ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Silniki modelarskie
Autor Wiadomość
mmoto 
prezes
mmoto


Pomógł: 3 razy
Dołączył: 13 Sty 2010
Posty: 801
Skąd: Szczecin
Wysłany: Nie 23 Lut, 2014   Silniki modelarskie

Jako początkujący w silnikach modelarskich potrzebuje informacji jak to jest ze sterownikami do silnika:
https://www.hobbyking.com...nner_Motor.html



Będę robił rower na tym silniku i czy jak dam sterownik np. 30A to poprostu silnik dostanie mniej mocy - czy sterownik pójdzie z dymem.
Czy te sterowniki mają regulacje prędkości?
Czy można tam dać manetkę rowerową?
 
 
Adam Wysokiński 
szef


Pomógł: 36 razy
Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 1658
Skąd: Warszawa (okolice)
Wysłany: Nie 23 Lut, 2014   

Te regulatory mają regulację prędkości. Do regulacji będzie potrzebny ci tester serwa albo inne urządzenie podające na regulator sygnał jak odbiornik modelarski. Sterowanie jest impulsowe ze zmiennym wypełnieniem impulsów lecz w tak małym zakresie, że jest potrzebna dodatkowa elektronika. Co do obciążania to nie wiem, może ktoś inny pomoże. Wydaje mi się, że nie mają ograniczenia.
 
 
mmoto 
prezes
mmoto


Pomógł: 3 razy
Dołączył: 13 Sty 2010
Posty: 801
Skąd: Szczecin
Wysłany: Nie 23 Lut, 2014   

To jest te serwo?

http://allegro.pl/serwo-s...3971152230.html
 
 
JerzyZ 
Zasłużony dla zlotu EV



Pomógł: 7 razy
Dołączył: 16 Lip 2010
Posty: 794
Skąd: Warszawa - Ursynów
Wysłany: Nie 23 Lut, 2014   

Z zainteresowaniem będę czytał ten wątek. Niedawno kupiłem podobny silnik i regulator. Po dłuższej "chwili" dotarło do mnie, że regulator modelarski (czyli sterownik, kontroler) wymaga sterowania impulsowego - czyli czegoś takiego:
http://allegro.pl/listing...ing=tester+serw
Moim planem jest budowa przystawki napędowej z rolką dociskową.
Ostatnio zmieniony przez JerzyZ Nie 23 Lut, 2014, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
gienek333 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 55
Dołączył: 26 Kwi 2013
Posty: 1338
Skąd: Kraków
Wysłany: Nie 23 Lut, 2014   

Dawno nie mam styczności z modelarstwem, ale według mnie serwo to tzw mechanizm wykonawczy (np. siłownik), czyli podłączamy zasilanie i coś się wsuwa, wysuwa itp. Co do silników, to są silniki o stosunkowo niskim momencie obrotowym, a moc wynika z dużej prędkości obrotowej i wymaga dużych przekładni.
_________________
Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu.
 
 
nanab 
kierownik
Elektronik


Pomógł: 6 razy
Wiek: 32
Dołączył: 26 Lip 2011
Posty: 354
Skąd: Bydgoszcz
Wysłany: Nie 23 Lut, 2014   

Robisz rower napędzany śmigłem?
mmoto napisał/a:
Będę robił rower na tym silniku i czy jak dam sterownik np. 30A to poprostu silnik dostanie mniej mocy - czy sterownik pójdzie z dymem.

Regulator się spali.
mmoto napisał/a:
Czy te sterowniki mają regulacje prędkości?

Do tego chyba służą?
mmoto napisał/a:
Czy można tam dać manetkę rowerową?

Możesz ją tam dać. Możesz nawet nią sterować regulator jak ją odpowiednio przerobisz.
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Pon 24 Lut, 2014   

Ja mam 500W silnik + 400W sterownik i jak to to działa z mocą 250W to muszą mieć masakryczne chłodzenie.
Jak by ktoś chciał cokolwiek budować w oparciu o modelarskie komponenty to musi dobierać elementy ze 5x mocniejsze niż realne moce maksymalne w pojeździe.
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
Adam Wysokiński 
szef


Pomógł: 36 razy
Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 1658
Skąd: Warszawa (okolice)
Wysłany: Pon 24 Lut, 2014   

JerzyZ napisał/a:
To jest te serwo?

http://allegro.pl/serwo-s...3971152230.html


To jest właśnie serwo.

Jeśli nic nie zmieniło się w modelarstwie od czasu jak się bawiłem to sterowanie jest impulsami powtarzanymi co 20ms a szerokość impulsu od 1 do 2 ms. Serwa mają pozycję neutralną co odpowiada impulsom o czasie 1,5ms. Wychylenia do skrajnych pozycji to 1 lub 2 ms. Regulator dwukierunkowy działa jak serwo a jednokierunkowy daje zerową prędkość przy 1 ms a max. gaz przy 2ms. Dostępne w handlu testery serw można wykorzystać jak manetkę gazu. Jeśli chciało by się podłączyć hallotronową manetkę to raczej poprzez taki tester ( trzeba by znać schemat). Sterowanie takie zmontują bez problemu koledzy znający się na procesorach. Ja w swoim czasie robiłem takie sterowanie na układzie NE555. Można by też pokusić się o włożenie potencjometru w manetkę i gotowe.
 
 
mmoto 
prezes
mmoto


Pomógł: 3 razy
Dołączył: 13 Sty 2010
Posty: 801
Skąd: Szczecin
Wysłany: Pon 24 Lut, 2014   

Robisz rower napędzany śmigłem?

Widziałem taki rower na filmie w tubie. Ale jednak będę napędzał koło - nie chce odlecieć :mrgreen: Wszak to silnik aero.

