędkości na wyższych obrotach, ale wszystko wyjdzie w "praniu".
Przy testach na zasilaczu 41V z podniesionym kołem bez obciążenia, kręciło się do 74km/h.
Co do korby, to są na niej dokładnie dwa wolnobiegi. Cała oś supportu jest dorabiana i mocowana na łożyskach wysokoobrotowych, a nie na standardowych miskach i kulkach, a łożyska wysokoobrotowe są nie ze względu na obroty tylko rozmiar łożyska był taki zgrabny
Pozdrawiam
PS. w wolnej chwili zrobię filmik to podrzucę na forum |
|
|
|
|
mmoto
prezes mmoto
Pomógł: 3 razy Dołączył: 13 Sty 2010 Posty: 801 Skąd: Szczecin
|
Wysłany: Pią 23 Sie, 2013
|
|
|
Ładnie wygląda i sporo dobrej roboty.
No cóż coraz lepsze konstrukcje na forum - trzeba będzie trochę się napracować aby zabłysnąć. |
|
|
|
|
s_ice
młodzik
Pomógł: 1 raz Wiek: 41 Dołączył: 11 Sie 2013 Posty: 89 Skąd: Gorlice
|
Wysłany: Sob 24 Sie, 2013
|
|
|
Rowerek mógłby być ładniejszy, ale i tak fajnie się jeździ . Filmiku jeszcze nie miałem kiedy zrobić, ale mam aktualną fotkę.
Właśnie wróciłem z trasy.
Przejechałem 22.93km (ze wspomaganiem bo nie lubię jeździć jałowo) w ciągu 46minut w tym miałem 5 podjazdów pod góreczki takie średnie.
Prędkość max 57.4km/h
Prędkość średnia 29.84km/h
Zużyłem 307.8Wh co daje 13.42Wh/km
Pod koniec trasy już słabo silnik ciągnął czyli do połowy pojemności jedzie super. Potem też jedzie, ale to już nie to.
IMAGE00523.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 501 raz(y) 112,14 KB |
|
|
|
|
|
s_ice
młodzik
Pomógł: 1 raz Wiek: 41 Dołączył: 11 Sie 2013 Posty: 89 Skąd: Gorlice
|
Wysłany: Wto 14 Sty, 2014
|
|
|
Witam po długiej przerwie.
Przejechałem moim rowerem już trochę ponad 800km.
Usterki to urwana spinka łańcucha od silnika.
Pęknięte zapadki wolnobiegu ( za 8zł) ale nie od napędu silnika tylko nożnego.
Kilka poprawek sztywności napędu trzeba było jednak zrobić.
Mam takie pytanie.
Chce napęd w moim rowerze przerobić.
Silnik ułożony wzdłużnie. Z silnika przez przekładnie ze szlifierki kątowej (750W) na wał pośredni z kołem zębatym pasowym.Na korbę przeniesienie zrobić na kołach HTD8M 20mm szerokie (z poliacetalu jeśli się uda). Nie wiem tylko czy przekładnia kątowa wytrzyma bo te koła są małe tak mi się wydaje.
Rower byłby cichszy no i lepiej mógłbym go osłonić.
Stosował może ktoś z forumowiczów przekładnie ze szlifierki?
Pozdrawiam. |
|
|
|
|
mmoto
prezes mmoto
Pomógł: 3 razy Dołączył: 13 Sty 2010 Posty: 801 Skąd: Szczecin
|
Wysłany: Wto 14 Sty, 2014
|
|
|
Wydaje się, że przekładnia kątówki wyje dosyć głośno i ma spore opory, tak przynajmniej mi się wydaje. |
|
|
|
|
s_ice
młodzik
Pomógł: 1 raz Wiek: 41 Dołączył: 11 Sie 2013 Posty: 89 Skąd: Gorlice
|
Wysłany: Wto 14 Sty, 2014
|
|
|
Szlifierka kątowa na tarcze 125mm ma 12000 obrotów na wyjściu przekładni. Przekładnia która mam ma przełożenie około 2.77 co daje ponad 33000 obrotów na silniku. Przy takich obrotach ma prawo hałasować. Ja na silniku mam max 2500 obr ,a to już sporo mniej. Do tego koła są skośne więc głośno nie powinno być. Na wyjściu dostanie tylko 900 obrotów bez obciążenia. Korpus wypełnie świeżym smarem lub olejem i zawsze można to jakoś wytłumić. Tylko mam obawy czy wytrzyma obciążenia. |
|
|
|
|
Szymek
brygadzista
Pomógł: 1 raz Dołączył: 09 Cze 2013 Posty: 296 Skąd: Klb
|
Wysłany: Wto 14 Sty, 2014
|
|
|
Obroty będą mniejsze, a hałas będzie tylko chwilkę. Takie chrrrru, bo przekładnia od szlifierki nie wytrzyma tylu niutonometrów.
Znasz moc szlifierki, moc swojego silnika, przełożenie i obroty, które podałeś, to możesz łatwo policzyć ile razy więcej Nm pójdzie na przekładnię. |
|
|
|
|
mmoto
prezes mmoto
Pomógł: 3 razy Dołączył: 13 Sty 2010 Posty: 801 Skąd: Szczecin
|
Wysłany: Śro 15 Sty, 2014
|
|
|
Zawsze można z mocnej markowej szlifierki pobrać części - myślę że wytrzyma. |
|
|
|
|
s_ice
młodzik
Pomógł: 1 raz Wiek: 41 Dołączył: 11 Sie 2013 Posty: 89 Skąd: Gorlice
|
Wysłany: Śro 15 Sty, 2014
|
|
|
właśnie rozglądam się za przekładniami od dużych szlifierek o tarczy 230mm. Moja przekładnia faktycznie raczej nie wytrzyma, ale już te większe na wyjściu podają ponad 3Nm.Znalazłem takie koła do starych szlifierek WSBA 1800. Wyglądają dość masywnie.
Mój silnik za przekładnia da trochę ponad 5Nm więc około 1.8 razy więcej niż dostaje w szlifierce. Myślę że to by faktycznie już wytrzymało. |
|
|
|
|
Nostusek
szef
Pomógł: 18 razy Wiek: 37 Dołączył: 03 Cze 2011 Posty: 1406 Skąd: Pruszków
|
Wysłany: Śro 15 Sty, 2014
|
|
|
s_ice napisał/a: | Mój silnik za przekładnia da trochę ponad 5Nm |
Malutko - przekładnia raczej na 100% powinna to znieść - w końcu to są przekładnie do pracy z dużymi obrotami gdzie siły działające na przekładnię są dość spore. Dodam Ci że ja w swoim rowerku mam na kole moment bliski 14 Nm pochodzący z silnika 500W i prosty łańcuch od Pocket bike daje radę... skoro przekładni w szlifierkach nie zmieli przy dużych obrotach i pracy pełną mocą to Twój silnik raczej napewno nie powinien uszkodzić tej najmniejszej. Pamiętaj że te przekładnie są projektowane do pracy z wysokimi prędkościami i tam o wymielenie zębów jest łatwiej gdy np. nagle zablokuje się tarczę tnącą a silnik nadal dostarcza momentu obrotowego. Więc u Ciebie powinno to dać radę. |
_________________ Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18
Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17 |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|