Silniki modelarskie |
Autor |
Wiadomość |
mmoto
prezes mmoto
Pomógł: 3 razy Dołączył: 13 Sty 2010 Posty: 801 Skąd: Szczecin
|
Wysłany: Nie 23 Lut, 2014 Silniki modelarskie
|
|
|
Jako początkujący w silnikach modelarskich potrzebuje informacji jak to jest ze sterownikami do silnika:
https://www.hobbyking.com...nner_Motor.html
Będę robił rower na tym silniku i czy jak dam sterownik np. 30A to poprostu silnik dostanie mniej mocy - czy sterownik pójdzie z dymem.
Czy te sterowniki mają regulacje prędkości?
Czy można tam dać manetkę rowerową? |
|
|
|
|
Adam Wysokiński
szef
Pomógł: 36 razy Dołączył: 30 Mar 2008 Posty: 1658 Skąd: Warszawa (okolice)
|
Wysłany: Nie 23 Lut, 2014
|
|
|
Te regulatory mają regulację prędkości. Do regulacji będzie potrzebny ci tester serwa albo inne urządzenie podające na regulator sygnał jak odbiornik modelarski. Sterowanie jest impulsowe ze zmiennym wypełnieniem impulsów lecz w tak małym zakresie, że jest potrzebna dodatkowa elektronika. Co do obciążania to nie wiem, może ktoś inny pomoże. Wydaje mi się, że nie mają ograniczenia. |
|
|
|
|
mmoto
prezes mmoto
Pomógł: 3 razy Dołączył: 13 Sty 2010 Posty: 801 Skąd: Szczecin
|
|
|
|
|
JerzyZ
Zasłużony dla zlotu EV
Pomógł: 7 razy Dołączył: 16 Lip 2010 Posty: 794 Skąd: Warszawa - Ursynów
|
Wysłany: Nie 23 Lut, 2014
|
|
|
Z zainteresowaniem będę czytał ten wątek. Niedawno kupiłem podobny silnik i regulator. Po dłuższej "chwili" dotarło do mnie, że regulator modelarski (czyli sterownik, kontroler) wymaga sterowania impulsowego - czyli czegoś takiego:
http://allegro.pl/listing...ing=tester+serw
Moim planem jest budowa przystawki napędowej z rolką dociskową. |
Ostatnio zmieniony przez JerzyZ Nie 23 Lut, 2014, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
gienek333
szef
Pomógł: 25 razy Wiek: 55 Dołączył: 26 Kwi 2013 Posty: 1338 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Nie 23 Lut, 2014
|
|
|
Dawno nie mam styczności z modelarstwem, ale według mnie serwo to tzw mechanizm wykonawczy (np. siłownik), czyli podłączamy zasilanie i coś się wsuwa, wysuwa itp. Co do silników, to są silniki o stosunkowo niskim momencie obrotowym, a moc wynika z dużej prędkości obrotowej i wymaga dużych przekładni. |
_________________ Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu. |
|
|
|
|
nanab
kierownik Elektronik
Pomógł: 6 razy Wiek: 32 Dołączył: 26 Lip 2011 Posty: 354 Skąd: Bydgoszcz
|
Wysłany: Nie 23 Lut, 2014
|
|
|
Robisz rower napędzany śmigłem?
mmoto napisał/a: | Będę robił rower na tym silniku i czy jak dam sterownik np. 30A to poprostu silnik dostanie mniej mocy - czy sterownik pójdzie z dymem. |
Regulator się spali.
mmoto napisał/a: | Czy te sterowniki mają regulacje prędkości? |
Do tego chyba służą?
mmoto napisał/a: | Czy można tam dać manetkę rowerową? |
Możesz ją tam dać. Możesz nawet nią sterować regulator jak ją odpowiednio przerobisz. |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Pon 24 Lut, 2014
|
|
|
Ja mam 500W silnik + 400W sterownik i jak to to działa z mocą 250W to muszą mieć masakryczne chłodzenie.