Na poważnie to trochę się rozjaśnia:
1. sterownik musi być dobrany do silnika bo się spali
2. silnik z dużym zapasem mocy
3. przeróbka na manetkę skomplikowana

Ta przeróbka manetki mnie martwi.
No i dlaczego mniejszy sterownik się spali, myslałem że da mniej mocy i to wszystko.

A może zasilać ze sterownika rowerowego 3F?
 
 
Joki 
młodzik


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 07 Cze 2013
Posty: 81
Skąd: Białystok
Wysłany: Pon 24 Lut, 2014   

Witam serdecznie.

mmoto napisał/a:
...
Ta przeróbka manetki mnie martwi.

To jest trochę bez sensu bo potrzebowałbyś albo nadajnika i odbiornika modelarskiego albo testera serw. W pierwszym przypadku sterowałbyś bezprzewodowo. Tylko po co?
Można ewentualnie wyciągnąć sygnał PWM z nadajnika i podłączyć bezpośrednio do sterownika silnika ale to równie bezsensowne.

Cytat:
No i dlaczego mniejszy sterownik się spali, myslałem że da mniej mocy i to wszystko.

Bo obciążenie mocniejszym silnikiem będzie większe niż wydajność prądowa sterownika. W sterownikach modelarskich zwykle nie ma ogranicznika, więc zbyt duże obciążenie spowoduje spalenie sterownika.

Cytat:
A może zasilać ze sterownika rowerowego 3F?

Jeśli będzie to sterownik, który nie potrzebuje sygnałów zwrotnych z hallotronów to jak najbardziej można. W silnikach modelarskich synchronizacja brana jest z nieużywanych w danym momencie uzwojeń.
Pozdrawiam.
_________________
Sebastian
http://logado.pl
http://daihatsu.com.pl
 
 
delaa
młodzik
Lama-Rama


Dołączył: 10 Wrz 2013
Posty: 83
Skąd: Poznań
Wysłany: Pon 24 Lut, 2014   Re: Silniki modelarskie

mmoto napisał/a:
Będę robił rower na tym silniku i czy jak dam sterownik np. 30A to poprostu silnik dostanie mniej mocy - czy sterownik pójdzie z dymem.
Czy można tam dać manetkę rowerową?


Sterownik pójdzie z dymem.

silnik:
Max Loading: 70A
Max Power: 2220W

regulator co najmniej z tej rodziny :

regulatory

Zwróć szczególna uwage na napiecie pracy (ilość "S")
Musisz wiedzieć jakiego napiecia potrzebujesz.

Widzę, że nie masz za bardzo doświadczenia w "tych" sprawach, całe przedsięwzięcie jest dla Ciebie nie obraź się ale ryzykowne i moze wygenerować niepotrzebne koszty, zniechęcenie itd. Silniki stricte modelarskie w rowerach i innych pojazdach niemodelarskich to moim zdaniem zadanie które wymaga chociaż podstawowego obycia z tematem od strony właśnie modelarskiej.

Poszperaj sobie tutaj na początek:

silniki

regulatory

Pozdrawiam.
 
 
JerzyZ 
Zasłużony dla zlotu EV



Pomógł: 7 razy
Dołączył: 16 Lip 2010
Posty: 794
Skąd: Warszawa - Ursynów
Wysłany: Pon 24 Lut, 2014   

Adam Wysokiński napisał/a:
JerzyZ napisał/a:
To jest te serwo?
http://allegro.pl/serwo-s...3971152230.html
To jest właśnie serwo.
O to pytał mmoto - nie ja :roll:
 
 
mmoto 
prezes
mmoto


Pomógł: 3 razy
Dołączył: 13 Sty 2010
Posty: 801
Skąd: Szczecin
Wysłany: Pon 24 Lut, 2014   

Joki napisał/a:
Jeśli będzie to sterownik, który nie potrzebuje sygnałów zwrotnych z hallotronów to jak najbardziej można. W silnikach modelarskich synchronizacja brana jest z nieużywanych w danym momencie uzwojeń.

Poszukam w takim razie sterownika rowerowego i po problemie.

Czy zasilanie silnika o tej mocy mu nie zaszkodzi? Mam lub miałem chyba 500 W.
 
 
Cezar38 
stażysta


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 19 Paź 2013
Posty: 193
Skąd: Tarnów
Wysłany: Pon 24 Lut, 2014   

oglądnij projekty z forum Endless, jakie tam silniki stosują. same mocne egzemplarze (grubo powyżej 2kw)
 
 
JerzyZ 
Zasłużony dla zlotu EV



Pomógł: 7 razy
Dołączył: 16 Lip 2010
Posty: 794
Skąd: Warszawa - Ursynów
Wysłany: Pon 24 Lut, 2014   

A propos wykorzystania silnika modelarskiego - same problemy:
1. Wyżej opisany silnik ma moc (cudo?) 2,2kW - ale przy kv=320 i U=37V, co daje 12000 obr/min. Jaka przekładnia tu poradzi? No i oczywiście chłodzenie, a właściwie jego kompletny brak!
2. Przy 5-krotnym obniżeniu napięcia (aby mieć 2400 obr/min) mamy U=7,4V I=14A czyli moc=100W - i prawdopodobnie nadal silnik będzie gorący.
3. Sterowanie silnika modelarskiego kontrolerem rowerowym raczej nie uda się - 14 miliomów to dla niego praktycznie zwarcie!
Nie upieram się przy dokładności w/w wyliczeń.
I jeszcze coś z praktyki:
Spróbowałem wysterować 36V silnik rowerowy "regulatorem" modelarskim, napięciem 12V.
Wynik: powolne obroty silnika, i GORĄCY regulator.

Ale nie traćmy nadziei - gdybym miał lepsze wiadomości, napiszę.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group