ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Oś silnika "nie wchodzi" w otwory - tylny widelec
Autor Wiadomość
toft 
szef
Pan kierowca


Pomógł: 10 razy
Dołączył: 22 Mar 2010
Posty: 1756
Skąd: Gliwice
Wysłany: Pią 03 Sty, 2014   

No dokładnie, tak jak powiedział JerzyZ. Natomiast Ciekawi mnie mimo wszystko jakby takie ramiona się sprawowały z alu? WIadomo że alu na docisk jest kilka razy miększe ale właśnie jakby był patent ze śrubą to by było mus dać te 8mm. A wtedy być może byłoby to okej? Miałoby to dla mnie tę ogromną zaletę, że alu mechanicznie znacznie łatwiej mi precyzyjnie obrabiać. Co myślicie o alu?
_________________
Moje pojazdy:
Hub middrive - w budowie http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=5394
Cruiser http://forum.arbiter.pl/v...er=asc&start=15
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Pią 03 Sty, 2014   

Zapomnij. Za miękkie.
 
 
toft 
szef
Pan kierowca


Pomógł: 10 razy
Dołączył: 22 Mar 2010
Posty: 1756
Skąd: Gliwice
Wysłany: Pią 03 Sty, 2014   

Skąd wiesz? Przejechałem ładnych parę kkm z silnikiem DD w ramie alu z tyłu bez żadnych zabezpieczeń. Jedynie docisk śruby i pasowne osadzenie osi w ramie. NIc się nie stało.
_________________
Moje pojazdy:
Hub middrive - w budowie http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=5394
Cruiser http://forum.arbiter.pl/v...er=asc&start=15
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Pią 03 Sty, 2014   

Bo aluminium jest miękkie z natury. Co innego stopy z aluminium.
Podkładki aluminiowe stosuje się do uszczelnienia połączeń, (np w kompresorach itp) bo się ładnie układają.
Jeśli robić dodatkowe wzmocnienie, to lepiej ze stali, bo jest wytrzymalsza.
W ramie aluminiowej, gdyby nie mocne dokręcenie śruby, też byś miał już okrągłe otwory ;)
Takie jest moje zdanie ;)
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Pią 03 Sty, 2014   

Ja nie mam żadnej blokady (prócz fabrycznych podkładek), na osi mam (szacunkowo) jakieś 90Nm (przy prądach do 60A) i nie mam żadnych problemów, nic się nie wyrabia, nie trze, nie ma luzów. Kolega forumowy Bysiu ma jeszcze większy moment i też nie ma blokady zdaje się prócz fabrycznej. Właśnie co jakiś czas tylko dociągam nakrętkę. Wyszlifowałem ramę by oś ładnie cała wchodziła do środka.
Przy mocnym dokręceniu nakrętki i prawidłowym montażu podkładek to nie jest aż taki straszny diabeł malowany.
Jak ktoś podchodzi pod 180Nm lub nawet więcej (dla przykładu tyle mają wszystkie wolnobieżne NineContinent i Crystalite (np: RH2809 czy HT3525) zasilane z >60A) to wtedy musi być. :)
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
toft 
szef
Pan kierowca


Pomógł: 10 razy
Dołączył: 22 Mar 2010
Posty: 1756
Skąd: Gliwice
Wysłany: Pią 03 Sty, 2014   

Zeltom, samo przez się się rozumie, zę chodzi o powszechnie dostępne stopy. W hurtowni w której się zaopatruję masz np 6061 T6 albo T4 można też wychaczyć kąski 7005 itd. Zwłaszcza ten ostatni jest "twardy" ludzie robią z niego np nietypowe (duże) zębatki do poziomek. I jakoś jeździ.
I druga sprawa. Skoro wystarczy płaski stalowy klucz, to 3x grubsze alu też powinno miec szansę.
Nawiasem mówiąc moment od nogi kolarza zdaje się być jeszcze większy przy odpowiednim przełożeniu. Wnoszę potym iż kiedyś najpierw obróciłem podkładkę w ramie alu od blokady obrotu piasty wielobiegowej. A potem ukręciłem oś kiedy dorobiłem ekstra mocowanie tej osi.
_________________
Moje pojazdy:
Hub middrive - w budowie http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=5394
Cruiser http://forum.arbiter.pl/v...er=asc&start=15
 