Jak by ktoś chciał cokolwiek budować w oparciu o modelarskie komponenty to musi dobierać elementy ze 5x mocniejsze niż realne moce maksymalne w pojeździe. |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
Adam Wysokiński
szef
Pomógł: 36 razy Dołączył: 30 Mar 2008 Posty: 1658 Skąd: Warszawa (okolice)
|
Wysłany: Pon 24 Lut, 2014
|
|
|
To jest właśnie serwo.
Jeśli nic nie zmieniło się w modelarstwie od czasu jak się bawiłem to sterowanie jest impulsami powtarzanymi co 20ms a szerokość impulsu od 1 do 2 ms. Serwa mają pozycję neutralną co odpowiada impulsom o czasie 1,5ms. Wychylenia do skrajnych pozycji to 1 lub 2 ms. Regulator dwukierunkowy działa jak serwo a jednokierunkowy daje zerową prędkość przy 1 ms a max. gaz przy 2ms. Dostępne w handlu testery serw można wykorzystać jak manetkę gazu. Jeśli chciało by się podłączyć hallotronową manetkę to raczej poprzez taki tester ( trzeba by znać schemat). Sterowanie takie zmontują bez problemu koledzy znający się na procesorach. Ja w swoim czasie robiłem takie sterowanie na układzie NE555. Można by też pokusić się o włożenie potencjometru w manetkę i gotowe. |
|
|
|
|
mmoto
prezes mmoto
Pomógł: 3 razy Dołączył: 13 Sty 2010 Posty: 801 Skąd: Szczecin
|
Wysłany: Pon 24 Lut, 2014
|
|
|
Robisz rower napędzany śmigłem?
Widziałem taki rower na filmie w tubie. Ale jednak będę napędzał koło - nie chce odlecieć Wszak to silnik aero.
Na poważnie to trochę się rozjaśnia:
1. sterownik musi być dobrany do silnika bo się spali
2. silnik z dużym zapasem mocy
3. przeróbka na manetkę skomplikowana
Ta przeróbka manetki mnie martwi.
No i dlaczego mniejszy sterownik się spali, myslałem że da mniej mocy i to wszystko.
A może zasilać ze sterownika rowerowego 3F? |
|
|
|
|
Joki
młodzik
Pomógł: 1 raz Dołączył: 07 Cze 2013 Posty: 81 Skąd: Białystok
|
Wysłany: Pon 24 Lut, 2014
|
|
|
Witam serdecznie.
mmoto napisał/a: | ...
Ta przeróbka manetki mnie martwi. |
To jest trochę bez sensu bo potrzebowałbyś albo nadajnika i odbiornika modelarskiego albo testera serw. W pierwszym przypadku sterowałbyś bezprzewodowo. Tylko po co?
Można ewentualnie wyciągnąć sygnał PWM z nadajnika i podłączyć bezpośrednio do sterownika silnika ale to równie bezsensowne.
Cytat: | No i dlaczego mniejszy sterownik się spali, myslałem że da mniej mocy i to wszystko. |
Bo obciążenie mocniejszym silnikiem będzie większe niż wydajność prądowa sterownika. W sterownikach modelarskich zwykle nie ma ogranicznika, więc zbyt duże obciążenie spowoduje spalenie sterownika.
Cytat: | A może zasilać ze sterownika rowerowego 3F? |
Jeśli będzie to sterownik, który nie potrzebuje sygnałów zwrotnych z hallotronów to jak najbardziej można. W silnikach modelarskich synchronizacja brana jest z nieużywanych w danym momencie uzwojeń.
Pozdrawiam. |
_________________ Sebastian
http://logado.pl
http://daihatsu.com.pl |
|
|
|
|
delaa
młodzik Lama-Rama
Dołączył: 10 Wrz 2013 Posty: 83 Skąd: Poznań
|
Wysłany: Pon 24 Lut, 2014 Re: Silniki modelarskie
|
|
|
mmoto napisał/a: | Będę robił rower na tym silniku i czy jak dam sterownik np. 30A to poprostu silnik dostanie mniej mocy - czy sterownik pójdzie z dymem.
Czy można tam dać manetkę rowerową? |
Sterownik pójdzie z dymem.
silnik:
Max Loading: 70A
Max Power: 2220W
regulator co najmniej z tej rodziny :
regulatory
Zwróć szczególna uwage na napiecie pracy (ilość "S")
Musisz wiedzieć jakiego napiecia potrzebujesz.
Widzę, że nie masz za bardzo doświadczenia w "tych" sprawach, całe przedsięwzięcie jest dla Ciebie nie obraź się ale ryzykowne i moze wygenerować niepotrzebne koszty, zniechęcenie itd. Silniki stricte modelarskie w rowerach i innych pojazdach niemodelarskich to moim zdaniem zadanie które wymaga chociaż podstawowego obycia z tematem od strony właśnie modelarskiej.
Poszperaj sobie tutaj na początek:
silniki
regulatory
Pozdrawiam. |
|
|
|
|
JerzyZ
Zasłużony dla zlotu EV
Pomógł: 7 razy Dołączył: 16 Lip 2010 Posty: 794 Skąd: Warszawa - Ursynów
|
Wysłany: Pon 24 Lut, 2014
|
|
|
Adam Wysokiński napisał/a: | To jest właśnie serwo.
| O to pytał mmoto - nie ja |
|
|
|
|
mmoto
prezes mmoto
Pomógł: 3 razy Dołączył: 13 Sty 2010 Posty: 801 Skąd: Szczecin
|
Wysłany: Pon 24 Lut, 2014
|
|
|
Joki napisał/a: | Jeśli będzie to sterownik, który nie potrzebuje sygnałów zwrotnych z hallotronów to jak najbardziej można. W silnikach modelarskich synchronizacja brana jest z nieużywanych w danym momencie uzwojeń. |
Poszukam w takim razie sterownika rowerowego i po problemie.
Czy zasilanie silnika o tej mocy mu nie zaszkodzi? Mam lub miałem chyba 500 W. |
|
|
|
|
Cezar38
stażysta
Pomógł: 1 raz Dołączył: 19 Paź 2013 Posty: 193 Skąd: Tarnów
|
Wysłany: Pon 24 Lut, 2014
|
|
|
oglądnij projekty z forum Endless, jakie tam silniki stosują. same mocne egzemplarze (grubo powyżej 2kw) |
|
|
|
|
JerzyZ
Zasłużony dla zlotu EV
Pomógł: 7 razy Dołączył: 16 Lip 2010 Posty: 794 Skąd: Warszawa - Ursynów
|
Wysłany: Pon 24 Lut, 2014
|
|
|
A propos wykorzystania silnika modelarskiego - same problemy:
1. Wyżej opisany silnik ma moc (cudo?) 2,2kW - ale przy kv=320 i U=37V, co daje 12000 obr/min. Jaka przekładnia tu poradzi? No i oczywiście chłodzenie, a właściwie jego kompletny brak!
2. Przy 5-krotnym obniżeniu napięcia (aby mieć 2400 obr/min) mamy U=7,4V I=14A czyli moc=100W - i prawdopodobnie nadal silnik będzie gorący.
3. Sterowanie silnika modelarskiego kontrolerem rowerowym raczej nie uda się - 14 miliomów to dla niego praktycznie zwarcie!
Nie upieram się przy dokładności w/w wyliczeń.
I jeszcze coś z praktyki:
Spróbowałem wysterować 36V silnik rowerowy "regulatorem" modelarskim, napięciem 12V.
Wynik: powolne obroty silnika, i GORĄCY regulator.
Ale nie traćmy nadziei - gdybym miał lepsze wiadomości, napiszę. |
|
|
|
|
|