 
Adam Wysokiński 
szef


Pomógł: 36 razy
Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 1658
Skąd: Warszawa (okolice)
Wysłany: Pią 03 Sty, 2014   

Z tego co wiem to ramy rowerowe są zwykle ze stopu 6061. Nikt by nie zastosował do budowy czystego alu, Ten stop jest dośc wytrzymały i jednocześnie daje się spawać. Przy mocowaniu ściętej osi w haku ramy trzeba pzmiętać, że mocny doćisk przenosi również moment. Nie można przyjmowac jako jedynego mechanicznego zabezpieczenia przeciw obrotowi tego ścięcia. Mocne dokręcenie może decydować o tym, że niektórym się rama rozegnie a inni mówią że ok.
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Pią 03 Sty, 2014   

Może ktoś zacznie produkować lekkie, estetyczne i uniwersalne blokady?
W sumie rynek zbytu jest i konkurencji 0 :)
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Pią 03 Sty, 2014   

Nogi kolarza mają się nijak do ośki silnika ;)
 
 
toft 
szef
Pan kierowca


Pomógł: 10 razy
Dołączył: 22 Mar 2010
Posty: 1756
Skąd: Gliwice
Wysłany: Pią 03 Sty, 2014   

Eee mają się nogi mają:). Momentem właśnie. Sytuacja z piastą wielobiegową zachodziła właśnie kiedy moment był ogromny. Schimano zaleca nie przekraczać przełożenia 2:1. co oznacza z przodu np tryb 36z a z tyłu 18. ja mieląc ramę miałem 32:18 a łaniąc oś 22:18. Sama piasta działanie itd jest genialne. Tylko ta mała oś:)>. BIorąc pod uwagę że w zrywie przez kilkanasicie sekund człowiek może wytworzyć nawet 1-1.5 kw to licząć z przekładnią jest to ogromne obciażenie.
A co do docisku to swoją drogą. Trzeba dokręcać mocno śruby. Natomiast dla mnie takie zabezpieczenie robi ewentualnie za łapacz osi w momencie gdy nie daj boże coś się stanie. Wiadomo że alu pęka krucho. WIeć w niesprzyjających okoliczność może może coś się stać.
Ale jak mówią koledzy. Jeżdżę i 80V 50A. I jest okej. Oczywiście nie startuję PAŁA na każdych światłach:). Jeżdżę raczej spokojnie. ALe czasem przycisnę i od zera i nie ma to puki co negatywnego wpływu. No a amerykanie... Oni mają kulturę bizona i V8:). NO i czasem konstrukcjie typu chwilowo 10kw.
_________________
Moje pojazdy:
Hub middrive - w budowie http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=5394
Cruiser http://forum.arbiter.pl/v...er=asc&start=15
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Sob 04 Sty, 2014   

Mylisz się co do osi. W silniku występuje moment, który chce przekręcić ośkę w mocowaniu. Przy zwykłym pedałowaniu ośka nie ma takiego momentu, bo nie działają na nią żadne siły skrętne, poza oporami łożysk, a cała siła przenoszona jest przez zębatkę na koło. Ośka nie bierze w tym udziału ;)
 
 
Nostusek 
szef



Pomógł: 18 razy
Wiek: 37
Dołączył: 03 Cze 2011
Posty: 1406
Skąd: Pruszków
Wysłany: Sob 04 Sty, 2014   

zeeltom napisał/a:
Przy zwykłym pedałowaniu ośka nie ma takiego momentu, bo nie działają na nią żadne siły skrętne, poza oporami łożysk, a cała siła przenoszona jest przez zębatkę na koło. Ośka nie bierze w tym udziału ;)


Zgadzam się - przy normalnym pedałowaniu na oś działa jedynie moment ścinający który wynika z tego iż łańcuch opasowujący zębatkę na kole dąży do przyciągnięcia osi koła do przodu. Prosto to udowodnić - włóż koło w uchwyt ramy i nie skręcaj śrubą i lekko rusz pedałami - zobaczysz jak szybko oś koła podąży w kierunku przodu roweru. Ale że oś jest przykręcona do ramy to poprostu powoduje to obrót zębatki na osi. Tu napór łańcucha na czoło zębatki przenoszony jest poprzez łożysko na oś i w efekcie występuje jedynie moment ścinający ośkę. Drugim momentem ścinającym jaki tu występuje to ruch roweru po nierównościach i moment ścinający działa w górę i w dół. Podczas pedałowania faktycznie moment skręcający oś koła jest znikomy.

Przy silniku w kole dochodzi moment skręcajacy oś. Pracujący silnik powoduje ruch obręczy wokół osi koła - aby silnik się nie obrócił to musi być pewnie zakotwiony w ramie - po to właśnie dajecie różne klucze przypięte do ramy aby ruch osi silnika zablokować aby oś się nie wyrwała i nie obróciła. Przypomnijcie sobie hamowanie w piaście typu torpedo. Ruch pedałów w tył uruchamia hamulec . W tym rozwiązaniu z boku koła wystaje taka blacha podłużna która ma obejmę na rurce ramy żeby się nie mogła obrócić. Swojego czasu jadąc kiedyś na takim rowerze śrubka mocująca ową blaszkę mi się odkręciła i wypadła a jak depnąłem w hamulce to blacha obrócona została w ramie. Może spróbowalibyście zamiast tworzyć różne rozwiązania zastosować taką blachę od hamulca torpedo ??

Proponuję lekturę:
http://www.mt.com.pl/arch...ty_rowerowe.pdf

Blacha wygląda tak:

1364218219.36.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 368 raz(y) 82,75 KB

_________________
Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18

Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17
 
 
toft 
szef
Pan kierowca


Pomógł: 10 razy
Dołączył: 22 Mar 2010
Posty: 1756
Skąd: Gliwice
Wysłany: Sob 04 Sty, 2014   

Panowie czytajmy ze zrozumieniem. Ja piszę o piaście wielobiegowej tzw planetarnej!. Proszę prześledzić zasadę działania!
Przykład zasady działania
_________________
Moje pojazdy:
Hub middrive - w budowie http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=5394
Cruiser http://forum.arbiter.pl/v...er=asc&start=15
 
 
Nostusek 
szef



Pomógł: 18 razy
Wiek: 37
Dołączył: 03 Cze 2011
Posty: 1406
Skąd: Pruszków
Wysłany: Sob 04 Sty, 2014   

No ja czytałem - ten przykład z filmu pokazuje jak zredukować obroty przekładnią planetarną ale mając nieruchomą dużą zębatkę zewnętrzną. Jest to przykład redukcji obrotów przy zastosowaniu przekładni ale nie taki jak w rowerze. W silniku w kole ta duża zębatka z zębami do wewnątrz jest zazwyczaj przymocowana do korpusu w który mamy zaplecione szprychy z obręczą i się obraca a wałek wychodzący musi być unieruchomiony w ramie. Nie było to pokazane na filmie. Gdybyś ten wałek wyjściowy zablokował trwale to kręciłby się korpus przekładni. Rozbierałem kiedyś przekładnię planetarną takiego pojazdu nazwie Trikke i tam własnie duży pierścień był połączony z obręczą, stojan z uzwojeniami był nieruchomy a wirowała część z magnesami. To jest odwórcony silnik BLDC - w normalnym silniku BLDC wiruje wirnik z magnesami który jest wewnątrz nieruchomego stojana z cewkami. W silnikach rowerowych wirują magnesy które są na zewnątrz stojana a stojan z cewkami jest nieruchomy.
_________________
Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18

Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Sob 04 Sty, 2014   

Tak szczerze, to ja nie widzę powiązania z ośką piasty przykręconą śrubami do widelca.
Taka oś ma zęby w środku na sobie, że działają na nią siły skrętne przy pedałowaniu?
Nigdy tego nie rozbierałem, to mogę być w błędzie.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group